Ga naar inhoud

Schokbreker advies VM77


Peter Scheilen

Aanbevolen berichten

ter info, mijn Caterham weegt 540kg heeft achter progressieve veren van 140-180 lbs Daar staan de veren vrijwel rechtop veerweg 125mm met 20mm sag

en voor gebruik ik 275 lbs.  Daar staan de veren onder een hoek van 42 graden.  veerweg 90mm met 20mm sag. Zal iets schuiner staan dan de gemiddelde seven.

Dempers zijn van Koni met instelbare high en low speed bump en rebound

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peter ten aanzien van de gehele layout  stel ik voor eerste de veren te berekenen. In bovenstaande adviezen wordt alleen gesproken over het gewicht onder de wielen om tot een keuze voor de veren te komen.  Wil je een goede keuze maken, dan is het belangrijk ook het ongeveerde gewicht en de layout van de ophanging hierin mee te nemen.

Ik heb voor mijn auto berekeningen voor de veerkeuze gemaakt door met de volgende items rekening te  houden:

- Gewicht onder iedere wiel in kg (zoals gereden wordt. dus met bestuurder, eventueel bijrijder en volle brandstoftank)
- Onafgeveerd gewicht per wiel in kg ( band+velg+remschijf/remtrommel+ remklauw+naaf+onderste draagarm+onderste gedeelte schokdemper en bij aangedreven wielen de buitenste homokineet)  Bij starre achteras per wiel de helft van de complete achteras..
- De maat van het schanierpunt van de onderste draagarm tot het bevestigingpunt van de schokdemper op deze draagarm
- De maat van het schanierpunt van de onderste draagarm tot het hart van de fusekogel.
- De lengte van de schokdemper geheel ingedrukt tot de aanslag in mm
- De lengte van de schokdemper geheel uitgetrokken tot de aanslag in mm.
- De totale slag van de schokdemper (max lengte- min lengte) in mm.
- De hoek die de schokdemper  maakt met de onderste draagarm in mm.
- De invering bij rijhoogte van de auto wordt genomen bij 40-50% van de slag van de demper.

Uit mijn berekeningen volgt dan de veerconstante (springrate). Deze waarde is de basis om met het wijzingen van parameters de juiste keuze te maken en te fijn tunen.  Het kan interessant zijn om voor een aantal kitcars de keuzes te vergelijken met de berekeningen
Zoals je uit bovenstaande ziet is het belangrijk om met al deze parameters rekening te houden Bij een zelfde aslast kan het verschil in het afgeveerde/onafgeveerde gewicht door bijv een andere motor,  remschijven, wielen enz. toch niet het gewenste resultaat geven bij het klakkeloos overnemen van de veren, die op een andere uitvoering zijn gebruikt.
.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Roger Smolders:

Tips voor het wegen (die niet in de papieren lopen)?
(mijn personen weegschaaltje gaat het niet redden)

Caravanweger werkt ook prima. Zal niet tot op de kg nauwkeurig zijn, maar je komt er een heel eind mee lijkt mij.

Grtz.
Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei J. Gijsberts:

Peter ten aanzien van de gehele layout  stel ik voor eerste de veren te berekenen. In bovenstaande adviezen wordt alleen gesproken over het gewicht onder de wielen om tot een keuze voor de veren te komen.  Wil je een goede keuze maken, dan is het belangrijk ook het ongeveerde gewicht en de layout van de ophanging hierin mee te nemen.............................

 

Ben het volledig met je eens. Is alleen een hele berg werk, je zult immers een aantal onderdelen echt moeten demonteren en uitwegen.
Maar als je het echt goed wilt doen........

Het zal wel een behoorlijke formule zijn, of misschien wel meerdere, om het geheel uit te rekenen.

Ik ben er ook van uit gegaan, misschien moet ik dat net wel niet doen...., dat de bestaande veren toch ook door iemand berekend zijn. Mijn VM is een fabrieksgebouwd exemplaar. Ik verwacht niet dat daar zomaar klakeloos, hoop ik...., iets er onder gezet is geworden. Nu zijn in de loop v.d. tijd wel een aantal aanpassingen aan de VM uitgevoerd. Andere motor enz.

Grtz.
Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Peter,

Je kunt het gewicht gaan bepalen bij een weegbrug in de buurt. Vaak heeft men die bij stortplaatsen van afval. Je kunt dan 3 wegingen doen. Je blijft als bestuurder in de auto zitten en laat dan eerst de vooras wegen, daarna de gehele auto en dan alleen de achteras.  Ik heb hiervoor slechts € 5 hoeven te betalen. Ik heb deze gewichten gecontroleerd met de Reich caravanweger.  Je rijdt met het wiel langzaam (of duwt de auto langzaam) over deze weger. Om de nauwkeurigheid zo groot mogelijk te hebben moet je onder het andere voor of achterwiel dan een houten blokje leggen met dezelfde afmetingen als  de weger. In dat geval worden de veren gelijktijdig belast en voorkom je gewichtsoverdracht.  Dit is zeer belangrijk als je ook nog een stabilisator hebt. Bij mij was de afwijking  minder dan 2,5%. Om het onafgeveerde gewicht bij benadering te bepalen zet je de auto op blokken  en  maak de schokdemper en stabilisator los. Plaats een personen weegschaal onder het wiel zodat deze iets wordt opgetilt en lees de waarde af.

Als ik de waarden van je krijg wil ik de berekening wel voor je maken. Ik ben in het bezit van de Reich caravanweger en kan die meting voor je doen.

Ik hoor wel of je hiervan gebruik wilt maken. Alleen ik woon in het oosten van het land.

PS: In het Protech 600 double adjustable shock onder mijn auto gemonteerd.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 200kg personen weegschaal koop je voor een paar tientjes, daar gaat het mee lukken met jouw auto. Ik heb het gedaan met 1 voor max 150kg, dat ging net. Later is hij op een  echte autouitweger geweest en hij was prima afgesteld. Inderdaad wel blokje onder de andere wielen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei J. Gijsberts:

Hallo Peter,

Je kunt het gewicht gaan bepalen bij een weegbrug in de buurt. Vaak heeft men die bij stortplaatsen van afval. Je kunt dan 3 wegingen doen. Je blijft als bestuurder in de auto zitten en laat dan eerst de vooras wegen, daarna de gehele auto en dan alleen de achteras.  Ik heb hiervoor slechts € 5 hoeven te betalen. Ik heb deze gewichten gecontroleerd met de Reich caravanweger.  Je rijdt met het wiel langzaam (of duwt de auto langzaam) over deze weger. Om de nauwkeurigheid zo groot mogelijk te hebben moet je onder het andere voor of achterwiel dan een houten blokje leggen met dezelfde afmetingen als  de weger. In dat geval worden de veren gelijktijdig belast en voorkom je gewichtsoverdracht.  Dit is zeer belangrijk als je ook nog een stabilisator hebt. Bij mij was de afwijking  minder dan 2,5%. Om het onafgeveerde gewicht bij benadering te bepalen zet je de auto op blokken  en  maak de schokdemper en stabilisator los. Plaats een personen weegschaal onder het wiel zodat deze iets wordt opgetilt en lees de waarde af.

Als ik de waarden van je krijg wil ik de berekening wel voor je maken. Ik ben in het bezit van de Reich caravanweger en kan die meting voor je doen.

Ik hoor wel of je hiervan gebruik wilt maken. Alleen ik woon in het oosten van het land.

PS: In het Protech 600 double adjustable shock onder mijn auto gemonteerd.

 

 

Bedankt voor het aanbod om e.e.a. uit te rekenen.

Reich caravanweger heb ik zelf, dat is dus geen probleem.

Ik ga eens kijken hoever ik kom met het meten van de gevraagde gegevens. Als ik het geheel compleet heb dan laat ik het weten.

E.e.a. zal niet op heel korte termijn zijn. Eerst vakantie 😎.

Grtz.

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat je vooral niet verlijden door wat andere kitcars hebben aan veren. Uiteindelijk gaat het om de kracht aan het wiel. 

Vooral aan de achterzijde zit er veel verschil tussen kitcars. Auto's met starre assen hebben de dempers vaak nagenoeg horizontaal terwijl er ook ophangingen zijn waar de dempers bijna onder 45 graden staan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...