Ga naar inhoud

vrijstelling emissie


Roy Nijhof

Aanbevolen berichten

Ik heb een seven gezien van bouwjaar 2001. op het kenteken staat de volgende aantekening:

Voertuig niet voorzien van een emissiebestrijdingssysteem
CABRIOLET
Basis TGK: EEGK 9999
 
wat houd dit nou precies in ik kan hier niet een heel duidelijk verhaal over vinden. wat moet er nou wel en niet op de auto zitten en waar moet deze auto aan voldoen.
graag hoor ik jullie mening hierover.
 
groet Roy
Link naar reactie
Delen op andere sites

De auto is van jongere datum dan 1992. Ik weet het niet exact maar per 1-6-1992 of 31-12-1992 MOET er een katalysator aanwezig zijn. Er is nog een soort van uitzondering waarbij de auto tussen 1993 en 1995 valt, dan is alleen een kat voldoende, lambda is niet verplicht. Na 31-12-1995 moet alles een kat + lambda hebben, eender wat er op het kenteken staat. De EEGK-9999 code is (dacht ik) wel noodzakelijk voor auto's van voor 1993.

Deze auto zou ik dus even mee uitkijken. Als je een keurmeester treft die niet van plan is water bij de wijn te doen voor die paar kilometers die jij per jaar rijdt, dan heb je kans dat de auto niet door de APK komt.

Vraag de huidige eigenaar eens of de auto met nieuwe APK geleverd kan worden (zegt weliswaar niet alles, maar het is een begin).

 

Edit: Verkeerd gelezen dat het kentekenbewijs de uitdrukking: "niet voorzien van emissiebestrijdingssysteem" bevat. Dacht te begrijpen dat dit in de advertentie stond. Maar in dat geval ben je dus wel veilig voor toekomstige keuringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

egk 9999 code heeft en had nooit iets met emissie te maken.  

Lambda en kat zijn verplicht tot  datum eerste toelating 1-1-1996 indien van fabriekswege aanwezig. Feitelijk komt het er dan op neer dat als het er op zit moet het werken volgens de apk2 emissie eisen. Vanaf 1-1-1996 zijn kat en lambdaregeling altijd verplicht.
Alleen als je de vermelding hebt öp kenteken "voertuig niet voorzien van emissiebestrijdingssysteem" hoef je in bovenstaande gevallen geen kat met lambdaregeling te hebben.
De co uitstoot mag dan max 3,5% zijn bij apk.

In geval lambda en kat zijn de toegestane waardes als volgt:
CO uitstoot Stationair max 0,5% of na bjr 30-6-2002 max 0,3%
Lambdawaarde Verhoogd toerental (ca 2500) min 0,97- max 1,03
CO uitstoot verhoogd toerental max 0,3% of na bjr 30-6-2002 max 0,2%

Je vindt dit terug in de aanvullende permanente eisen of apk2 regelgeving.


 

De vrijstelling voor emissiebestrijdingssysteem wordt niet meer verstrekt bij import sinds april 2009. Het had altijd betrekking op auto's van na 1992 (en meestal na 1-1-1996) die voorzien waren van carburatiemotoren of ongeregelde injectie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan wel een probleem zijn als het om een auto gaat met een motor waarvan bekend is dat die standaard voorzien  is van een emissiebestrijdingssysteem. Bij de toekenning van die vrijstelling werd daarnaar gekeken maar er is wel eens soepel mee omgegaan bij oa bv zetec motoren die toch de vrijstelling kregen . Let ook op dat naderhand geen motorwissel heeft plaatsgevonden want dan vervalt die vrijstelling bij evt hercontrole.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...