Ga naar inhoud

onregelmatige (te hoge) uitstoot, wat kan het zijn?


Peter Pepping

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

Zit nog steeds met een probleem waardoor er nog geen (NL) kenteken op m'n kitcar zit, hopelijk kan iemand van jullie mij de goede richting op helpen.

Het resultaat van het probleem is een te hoge uitstoot, en deze schommelt ook nog eens hevig. Stationair loopt de motor redelijk goed en zit deze grotendeels onder de norm (0.5) maar zeker op toeren (2500/3000 rpm) lukt het niet om deze constant te houden en dit zie je dan ook terug in de uitstoot welke te hoog is en hevig fluctueert.

Situatie zo als in m'n westfield:

C20xe (1992), originele ecu met lambda en katalysator, inlaat orgineel, aftermarket luchtfilter.

Onderblok heeft na revisie ongeveer 10000 km gelopen en de cilinderkop is onlangs gereviseerd.

Dry sump smering, lage compressie zuigers (9:1) (nog zonder drukvulling) zuigerbodemkoeling, gordelplaat, licht vliegwiel.

Alle sensoren orgineel bosch, nieuwe LMM, lambdasonde (wel kabel verlengt) en kvs sensor.

Uitlaat is een op maat gemaakte (SBD, voor andere setup) rvs 4-2-1 met de lambda dus wat verder naar achter dan orgineel.

 

Lambda regeling gemeten op voltage en werkt naar behoren, zonder lambda houd de motor zijn toeren wel vast.

Brandstofdruk gemeten en is goed.

 

 

Alle ideeën zijn welkom! 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Peter, Heb je een verbinding in de uitlaat tussen de lambdasonde en het uitlaatspruitstuk let erop dat deze volkomen dicht is. Het lijkt raar maar als deze niet dicht is zuigt hij hier (pulsgewijs) lucht aan en dat beïnvloedt (pulsgewijs) de waarde die de lambdasonde aan de CPU doorgeeft.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

lambdawerking controleer je niet met zo'n voltmeter

Onlangs te arme uitstoot opgelost op een c20let met een variabele MAF sensor maar weet niet of die er wel inzit bij jou. De expertise zit bij je om de hoek trouwens

Verder is je vraag te onduidelijk, welke waardes zijn te hoog, enkel co of ook o2 ,  hc,  lambda  etc...  te hoge lambda is te arm mengsel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Valse lucht aan de inlaatkant? Let ook goed op de slangen naar de brandstofdrukregelaar en tankontluchter. 

Hoe bedoel je zonder lamda? Hang je dan ook pin 20 van je motronic aan massa? Hoe zijn dan je waardes op toeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk is dat de boel in een z.g. hysteresis loop zit !  Ergens is er een sensor (geen idee welke) waarvan de waarde mogelijk in te grote stappen op- of afloopt. In een toerental gerelateerde mapping in de ecu wordt dit te heftig gecorrigeerd waardoor het toerental omlaag knalt. Vervolgens komt diezelfde mapping tot de conclusie dat de waarde te laag wordt en corrigeert dat weer met een heftige toename van het toerental.

Omdat dit ook gebeurt met een originele ecu lijkt het probleem in een sensor te zitten. Heb je op deze motor een TPS (Throttle Position Sensor ergens op een gasklephuis) of een MAP sensor (Manifold Air Pressure ergens oo het inlaatspruitstuk) ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie net dat je een LMM, ik neem aan luchtmassameter hebt....  Kun je met de aftermarket ecu loggingen maken of realtime in de mappingen kijken ?  Daarmee de waardes van de sensoren uitlezen zou kunnen helpen om te analyseren waar de fout vandaan komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

is er een obd2 aansluiting.  anders ff aanleggen.  

lagere compresie is ook een lagere eind druk in de cilinder. hier kan het mogelijk zijn dat je teveel brandstof inspuit. heb je een instelbare druk regellaar. zoja kan je proberen om een tiende lagere druk te geven.  uitlaatsysteem moet echt lucht dicht zijn. 

anders met een scoop meten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Checklist:

Uitlaat is dicht, in ieder geval tot aan de lambdasonde.

Valse lucht gecontroleerd en niets gevonden.

Zonder lamda bedoel ik starten met de stekker vd lambdasonde los.

Er zit een TPS op (al uitgewisseld, geen verschil) geen MAF.

Heb nog geen aftermarket ECU, orginele heeft ook geen obd2 aansluiting.

Waardes van de viergastest heb ik jammer genoeg niet overgenomen, wat ik wel zeker weet is dat er bij 3000 rpm onverbrande benzine gemeten werd icm laag lambda getal, hoge HC, co2 te laag (ong 13,4) en de CO tussen de 1 en 4 schat ik.

Heb nog wel een instelbare brandstofdrukregelaar liggen, mischien eens proberen.

nog stukje extra info, de motor heeft 2 jaar op gas gereden in een andere auto, de benzine injectoren waren flink vervuild geraakt en deze zijn nu gereinigd.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder lambda sensor moet je eigenlijk pin 20 aan de massa hangen, dan gaat hij op een vaste map draaien. Alleen de stekker los gaat hij volgens mij in de noodloop. Dit werkt alleen bij een motronic 2.5, niet bij een 2.8.

Wanneer een 2.5 gereset is door een half uur van de 12V te halen begint hij met een basis map die tijdens het rijden verder ingeleerd wordt, als ik dat doe duurt het even voor hij goed rijdt. Vooral de 2.5 bokt in het begin behoorlijk.

Ik heb in het verleden ook wel wat gedoe gehad met uitlaatgaswaardes en heb toen mijn motronic met een schakelaar tussen massa en pin20 uitgerust. i.c.m. een catalysator waren de waardes dan direct goed (toen werd er alleen nog stationair gekeken). Vanwege olielekkage heb ik de motor uitgewisseld met een veel jonger type met DIS en 2.8.

Die 2.5 met schakelaar mag je dus wel lenen van me.

Probeer inderdaad ook je knippercodes uit te lezen (Die lamp heb ik permanent bedraad).

Link naar reactie
Delen op andere sites

geen maf maar wel een lmm?  Een maf is engels voor een lmm.

Bij mij zat de maf op een verkeerde plaats in de aanzuiging vanwege custom setup, Een nieuwe maf sensor maakte het probleem zelfs erger.

Door een instelbare MAF sensor /LMM te gebruiken konden we de uitstoot goed krijgen..

Als je geen lekkages voor de lambda hebt ligt het niet aan de gemeten lambdawaardes maar ook daar zit wel eens het probleem van verkeerde positionering ( te hoog geplaatst of verkeerde sensor)

Neem aan dat je temperatuur (lucht, water) sensoren goed zijn anders verrijkt hij te veel mogelijk. Trek je temperatuursensor draad naar je display ook eens los want die kan de weerstandswaardes beinvloeden naar de ecu, ook al meegemaakt.

Die oude motronic ecus hebben nog geen odb2 maar zoals paul zegt, knippercodes uitlezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, bedoel dat er geen MAP sensor opzit.

Op de LLM zit wel een stelschoef, maar of dat invloed heeft op het onregelmatig lopen...

temperatuur heb ik 2 sensoren voor, orginele voor de ecu en een voor t display.

motorstoringslampje heb ik aangesloten, geen foutmelding, ook niet met de lambdasonde losgekoppeld. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Update! Goed nieuws, na lange tijd is het eindelijk opgelost. Er zat een fout in de kabelboom van de motor, heb deze uitgewisseld en de motor loopt nu weer mooi strak!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...