Ga naar inhoud

Van 4 naar 8 cilinders


Ad Huijgens

Aanbevolen berichten

15 cm ga je niet winnen met je carter   hooguit paar cm maar dan komt je krukas wel heel erg dicht bij de carterpan

zal toch iets gedaan moeten worden met het chassis

een andere optie om te bekijken is  om nog verder naar achter te gaan met je blok

maar in hoever dan je body in de weg komt te zitten

is even de vraag natuurlijk

denk dat het verplaatsen van de dwarsbalk wel een optie is  

gr rob

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 217
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Een goed buizen chassis heeft balkjes in een driehoek opstelling omdat je daarmee met het minste materiaal de meeste stijfheid bereikt. Een u-vorm om je carter lijkt inderdaad de meest logische oplossing. Als je de hoeken van alle pootjes van de u versterkt met een driehoek, kan je waarschijnlijk zelfs nog met minder materiaal toe. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 31-5-2017 om 05:59 zei Stefan Ottenhof:

Maar hang het blok er eerst in zonder Carter en aanzuigpijp. Dan weet je het presies 

Goed idee Stefan, blokt paste erin. Op deze manier kan ik eerst de bevestiging voor de bak in orde maken en deze zover mogelijk naar achteren schuiven. Moet naderhand wel eerst de motor plaatsen en dan de aanzuig en de carterpan. Moet geen probleem zijn.

Na de vakantie verder. Eerst van een wel verdiende rust genieten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

De boel weer eens opgepakt afgelopen week. Eerst met papier-maché een afdruk gemaakt van de achterkant van de versnellingsbak. Is een stuk handelbaarder dan de bak met motor van ruim 300 kg.

Zoveel mogelijk van de oude steunen en dwarsbalk weg geslepen en de bak met motor gepast. Op enkele cm na zit hij op zijn plek. in de tunnel moet ik nog een à anderhalve cm zien te winnen om alles 3 cm naar achter te schuiven. Dan hou ik net voldoende ruimte over om een radiator te plaatsen. Zonder brug en met oude botten is dat een hele opgave, maar ik geef niet op.

5971e0e0d98d0_7juli.jpg.fe2138691bc2234a64200628f0926fa2.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Motor zit op zijn plek. Eerst carterpan aangepast anders zat de voorste dwarsbalk in de weg.

5971e1267df43_gistera.thumb.jpg.61cbbbd36e21207e79de6918755e2b0e.jpg5971e12dd87f7_gisterb.thumb.jpg.fc6ef6c5c6ec49d814206b168495e4ab.jpg

 

Motorsteunen staan gehecht en ondersteuning versnellingsbak is klaar voor montage. Moet eerst nog wat oud materiaal weg slijpen om deze te plaatsen.

Nu de uitdaging om de radiateur op zijn plaats te krijgen. Achter de voorste dwarsbalk is geen optie. Te weinig ruimte. Dan maar voor de balk. Zal daarna ook de grill moeten aanpassen. Is echt maar mm werk om alles erin te krijgen.

5971e17818156_gisteronder.thumb.jpg.631a99e30fe14f6ae269d59032d2547e.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Nadat alles pasmaat is gemaakt motor weer verwijderd en motorsteunen afgelast en middelste dwarsbak van een versteviging voorzien.

Motor weer teruggebouwd en versnellingsbak ondersteuning gemonteerd.59a54e10eec7c_2017-07-3116_15_47.thumb.jpg.1d87f3be0435590425794d85b69eb5d9.jpg

Daarna de uitlaten onderhanden genomen.

59a54fd359ad0_2017-08-1516_31_48kl.jpg.8ff7a44a16035f0d426748fbcfba9cf6.jpg59a55066a7896_2017-08-2114_38_27kl.jpg.9f6a863451936dcf2ef938d77bab8bd7.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei R van der Ende:

een lekker dorstige uitlaat   <cherry> hihi

je zou eventueel  nog kunnen spelen met je stuurhuis   en ik dacht dat je ook kortere kruisjes had

Korter (kleiner) kruisje heb ik onderaan geplaatst. Geeft een paar mm meer ruimte aan mijn radiateur. Driehoekas was ook niet langer. E.e.a. komt zo net goed uit.

1 uur geleden zei Menno Groenendaal:

hele verbouwing ad. 

Die naam van die uitlaatdemper is wel heel bijzonder.

Ga zo door

Heb nog 2 cherry bommetjes over met 2,5" aansluitingen. Hartstikke nieuw. Doe een goed bod en ze zijn voor jouw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Inmiddels de kabelboom van de Rover aan de boom van de Ford gekoppeld. Leuk als beide een andere kleurcode hebben.

Bezig met koelsysteem aan elkaar te knopen. Ruimte is echt heel beperkt. Blok is toch ietsje groter dan mijn Pintoblokje. Fan gemonteerd zodat er ook wat gekoeld kan worden.

Nu nog plaatsje zoeken voor de lucht-flow-meter en luchtfilter. Zijn echt kolossale onderdelen.

59d604710f7f6_2017-09-2915_57_58kl.jpg.773f857350574e19e7ec67b618907b67.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden zei Menno Groenendaal:

Ad, van welke auto komt dit type radiateur?

Menno, deze is van een Jeep Wrangler. Is goed voor een blok van 4,2 l. Zit ook oliekoeler in voor de automaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een expasietankje en een ruitensproeiervloeistoftankje en de ruimte zit echt vol. Sleutelen wordt in de toekomst een uitdaging. Haha.

Nu bezig het elektrische circuit testen. Hoor de bypass airvalve klikken als ik spanning op het systeem zet. Weet niet af dat hoort. Contact uit. Iemand??

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Ad Huijgens:

Nog een expasietankje en een ruitensproeiervloeistoftankje en de ruimte zit echt vol. Sleutelen wordt in de toekomst een uitdaging. Haha.

Nu bezig het elektrische circuit testen. Hoor de bypass airvalve klikken als ik spanning op het systeem zet. Weet niet af dat hoort. Contact uit. Iemand??

1 malig klikken of continu klikken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elektrisch lijkt alles nu in orde. Bij het opvullen van het koelsysteem blijken er 4 van de 7 vriespluggen doorgeroest. Een zit achter het vliegwiel en lijkt op de foto als nieuw, maar aan de zijkant lekt er een goed en drie zweten door. 6 Stuks dus maar vervangen. Moet wel het nodige weer gedemonteerd worden om er bij te komen.

Ook de aansluiting van het inlaatmanifold op de cilinderkoppen lekt koelvloeistof naar buiten. Ook weer uit elkaar halen dus.

Lijkt erop dat het blok niet gestart wil worden. Grrr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...