Ga naar inhoud

olielek starre achteras


Koen Peeters

Aanbevolen berichten

Ik merkte dat er differentieelolie lekt via de buitenkant van de achteras (alleen links). Dus door/langs het wiellager.

Toen ik die wiellagers vorig jaar verving, viel het al op dat de linker veel losser zat in het lagerhuis dan de rechter.

Ik heb al geprobeerd om eerst een lijntje silicone dichting in dat lagerhuis te leggen alvorens de steekas met lager er in te schuiven, maar het lekt nog steeds en ik moet naar de keuring voor 21 oktober.

Iemand een suggestie om dit op te lossen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een Striker met starre achteras zit een standaard english (banjo) axle. Ik heb gemerkt dat er twee varianten wiellagers bestaan. Met en zonder rubber ring in de buitenste schaal van het lager. Ik heb de variant met ring erin gezet terwijl de oude dit niet hadden. Zie afbeelding. Kan zoiets bij jou ook aan de hand zijn ? Jij hebt een Atlas/Taunus as ?

 

image.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hetzelfde probleem, starre achteras, linker lager lekt (Duitse as). Maar hier lekt hij niet aan de buitenkant maar lijkt door lager/afdichting zelf te komen.
Vorig jaar identiek probleem, toen ook het lager vervangen. Is vervolgens een tijd goed gegaan en recent zag ik weer oliedruppels aan de binnenkant van de velg.
Rechterzijde is nog steeds lekvrij.

Gelukkig heb ik schijfremmen achter, ik hoef dus niet bang te zijn dat het in de remtrommels loopt.

Komende winter maar eens kijken wat er nu mis is met het lager.

Grtz.
Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb lagers met ingebouwde keerring gemonteerd. Maar die o-ring zoals op de foto zit er bij mij niet op. Ik zou denken dat ik dat met silicone ook moet kunnen bereiken. Dat ga ik nog maar eens proberen.

En ik heb ook schijfremmen op een Taunus-as  (Köln type), maar in de binnenkant van de velg zie (en ruik) je de oliesporen.

Peter lijkt net hetzelfde aan de hand te hebben. Ook alleen aan de linkerkant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Deze ochtend naar de keuring geweest; blanco! We zijn weer een jaar gerust.

Het olielek aan het aslager heb ik trouwens verholpen door een o-ring op maat te maken (een te grote o-ring doorgesneden, ingekort en weer aan elkaar gekleefd me secondenlijm) en deze achterin het lagerhuis te leggen, alvorens de as met lager op zijn plaats te schuiven.

Dat kost zo goed als niks en het schijnt te doen wat het moet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koen, fijn dat de keuring weer goed verlopen is!

Het lager bij jou lekte dus buitenom. Bij mij lekt het lager daar zeker weten niet. Lijkt langs de of door het lager ergens te komen. Klusje voor komende winter.

Grtz.
Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Locktite heeft ook speciaal spul om lagerspeling van de buitenste schaal in de behuizing op te vullen, dit is voor dit soort problemen ook een goed alternatief en het proberen waard.

mvg Ad C.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...
  • 6 maanden later...
Op ‎24‎-‎9‎-‎2016 om 11:34 zei Peter Scheilen:

Hier hetzelfde probleem, starre achteras, linker lager lekt (Duitse as). Maar hier lekt hij niet aan de buitenkant maar lijkt door lager/afdichting zelf te komen.
Vorig jaar identiek probleem, toen ook het lager vervangen. Is vervolgens een tijd goed gegaan en recent zag ik weer oliedruppels aan de binnenkant van de velg.
Rechterzijde is nog steeds lekvrij.

Gelukkig heb ik schijfremmen achter, ik hoef dus niet bang te zijn dat het in de remtrommels loopt.

Komende winter maar eens kijken wat er nu mis is met het lager.

Grtz.
Peter

 

Hallo Peter,

heb jij dit op kunnen lossen zonder de lagers te vervangen?

bij mij lekt er ook olie door het lager, het lager zelf is oke en hoeven we te vervangen

zijn er losse keerringen te koop?

stefan

 

aangepast door Stefan van der knijff
geen reactie toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Stefan, ik heb de as uiteindelijk niet dicht gekregen.

Schijnbaar horen aan de binnenkant van de as een soort plaatjes te zitten die de dif.olie tegenhouden. Ik heb geen idee of dat daadwerkelijk klopt. Wellicht zijn deze plaatjes verbogen en komt er daardoor olie te ver richting het lager. Vreemde is dat je zou verwachten dat het lager dit tegenhoud, e.e.a. is immers afgedicht.

Wellicht zit er kwaliteitsverschil in de lagers....?

Grtz.
Peter

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Peter,

bedankt voor je reactie

dus het lekt nog steeds? of heb je een andere as geplaatst

ik heb het nu een aantal keer uit elkaar gehaald maar plaatjes heb ik niet gezien,

je schuift je steekas koud in het ashuis en klemt het lager vast met een plaat waar ook je remklauw op is bevestigd

deze plaatje zouden dan aan de differentieel kan moeten zitten dat heb ik niet open gehad

ik ga van de winter er wel nieuwe lagers oppersen wellicht is dat de oplossing

Stefan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stefan, gehele as is vervangen 😎

Nieuwe lagers heb ik 2x op de linkeras geplaatst, het gaat dan even goed, maar vervolgens lekten ze toch weer.
Beide keren door het lager heen, dus niet aan de buitenkant.

Grtz.

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...