Ga naar inhoud

Lancia 037


Pim de Jonge

Aanbevolen berichten

Hoi allen,

 

Ben een tijdje niet op dit forum geweest een aantal van jullie zullen me nog herinneren door de bouw van mijn ( inmiddels ex ) Lancia Stratos replica. Deze is verkocht in 2012 en ik ben toen begonnen met de restauratie van een Alpine A110.

Die restauratie schiet al aardig op, maar is gestopt vanwege het verbouwen van mijn nieuwe huis, dit keer met eigen garage.

Nu heb ik een eigen garage en tegelijk ook maar een volgende project aangeschaft ( niet dat mijn garage groot genoeg is maar dat terzijde ).

Mijn volgende project word het zelf bouwen van een Lancia 037 "replica". Ik daarvoor de cabine van een Lancia Beta Montecarlo gekocht en de bijbehorende polyester en plexiglas delen voor de body.

Nu nog het frame, ontwerpen en maken, hiervoor zoek ik hulp. Ik heb honderden detail foto's ( zie 1 in de bijlage ) maar geen maatvoering, het enige wat ik heb  is de body, wielbasis en spoor van het origineel en ik kan de originelen velgen nog kopen.

Wie zou mij kunnen helpen met in eerste instantie het ontwerp van het chassis ( zo veel mogelijk lijkend op het origineel ). De body was al op maat gezaagd toen ik hem kocht.

In tweede instantie zoek ik ook hulp bij de constructie, ik kan namelijk niet goed lassen.

Iemand ideen?

 

Alvast bedankt,

 

Pim de Jonge

14633591_322004824842279_378365531291957115_o.jpg

14711653_323765807999514_4156225847423002658_o.jpg

0152.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Harry,

 

Je bent goed op de hoogte. Carteroni zit in Nieuw Zeeland, maar ik heb geen idee van de prijzen en de kosten van daaruit.

In Engeland zit ook een bedrijf dat subframes maakt kost alles bij elkaar 10.000 pond. http://www.rallylegendreplicas.com/Welcome.html

Ik ben nog niet aan de bouw toe ( over een jaar pas )  maar wil vooraf wel onderzoeken of zelfbouw geen leukere en natuurlijk ook goedkopere optie is.

Heb geen idee van de kosten van ontwerpen en construeren, misschien is dat veel duurder?

Na een kitcar en restauratie is mijn uitdaging  eigenlijk om zoveel mogelijk zelf te bedenken en fabriceren.

Mocht ontwerpen en zelf maken heel lastig worden dan kan ik altijd nog overwegen om de subframes in Engeland te kopen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp je wel Pim, maar als je de beide subframes goed wilt maken, dan heb je toch zeker eerst een paar goede stevige lasmallen nodig met instelmogelijkheden.

Ik vermoed dat de totaal kosten de aankoop overtreffen.

Het is natuurlijk leuker om het zelf te bouwen, maar volgens mij is dan wel een voorwaarde dat je ook zelf goed TIG kunt lassen of hardsolderen.

Carteroni is kwalitatief gewoon het beste en de kosten staan ook op hun website vermeld.

Het verschepen kan een €2000-€4000 kosten. Het zeetransport is tegenwoordig onvoorspelbaarder dan het voorspellen van 6 goed bij de lotto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt als een mooie uitdaging! Ik ben voorlopig zelf nog iets te druk met het verbouwen van de Striker, maar daarna komt er waarschijnlijk wel tijd. Tig/Mig lassen is geen probleem, chroommolybdeen buizen, buigen van 40/45 mm buizen, etc.. Waar zit je ergens?

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden zei Thimo Jansen:

Dat klinkt als een mooie uitdaging! Ik ben voorlopig zelf nog iets te druk met het verbouwen van de Striker, maar daarna komt er waarschijnlijk wel tijd. Tig/Mig lassen is geen probleem, chroommolybdeen buizen, buigen van 40/45 mm buizen, etc.. Waar zit je ergens?

Dan heb je alleen nog iemand nodig die je de onderdelen kan zagen, lasersnijden en buigen. Tekenen zou geen probleem moeten zijn als tekenaar van grote staalconstructies. Ik werk met een tekenpakket dat specifiek voor staal, hout en betonbouw is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Harry: Ziehier de facebook pagina van Rallylegend replica's, prijzen komen overeen met Carteroni, verscheping ( zelf ophalen ) iets goedkoper. Optie om de tub daar heen te brengen en subframes eraan te laten lassen in zijn lasbok: https://www.facebook.com/RallyLegendReplicas/photos/?tab=album&album_id=829581373808317

Ik kwam eigenlijk op het idee van zelf maken door het lezen van het boek KIMINI en het zien van verschillende locost forums.

Thimo / Joey: ik zit in Velp bij Arnhem, 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi project, moet je wel een echte versie beschikbaar hebben om het eea op te meten. Van foto's blijft het zelfs met fotometrie een beetje gissen.

Om het geheel in CAD om te zetten heb je toch een behoorlijk team (uren) nodig als dit in een redelijk tijdsbestek moet. Opmeten, scannen, reversed engineering, mallen, etc.

Als wij protoyping deden waren we toch zeker met een man of 4 3 maand full time bezig om het geheel op papier te krijgen. Wij hadden dan ook al beschikking over de cad bestanden van alle aanbouwdelen.

Je zult toch ook behoorlijk wat eenmalige tooling nodig hebben. Om de subframes te lassen raad ik je aan om wat te investeren in een lastafel met de nodige jigs zodat je bespaard op de lasmallen die je anders nodig zult hebben.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Pim de Jonge:

Harry: Ziehier de facebook pagina van Rallylegend replica's, prijzen komen overeen met Carteroni, verscheping ( zelf ophalen ) iets goedkoper. Optie om de tub daar heen te brengen en subframes eraan te laten lassen in zijn lasbok: https://www.facebook.com/RallyLegendReplicas/photos/?tab=album&album_id=829581373808317

Ik kwam eigenlijk op het idee van zelf maken door het lezen van het boek KIMINI en het zien van verschillende locost forums.

Thimo / Joey: ik zit in Velp bij Arnhem, 

Ik wil wel even binnen mijn kringen vragen of ze deze jongens kennen. De optie om het daar heen te brengen zal je een hoop ellende besparen. Blijft er toch nog meer dan genoeg werk over om je in vast te bijten.

 

Hoe is het trouwens met de A110?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon zelf in Arnhem Zuid. Stuur ff een berichtje als je een keer wilt afspreken (thimo@ferrenzo.nl). Dan kan ik ook wat laten zien van waar ik nu zelf mee bezig ben en ben geweest.

Als je het Kimini project leuk vindt moet je zeker de Project Binky video's gaan kijken: https://www.youtube.com/user/badobsessionmsport

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Harry Bouma:

Ik wil wel even binnen mijn kringen vragen of ze deze jongens kennen. De optie om het daar heen te brengen zal je een hoop ellende besparen. Blijft er toch nog meer dan genoeg werk over om je in vast te bijten.

 

Hoe is het trouwens met de A110?

 

Hoi Harry,

 

De Alpine staat al een tijdje in de opslag omdat ik de garage nog niet af heb bij mijn nieuwe huis. Dat is nu bijna het geval dus kan ze naar Velp verhuizen. Ondertussen is de motor bij een Renault specialist om gereviseerd te worden. Voor de belangstellenden heb ik een facebook pagina met bouwverslag ( gaat me wat makkelijker af dan de website ): https://www.facebook.com/pimsalpine/

Alpine staat op de wielen, carrosserie moet nog afgewerkt worden.

43 minuten geleden zei Thimo Jansen:

Ik woon zelf in Arnhem Zuid. Stuur ff een berichtje als je een keer wilt afspreken (thimo@ferrenzo.nl). Dan kan ik ook wat laten zien van waar ik nu zelf mee bezig ben en ben geweest.

Als je het Kimini project leuk vindt moet je zeker de Project Binky video's gaan kijken: https://www.youtube.com/user/badobsessionmsport

Hoi Thimo,

Project Binkie ken ik wel, erg leuke video's! Zal binnenkort eens afspreken om jouw project te bekijken en ervaringen te delen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Pim,

Zoals je misschien op deze site hebt gezien, hebben wij een space frame ontworpen en gemaakt. Geheel CrMo staal en TIG gelast. Hiervoor hebben wij ook een lasmal gemaakt, waarbij alle buizen werden ingeklemd om het frame te hechten en te lassen. Om  het geheel netjes te doen heb je nogal wat machines nodig.  O.a. draaibank, freesbank/kolomboor,  buigapparatuur voor platen/strippen, eventueel plasmasnijder als je uit plaat verschillende onderdelen wilt maken, TIG lasapparaat, laser, etc. Om CrMo buizen te buigen heb je apparatuur nodig met een doorn. Volgens tekening hebben wij dit bij een firma laten buigen. Ook hebben wij een FMEA analyse gemaakt om te kijken wat de gevolgen zijn als iets aan het frame mocht falen. De heeft o.a. geresulteerd dat buizen door de de steunen voor de wielophanging zijn gestoken en de bevestiging niet alleen afhankelijk is van de lassen. Ook het mijden dat alle lassen tussen een verbinding in één vlak liggen. Dit heeft ook voordelen voor de maatvoering. Verder heeft het uitfrezen/slijpen  van de ronde buizen, die weer aansluiten op ronde buizen veel tijd gekost. Voor het TIG lassen is absoluut geen opening gewenst. Voordat je begint moet je alle componenten hebben en deze inmeten zodat alles in één keer past en geen modificaties meer nodig zijn.

Mocht je het chassis, dat  momenteel verder wordt afgemonteerd en alle foto's,  hoe wij het frame in de mal hebben gemaakt, willen zien dan ben je van harte welkom. Wij kunnen je ook een goed kosten plaatje geven. Ben het wel eens met het kostenplaatje van Harry Bouma, maar is ook afhankelijk van welke gereedschappen je als hebt en hoe handig je zelf bent. Als je gebruik moet maken van firma wordt het een dure zaak. Ik heb de foto's van de verschillende kits bekeken en ben niet onder de indruk van het laswerk (CO2), maar misschien ben ik wel veel te kritisch.  Heb je al nagedacht hoe je de auto wilt gaan keuren/registreren.

Ik hoor wel of je geïnteresseerd bent. Stuur me dan een PM.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

beide subframes zit geen buigwerk, wel de rolkooi in de tub waaraan beide subframes doorgelast worden.

Harry: Ik heb al mailcontact gehad met Mick Covill van rallylegens replica's en begrijp ook van mijn Engelse vrienden op het Stratos forum dat het een vakman en een "top bloke" is. Dus die vertrouw ik wel. Mocht ik met hem in zee gaan dan zal ik eerst een bezoek brengen aan zijn werkplaats in Black.....????

0161.jpg

0031.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden zei J. Gijsberts:

Hallo Pim,

Zoals je misschien op deze site hebt gezien, hebben wij een space frame ontworpen en gemaakt. Geheel CrMo staal en TIG gelast. Hiervoor hebben wij ook een lasmal gemaakt, waarbij alle buizen werden ingeklemd om het frame te hechten en te lassen. Om  het geheel netjes te doen heb je nogal wat machines nodig.  O.a. draaibank, freesbank/kolomboor,  buigapparatuur voor platen/strippen, eventueel plasmasnijder als je uit plaat verschillende onderdelen wilt maken, TIG lasapparaat, laser, etc. Om CrMo buizen te buigen heb je apparatuur nodig met een doorn. Volgens tekening hebben wij dit bij een firma laten buigen. Ook hebben wij een FMEA analyse gemaakt om te kijken wat de gevolgen zijn als iets aan het frame mocht falen. De heeft o.a. geresulteerd dat buizen door de de steunen voor de wielophanging zijn gestoken en de bevestiging niet alleen afhankelijk is van de lassen. Ook het mijden dat alle lassen tussen een verbinding in één vlak liggen. Dit heeft ook voordelen voor de maatvoering. Verder heeft het uitfrezen/slijpen  van de ronde buizen, die weer aansluiten op ronde buizen veel tijd gekost. Voor het TIG lassen is absoluut geen opening gewenst. Voordat je begint moet je alle componenten hebben en deze inmeten zodat alles in één keer past en geen modificaties meer nodig zijn.

Mocht je het chassis, dat  momenteel verder wordt afgemonteerd en alle foto's,  hoe wij het frame in de mal hebben gemaakt, willen zien dan ben je van harte welkom. Wij kunnen je ook een goed kosten plaatje geven. Ben het wel eens met het kostenplaatje van Harry Bouma, maar is ook afhankelijk van welke gereedschappen je als hebt en hoe handig je zelf bent. Als je gebruik moet maken van firma wordt het een dure zaak. Ik heb de foto's van de verschillende kits bekeken en ben niet onder de indruk van het laswerk (CO2), maar misschien ben ik wel veel te kritisch.  Heb je al nagedacht hoe je de auto wilt gaan keuren/registreren.

Ik hoor wel of je geïnteresseerd bent. Stuur me dan een PM.

 

 

Beste J.

Voor een buis op buis verbinding gebruik ik deze calculator;
http://www.metalgeek.com/static/cope.pcgi

Werkt best makkelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sjef,

ik ben bekend de de programma's die een uitslag maken voor de buis op buisverbinding. Echter ik vind de nauwkeurigheid niet goed. Door de uitslag op de buis aan te brengen en dan uit te slijpen is de aansluiting nooit perfect voor TIG lassen en geeft veel stof in de werkplaats. Ook als  een buis tussen 2 ronde buizen gelast moet worden is er altijd een offset. Bij MIG lassen is dat minder erg. De aanschaf van een radiusslijpmachine met bijbehorende schuurrollen is ook een te kostbare aangelegenheid. Ik heb een aanpassing aan mijn boor/freesmachine gemaakt en kan met de juiste diameter bi-metalen gatenboren in 25CrMo4 buizen zeer nauwkeurig de aansluiting onder zowel 90 graden als andere hoeken maken. Bij dunwandige buizen moet men wel gebruik maken van gaten boren met een fijne vertanding. Bijgaand een foto na het boren met een gatenboor in 2 richtingen zonder nabewerking en klemming.

DSC00099.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

DSC00258 - Copy - Copy (2).JPGHallo Jacco,

De tube notcher maakt ook gebruik van bi-metaal gatenzagen.  Is echter minder stabiel dan een degelijke kolomboor/freesmachine en een boormachine moet er los opgezet worden. Voor één bewerking gaat het, maar om tientallen voor een geheel frame te doen zonder twist tussen beide uiteinden van een buis niet te adviseren.   Jacco heb jij hiermee St 37 bewerkt of ook CrMo buizen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

mooi project pim

aangezien alle buizen van de subframen recht zijn. Zal ik deze eerst in 3d tekenen en dan 3d laten lasersnijden. Gaat zo mooi en is er betaalbaar kan je met de hand nooit tegen op.En dan gelijk alle beugels en lippen laten laseren.  De rolbeugel zou ik laten buigen bij een rolkooibouw bedrijf. En dan gelijk qua buismaat laten bouwen volgens het laatste knaf/fia regelement. Hoofdbuis is nu dikker dan vroeger. Mocht je er dan ooit mee willen deelnemen aan een rally of wat dan ook dan is het volgens de regels van nu.  Ik heb een paar jaar geleden zo een paar cobra frames gemaakt. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

OK heren bedankt voor jullie input.

Ik ga al jullie ideeën combineren.

Het front subframe lijkt me wat ingewikkeld dus dat heb ik besteld bij Rally Legend Replicas, inclusief wishbones , uprichts hubs and steering rack.

Het achterste subframe ga ik samen  met een goede vriend van mij maken. Hij is 3D tekenaar en zijn bedrijf kan 3D snijden, had ik niet eerder aan gedacht maar door het idee van Mischa kwam het balletje aan rollen.

De rolkooi heb ik al 3D tekeningen van en wil ik laten buigen bij een rolkooibedrijf. Mijn Alpine rolbeugel had ik bij HP motorsport weg, prima job, helaas dat ze niet verder gegaan zijn. Heeft iemand nog suggesties voor een rolkooi bedrijf?

Zodra de bouw echt gaat beginnen hou ik jullie op de hoogte.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pim, ik heb destijds de beugels/kooien voor mijn frame uit 25CrMo4 (naadloos)  diameter 40x2 mm volgens een tekening met coördinaten laten buigen bij Tebunus Tube Bending in Ursem. Daar zij vaker deze buis buigen heb ik mijn order met orders voor andere klanten laten mee lopen, waardoor ik geen instelkosten en afvalmateraal voor het instellen heb gehad. De nauwkeurigheid was verbluffend. Zij gebruiken voor de 40 mm een buigradius van 117 mm (hartlijn) . Mocht je interesse hebben dan kan ik je een tekening sturen hoe de tekening met coördinaten gemaakt  moet worden.  In het KNAF jaarboek kun je alle adressen vinden van goedgekeurde fabrikanten van rolkooien. Zie onderstaande link.

http://cms.knaf.nl/images/downloads/reglementen/autosport-jaarboek/Autosport_Jaarboek_Algemeen_2016.pdf

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Kleine update,

Front subframe is klaar ( bij Rally Legend Replicas in Blackburn UK ) inclusief voorwielophanging en besturing, ook een paar deuren die nog ontbraken laten maken.

Binnenkort dus weer eens naar Engeland, zin in!

Rolkooi laat ik maken door iemand in Nederland die FIA kooien maakt, en achterste subframe zoals eerder gezegd samen met een vriend die 3D kan tekenen , 3D kan late snijden. Laswerk laat ik ook aan een professional over.

Maar niet getreurd er is nog zat werk voor mezelf om te bedenken, fabriceren.

!cid_5DBD104C-1DE6-4B3E-84F8-FC6E33B30FDA.jpg

image1.jpeg

image2.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Ok update,

Knoop doorgehakt en het achterste subframe inclusief wielophanging laten maken bij Rallylegend recreations.

Kreeg zojuist de foto's van het achterste subframe binnen, wielophanging nog in de maak. Tevens verschillende gevormde delen blikwerk laten maken om de voorzijde compleet te krijgen.

Als ik wielen heb kan ik een rollend chassis maken: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwixncr62OfUAhUMa1AKHeSDBKMQFggiMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.rointechnology.com%2F&usg=AFQjCNH_Tgi4aYqyPYDPsSA-3I2tMXsrsg

Nu afwachten tot de wielophanging klaar is. Heel waarschijnlijk komt Mick Covill ( Eigenaar Rallylegend Recreations ) naar Europa voor wat onderdelen en kan hij mijn delen brengen, dat zou helemaal tof zijn.

IMG-20170625-WA0001.jpg

IMG-20170623-WA0009.jpg

IMG-20170623-WA0010.jpg

IMG-20170424-WA0002.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...