Ga naar inhoud

Schokbreker advies VM77


Peter Scheilen

Aanbevolen berichten

Mede kitcarrijders,

Graag zou ik advies willen hebben omtrent het vervangen van de schokbrekers van mijn VM77.

Op dit moment zijn de originele Bilstein schokbrekers nog gemonteerd, deze staan op de hoogste stand, dit i.v.m. de geringe bodemspeling.
De auto is echt "hard". Ik zou graag iets meer comfort willen hebben en daarbij de mogelijkheid om de hoogte van de auto in te stellen.

Mijn VM77 is voorzien van een 1.8t VAG motor. Ik heb de auto gewogen, hieronder het restultaat daarvan:

Links voren: 170 Kg
Rechts voren: 190 Kg
Links achter: 185 Kg
Rechts achter: 185 Kg
Totaal gewicht: 730 Kg
(Alle gewichten zonder bestuurder/bijrijder).

Lengte van de schokbrekers voor: 32 cm
Lengte van de schokbrekers achter: 36 cm

Top and Bottem Bracket Width: 3 cm.
Top and Bottem Bolt Diameter: 12 mm.

Ik heb Protech UK reeds voor advies benaderd (eind vorig jaar) maar helaas heb ik nog geen reactie mogen ontvangen.

Graag zou ik advies ontvangen over welke type schokbrekers, lengte, hardheid veer enz. het meest geschikt zouden zijn.
Met de VM77 worden geen track days of iets dergelijks gereden.

Bij voorbaat dank voor jullie reactie!

Grtz.
Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Peter,

Ik zou nogmaals een e-mail sturen naar Protech Shocks  t.a.v. de heer Kevin Lockwood en aan te geven dat je geen reactie hebt gekregen. Ik weet ook niet of Protech voor de VM77  reeds sets beschikbaar heeft.  Ik heb double adjustable Protech Shocks  gekocht voor mijn eigen bouw auto en gebaseerd op de gewichten (geveerd en ongeveerd) en de geometrie van de wielophangen veerberekeningen en wielfrequentie berekeningen gemaakt. Daar het gewicht van mijn auto net boven de 1000 kg gaat komen gekozen voor de 600 serie dempers, Daar ik geen standaard aansluitingen heb ik zelfs materiaal meegeleverd gekregen om de gaffels voor de Audi draagarmen zelf te kunnen frezen . Ik heb de schokdempers ook op zijn kop gemonteerd om de afstelknoppen aan de bovenzijde te hebben en een gunstiger onafgeveerd gewicht.  Ik heb mijn berekende setting nog niet kunnen controleren, daar het geheel nog in opbouw is.  Door de afstelbaarheid in demping, zowel de inbound als outbound, denk ik het geheel goed afgesteld te krijgen. Mocht je willen zien hoe het geheel eruit ziet dan hoor ik het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie.

Ik heb contact gezocht via het contactformulier op de website, ik heb geen email adres kunnen vinden. Heb jij wellicht een email adres voor mij?

Grtz.
Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Jan, ik heb een mail naar Kevin gestuurd. Ik zal als ik een reactie krijg deze hier plaatsen.

Mocht iemand tussentijds nog adviezen aangaande de schokbrekers hebben, ik lees ze graag!

Grtz.
Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan ze ook wel voor je uitrekenen inclusief de dempercurves en veren die je nodig hebt voor het gewenste rijgedrag.

stuur maar een pm bij interesse.

Overigens moet je ook geen vooruitgang verwachten met Protech in vergelijk met Billsteins. You get what you pay for.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor weggebruik ga je geen kwaliteitsverschil merken tussen duur of goedkoop a-la Gaz of Protech. Dat is ook prima spul. Wil je op het circuit een seconde per rondje winnen dan kan je dure dingen gaan doen die nergens voor nodig zijn op de openbare weg.

Gangbare veerconstanten bij bv Westfield setup voor autos rond de 550-650 kg is

voor 300lbs
achter 150-200lbs

Aangezien je vm flink zwaarder lijkt, zou ik kiezen voor een iets zwaardere setup maar wel in dezelfde verhouding als hier vermeld.
Of het bevalt valt of staat ook met de keuze van je dempings instellingen en hoogte afstelling van je auto.

Goeie allround leidraad bij seven-achtigen is de achterkant van het chassis 1,5cm hoger zetten dan de voorkant.

Kan je bij de bilsteins die je hebt de demping niet regelen? daar alleen is al veel verschil mee te maken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden zei B.Klaaijsen:

Kan je bij de bilsteins die je hebt de demping niet regelen? daar alleen is al veel verschil mee te maken.

Peter... Ron Valckenborg had het erover dat de dempers, die onder jouw VM zitten, te regelen zijn.

Kijk hier eens, misschien kan je er wat mee:

Grtz Edwin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De standaard (gasgevulde) Bilstein dempers zijn spijkerhard en niet instelbaar...

De bijbehorende veren, waar zelfs een Bilstein stempeltje op staat terwijl ze helemaal geen veren leveren volgens Biesheuvel, waren op mijn VM (bj 1993)

200 Lbs, met een veerlengte van 9,5" voor en 10" achter.

Dat heb ik overigens zelf gemeten met een weegschaal, 1 inch ingeveerd is gelijk aan 90kg # 200 Lbs.

Comfort was ver te zoeken, veel te hard geveerd. Ik heb nu een setje instelbare SPAX achter, dat rijdt voor mij veel prettiger...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Edwin, stuk van Ron heb ik inderdaad eerder al gelezen (eigenlijk alles wat met de VM77 die van Ron is geweest en ik nu in mijn bezit heb, heb ik doorgenomen/gelezen).

De vering is voor in 4- en achter in 3 standen verstelbaar qua hoogte. Voor en achter stonden de schokbrekers op de hoogste stand toen ik de auto van Ron overnam, dit is nu nog steeds zo (dit i.v.m. de geringe bodemspeling). Qua demping hebben deze dempers geen mogelijkheden.

@Rudie, er staat inderdaad een stempel op de veren, het nummer Z127A00 voor en Z126A00 achter. Met op iedere veer nog een nummer wat overal anders lijkt te zijn. Links voor staat er b.v. 30,?5, rechts voor staat 16,93, links achter 42/07 en rechts achter is helaas niet meer te lezen. Helaas staat nergens het aantal Lbs vermeld.

Jij geeft aan dat standaard dus op een VM77 rondom 200 Lbs veren gemonteerd zijn (?), althans, wat is standaard bij onze auto's natuurlijk :smile:.
Het zou zomaar kunnen dat onder mijn VM77 andere waarden zijn gebruikt.....

@Koen, Het door jou aangegeven stuk heb ik ook reeds eerder gelezen, interessant stuk over  de ombouw van een panhardstang (zoals ook bij mijn VM) naar een systeem met watt-stangen. Misschien dat ik er ooit eens naar ga kijken, maar de ombouw heeft nogal wat voeten in de aarde, dus op dit moment nog even niet.

Grtz.
Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Peter Scheilen:

 

@Rudie.... Helaas staat nergens het aantal Lbs vermeld.

Jij geeft aan dat standaard dus op een VM77 rondom 200 Lbs veren gemonteerd zijn (?), althans, wat is standaard bij onze auto's natuurlijk :smile:.
Het zou zomaar kunnen dat onder mijn VM77 andere waarden zijn gebruikt.....

Ja klopt. Rondom 200 Lbs, althans bij de VM's van deze leeftijd...

De stijfheid van de veren kun je zelf meten. Ik heb het gedaan met een personenweegschaal, een hevel en een maatlatje...  Het verwijderen van de veer rond de demper is nog het meeste werk, het opmeten zelf is een peuleschil...

Volgens mij zijn 200 ponds veren voor een Seven van 650kg goed geschikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Rudie Heikens:

 

Volgens mij zijn 200 ponds veren voor een Seven van 650kg goed geschikt.

achter wel, voor veel te licht, zeker voor een vm, zelfs op een 550kg westfield gebruik je al 275-300lbs of hoger en 200lbs achter. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei B.Klaaijsen:

achter wel, voor veel te licht, zeker voor een vm, zelfs op een 550kg westfield gebruik je al 275-300lbs of hoger en 200lbs achter. 

Dat verklaart een hoop over de Westfields.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Even een update, wellicht hebben anderen er nog iets aan.

Ik heb de veren van de VM gewogen (Caravan weger en een poetsbrug :P), het blijkt inderdaad dat ook bij mij rondom 200lbs veren gebruikt zijn (zoals door Rudie reeds aangegeven).

Na lang wikken en wegen heb ik een set schokbrekers incl. 2 veren bij Protech besteld. De veren van voorzijde heb ik hergebruikt voor de nieuwe schokdempers achter.

De volgende zaken heb ik bij Protech besteld:
- 2x Protech Shocks 400 series Single Adjustable Bearing 1.9 I.D. Open Lenght 14,5 inch, voor de achterzijde
- 2x Protech Shocks 400 series Single Adjustable Bearing 1.9 I.D. Open Lenght 12 inch, voor de voorzijde
- 2x Extended Top Eye - Bearing, voor de voorzijde (Dan komt de schokbreker niet meer tegen de body aan!)
- 2x Spring 1.9 I.D. 7 inch 200 pound, voor de voorzijde
- 2x Bearing Spacers (1 1/2 inch x 12mm)

Vorige week eindelijk eens een rit kunnen maken met de nieuwe schokbrekers/veren rondom, wat een verschil! De VM veert nu :D.
Voorheen was de VM zo hard als een plank, dit is nu volledig verholpen. Ik heb de demping nu redelijk "zacht" staan, en dat rijdt prima.
Uiteraard is het nog steeds mogelijk om door middel van het verstellen van de demping de auto weer zo hard als een plank te maken!

Kortom, ik ben enorm tevreden over het resultaat.

Grtz.
Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
Op 12-4-2017 om 13:56 zei Peter Scheilen:

Even een update, wellicht hebben anderen er nog iets aan.

Ik heb de veren van de VM gewogen (Caravan weger en een poetsbrug :P), het blijkt inderdaad dat ook bij mij rondom 200lbs veren gebruikt zijn (zoals door Rudie reeds aangegeven).

Na lang wikken en wegen heb ik een set schokbrekers incl. 2 veren bij Protech besteld. De veren van voorzijde heb ik hergebruikt voor de nieuwe schokdempers achter.

De volgende zaken heb ik bij Protech besteld:
- 2x Protech Shocks 400 series Single Adjustable Bearing 1.9 I.D. Open Lenght 14,5 inch, voor de achterzijde
- 2x Protech Shocks 400 series Single Adjustable Bearing 1.9 I.D. Open Lenght 12 inch, voor de voorzijde
- 2x Extended Top Eye - Bearing, voor de voorzijde (Dan komt de schokbreker niet meer tegen de body aan!)
- 2x Spring 1.9 I.D. 7 inch 200 pound, voor de voorzijde
- 2x Bearing Spacers (1 1/2 inch x 12mm)

Vorige week eindelijk eens een rit kunnen maken met de nieuwe schokbrekers/veren rondom, wat een verschil! De VM veert nu :D.
Voorheen was de VM zo hard als een plank, dit is nu volledig verholpen. Ik heb de demping nu redelijk "zacht" staan, en dat rijdt prima.
Uiteraard is het nog steeds mogelijk om door middel van het verstellen van de demping de auto weer zo hard als een plank te maken!

Kortom, ik ben enorm tevreden over het resultaat.

Grtz.
Peter

Hoi Peter,

Als ik het goed begrijp, ben je 200lbs rondom gebleven?

Grtz,
Roger

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Roger, ik heb een tijd met 200 lbs veren rondom gereden. Voren moest ik de veren erg veel voorspanning geven om de benodigde rijhoogte te krijgen (stomme drempels ook overal 😫).

Uiteindelijk heb ik besloten om voren 300 lbs en achter 250 lbs veren te monteren. Achter heb ik de veren dus ook iets verzwaard, dit om doorslaan te voorkomen (ik moest achter de demper behoorlijk stug zetten om te ver doorslaan te voorkomen).

Ik heb pas een paar korte ritjes gemaakt en de auto voelt goed aan, maar ik zal e.e.a. ook nog eens op langer stukken moeten testen om te beoordelen of het wederom een verbetering is.

Ik neem aan dat jij zelf op zoek bent naar andere veren/schokdempers?

Grtz.
Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Peter,

Inderdaad wil naar een nieuw setje voor de achterkant.

Wat bedoel je met doorslaan?
De huidige zijn blijkbaar te lang, want in laagste auto stand en zachtste demping heb ik gezien dat het chassis net geraakt kan worden en dat zou nooit moeten kunnen gebeuren.
Moet dus ns even tijd nemen om het heel goed aan te meten.

Maar heb nog wat zitten speuren op het wijde internet en ga er toch even zelf aan rekenen, rij hoogte, lengte arm en hoek v.d demper hebben behoorlijk invloed op de uiteindelijke veer spanning.

Grtz,
Roger

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Roger, met doorslaan bedoel ik dat de auto te ver in veert, m.a.w. dat de veer eigenlijk te slap is.

Zelf berekenen is natuurlijk mogelijk, is alleen niet even 123 te doen. Komt toch het e.e.a. bij kijken.

Ik neem aan dat je een starre achteras hebt? Bij een starre achteras staat de veer achter rechtop. Dat is iets makkelijker rekenen (lijkt mij....).

De voorzijde wordt een ander verhaal. Daar zitten zoveel hoeken in..... Uitrekenen is daar een stuk lastiger. Hier op het forum zitten mensen die daar heel veel verstand van hebben.

Grtz.

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...