Ga naar inhoud

vreemde ervaring


Peter Huijts

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Afgelopen zondag met de VM een bezoek gebracht aan de Classic cars and airoplanes happening bij het historisch vliegend museum Seppe. Prachtige dag, veel gezien en gehoord. Bij het verlaten van het terrein roken wij een zoetige weeïge lucht. Toen ik moest stoppen in verband met de verkeersdrukte zag ik rook onder de motorkap vandaan komen waarna de motor ook uitviel. Niet best natuurlijk. Voorzichtig de motorkap geopend en ik zag een smeulende en brandende lap links van het motorblok (C20xe) naar beneden vallen op de linker onder chassisbalk. Met enkele flesjes water heb ik dit kunnen blussen. De schade viel mee: enkele draadjes waaronder die van de krukassensor en de temperatuursensoren waren aan elkaar gebakken maar verder geen zichtbare schade. Met behulp van de wegenwacht een noodverbinding gemaakt voor de krukassensor en de motor liep weer. Maar wat vind ik nu vreemd?

Hoe komt een lap onder de motorkap die gaat branden na circa 500 meter rijden. De dag ervoor nog olie gepeild maar de lap die ik daarvoor gebruikt heb ligt nog keurig bij mijn gereedschap dus een sleutelblunder is niet waarschijnlijk. Vandalisme, iemand die erop kikt om een auto te zien uitbranden? Ik heb de VM gedurende die dag niet altijd in het vizier gehouden. Wel heb ik op een gegeven moment onder het oog van de ouders twee kinderen uit de auto gehaald met de opmerking dat ik daar niet van gediend was. Ik heb er in elk geval van geleerd de motorkap te openen voor een korte inspectie alvorens weg te rijden en nog beter de auto in de gaten te houden op dergelijke dagen waar veel mensen op af komen.

Met vriendelijke groet,

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

He Peter,

Dat is zeer zeker een aparte gewaarwoording, want na 500 meter ben je gewoon nog koud, dus het zal een doek moeten zijn met nog lichtontvlambare restanten. Uiteraard speculatie, maar heb je niet nog je motorgedeelte netjes gepoetst en de lap vergeten?

 

Moedwillig n lap eromder gooien lijkt me erg sterk...  zullen toch allemaal liefhebbers zijn daar, affijn ook dat is speculatie. Erg naar dat het gebeurt is ieg.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt mij dat die lap er in Seppe is onder geraakt. Opzet lijkt mij erg onwaarschijnlijk bij zo'n lage auto, gaat je niet makkelijk lukken.

Als de motorkap er in Seppe niet is af geweest dan kan hij (de lap) ook van boven niet in de motor ruimte zijn terecht gekomen.

Ik denk dat het dan tijdens het (weg-)rijden moet zijn gebeurt. Een doek, al dan niet vies, die op of tussen het uitlaatspruitstuk komt vat al heel snel vlam door de hitte. En omdat de bedrading aan de voorkant vd motor ook beschadigd is lag de doek dus ergens aan de voorzijde vh spruitstuk.

Daar (in de buurt vd distributiekap) is waarschijnlijk genoeg ruimte om vanaf de grond een doek omhoog te krijgen?

Hoe het dan precies gegaan is zal wel altijd een vraag blijven....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, bij een gemiddelde Seven zit de motorkap nou niet dat je zegt hufterproof op de auto. Veersluitingen e.d.  Of hebben jullie een slot op de kap ?  De meest brutale acties worden gewoon midden in een menigte uitgevoerd, dus een kapje lichten.....

Omdat je praat over een zoete weeïge lucht dacht ik in eerste instantie aan een opgewaaide plastic zak. Heb ik met de tintop ook wel eens gehad op de uitlaat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...