Ga naar inhoud

Olie verversen


Roy Schröder

Aanbevolen berichten

Ik rij met mijn hobbyauto zo'n 2 aan 3 duizend kilometer per jaar en vraag me af of ik dan toch de olie ieder jaar moet verversen ?

Ik heb er veel over gelezen en zelfs de oud directeur van Castrol Nederland zegt dat olie verversen eigenlijk verleden tijd is.

Hij reed inmiddels al 350.000 km met dezelfde olie.

Nu vind ik dat natuurlijk ook weer wat te gortig, maar word olie met normaal rijgedrag in een jaar tijd dan bv zuur ?

Of kun je gerust 3 jaar doorbollen en zijn het meer verkoopspraatjes 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar gaat het me niet om.

De vraag is of het werkelijk slecht voor de auto is om bv 3 jaar geen olie te verversen.

Rekening houdend met geen circuit gebruik of andere vormen om de auto tot het uiterste te testen.

Ook geen korte stukken rijden, of met regelmaar motor niet warm rijden.

Gewoon als die van stal wordt gehaald, dan ook minimaal een uur of langer rijden.

En bovendien met maar hooguit 5000 km rijden op 3 jaar tijd.

Zijn de dopes dan uitgewerkt, of is er een omslagpunt dat bv na 2 jaar de olie zuur word ongeacht rijgedrag of km stand ?

Ik hou me altijd netjes aan de intervalbeurten met al mijn auto's maar vraag me toch af of dit nodig is bij een hobbyauto die in verhouding erg weinig gebruikt word.

Oud directeur van Castrol zegt zelfs dat het grote onzin is en dat hijzelf al 350.000 km geen olie meer ververst had. 

Nu snap ik natuurlijk ook dat dit het andere uiterste is, maar het is in groot contrast met wat de meeste zeggen om minstens 1x per jaar de olie te verversen.

Waar ligt ergens de waarheid, en waar het omslagpunt dat de olie daadwerkelijk vervangen moet worden.

Kan iemand daar meer over vertellen ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is een heel onderzoek naar geweest en de conclusie was dat na 100.000 km de olie kwalitatief gelijk bleef. Wel deed men elke 25.000 km de oliefilter vernieuwen.

Zoek maar even op het www daar zijn genoeg onderzoekjes van bekende onderzoekers die dit beweren. Natuurlijk zijn er ook die dit weer tegenspreken.

Zelf doe ik in mijn daily om de 50 k pas vernieuwen. Bij diesel schijnt de olie zelfs beter te worden als hij ouder is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe het jaarlijks bij mijn wagenpark. Ik rij overigens met de Westfield 10.000 kilometer per jaar en de Focus RS MK2 komt ook wel op 12.000 kilometer uit. Ford geeft bij de RS aan 1 jaar of 20.000 kilometer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou normaal voor al mijn auto's 15 duizend km aan. Ookal geven ze om de 30 duizend aan.

Ik durf ookwel te zeggen dat ik mijn daileys flink op de staart trap , en daar ik met grote regelmaat op de Duitse autobahn de begrenser aantik lijkt me dat ook niet overbodig.

Maar goed, voor mijn hobby auto geld dat niet en om nu ieder jaar na ongeveer 2000 km de olie te verversen lijkt me wat teveel van het goeie.

Waar ik het meest bang voor ben is dat de olie op een gegeven moment omslaat en verzuurt, dat schrijft men namelijk hier en daar.

Alleen staat nergens geschreven na hoeveel tijd/jaar dat kan gebeuren !

Als ik olie in een jerrycan bewaar verzuurt die ook niet, maar wel in de motor omdat die vaker warm gedraaid word.

Die olie heeft geen geheugen lijkt me, dus als ik mijn hobbyauto iedere 3 weken gemiddeld van stal haal om eens een flink stuk te rijden, lijkt me dat minder slecht voor de olie dan mijn daily die iedere dag korte stukken rijd.

De olie van mijn daily zou dan eerder dan die 15000 km om zijn in verhouding met mijn hobbyauto.

Wat niet hoeft, hoeft niet, maar ik kan nergens echt duidelijk terugvinden waarom en wanneer de olie slecht word.

Je gaat je bougies ook niet na 2000 km vervangen als dat niet hoeft, dus waarom wel de olie dan ?

Wat zijn de echte criteria dat je de olie moet vervangen ?

Die oud directeur van Castrol werkt met een sensor die de zuurgraad meet, en zo gauw die aangeeft dat de olie zuur word, moet die vervangen worden.

Bij hemzelf zat de olie eraf 350.000 km in en was nog goed volgens hem, en ik neem aan dat hij dat niet gereden heeft in 3 jaar.

Gezien we hier allemaal met hobbyautos te maken hebben die gemiddeld niet veel rijden, vroeg ik me hardop af of iemand precies kan vertellen waar dat omslagmomt kan liggen en waardoor bv.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon een  week met koude motor vol gas weg scheuren en in zijn 3 op de snelweg rijden. Na een weekje of zo zijn de zuigerveren en klepgeleiders zo ruim dat de auto 1 liter per 1000km verbrand, met een carterinhoud van 4 liter heb je na 4000km de gehele olie ververst. wordt het filter ook niet meer zo vuil.

Oud directeur zegt waarschijnlijk ook wel iets. Rijdt niet boven de 2500rpm. Van horen zeggen en men zegt, zegt mij vaak genoeg. Voor een paar tientjes riskeer ik geen motor, maar probeer het gewoon uit zou ik zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij diesels is het anders dan benzine. Als een diesel is uitgerust met een partikelfilter dan wordt deze na verloop van tijd schoongebrand. Dit doen ze door extra brandstof in te spuiten. Dit is zoveel dat het niet allemaal in de cilinder verbrand. Endus ook neerslaat op de cilnderwand in combinatie met een veel hogere temperatuur dat je smeerolieverduning krijgt. Hierdoor loopt de kwaliteit heelhard achteruit.. Dus de verversingstermijn ging van 30.000 naar 15.000. Bij benzine gebeurt ook zo iets. Veel koude starts hard optrekken (dus verrijking van mengsel). Wat neerslaat op de cilnderwand. En mengt met de olie. Dit verdampt als hij op bedrijfstenpatuur komt. Nu heeft elke olie een marche dus veel problemen verwacht ik niet. Maar je mag het gelukkig zelf beslissen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja harry van koud volgas rijden gaat een motor niet kapot. Bij de juiste olie en oliedruk en dagelijks gebruik. Een toeringcar of vrachtwagen doet niet anders. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals het is geen geldkwestie.

Met 3 auto's die ik vaker dan staat aangeschreven aan beurten geef, snap ik wat Bakker zegt over beter gevoel enz.

Overigens schreef die oud directeur wel dat hij netjes het oliepeil bijhield, dus hij gooide er wel als het moest af en toe een liter bij.

Maar het lijkt erop dat het olieverversen meer er toe doet, om je een goed gevoel te geven dan dat het daadwerkelijk slecht is als je het niet doet.

Verschillende oliekwaliteiten, rijgedrag, hard wegrijden met koude motor, korte stukken rijden enz enz, buiten beschouwing gelaten.

Er staat ook nergens geschreven wat de nadelige gevolgen zijn op de vraag die ik stelde.

- Als mijn auto iedere week rijd, en ik rij per jaar 4000 km, dan begrijpt iedereen dat je alleen korte stukken rijd, en het dus beter is om ieder jaar olie te verversen.

- als ik 10.000 km per jaar rijd, en weet dat ik hem slecht warm rijd en hem graag op de staart trap, begrijpt iedereen dat het beter is om ieder jaar olie te verversen.

Maar zoals ik al zei, kan niemand blijkbaar vertellen waarom je olie moet verversen ieder jaar bij een km stand van 2000 per jaar, meegenomen dat het beestje maar ieder 3 weken uit de garage komt voor een aardige rit.

Mijn gevoel zegt ook, voor die paar tientjes doe ik wel weer olie verversen, wat ik ook doe ieder jaar.

Maar mijn gevoel zegt ook,,,,dit is eigenlijk van de gekke !

Ik probeer te doorgronden waarom een olie vervangen zou moeten worden.

Is het misschien zo dat de olie geactiveerd wordt bij de eerste keer rijden en vanaf dat punt nog maar beperkt meegaat....

Dat deze op een gegeven moment als slagroom omslaat naar zure substantie die dan niet goed meer is ?

Feit is denk ik wel dat garage bedrijven en fabrikanten dit nooit zullen toegeven, omdat er veel geld in omgaat.

Dat verhaal kom ik geregeld tegen.

Afin: oliefilter is geleverd en castrol olie staat in de garage klaar om gebruikt te worden.

Zal me weer een goed gevoel geven, ook omdat er castrol opstaat.

Want die  merkloze 10 W 40 geeft me geen goed gevoel ;-)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...