Ga naar inhoud

Mijn Ginetta voorstellen


Niels van der Meiden

Aanbevolen berichten

Hallo KCC! De naam is Niels en ik heb vorig jaar een Ginetta G20 GT4 gekocht bij Bas in Dronten. Deze ex-raceauto heb ik specifiek als track-day speelgoed. Ik ben nu druk bezig met de laatste puntjes. De auto heeft geen kenteken dus op veel meetings zal ik niet komen maar bijvoorbeeld de Lelystad meeting op het Midland circuit wel. In de UK zijn er overigens enkele exemplaren op kenteken gezet (de body heeft ook een kenteken uitsparing).

Naast de Ginetta heb ik al vele jaren een Mitsubishi Lancer Evo IX (de beschaafde versie van de rally auto). Deze gebruik ik voor driftdagen, ijsrijden en trackdays. Een hele snelle auto maar ik vond ‘m altijd wat zwaar op het circuit. De auto wordt met de dag meer waard dus ik wil ‘m een beetje ontzien  (destijds niet gekocht als investering maar wel een leuke bijkomstigheid).

Ik ben gaan zoeken naar een compacte auto met weinig gewicht en eenvoudig in onderhoud.  Diverse opties overwogen. Gestripte “straatauto’s” vielen al snel af. Het moest een auto worden die als raceauto opgezet was met een gewicht van minder dan 1000 kilo:  geen onnodige complexiteit, buizenframe, wishbones rondom, alles instelbaar, etc...

Lang verhaal kort. Bij toeval liep ik op het internet tegen de Ginetta aan. Een buitenkansje om een circuitauto met weinig kilometers te kunnen kopen. De GT4 was specifiek gemaakt door Ginetta voor het voorprogramma van het British Touring Car kampioenschap en vergelijkbare raceklassen. Deze auto (nummer 47) is daar echter nooit voor gebruikt en er zijn alleen demo’s mee gereden. De betreffende raceklasse bestaat al lang niet meer maar in Schotland is er nog steeds een Junior cup voor deze auto.

Enkele specificaties. In de basis een Ginetta G20 maar volledig in de fabriek geassembleerd als GT4 (en met dak). Gewicht: 645 Kg, motor: getunde Ford Zetec 1.4 (blok is nog verzegeld) met DTA ECU, 5 bak en LSD van Quaife, Instelbare dempers van AVO, veiligheid: foam brandstoftank, brandblusinstallatie, startonderbreking. FIA keuring is ondertussen verlopen maar dat is geen probleem voor trackdays.

Jammer dat Ginetta de G20 en alle modellen daarvoor resoluut is gestopt te ondersteunen. Het verzamelen van informatie over de G20 (GT4) is dus ook onderdeel van de hobby geworden. Veel techniek is uitwisselbaar. Tevens een goede reden om van het KCC forum lid te worden. Kitcars delen genoeg eigenschappen wat een uitkomst is voor het onderhoud.

 

Foto's:

 

_DSC2371.jpg

_DSC2452.jpg

_DSC2504.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-4-2017 om 13:35 zei Tim Valk.:

Nice, jammer van het kenteken maar met wat eurosc kom je dat misschien nog tegen

Keuren en registreren op kenteken gaat in verhouding tot de prijs van de auto een duur geintje worden... Zeker met het fijne CO2 beleid in dit land.

Als ik 'm nu de garage heb staan kost ie niets (niet dat gewicht voor veel wegenbelasting zorgt)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...