Ga naar inhoud

Oliepomp vastgelopen


Paul Malcontent

Aanbevolen berichten

De laatste tijd hebben we een Rover V8 opnieuw opgebouwd  voor mijn Dax Rush. Het betreft een Rover 3,9 liter.

De motor heeft inmiddels succesvol gelopen in de garage en ondertussen 20 liter benzine verstookt.

Afgelopen zondag voor het eerste de weg op en rustig een km of 30 gereden. Na afloop van deze eerste rit de Dax op de oprit geparkeerd.

Wilde na 10 minuten weer een ritje maken. De startmotor draait de motor niet meer rond. De motor zit vast!

Later blijkt de oliepomp vast te zitten. De rest vd de motor draait weer soepel na de demontage vd frontplaat en oliepomp. Er is geen rommel te zien in de carterpan.

Het buitenste tandwiel vertoont sporen van invreten. Op de tegenover gelegen afdekplaat is ook een beschadiging zichtbaar.

Zie de foto’s voor de beschadiging op het buitenste tandwiel en overzicht van de pomp.

Onze hypothese is dat er tijdens de eerste rit een metaaldeeltje is losgeraakt en deze de schade in de oliepomp heeft veroorzaakt waardoor de pomp is vast geraakt en deze bij de volgende startpoging door de startmotor niet meer rond ging.

Graag jullie reactie hierop. Klinkt dit plausibel?

Ik heb een ander tandwielenset voor de pomp die past. Deze kunnen we monteren en de  beschadiging vd afdekplaat vd oliepomp met een wetsteen verwijderen.

Het ongemakkelijke gevoel bij ons is: was dit de oorzaak van het vastlopen?

oliepomp31.jpg

IMG_0483klein.jpg

Dax2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ai !  Dit lijkt mij toch wel een ultieme frustratie na nieuw opbouwen :angry:

Ik begrijp uit andere posts (zie de JBA Falcon post van Ad Huijgens) dat deze motor gevoelig is voor oliedruk tijdens de eerste start na opbouw. Geadviseerd wordt om de oliepomp te primen, dus gevuld met olie te monteren, voor de eerste start. Ik dacht omdat daarmee de nokkenassen direct goed gesmeerd worden, maar dit zou ook wel eens betrekking kunnen hebben op de pomp zelf.

Is namelijk een tamelijk bizarre constructie. Die tandwielen draaien direct tegen het metalen dekseltje van de pomp. Daar moet wel iets van olie tussen zitten....

Maar, aub, laat de echte experts nu opstaan !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6/7/2017 om 21:44 zei Dirk Strikwerda:

Is namelijk een tamelijk bizarre constructie. Die tandwielen draaien direct tegen het metalen dekseltje van de pomp.

Is een hele normale constructie. En er komt echt olie tussen de vlakken. Enige wat ik kan bedenken is dat de speling te klein is. Oorzaak kan b.v. een verkeerde pakking zijn of dat het deksel niet geheel vlak is cq gemonteerd zat.

Andere oorzaak die ik kan bedenken is dat de pomp een oliegebrek heeft gehad door een lek in de aanzuigbuis of te weinig olie in het carter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Controleer al je lagerschalen en hele oliehuishouding maar incl aanzuigbuis en neem een sterkere / upgraded oliepomp voordat je alles terugbouwt.. Oorzaak is lastig bij zoiets. Ik had laatst een afgebroken randje van het nokkenaswormwiel dat de ontsteking aandrijft van de rover v8. Onststeking ging daardoor resoneren en daardoor explodeerde de verdelerkap al na een paar km. Komt ook nooit voor zoiets en dan ben je ff bezig met een oorzaak vinden tot je alles uit elkaar haalt. Bekijk ook de pressure reliefvalve en gebruik vooral de juiste olie. De oudere rover v8 zeker geen dunne volsyntheet in doen. 

En het noodzakelijke primen van de pomp is beter met vet inderdaad maar doe het zonder starten op 2500rpm met een boormachine en primetool. Dat ontlast alle oliedrukgevoelige componenten. Ik heb er zelf een gemaakt voor in de boormachine.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...