Ga naar inhoud

Ford Adlasas met spare


ad coertjens

Aanbevolen berichten

Hallo lot genoten.   Ik heb jullie verteld dat ik van plan was om in onze VM77 een andere achteras in te gaan willen bouwen. Dat is inmiddels gerealiseerd. Het is een Ford Atlas as met spare geworden met Wilwood remmen Zie foto's . De as is bij Biesheuvel gebouwd, ik heb de originele Panhart stang moeten gebruiken omdat er niet genoeg ruimte was voor het Watts Linkage systeem wat er eigenlijk bij hoort, maar maakt niet uit. Het inbouwen is goed verlopen al had ik beter de brandstoftank vooraf moeten verwijderen, het is wel gelukt maar het was passen en meten, niets beschadigd, dus oké , ik heb er ook al een proefritten mee gemaakt, de verandering is goed merkbaar. In het remsysteem, achter, is een remkrachtverdeler met draaiknop in gebouwd op aanraden van Biesheuvel, maar ik moet zeggen dat ik niets merk of ik hem in of uit draai ( misschien dat iemand hier iets over kan vertellen hoe ik hier mee om moet gaan ) Gelijk ook voor en achter RVS flexibele remleidingen aan gebracht, scheelt een hoop in hardheid van de rempedaal. Het differentieel is wel groter als de Ford Taunus as die er in lag, ik had achter een mooi kofferbakken gemaakt van aluminium traanplaat, zag er goed uit maar past niet meer, daar moet ik iets anders op verzinnen, misschien heeft iemand ook hiervoor een idee, ik hoor het graag. Dus dit project is volbracht, zie foto's .

met vriendelijke groet

Ad  C

IMG_1244.JPG

IMG_1276.JPG

IMG_1254.JPG

IMG_1253.JPG

IMG_1243.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Francesco, wat voor sper er precies in zit weet ik even zo niet, maar daar kan ik wel achter komen. Iets anders, jij zegt , zware remmerij achte, ondanks dat er een remkrachtverdeler tussen zit en 4 pots remklauwen van Wilwood, heb ik het gevoel dat hij achter bijna niet remt, als ik de remkrachtverdeler helemaal in of uit draai merk ik geen verschil, alle rubber slangen zijn vervangen voor flexibel RVS, ook de handrem ( met kabels ) remt na genoeg niet, ik weet even niet waar / hoe ik hier een oplossing voor moet zoeken, heb jij of iemand hier een idee waar ik het misschien moet zoeken, de auto moet over een paar weken APK gekeurd worden, wat ik even niet zie zitten, help help.

ik hoor graag van jullie

met vriendelijke groet, Ad 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Handrem zou toch goed moeten werken. Heb je de achterrem-blokken er al eens uitgehaald en kunnen ze makkelijk bewegen?

Zijn de blokken goed schoon en de schijven vetvrij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

toen ik het topic zag dacht ik dat ad gelast had en een reserve as te koop had maar nu snap ik het.;)

De proportioningvalve is enkel om de druk te begrenzen dus ik snap het advies niet om die ook aan te schaffen als je al niet eens de opbrengst haalt met je huidige cilinder. Heeft de verkoper die niet meegenomen in het verhaal?
Wat heb je uberhaupt voor hoofdremcilinder? Of heb je een balansbar met gescheiden cilinders, dat is wel essentieel om een oordeel te kunnen geven hoe je de boel goed aan de gang krijgt. Ik denk dat je zowieso naar een balansbar systeem moet om die 4pods achter in de goede verhouding aan het remmen te krijgen. Zet hem eerst eens op een remmenbank, dan zie je de vertragingswaardes. Is erg moeilijk rijdend te beoordelen.    Heb je wel goed ontlucht aan beide bovenkanten van de klauwen overigens?

Er is al veel gezegd over de noodzaak van geventileerde schijven aan de voorkant, dus over die schijven achter zeg ik maar niks, maar de hele as ziet er erg mooi uit
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo dank voor het mee denken, ik heb een enkele rem cilinder, het is geen probleem om de voorkant te blokkeren, dus remt goed voor, acht zijn de remblokken nieuw, wat ik nog ga doen is de remmen nog eens goed ontluchten, dus volgens u zou die remdruk verdeler overbodig zijn, het allemaal door Biesheuvel gemaakt, zou de hardheid van de blokken iets kunnen zeggen ?

met vriendelijke groet, Ad

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ad,

Als je nu de voorkant kunt blokkeren, met enkele remcylinder en rempedaal is hard, dan lijkt het of er geen remvloeistof de achterrem bereikt. Even met de voet op de rempedaal en voorzichtig het ontluchtingsnippel beetje los draaien, om te kijken of de remvloeistof rijkelijk vloeit.

Beide achterwielen van de grond, banden eraf. Iemand met de voet op de rem en kijken of de zuigertjes krachtig tegen het remblok duwen en de schijf inklemmen.

Hardheid remblokken zal het niet zijn, het zijn wel grote klauwen, dat moet vertragen. 

Ben wel jaloers op je sper :)

Groet,

Arjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een rare vraag, maar hoeveel kracht mag / moet je op het rempedaal kunnen zetten, is dat al je kracht, of gematigde kracht, moeten de remleidingen dit aan kunnen, ik heb namelijk behoorlijk wat kracht op het rempedaal uit geoefend, nu lekt er een flexibele, RVS gevlochten remleiding aan het gedeelte waar je de koppeling maakt aan de flexibel remleiding, dit zou toch niet moeten kunnen lijkt mij, zie foto. Heeft iemand hier ervaring mee ?

ik hoor het graag van jullie

Mvg. Ad

IMG_1262.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK heb dezelfde remklauwen, nippel in de klauw is verkeerd!

die van mijn zitten helemaal aan gedraaid met een koper ringetje 10mm.

U heb de NPT 3/8 (new pipe tapered) maar je zal normaal 3/8 moeten hebben en dan kan je een koper ringetje plaatsen.

vreemd dat ze dat bij Biesheuvel niet hebben opgemerkt!

De handrem functie van deze remmen is bagger als je ze direct zo aansluit op de handrem.

Maak een eenzijdige hevel met op 3cm van het draaipunt de kabels bevestiging , en dan op 10cm naar handrem mechanisme.

Hier mee verdrievoudig je de trekkracht op de remblokken.

Ik heb geen remdruk verdeler gebruikt maar een 0,75 inch hoofd rem cilinder.

gr Martin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Martin, Dankje voor je reactie, dat die ontluchting nippeltjes eventueel verkeerd zitten maakt toch niet uit wat betreft de werking van de remmen, of komt de lucht er niet helemaal eruit ? ik heb zachtere remblokken gekregen en dat resulteert wel in een verbetering, ook wat de handrem betreft, die werkt ook iets beter,  ik vraag mij af als je deze remklauwen voor zou monteren, zouden ze dan voldoen ? 

Moet jij je remklauwen regelmatig schoon maken i.v.m remstof, of valt dit mee, namelijk omdat er geen stofkapjes op zitten ?

Mvg Ad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ad de aansluiting in je remklauw is verkeerd ik had het niet over de ontluchting nippels.

zie aan de ene kant de aansluiting naar de remleiding en de andere zijde naar de remklauw. (ringetje niet vergeten)

En die u gebruikt lopen op het draad taps toe.

als je deze te vast draai verziek je de remklauw.

voor wat betreft schoon maken op de 7even nog niet , maar ik heb ze bij mijn zoon enkele jaren geleden op zijn

Fiesta MK7 gezet en een keer per jaar schoon maken met zachte kwast.

Geen koper vet of wat dan ook opsmeren want dit houdt juist vuil e rommel vast.

(staat ook in je handleiding van de remklauwen)

Rem stof met de Ferodo 2500 blokken val erg mee ik gebruik ze nu ook op de kitcar!

gr Martin

 

1032403CH.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Martin, oké ik begrijp het, het zijn de rem-aansluitnippels waar het over gaat, zou het daar aan kunnen liggen dat hij daardoor niet aan mijn verwachtiging krachtig genoeg remt, ik had er in iedergeval meer van verwacht !  Ik heb gekeken naar mijn remdruk cilinder, die is 19 mm. Voor kan ik de wielen blokkeren maar achter niet, nou is dat ook niet nodig maar als je vol in de ankers gaat verwacht je dat wel. Als je nog tips voor mij hebt, hoor ik het graag.

met vriendelijke groet, Ad

Link naar reactie
Delen op andere sites

19mm achter is 0,75" dat is goed achter, de remmen blokkeren kan wel maar dan moet je een 0,625" remcilinder hebben en dan in combo

met de verdeler dan moet het lukken om te blokkeren.

Let op de kwaliteit van de banden zijn ook belangrijk als je een redelijk zacht compound heb gaat blokkeren ook moeilijk,

omdat er te veel grip aanwezig is.

gr Martin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook met 2x 0.75 cilinders blokkeren je wielen als je de vertraging maar goed uitbalanceert en eerst het systeem lekvrij maken en goed ontluchten. Het is me nog steeds niet duidelijk of je nu 1 of 2 losse remcilinders hebt.

Let op met ontluchten dat je de beide nippels in de aansluitingen losdraait en dus niet de aansluiting zelf want dan krijg je ze nooit goed ontlucht. Bij balansbar eventueel beide circuits open laten staan en tegelijk ontluchten zodat je volledige travel hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Heer Klaaijsen. Ik heb 1 remcilinder 19 mm ( 0,75" ) ik heb op de achteras ( 8 ontluchting-nippels ) met het ontluchten is er een volle liter remvloeistof doorheen gezogen en voor een halve liter, dus dat moet toch wel goed zijn denk ik. Het rempedaal voeld hard aan, achterwielen op droog wegdek blokkeren is nog niet gelukt, ik heb de remkracht verdeler helemaal open staan, misschien dat het op nat wegdek wel lukt al is dat wel link natuurlijk, moet ik eerst proberen en dan de remdrukverdeler in stellen, dan zou het goed moeten zijn. 

Mvg. Ad

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb de remkracht verdeler helemaal open staan

Is het een verdeler met een draaiknop of met een handle?

De draaiknop helemaal uitgedraaid betekent: minimale remwerking, ingedraaid is maximaal, bij een verdeler met een handle is het: handle los(omhoog) is minimale remwerking en helemaal naar beneden is maximaal.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Martin, het is een remkrachtverdeler met draaiknop en van het merk LTEC 60% reduceer, op de draaiknop staat "BRAKE" en "LESS". BRAKE is met een pijl, links-om draairichting, dus uit draaien, dus meer remvermogen. Rechts-om is "LESS", met de klok mee draaien, minder remvermogen ( volgens mij denkwijze ) zie foto. Dus voor maximaal remvermogen moet hij zover mogelijk uit gedraaid worden, lings-om, toch ?

Mvg. Ad

IMG_1276.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

precies andersom, het staat er op.  linksom is afsluiten cq dicht cq minder remdruk  (brake less).    draai maar eens rechtsom helemaal open en dan hard remmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...