Ga naar inhoud

Vm77 koppeling vervangen


Aanbevolen berichten

Hallo luitjes,

Ik ben van plan zeer binnenkort mijn koppeling te vervangen .Mijn koppeling gaat erg stroef schokkerig en krakend bij intrappen en gaat bij een warme motor slecht in de 1 en achteruit . Daarbij  heb ik een lekkende keering van de krukas of bak zijde. Die wil ik ook maar meteen vervangen. 

Nu is mijn vraag om deze werkzaamheden uit te voeren moet dan de motor er ook uit gehaald worden of alleen de versnellingsbak?

En welke drukgroep en koppeling moet ik bestellen bij een  VAG 1.820vt met ford T9 bak?

ik hoor graag van jullie.

Groeten Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ron,

Om de keering van de bak te vervangen moet sowieso je versnellingsbak er uit. Of je motor er uit moet dat weet ik niet. Ik zou als ik jou was kijken of je een werkplaatshandboek van deze specifieke motor kunt vinden dan kun je beoordelen of dat lukt in je kitcar.

Wat betreft de koppeling heb ik geen idee maar als je toch de bak er af haalt kun je meteen kijken welke koppeling je hebt. mijn ervaring is dat dit soort delen vaak snel leverbaar zijn via de lokale grossier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt er maar net vanaf hoeveel ruimte je kunt creeeren tussen bak en motor. Immers, de prise as van de bak moet zover loskomen dat ie net voorbij de drukgroep komt, om zodoende drukgroep en koppeling te kunnen verwijderen. Dus, cardanas los, baksteun los en motorsteunen los (en het spul in een takel of baksteun uiteraard). En kun je vervolgens bak naar achteren en/of motor naar voren schuiven ? Maar in mijn Striker is te weinig ruimte om de bak separaat er uit te halen. Komt ook door de chassisbalk die onder de bak zit. Een VM is echter aanzienlijk ruimer.... Kwestie van proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer  eerst maar eens alleen de bak er af te halen kijken of dat lukt zonder de motor te hoeven schuiven of er uit te halen en dan kijken wat ik aan tref ..punt is dat ik een brug moet huren en dat ik alle onderdelen van te voren wil hebben zo dat ik de auto daar niet lang hoef te stallen.

Volgens mij is het zo dat je de drukgroep op het vliegwiel en dus de motor moet afstemmen en de koppelingsplaat en druklager op de bak afstem . Maar dat weet ik dus niet zeker

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal gesproken moet de motor er uit bij een VM.

Naar achteren kan hij niet ver genoeg weg.

Je zou nog kunnen proberen om de motor naar voren te werken mits je voldoende ruimte heb.

En dan vervolgens je koppeling er tussenuit te halen.

Maar zoals Menno ook zegt, wil je keeringen vernieuwen moet het toch er uit.

Ik zou de koppeling en het druklager er eerst maar uit halen en dan pas bestellen, vooruit bestellen heb je denk ik nooit het goede.

Tenminste bij de koppelingen die wij gedaan hebben met deze set upp zaten er allemaal verschillende of verkeerde in en was het niet zo eenvoudig om er nog aan te komen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ron, ga er maar vanuit dat de motor eruit moet. De motor moet een eind naar voren dat je toch al veel moet loshalen om dit mogelijk te maken als hij überhaupt zover naar voren kan. Het uittakelen van de combinatie van motor en versnellingsbak/koppelingshuis is dan nog het minste werk. Succes.

Met vriendelijke groet,

Peter

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dus in mijn eigen garage zonder brug onmogelijk te doen.. en brug huren lijkt mij ook geen ideale bedoeling beste optie dus om dit uit te besteden aan iemand die dit soort projecten vaker heeft gedaan.:unsure:

Bedankt voor jullie reactie

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Ron Kruys:

Dat is dus in mijn eigen garage zonder brug onmogelijk te doen.. en brug huren lijkt mij ook geen ideale bedoeling beste optie dus om dit uit te besteden aan iemand die dit soort projecten vaker heeft gedaan.:unsure:

Bedankt voor jullie reactie

Als je een motortakel hebt kom je een heel eind als je de auto op assteunen zet. Bij mijn Westfield ook gedaan vorig jaar. Blok eruit en bak laten zitten.

580371_935094929900626_2967955877858428677_n.jpg

12522938_937891976287588_9189443790974681065_n.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Francesco De Stefano:

Geef maar een pm als je het liever niet zelf wil doen. Ik ben er aardig in thuis.

gr. Francesco

Bedankt voor je aanbod Francesco. Ik ga het eerst maar eens zelf proberen..

Ik heb nog een filmpje gemaakt van de drukgroep tijdens indrukken het valt me op dat de drukgroep niet zo ver terug komt wellicht niet ver genoeg en moet ik iets met het druklager of hefboom?

Vreemd krakend geluid ook mischien iets met de vingers van de drukgroep niet goed?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat krakende geluid is zeker niet gezond, maar dit geluid wordt waarschijnlijk wel versterkt door bellhouse en de telefoon er vlak bij. Merk je bij stationair en bak in vrij een verschil bij in- en uitgetrapte koppeling ?  Gerommel bij niet ingetrapte koppeling wat verdwijnt als je 'm intrapt is een verrot druklager. De slag van de hevel lijkt vrij kort. Daardoor zouden de koppelingsplaten niet goed los komen, wat lastig inschakelen van versnellingen kan verklaren. De slag van de hevel wordt bepaald door het bevestigingspunt van de kabel bij het pedaal; hoe dichter bij het scharnierpunt van het pedaal hoe korter de slag. Als dat standaard VM is, is de drukgroep aan gort of het is een verkeerde drukgroep...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat krakende geluid hoor je in de auto ook heel sterk ,ik hoor ook verschil in geluid bij intrappen en rust stand van koppeling. Die hevel is mischien aan de korte kant heb geen idee hoe het met andere vm  is gesteld? Die drukgroep dat is de grote vraag is deze die er nu op zit de juiste of moet het een ander type zijn...het lijkt allemaal redelijk recent er op te zijn gemonteerd en dat het in een korte periode kapot gegaan te zijn.

Dat is dus ook een beetje de uitdaging bij dit soort auto's welke onderdelen zijn de juiste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Herkenbaar geluid! Dat kraken heb ik ook al de motor uit is. Als de motor draaid geen last van. Kan het niet zo zijn dat je pedaal een te korte slag maakt? Ik heb ge slag van mijn pedaal vergeleken met die van een standaard sierra en daar zit een behoorlijk verschil in. Mijn koppeling komt heel snel in. Dus die van mij komt net genoeg vrij om te kunnen schakelen. Ik heb vorig jaar mijn blokje eruit gehaald ivm rare geluiden bij de koppeling. Dit bleek het druklager te zijn die eigenlijk net een paar mm te dik is en daardoor net de vingers van de drukgroep raakt. Werd door een clubgenoot erop gewezen dat hij hetzelfde had.

Misschien uitzoeken of je bij je pedaal afstelmogelijkheden hebt. Heb je staande of hangende pedalen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hangende pedalen en zijn niet verder in te stellen alleen bij de bak waar de kabel in de hefboom zit is de kabel af te stellen..maar daar heb ik al van alles aan geprobeerd af te stellen.

Ik ga de boel maar eens loshalen de koppeling moet toch vervangen worden en dan kijken naar het juiste lager.

Bedankt voor alle reacties

 

Groeten Ron

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Ron,

ik heb vorige winter ook de motor en bak (C20XE + T9, als één geheel) uit mijn VM gehaald om de koppeling te vervangen. De bak afzonderlijk is geen optie.

Gewoon op een vlakke vloer, de voorkant van de auto op assteunen en dan met een motortakel (een giraffe zoals wij zeggen) eruit gehesen.

De eerste keer duurde het hele proces 6u (mede omdat ik echt stap voor stap alles heb genoteerd en gelabeld), de 2de keer lag de motor en bak er al naast op slechts 3u tijd. Als je éénmaal weet waar je moet op letten, gaat het veel makkelijker :-).

Koen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké moet lukken dan !en er is ook geen tijdsdruk als je in je eigen garage te werk gaat ook wel zo fijn..

Heb vandaag alleen iets vreemds opgemerkt aan de koppelingshevel. Weet niet hoe het bij andere gesteld is maar de hevel komt bij niet bedienen tegen een bout aan die weer in de bak zit gedraaid daarom loopt waarschijnlijk het lager niet helemaal vrij van de drukgroep.

rsz_20170503_201710.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kun je toch zo voelen als je aan de hevel rommelt? Er moet altijd iets van wat vrije slag zijn. Zo niet heb je het probleem gevonden. Is ook met een scherp beiteltje wel ff weg te tikken, dan kun je meteen testen of het wat uitmaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb wel iets vrije slag in ontspannen stand maar heb net niet genoeg slag om goed te ontkoppelen. waarschijnlijk is dat  de oorzaak van de koppelings problemen .. het vliegwiel is wellicht afgedraaid en zodoende ontkoppeld de koppeling dan  net niet genoeg.

ik ga volgende week maar eens  beginnen met de motor uit te lepelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig is er in kitcars niet veel gestandaardiseerd anders zou het maar een saaie boel zijn :P VAG motor met Ford bak. Dus pasplaat tussen motor en bellhouse. Uit wat je nu beschrijft lijkt het alsof de pasplaat te dun is, waardoor de hevel tegen de bout van de bak bevestiging aanloopt. 

Hopen dat de suggestie van Rudie werkt, er zijn echter ook zeskantbouten met een platte kop.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een platte kop zal het bijgeluid bij het intrappen van de koppeling niet oplossen en de slag van het pedaal niet vergroten om de koppeling goed vrij te trappen.
Wat is de motorcode  en uit welke Audi/Seat komt deze. Als het een S3 is uit 2002  dan is het waarschijnlijk een 240 mm koppeling met 23 splines. Nu weet ik niet of de originele drukgroep en koppelingsplaat van Audi nog gemonteerd zitten in combinatie met de T9 bak aan te sluiten. Een diafragma veer bij de Audi motoren moet door het druklager  8-10 mm worden ingedrukt om dit te ontkoppelen.  Bij een 01X bak maakt de hydraulische cilinder op de bak een slag van 36 mm om het de diafragma veer voldoende in te drukken. De geometrie van de hefboom bepaalt natuurlijk of dat gehaald wordt. Meet de slag van de hefboom ter plaatse van de kabelbevestiging voor uitbouw  en simuleer deze slag bij de uitgebouwde bak en meet de verplaatsing van het druklager. Je kunt ook de afstand van het druklager meten tot het montagevlak van de  bak  en die maat vergelijken met de hoogte van de diafragma vingers (die tegen het druklager komen)  tot het montage vlak van de motor voor het koppelingshuis.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee klopt die bout zou mischien de oorzaak kunnen zijn van de versleten koppelings plaat maar bij nader inziens denk het niet ..in die stand heeft de hevel vrije bewegingsvrijheid

Motorcode is APX en is afkomstig uit een audi S3 of TT 

Goede tip om de slag vooraf is in te meten.

Er zijn te veel variabelen bij deze setup , is het vliegwiel niet afgedraaid ,is de pasklaat tussen belhous en motor ,dikte van druklager is dit allemaal wel goed mee genomen in de berekening om een juiste  koppelingsset samen te stellen? En wat zou het moeten zijn..

Kan ik de slag zoiezo niet vergroten door middel van de koppelingshevel te verlengen of een hydraulisch koppelings systeem in te bouwen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...