Ga naar inhoud

LED problemen


Martin Scheepbouwer

Aanbevolen berichten

Ik heb voor mijn koplampen 5 in 1 Venom sets

Deze bestaan aan de buiten kant voorzien van 24 Led's

12 zijn er voor de knipper/alarm verlichting en 12 voor dagrij en stadslicht

Met de laatste 12 gaat het mis al enkele malen nagekeken en overnieuw gesoldeerd.

deze zijn WIT en schakelen aan zodra contact aan staat dit is fel licht.

Als ik nu stads licht schakel gaan deze zelfde led's half zo fel branden.

Als led's defect zijn werken ze niet dat is logisch maar bij het aanzetten van de dagrij licht knipperen er een paar en gaan uit dit is willekeurig,

ik bedoel het zijn niet altijd de zelfde.

Zet ik de stads verlichting aan dan brand alles op halve/gedimde kracht.

Dus alle witte led's doen het!

Alles is al een paar keer uitgebouwd en gecontroleerd maar ik kan niets vinden(ben ook scheepsdiesel monteur)

Wie kan mij hier in helpen tegen vergoeding natuurlijk om alle witte led's met weerstandjes en andere zwarte dingetjes te vervangen.

Ík hoor het wel

IMG_20160611_120322.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Martin,

Ik heb het zelfde gehad.

Als het goed is zullen er 3 of een veelvoud daarvan knipperen,

Ze staan namelijk per 3 in serie.

Waarschijnlijk is er dan 1 van de drie defect. deze veroorzaakt het knipperen.

Ik had het gelukt dat bij mij tijdens het testen de led helemaal defect ging en was dus makkelijk te meten welke van de 3 dus defect was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je foto's plaatsen van voor-en achterzijde van de printplaten? Graag de totale ring op de plaat zetten.

Zelf geef ik cursussen in elektronica(voornamelijk assemblagetechniek = solderen), dus vervangen van onderdelen is geen enkel probleem. Lukraak onderdelen vervangen zonder idee van de fout is niet de juiste methode. Daarom wil ik eerst even weten wat er mis kan zijn.

Heb je nog een link naar de verkoper/webshop? Geef mij zoveel mogelijk informatie zodat ik de fout kan achterhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij de foto's voor en achterkant.

Bij zoeken op het internet naar LEdtjes sta ik wel te kijken van het aanbod.

Maar ook hier is waarschijnlijk goed koop duur koop.

Van de weerstandjes met die kleurtjes ook veel verschillen tussen prijs.

Dan zitten er nog zwarte weerstandjes op daar kan ik niks over vinden, dus neem ik aan dat het wat andere componenten zijn.

alles moet dus vervangen worden door betere onderdelen, CE keur staat voor mij als China Export(dus ????)

Ramon dit is goed zo

G = ground

Y = knipperlicht

WB = stadslicht (gedempt)

B = Dag rij verlichting

gr Martin

 

 

 

 

 

IMG_20161109_150558.jpg

IMG_20161109_150549.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weerstandjes werken met kleurcode (zij bracht rozen op gerrits graf bij vies grijs weer # Betekent: Zwart Bruin Rood Oranje geel groen blauw violet grijs wit # en die kleuren staan voor 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 # Zwart = 1 en Wit = is 0)

De zwarte componenten zijn diodes, laten dus maar in 1 richting door. Het zilveren streepje is de blokkeerkant...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-11-2016 om 20:24 zei Ramon Koch:

Heb je nog een link naar de verkoper/webshop? Geef mij zoveel mogelijk informatie zodat ik de fout kan achterhalen.

Ik heb zelf me het apenzuur gezocht maar kon niets vindn over welke type led er gebruikt is.

Voor de rest vrij eenvoudig

Het zijn 4 x 3 led's in serie met voorschakel weerstandje.

@martin,

Klopt het dat er 3 of 6 knipperen?

In een serie van 3 led's is er waarschijnlijk  eentje defect. Deze zorgt er voor dat dus alle drie in de serie gaat knipperen.

Om te testen welke led defect is kan je even kort ombeurten 1 van de 3 led kort sluiten. als het knipperen verdwijnt en de andere 2 led iets feller branden dan is die led dus defect en vervangen moeten worden.

Ik heb zelf niet kunnen achterhalen welke type led er precies in zit.

Als je de defect led heb los gesoldeerd meet dan hoeveel stroom de rest (9) led's trekt.

Uit mijn hoofd zo'n 90/100mA

Dus een serie van 3 led's trekt dus zo'n 30 mA.

Nieuwe witte 5mm led van 30 mA er in solderen en ja probleem is opgelost 

Let wel op dat je de led er goed in zet. Als hij verkeerd zit zullen alle 3 de led's niet branden. 

Zelf heb ik nu dus 1 led er in zitten die net iets anders qua kleur is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou nu kom het verhaal van deze lampjes(leds)

Vandaag met de LED ringen naar een winkel geweest die in professioneel audio en DJ artikelen leveren.

Deze bezit ook een balie voor de doe het zelf bouwer van boven staande artikelen.

Daar ik de LED ringen bij me had.

Werden ze bekeken en door gemeten na een half uurtje kwam het oordeel.

Mooi en goed ontwerp met 2 kleine ontwerp foutjes.

De Chinese zij er van uit gegaan dat het systeem op 12V werkt.

Welk auto verlichting werk op 12V op dit moment geen een.

Daar de stroom geleverd wordt door de dynamo en deze leveren zo rond de 13,2 a 14,4 volt.

Nu is dit voor een normale lamp met een hogere inwendige weerstand wat minder schadelijk dan een elektronische schakeling.

Hier bij is 1 a 2 volt erg belangrijk.

Dit hou in dat de weerstanden gekozen op een 12v printplaat de juiste componenten zitten.

Maar dat is niet het geval wij werken met 14volt dus de nieuwe onderdelen bereken op 14 volt

De kwaliteit van de componenten laten we buiten beschouwing want een LED van €0,20 is echt wat anders dan een van €1,90.

Daar in mijn geval de led's op stadslicht wel allemaal branden zijn deze dus niet kapot.

Dat hou dus in een uurtje solderen voor het vervangen van alle weerstanden(deze zijn op een 12v systeem berekend).

Tweede foutje is dat als ze hadden op gelet er over het gehele knipper licht gedeelte een grote weerstand is gebruikt

Dit bracht de spanning over deze LED's terug naar 1,9 volt met een wat kleinere weerstand over de drie bij elkaar geschakelde LED's.

En hierdoor dacht men dat de witte LED's ook hier over zouden lopen. maar dat is niet zo deze krijgen per drie 14 volt te verwerken.

Dus de weerstandjes die deze clusters aansturen zouden goed zijn als ze niet deze denk fout hadden gemaakt.

Voor een slordige €2,40 alle onderdelen aangeschaft.

Voor de zekerheid ook nieuwe LED's besteld van het duurdere prijs klasse om op save te gaan.

gr Martin

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei R van der Ende:

dus as je een spanningsregelaar van 7812 erin zou zetten dan zou het ook al opgelost zijn  als ik alles rustig doorlees?

 

Niet helemaal waar Rob.

Een 7812 heeft toch wel een 2 tot 2.5 volt verschil tussen ingang en uitgang nodig om goed te kunnen functioneren. Dus een ingang spanning van minimaal 14 tot 14.5 volt.

Het gaat dus redelijk goed als de motor draaid maar de spanning is te laag als je alleen de accuspanning heb.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik doel dan op de Chinese   als ze daar vanuit gaan dat het op 12 volt moet werken

heb de 78.. serie zeer vaak gebruikt in de hobby wereld als zendammateur

heb de serie ook wel eens gebruikt in men oude dodge destijds omdat de meters op een andere spanning werkte

moest er wel  wat  cond bijzetten om de eventuele soting weg te halen

maar 7812 hebben we ook gebruikt bij een voeding  van 14 volt destijds  omdat dat toen de snelste manier was om door te gaan  die voeding had wel eens kuren destijds om  op te lopen naar 18 volt en weer terug

maar wel even leuk om weer even aan de hobby van toen te denken toen we nog geen computer hadden  op de c64 na dan hihihihi

gr rob

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik gebruik de 7812 samen met wat condensatoren ook als spanningsregelaar en ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad, ook zijn er in de tractor branche spanningsregelaars te koop, is dat geen optie, die dingen kosten ook niet direct een vermogen, volgens mij rond de 35 euro

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...