Ga naar inhoud

Van 4 naar 8 cilinders


Ad Huijgens

Aanbevolen berichten

Mijn Pintoblokje heeft last van klapperende zuigers. Bij informeren naar een revisie bleef mijn hart bijna stilstaan. Gaat het dus niet worden.

Bij deze dus. Wie heeft er nog een goed lopend blok staan van liefst 2 liter?

Groeten Ad

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 217
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Hoi Ad,

Toch niet dan gelijk voor een leuke 6 of 8 cylinder kijken, niet alleen voor het vermogen, maar alleen al voor het geluid :)

Verwacht ook dat dit gunstig is voor de waarde van de auto mocht het ooit zover komen.

Groet,

Arjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei A.Boeren:

Hoi Ad,

Toch niet dan gelijk voor een leuke 6 of 8 cylinder kijken, niet alleen voor het vermogen, maar alleen al voor het geluid :)

Verwacht ook dat dit gunstig is voor de marktwaarde mocht het ooit zover komen.

Groet,

Arjan

Zou mooi zijn een 8 cilinder. Komt echter wel veel bij kijken. Moet op de T9 bak passen. Uitlaatsysteem vervangen en kijken of alles onder het kapje past.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat je kantelende zuigers bedoeld ?  Levert dat nu problemen op, behalve dat je het hoort ? Ik heb een personenauto gehad van een niet nader te noemen Italiaans merk waar ik gezellig nog een ton mee heb gereden met hetzelfde euvel voordat ik 'm weer verkocht heb. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Dirk Strikwerda:

Ik neem aan dat je kantelende zuigers bedoeld ?  Levert dat nu problemen op, behalve dat je het hoort ? Ik heb een personenauto gehad van een niet nader te noemen Italiaans merk waar ik gezellig nog een ton mee heb gereden met hetzelfde euvel voordat ik 'm weer verkocht heb. 

Het enige probleem tot nu toe is dat hij erg naar verbrande olie ruikt. Met een open auto is dat op lange ritten niet aangenaam. Heb dus geen spoed maar moet wel een keer gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na wikken en wegen ga ik de uitdaging aan om er een Rover V8 in te lepelen. Al of niet met een LT77 versnellingsbak. Moet eerst eens gaan kijken of er genoeg ruimte is om het blok en bak erin te krijgen.

Mijn bekleding is helemaal klaar en wil daar geen stukken meer van verwijderen omdat alles netjes is vastgelijmd.

Het Roverblok en bak is voor mij een nieuw hoofdstuk en ben dan ook nieuwsgierig naar wat ik allemaal tegen ga komen. Als iemand nog tips en tricks heeft hoor ik het graag.

Bouwjaar is 1985 en zou dus bij de RDW geen probleem moeten geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden zei Ad Huijgens:

Na wikken en wegen ga ik de uitdaging aan om er een Rover V8 in te lepelen. Al of niet met een LT77 versnellingsbak. Moet eerst eens gaan kijken of er genoeg ruimte is om het blok en bak erin te krijgen.

Mijn bekleding is helemaal klaar en wil daar geen stukken meer van verwijderen omdat alles netjes is vastgelijmd.

Het Roverblok en bak is voor mij een nieuw hoofdstuk en ben dan ook nieuwsgierig naar wat ik allemaal tegen ga komen. Als iemand nog tips en tricks heeft hoor ik het graag.

Bouwjaar is 1985 en zou dus bij de RDW geen probleem moeten geven.

Je moet zorgen dat je er papieren bij hebt waaruit deze motor komt. Oud collega heeft in zijn subaru vivio (bouwjaar 1994) ook een bike engine gebouwd en bij de RDW door de keuring gekregen. Hij moest alleen met een kenteken/chassisnummer komen waarvan het blokje afkomstig was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien je door de RDW molen moet voor herindintificatie van de auto, vergewis je eerst van of je chassisnr juist is aangebracht en goed leesbaar is. Er zijn al van meerdere kitcars kentekens ingenomen tijdens oa de motorwijzigingsinspektie omdat de RDW er een andere norm op nahoudt van vin nummers beoordelen dan in de tijd dat die werden aangebracht cq toegelaten.  http://www.kitcarclub.nl/forum/index.php?/topic/6217-winter-motor-swap/#comment-64058

Van de nieuwe motor moet naast een leesbaar motornummer de herkomst/verkoper duidelijk zijn maar niet de donorauto waar hij uit komt.
Kies een modern blok, de meeste gebruikte oudere Rover motoren is meuk die je duur moet gaan reviseren . Ga je toch voor oud, neem dan de 3,5L ipv de dunwandigere 3.9, 

http://car-from-uk.com/ebay/carphotos/full/ebay589335.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag contact gehad met de RDW.

Wat ik aan moet leveren is het kenteken van de auto waar de motor uit is gekomen en de handelaar waar ik het blok gekocht heb.

Er word alleen gekeurd op een nette en degelijke inbouw. CO ed is geen issue.

Volgende stap is zoeken naar een nette motor.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkele maanden geleden moest ik bij de invoer ook aantonen waar de motor vandaan kwam. Ik hoefde geen papieren van de auto te laten zien was immers een kratmotor zonder nummer. Wel moest ik een begeleidend schrijven van de verkoper erbij hebben. Verkoper mocht ook de buurman zijn ;) zei de rdw keurmeester tussen neus en lippen. Volgens mij is dat puur indekken voor de rdw zelf ze controleren namelijk helemaal niks van het papiertje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuwe uitdaging is binnen. Hebben ze de kabelboom afgezaagd van de ecu. Dus nog een keer terug voor een andere kabelboom. Eerst eens goed kijken wat ik allemaal mis. Sowieso de koppeling. Zit dus niet aan het vliegwiel. 

Tweede probleem is dat ik nog niet 1 engelse sleutel of inbussleutel heb. Even shoppen dus.

20161220_155836.jpg20161220_155922.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Harry,

Ben nog op zoek naar de koppeling tussen de V8 en de T9 versnellingsbak. Wat ik wel gevonden heb is dat de koppelingsplaat van een Ford Taunus in de drukgroep van de Rover past. Zo passen de kartels van de price-as in de koppelingsplaat.

Zoek nog een vliegwiel, drukgroep, ontkoppelmechanisme enz, enz

Al met al wordt het een uitdaging om alles passen en lopend te krijgen. Ik kom de winter wel door zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk projekt maar denk goed na

ik zou je niet aanraden de t9 te gebruiken voor die setup. Dan beter de t5 of een standaard rover bak, Dat scheelt je aanpassingen, anderzijds moet je je aandrijfas en bakophanging aanpassen maar je moet toch met het geheel aan het schuiven

als je het toch wilt doen op de zwakkere T9, het kan met de bellhousing van de Rover: http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=177481

De koppelingsplaat van de Sd1 heeft dezelfde splineverloop als de t9  dus gebruik dan de Rover plaat.
Nu je de rover motor uit de auto hebt, vervang je distributietandwielen met ketting, oliepomphuis,waterpomp met nieuwe pakkingen etc en controleer je nokkenassen,klepstoters, ik kan je boekdelen vertellen over deze motoren inmiddels uit ervaring in diverse kitcars . Het bespaart je een hoop ellende achteraf.

trek de koppen er maar af , laat ze controleren en doe gelijk je koppakkingen en zeker als het een 3.9 is.. Dat soort onderdelen Kost allemaal geen drol overigens en zonde om niet te doen dus

Oliepomp is kritisch geval, en bij terugbouwen oliedruk primen met een boormachine en niet op je startmotor de motor starten.

http://i1060.photobucket.com/albums/t457/richardm6994/DSC_0448.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vanmorgen nog wat inkopen gedaan. Gaat een automaat worden. Ombouwen naar een handbak wordt mij te duur.

Automaat van een Volvo opgehaald. De ZF4HP22. Oliekoeler en cardanassen. De man had ook wat fans liggen. Ook maar 2 meegenomen.

Bellhouse heb ik ook wat past op de bak en de motor. Moet alleen even kijken of de omvormer past op de flexplate van de Rover.

Eerst nog veel schoonmaakwerk om alles zonder handschoenen vast te kunnen pakken.

2017-01-04 16.38.58.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee, HP44 ? Nog nooit gezien. Is het niet gewoon een ZF4HP22 zoals die in bosjes in BMW's, Jags en inderdaad de Volvo 740/760 zat ? Heb je het stuurkastje er ook bij ?  

In ieder geval op letten dat je een constructie hebt om te voorkomen dat je de bak in P kunt zetten terwijl de wielen nog draaien. Daar kan ie echt niet tegen. Dat kan bij deze bak aan de bakkant zelf geregeld zijn of er is een constructie op de selector pook in de auto die dat belet. Meestal in combi met een constructie dat je alleen in P of N kan starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de zf4hp22 heeft geen stuurkastje nodig  en 24 wel   heb de zelfde zf4hp22 in mijn dax-rush v8 zitten en al zeer veel jaren plezier van

het enige wat ad moet overzetten is het belhouse wat hij al heeft liggen en een koppelomvormer van de rover v8

het is natuurlijk belangrijk om de shifter goed uit te richten kwa lengte  en het startcontact te onderbreken en via het contact van de shifter te laten lopen zodat de wagen alleen gestart kan worden in de P of N stand

het gaat allemaal goedkomen want kwa automaat kunnen we afkijken bij de dax-rush v8 hier

dus ad  tot binnenkort  we komen zeker langs

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhhh, om het eenvoudiger te maken :wacko: heeft ZF de HP22 ook met aparte stuurunit geproduceerd o.a. in combi met de Landrover 3.9 EFI en 2.5 DSE motor en diverse BMW/Volvo motoren.  Daarbij zat de motormngt ecu gekoppeld aan de stuurunit. 

Maar voor Ad is de versie zonder stuurunit handiger. Kickdown kabel aan het gaspedaal knuppen en klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet nog e.e.a. uitzoeken. Ben nog met de motor bezig. Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd. Bak heeft geen elektronica. Wel een kick-down kabel. Shifter heeft een paar contacten. Welke dat zijn is van latere zorg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...