Ga naar inhoud

Welke verzekering voor je kitcar?


Edwin Haerkens

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal.

 

Mijn VM77 is nu nog verzekerd bij ZLM als 2de auto. Op mijn 1ste auto heb ik 16 schadevrije jaren, dus 70% korting. Omdat ik mijn 1ste auto gewisseld heb met een BMW 330D is deze verzekering erg duur geworden. Daarom heb ik deze BMW ondergebracht bij AllSecur. Toen ik ZLM berichtte dat mijn 1ste auto verkocht is dat de mijn nieuwe 1ste auto bij een andere maatschappij is ondergebracht, kreeg ik te horen dat mijn schadevrije jaren van mijn 1ste auto niet meer geldt voor de VM als 2de auto. Deze schadevrije jaren worden teruggebracht naar 5 jaren omdat toen de verzekering van mijn VM is afgesloten. Op zich ben ik goed tevreden over de verzekering van ZLM maar de premie wordt flink hoger, betaalde 75 euro all risk en ga nu naar 128 euro voor de VM. Bij ZLM betaal je per cataloguswaarde en niet per taxatiewaarde. Kanttekening is wel dat ik alle kilometers vrij heb en moet zorgen dat deze thuis in de garage geparkeerd wordt maar hoeft niet voorzien te zijn van SCM beveiling. De VM onderbrengen bij AllSecur als 2de auto is een optie maar ik vraag me af of het misschien beter is om 2 verschillende maatschappijen te hebben ivm de schadevrije jaren. Ik vraag me namelijk af of daling van schadevrije jaren bij elkaar gemeld worden als je 2 verschillende maatschappijen hebt...

 

Mijn vragen aan jullie:

Weten jullie of daling van schadevrije jaren bij elkaar gemeld worden?

Hebben jullie je kitcar als 2de auto verzekerd?

Welke maatschappij hebben jullie gekozen? 

Cataloguswaarde of taxatiewaarde? 

Wat zijn de beperkingen/verplichtingen mbt de kilometers, parkeren en SCM beveiliging?

En hoe is je waardering voor deze maatschappij?

 

Ik lees jullie antwoorden graag.

 

Grtz Edwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Westfield staat gewoon als tweede auto bij Interpolis. En ik heb hetzelfde aantal schadevrije jaren voor allebei.

Omdat ik in het verleden enkele schades heb gehad, heb ik niet meer zoveel schadevrije jaren (6 of 7) maar wél de hoogste korting van 70% door de no-claim bescherming. Toen ik in 2013 de Seven erbij deed, kreeg die ook gewoon het hoogste kortingspercentage. En de Seven staat gewoon op aankoopwaarde  uit de factuur, en dat kan omdat ik "slechts" WA-plus heb genomen. Wil je volcasco verzekering, dan moet je een taxatierapport overleggen. KM beperking is er niet echt, staat ingeschaald op max 12000km/jaar maar dat staat mijn Passat diesel ook. Natuurlijk idioot dat de verzekering denkt dat je met een dikke diesel onder 12000/jaar blijft*.... Alarm is ook geen verplichting voor zolang ik op WA-plus blijf. Volcasco vind ik te duur voor wat ik ervoor terugkrijg. Ik gebruik mijn auto om 4000-5000km per jaar te touren en dat gaat niet snoeihard, en trackdays doe ik ook niet (geldt verzekering volgens ook niet voor).

Geen idee wat er gebeurt met de schadevrije jaren van je VM als je schade meldt aan je BMW. Ik vermoed dat die ook mee omlaag gaat maar heb er geen ervaring mee. Als je bij een en dezelfde maatschappij blijft dan staan beide auto's ook op hetzelfde aantal schadevrije jaren.

 

* Qua KM beperking, ik heb er wel eens naar gevraagd bij de verzekeringsmaatschappij. Ondanks NAP en APK hebben zij geen middelen om km standen te achterhalen. Ook bij forse schades doen ze geen km check, gewoonweg omdat ze dat niet kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een tijdje geleden een discussie gehad met interpolis. Het taxatierapport word meegenomen als er een schade ontstaat. Dit is niet geldend voor een verzekering. Ik op zoektocht geweest naar een verzekeringsmaatschappij die wel 100% op taxatierapport verzekerd bij een sportauto zoals wij hebben. Dit is iets wat je een assurantienbureau moet voorleggen. Dit kun je zelf (bijna) niet voor elkaar krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Edwin, de VM van mij is sinds kort via Kuijper Verzekeringen verzekerd. Als je de auto laat taxeren dan heb je volgens mij  niets met schadevrije jaren te doen. Ik heb ook een Audi S2 daar verzekerd. Beide auto's hebben 1993 als bouwjaar en beiden zijn getaxeerd. De premie is tov de vorige verzekeraar behoorlijk omlaag gegaan.

Grtz. Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegenwoordig is elke verzekeraar aangesloten op een centraal register waarin het aantal schadevrije jaren van betreffende voertuig in combi met de eigenaar wordt geregistreerd bij royement van de verzekering. Simpelweg om fraude te voorkomen bij afsluiten van een nieuwe verzekering.

Daarin wordt altijd het daadwerkelijke aantal schadevrije jaren geregistreerd op naam van de hoofdverzekerde. De korting die daarnaast wordt gegeven op een 'neven' voertuig is afhankelijk van de maatschappij. Maar, dat is alleen een korting en betekent niet automatisch meer schadevrije jaren. Dat is precies de reactie van ZLM; overigens gebruikelijk.

Niet zo raar. Bij een gemiddelde (online) verzekeraar kom je tegenwoordig niet meer binnen als 18 jarige Golf GTI rijder ! Simpelweg omdat dat voor de verzekeraar een aantoonbaar risico is op de schadelast. En die 70% korting zou de GTI rijder die gezellig bij pa op de polis staat, dan meenemen naar z'n volgende auto ? Helaas...  (hmm, dat is de droge stof bij assurantie diploma's ;))

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 128 euro premie, is dat per maand of per jaar?

Indien per jaar zou het niet veel goedkoper kunnen.

Als het per maand is zou ik toch eens bij de sponsor ABC assurantien kijken. Ik betaal 300 of 400 per jaar, precies weet ik zo niet plus eens in de 3 jaar een taxatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel rij je met de VM? Als ik je goed had begrepen rij je een paar duizend per jaar. Daar zou je ook goed kunnen besparen. Als je niet veel rijd is ABC een goede optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden zei Jeroen Brans:

Als het per maand is zou ik toch eens bij de sponsor ABC assurantien kijken. Ik betaal 300 of 400 per jaar, precies weet ik zo niet plus eens in de 3 jaar een taxatie.

 

Is de taxatie inbegrepen in de premie of moet je dat zelf organiseren en betalen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat er zo gereageerd wordt!

 

Ik heb zojuist mijn nieuwe polis gehad van ZLM. 125,12 euro per maand all-risk. Veel te veel dus... Wel alle kilometers vrij (terwijl ik geen 5000km per jaar maak) en geen alarm vereist.

In de tussen tijd heb ik bij ABC een offerteaanvraag ingediend. Daarnaast heb ik van Mark Reus (Reus verzekeringen, werkt met Private Insurance voor exclusive auto's vanaf zo'n 33000 euro, lager kan niet) een offerte binnen. Gebaseerd op taxatiewaarde bedraagt de premie iets meer dan 600 euro (inclusief assurantiebelasting, exclusief kosten) all-risk per jaar voor 5000km per jaar en geen alarm vereist. Lijkt me erg redelijk! Hier wordt niet gewerkt met schadevrije jaren. Wie kent deze maatschappij?

 

Ben benieuwd naar jullie reacties. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken de maatschappij niet, maar vraag je eens af of je echt allrisk nodig hebt. Voor die paar km's per jaar heb je dat imho niet nodig, en daarbij komt; wáár ga je je auto brengen voor reparatie na een ongeval? De reguliere herstelbedrijven kunnen niks tot weinig met een Seven-achtige auto....dus je kunt dan wellicht het gevecht aangaan met de verzekeraar om alles gerepareerd te krijgen. Zelf doen? En dan parts declareren? Ja, en wat dan met de tijd die erin gaat zitten? Ik denk niet dat het het geld/gezeur waard is om een Seven allrisk te verzekeren, maar goed, dat is mijn mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Ramon Koch:

Ik ken de maatschappij niet, maar vraag je eens af of je echt allrisk nodig hebt. Voor die paar km's per jaar heb je dat imho niet nodig, en daarbij komt; wáár ga je je auto brengen voor reparatie na een ongeval? De reguliere herstelbedrijven kunnen niks tot weinig met een Seven-achtige auto....dus je kunt dan wellicht het gevecht aangaan met de verzekeraar om alles gerepareerd te krijgen. Zelf doen? En dan parts declareren? Ja, en wat dan met de tijd die erin gaat zitten? Ik denk niet dat het het geld/gezeur waard is om een Seven allrisk te verzekeren, maar goed, dat is mijn mening.

Ik wil de auto wel goed verzekerd hebben voor diefstal, brand e.d. Het zijn hoge taxaties van 30.000 euro en hoger.

Een verzekeringsmaatschappij vinden die voor taxatiebedrag wil verzekeren zijn schaars. Als youngtimer kom je wel weer sneller in de aanmerking hiervoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Joey van den Bogaert:

Ik wil de auto wel goed verzekerd hebben voor diefstal, brand e.d. Het zijn hoge taxaties van 30.000 euro en hoger.

Een verzekeringsmaatschappij vinden die voor taxatiebedrag wil verzekeren zijn schaars. Als youngtimer kom je wel weer sneller in de aanmerking hiervoor.

Daarom heb ik WA-plus. Diefstal en brand is daarin ook gedekt. Al moet ik nog even afwachten wat er gebeurt als de auto in de garage in brand vliegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ken de reus is goed is zelf ook een liefhebber mijn Elise kost me Allrisk € 648,- per jaar, incl ruitschade enz enz, een soortgelijke verzekering bij een ander kan niet of is veel duurder, ik heb ABC ook gevraagd deze kon mijn auto niet allrisk verzekeren

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben zelf verzekerd bij centraal beheer all risk 720 euro per jaar rechtsbijstand enz.

het lijkt allemaal wel leuk die goedkopere verzekeringen maar voor dagwaarde wil je niet verzekerd zijn met een kitcar of een lotus

Bij een Allrisk verzekering wordt bij de premie berekening uitgegaan van de nieuwwaarde van de auto en bij schade uitbetaald naar de dagwaarde van de auto. 
Is de auto economisch total loss dan zal een uitkering plaatsvinden via een berekeningsformule.

 

voorbeeld

Merk Lotus
Model Elise
Cataloguswaarde € 35.486,-
Dagwaarde € 1.500,-
in de markt heeft de lotus in goede nette conditie een waarde van  ongeveer 15000 tot 19000
het enige wat ik wat ik een nadeel vindt aan een jong of oldtimerverzekering  dat je geen schade vrije jaren opbouwt  en de prijzen elk jaar extreem  kunnen  oplopen 
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden zei Klaas van Veluw:

ik ben zelf verzekerd bij centraal beheer all risk 720 euro per jaar rechtsbijstand enz.

het lijkt allemaal wel leuk die goedkopere verzekeringen maar voor dagwaarde wil je niet verzekerd zijn met een kitcar of een lotus

Bij een Allrisk verzekering wordt bij de premie berekening uitgegaan van de nieuwwaarde van de auto en bij schade uitbetaald naar de dagwaarde van de auto. 
Is de auto economisch total loss dan zal een uitkering plaatsvinden via een berekeningsformule.

 

voorbeeld

Merk Lotus
Model Elise
Cataloguswaarde € 35.486,-
Dagwaarde € 1.500,-
in de markt heeft de lotus in goede nette conditie een waarde van  ongeveer 15000 tot 19000
het enige wat ik wat ik een nadeel vindt aan een jong of oldtimerverzekering  dat je geen schade vrije jaren opbouwt  en de prijzen elk jaar extreem  kunnen  oplopen 

mijn lotus is getaxeerd op 20.000 euro en daar betaal ik deze premie voor, en ja schadevrije jaren zijn er niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Edwin,

Ik heb mijn VM ook ondergebracht bij Kuiper Verzekeringen als klassieker(youngtimer). 1x per 3 jaar laten taxeren (€80) en is voor deze taxatie waarde verzekerd. Dus niets met dagwaarde/aanschafwaarde of schadevrije jaren te maken. Ik betaal iets van €500 per jaar. Voorwaarden zijn goed en staan op hun site. Prijzen zijn al 3 jaar gelijk.

Voorwaarden staan bij hun op de site. Mail me anders even voor vragen. Je hebt mijn mailadres ;-)

groeten, Ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...