Ga naar inhoud

Uitlaat geluids niveau toegestaan


Ron van Slooten

Aanbevolen berichten

Afgelopen week zat ik naar wegmisbruikers te kijken en toen kreeg een e46 bestuurder een WOK status op zijn BMW. Dit omdat de eind demper leeg zou zijn en de auto volgens de heren met pet deze te veel lawaai zou maken. Nu kan ik me dit bij een e46 nog voorstellen. Maar hoe bepaald een pet meneer of onze auto,s te veel lawaai maken.

Als ik rustig optrek gaat het nog wel maar boven de 4000rpm.word het wel een aardig racewagen geluid. Zit niet te wachten op een probleem met de pet heren en al helemaal niet op rdw keuring.

Ben van plan om komend winter dan ook een schottendemper van rvs maken, maar wie weet hoe dit zit?

Gr. Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt helemaal samen met het geregistreerde bouwjaar. Staat meestal op je kenteken vermeld en daar mag je 2 Db van afwijken.

Boven de 4000 wordt er niet gemeten, de meting gaat volgens mij bij 3000.

Als het niet vermeld staat is het volgens mij 95Dba.

Meting is overigens 45 graden achter de uitlaat gemeten.  Dat geeft een behoorlijk voordeel vooral als je throttlebodies hebt, want die maken aanmerkelijk meer geluid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe en wat er gemeten wordt vind je in Geluid en milieu Artikel 5.2.11 lid 3 aanvullende permanente eisen.

http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/Personenautos/Motor/Geluid en milieu/Paginas/default.aspx#modal-rule-Actual_3

max 3500 toeren bij kitcars dus wat je daarboven aan geluid produceert is geen overtreding.   Inlaat doet er ook niet toe en dat is maar goed soms ook zoals Harry zegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn auto is van origine '85 waar het mij omgaat is dat als ik een keer aangehouden word door petten of dat ze horen optrekken dat ik niet staande gehouden word en een wok status aan mn broek krijg. Waarop kunnen hun bazeren of ik teveel lawaai zou kunnen produceren? En wat kan ik daar tegen inbrengen? 

Nu wil ik zelf ook wel minder herrie an mn kop want zit zo,n 50 cm. met mn oren van de uitlaatmonding en bij een langere rit word het op zich mooie monotone donkerbruine geluid wel vervelend, maar dat terzijde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Theoretisch kan je er op dat moment niets tegen in brengen. Als zij je van ver horen optrekken dan hebben zij de macht om uit te zoeken of je wel aan de wet voldoet. Ze hebben de macht om te verklaren dat jouw geluid te hard is en dat ze dat willen controleren.

Ze kunnen je meenemen naar een bureau om een geluidsmeting te doen, mits zij een geijkte meter hebben. Hebben zij die niet en zijn ze er zelf echt van overtuigd dat jij echt teveel geluid produceert, dan kunnen ze je kenteken ongeldig verklaren en mag je je bij de rdw melden voor een geluidstest.

Let ook op hoe ze meten; http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2016-03-02#BijlageVIII Artikel 32

Wat jij kan doen is zelf een keer meten rond 3500 rpm hoeveel geluid je uitlaat produceert. Doe dit niet met een geluids app op een telefoon, deze gaan meestal maar tot 80-90 dB(a) en zijn niet nauwkeurig (tussen 2 apps op mijn telefoon zat ruim 10 db verschil en dit verschilde weer met een prof. geluidsmeter). Als het geluid ruim binnen de marge zit, neem dan de link van Bas of mijn link mee op je telefoon en kan je ze daar mee om de oren slaan. Die 3500 rpm is het magische getal, alles telt bij die waarde.

Ik hoop dat je nooit hiermee te maken krijgt.

Jeroen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Om problemen te voorkomen wil ik nu toch maar direct een schottendemper gaan maken. Heb op het forum ooit is een tekening voorbij zien komen. Maar kan deze  niet terug vinden. Heeft iemand  een tekening met inwendige maten van de pijpjes etc.  Geschikt voor een motor tussen 1600 en 2000 cc.

gr. Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Ron van Slooten:

Om problemen te voorkomen wil ik nu toch maar direct een schottendemper gaan maken. Heb op het forum ooit is een tekening voorbij zien komen. Maar kan deze  niet terug vinden. Heeft iemand  een tekening met inwendige maten van de pijpjes etc.  Geschikt voor een motor tussen 1600 en 2000 cc.

gr. Ron

Je moet het met een absorbtie demper ook gewoon kunnen redden. Mijn motor levert ruim 250pk en ik heb er gewoon een absorbtiedemper onderliggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf absorptie dempers van Simons, als je niet te duur wilt gaan zijn deze prima. Ik heb er op de v6 2 zitten en bij de RDW deden ze geeneens de moeite om te meten. Op circuit van Zolder nog nooit problemen gehad met geluid, ook niet bij hogere toeren. Kosten in ieder geval minder vermogen als een noise killer in je uitlaat. Denk er wel aan dat je een bepaalde tegendruk moet hebben, anders kost dat weer juist vermogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei J. Bakker:

ik heb deze al http://www.custombikeonderdelen.nl/emgo-db-killer-noise-killer-silencer.html  werkt ook maar scheelt wel in vermogen, en dan bedoel ik niet positief

Zo eentje heb ik geprobeerd op m'n eigen Striker en dat had niet het gewenste resultaat. Hij ging er heel erg van blazen, door alle lucht die door die vele openingen wordt gestuurd. Het geluid leek er niet echt minder van te worden, maar wel heel anders van 'vorm'. Van laag en mooi werd het blazen als een boze kat. Wellicht dat dit op een dB meter wel positief uitpakt. 

2 uur geleden zei Richard Aerdts:

Ik heb zelf absorptie dempers van Simons, als je niet te duur wilt gaan zijn deze prima. Ik heb er op de v6 2 zitten en bij de RDW deden ze geeneens de moeite om te meten. Op circuit van Zolder nog nooit problemen gehad met geluid, ook niet bij hogere toeren. Kosten in ieder geval minder vermogen als een noise killer in je uitlaat. Denk er wel aan dat je een bepaalde tegendruk moet hebben, anders kost dat weer juist vermogen.

Dat is een bekend en hardnekkig fabeltje. In tegenstelling tot een 2-takt motor heeft een 4-takt motor geen tegendruk nodig. Wat je wel nodig hebt is flow. De snelheid van de uitlaatgassen heeft invloed op het leegzuigen van de cilinder als de uitlaatkleppen zijn geopend (misschien wat simpel uitgelegd). Een hogere snelheid van de gassen, en dus relatief gezien iets dunnere uitlaatbuis, is goed. Maar een dunnere uitlaatbuis heeft meer weerstand en geeft dus meer tegendruk. Dat wil niet zeggen dat tegendruk nodig is, maar wel dat deze het gevolg van een meer optimale uitlaatbuisdiameter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een schottendemper heeft meer weerstand in het doorlaten van een gas op een hogere en lagere snelheid. Een absorptie demper heeft dat niet het feit dat er boeken geschreven zijn over het berekenen van de lengte van uitlaatbuizen en de plaats waar je de demper moet plaatsen geeft mij genoeg houvast om te zeggen dat bij de juiste lengte en de juiste plaats je uitlaat een goede verbetering van vermogen en een positieve invloed van geluid teweeg brengt. Zomaar iets doen heeft geen zin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...