Ga naar inhoud

Workshop Garmin navigatie


Ramon Koch

Aanbevolen berichten

Als logisch vervolg op de artikelreeks over navigatie, wordt er ook een workshop georganiseerd. De eerste editie staat gepland voor 25 februari en bij voldoende animo zal er een tweede bijeenkomst gepland worden. Indien mogelijk kan dan ook een andere locatie gekozen worden

Voor deze lancering zijn de ingeschreven deelnemers vanaf 9:30 welkom in Superstudio's Heerlen (Oliemolenstraat 60, 6416CB Heerlen). Het gebouw heeft een eigen parkeerplaats, deze is niet bewaakt maar op zaterdag kan deze wel worden afgesloten (mits geen andere huurders aanwezig zijn). Vanuit de cursusruimte is de parkeerplaats niet zichtbaar, is echter rustige buurt dus kleine kans op nieuwsgierige aagjes.

Zelf meebrengen:
- Eigen Garmin GPS toestel met aansluiting voor laptop
- Windows laptop met Garmin Basecamp en kaartmateriaal meebrengen, opensource kaarten zijn beschikbaar. (Apple kán maar wordt niet specifiek op ingegaan, bij behoefte is 1 Windows laptops beschikbaar.)
- Schrijfmateriaal

 

Programma:

9:30
Ontvangst en kennismaking

10:00
Start workshop, uitleg Basecamp functionaliteit en installeren kaarten
Specifieke eigenschappen kaarten en opensource (gratis) kaartmateriaal
Uitleg verschil route en spoor, gereedschappen voor construeren route, routebepaling

10:30
Downloaden route van internet en bruikbaar maken
Start met construeren praktijkroute

11:10
Koffie/Thee/Rookpauze

11:30
Construeren praktijkroute
Praktische vraagstukken, eigen invulling

12:30
Lunch en einde workshop

 

Aanmelden kan via [url=http://www.kitcarclub.nl/forum/index.php?/topic/7378-workshop-garmin-navigatie-25-februari/] Inschrijvingen in de Evenementen sectie[/url] op het forum. Deelname is beperkt tot 12 deelnemers en voor leden is dit gratis (Niet-leden betalen €15,-).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb ik wel interesse in.

Ik werk op Mac met een Garmin 660.

Helaas kan ik 17 december niet... Hou me aanbevolen voor een ander moment en andere lokatie (misschien midden Brabant?)

 

Grtz Edwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mac kan natuurlijk wel, alleen ken ik daar zelf niet alle kneepjes en ik weet dat er enkele Basecamp functies anders werken dan in Windows. Daar kan ik dan in de workshop niet dieper op ingaan. Maar dat betekent niet dat Apple gebruikers niet welkom zijn in de workshop, je mag zeker erbij zijn mits je rekening houdt met deze handicap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

7 uur geleden zei Ramon Koch:

Mac kan natuurlijk wel, alleen ken ik daar zelf niet alle kneepjes en ik weet dat er enkele Basecamp functies anders werken dan in Windows. Daar kan ik dan in de workshop niet dieper op ingaan. Maar dat betekent niet dat Apple gebruikers niet welkom zijn in de workshop, je mag zeker erbij zijn mits je rekening houdt met deze handicap.

Er zullen vast wel meer KCC-ers zijn die met Mac OSX en Basecamp werken. Misschien kunnen zij dan extra uitleg geven... :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

De inschrijving voor de workshop van 17 december sluit 11 december. Dan moet namelijk de ruimte geboekt worden.

Tot nu toe is er pas 1 deelnemer ingeschreven, en lijkt het erop dat de workshop naar 2017 opschuift,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Hoppa, sjot naar boven...

Dit maar om te zeggen dat ik eigenlijk wel meer animo had verwacht voor dit prachtige initiatief van Ramon!

Ik heb er alleszins veel zin in, zeker nu ik tracht om in BaseCamp enkele ritten voor te bereiden om tijdens de vakantie in Oostenrijk te berijden :smile: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Wel, de workshop is bezocht door een leuke groep uit de KCC. Alleszins hebben we voldoende aandacht kunnen geven aan de eigenschappen (en nukken) van Garmin Basecamp, Mapsource en de GPS-en. Wel is gebleken dat het tijdpad "iets" te krap opgezet was. Voordeel was dat we toch genoeg extra tijd hebben kunnen besteden aan de vragen en oefeningen.

Enige vragen zijn nog blijven staan:

- Verschil GDB bestand en GPX bestand?

- Google Earth icm Garmin Basecamp?

Het verschil tussen GDB en GPX is qua interne opzet levensgroot. In het dagelijkse gebruik komt dit tot uitdrukking in de bruikbaarheid, aangezien GDB alleen in Basecamp geopend en gebruikt kan worden. Een GDB bestand 1 op 1 naar een GPS brengen levert niet bruikbaars op, de GPS kan met een GDB niet beginnen. GPX is veel universeler en kan zowel in Basecamp, Mapsource, GPS direct als bij TomTom gebruikt worden. Verschil is dus de interne structuur en bruikbaarheid. GDB wordt afgeraden te gebruiken en voorkeur gaat naar GPX (want universeel)

Routes en sporen (tracks) kunnen vanuit Basecamp in Google Earth geopend en bekeken worden. In de workshop lukte dit echter niet op verschillende PC's, ook niet op mijn eigen laptop ondanks dat het daar wel gewerkt heeft.....Een korte zoektocht bracht mij bij deze oplossing die de combi Earth<=>Basecamp weer tot leven wekt (Alleen voor Windows, niet bekend of dit probleem ook bij Apple leeft)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ramon,

Dank voor het organiseren van deze workshop en dank voor de goede uitleg die je gegeven hebt. Ik ga de opgedane kennis zeker gebruiken bij het plannen van routes.

Met vriendelijke groet,

Peter

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals bedankt voor de workshop Ramon .

De kennis van zake gecombineerd met de professionele ervaring van lesgeven maakte dat het een interessante dag werd .

Ik hoop stiekem dat dit een start is voor meerdere workshops binnen de KCC  . Aan de kennis over de meest uiteenlopende onderwerpen zal het zeker niet liggen ....

 

grtn.

Marc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede en leerzame sessie en ook een mooie locatie !  Duidelijk is dat de 'ontwerper' van de route veel kan doen om het routebestand zo te maken dat deze op veel navigatiesystemen hetzelfde resultaat oplevert. Dat is met de verscheidenheid aan systemen (en lokale instellingen) geen sinecure, wat ik ondertussen ook zelf een aantal keren heb mogen ervaren :huh: Maar ook de 'gebruiker' van het routebestand kan bijdragen aan een succesvolle rit, bijvoorbeeld door het bestand eerst in Basecamp te laden en e.e.a. te controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, zo is dat! Ik sluit me volledig aan bij de vorige commentaren.

Wanneer ik de commentaren hoor tijdens club bijeenkomsten e.d. heb ik de indruk dat er nogal wat mensen zijn die veel hadden kunnen opsteken van deze workshop.. De afwezigen hadden (weeral) ongelijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Dirk Strikwerda:

Goede en leerzame sessie en ook een mooie locatie !  Duidelijk is dat de 'ontwerper' van de route veel kan doen om het routebestand zo te maken dat deze op veel navigatiesystemen hetzelfde resultaat oplevert. Dat is met de verscheidenheid aan systemen (en lokale instellingen) geen sinecure, wat ik ondertussen ook zelf een aantal keren heb mogen ervaren :huh: Maar ook de 'gebruiker' van het routebestand kan bijdragen aan een succesvolle rit, bijvoorbeeld door het bestand eerst in Basecamp te laden en e.e.a. te controleren.

Inderdaad Dirk, een route maken en 1 op 1 verspreiden in de hoop dat het goedkomt, is vragen om problemen. De verschillen tussen ontwerp- en gebruiksomgeving gooien vaak genoeg roet in het eten.

Als ontwerper kun je hooguit zoveel mogelijk waypoints plaatsen, activiteitprofielen en kaarten proberen om de verschillen te minimaliseren. Maar de enige echte methode die werkt is de gebruiker "dwingen" om de route zo goed mogelijk te controleren voor vertrek. En daar heb ik ook wel de plank misgeslagen door zelf een route niet te controleren en op de GPS te laden. Gelukkig had ik een track in de achtergrond en kon ik de tocht toch rijden :smile:

Link naar reactie
Delen op andere sites

De track in de achtergrond is een mooie leidraad in het geval van reddeloos verloren raken. Jammer genoeg kan niet elke Garmin met een track werken. Wat eventueel een oplossing (work-around) kan zijn is:

  1. Gemaakte route kopiëren met een (iets) andere naam
  2. De nieuwe route omzetten naar directe route (route openen, profiel omzetten naar direct, herberekenen)
  3. De directe route samen met de motorfiets/auto route naar de gps brengen

Zo is er altijd een onaantastbaar lijntje beschikbaar om de weg weer terug te zoeken in het geval dat de GPS naar eigen inzicht doet herberekenen. Bij gebrek aan een Nüvi kan ik niet controleren of je twee routes tegelijk in beeld kunt houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...