Koen Peeters Geplaatst: 23 september 2016 Rapporteer Delen Geplaatst: 23 september 2016 Ik merkte dat er differentieelolie lekt via de buitenkant van de achteras (alleen links). Dus door/langs het wiellager. Toen ik die wiellagers vorig jaar verving, viel het al op dat de linker veel losser zat in het lagerhuis dan de rechter. Ik heb al geprobeerd om eerst een lijntje silicone dichting in dat lagerhuis te leggen alvorens de steekas met lager er in te schuiven, maar het lekt nog steeds en ik moet naar de keuring voor 21 oktober. Iemand een suggestie om dit op te lossen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
J. Bakker Geplaatst: 23 september 2016 Rapporteer Delen Geplaatst: 23 september 2016 nieuwe lagers, keerringen, kan het anders niet bedenken, want de olie loopt je via de as op de remvoeringen en dan is de remkracht aan die zijde niet zo groot meer Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dirk Strikwerda Geplaatst: 23 september 2016 Rapporteer Delen Geplaatst: 23 september 2016 Op een Striker met starre achteras zit een standaard english (banjo) axle. Ik heb gemerkt dat er twee varianten wiellagers bestaan. Met en zonder rubber ring in de buitenste schaal van het lager. Ik heb de variant met ring erin gezet terwijl de oude dit niet hadden. Zie afbeelding. Kan zoiets bij jou ook aan de hand zijn ? Jij hebt een Atlas/Taunus as ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
p.hawinkels Geplaatst: 24 september 2016 Rapporteer Delen Geplaatst: 24 september 2016 kijk eens peter dat is pas nieuws,,,,,,,,,,,,,,,,,,cool Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Peter Scheilen Geplaatst: 24 september 2016 Rapporteer Delen Geplaatst: 24 september 2016 Hier hetzelfde probleem, starre achteras, linker lager lekt (Duitse as). Maar hier lekt hij niet aan de buitenkant maar lijkt door lager/afdichting zelf te komen. Vorig jaar identiek probleem, toen ook het lager vervangen. Is vervolgens een tijd goed gegaan en recent zag ik weer oliedruppels aan de binnenkant van de velg. Rechterzijde is nog steeds lekvrij. Gelukkig heb ik schijfremmen achter, ik hoef dus niet bang te zijn dat het in de remtrommels loopt. Komende winter maar eens kijken wat er nu mis is met het lager. Grtz. Peter Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen Peeters Geplaatst: 24 september 2016 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 24 september 2016 Ik heb lagers met ingebouwde keerring gemonteerd. Maar die o-ring zoals op de foto zit er bij mij niet op. Ik zou denken dat ik dat met silicone ook moet kunnen bereiken. Dat ga ik nog maar eens proberen. En ik heb ook schijfremmen op een Taunus-as (Köln type), maar in de binnenkant van de velg zie (en ruik) je de oliesporen. Peter lijkt net hetzelfde aan de hand te hebben. Ook alleen aan de linkerkant. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen Peeters Geplaatst: 6 oktober 2016 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 6 oktober 2016 Deze ochtend naar de keuring geweest; blanco! We zijn weer een jaar gerust. Het olielek aan het aslager heb ik trouwens verholpen door een o-ring op maat te maken (een te grote o-ring doorgesneden, ingekort en weer aan elkaar gekleefd me secondenlijm) en deze achterin het lagerhuis te leggen, alvorens de as met lager op zijn plaats te schuiven. Dat kost zo goed als niks en het schijnt te doen wat het moet doen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Peter Scheilen Geplaatst: 6 oktober 2016 Rapporteer Delen Geplaatst: 6 oktober 2016 Koen, fijn dat de keuring weer goed verlopen is! Het lager bij jou lekte dus buitenom. Bij mij lekt het lager daar zeker weten niet. Lijkt langs de of door het lager ergens te komen. Klusje voor komende winter. Grtz. Peter Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JB de Klerk Geplaatst: 21 mei 2018 Rapporteer Delen Geplaatst: 21 mei 2018 Zelfde probleem, maar hoe haal je de steekas eruit om de lager met keerring te vervangen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Peter Scheilen Geplaatst: 21 mei 2018 Rapporteer Delen Geplaatst: 21 mei 2018 Je kunt de steekas er uit trekken. Eerst de bouten losmaken en de as eruit trekken. Grtz. Peter Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ad coertjens Geplaatst: 22 mei 2018 Rapporteer Delen Geplaatst: 22 mei 2018 Locktite heeft ook speciaal spul om lagerspeling van de buitenste schaal in de behuizing op te vullen, dit is voor dit soort problemen ook een goed alternatief en het proberen waard. mvg Ad C. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rob Schipper Geplaatst: 25 december 2018 Rapporteer Delen Geplaatst: 25 december 2018 Ik heb ook olielekkage. Het lager is niet voorzien van een ring. Ik wil het lager eigenlijk niet vervangen want hij is nog spelingsvrij. Hoe heet dat Locktite spul eigenlijk? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stefan van der knijff Geplaatst: 23 juli 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 23 juli 2019 (aangepast) Op 24-9-2016 om 11:34 zei Peter Scheilen: Hier hetzelfde probleem, starre achteras, linker lager lekt (Duitse as). Maar hier lekt hij niet aan de buitenkant maar lijkt door lager/afdichting zelf te komen. Vorig jaar identiek probleem, toen ook het lager vervangen. Is vervolgens een tijd goed gegaan en recent zag ik weer oliedruppels aan de binnenkant van de velg. Rechterzijde is nog steeds lekvrij. Gelukkig heb ik schijfremmen achter, ik hoef dus niet bang te zijn dat het in de remtrommels loopt. Komende winter maar eens kijken wat er nu mis is met het lager. Grtz. Peter Hallo Peter, heb jij dit op kunnen lossen zonder de lagers te vervangen? bij mij lekt er ook olie door het lager, het lager zelf is oke en hoeven we te vervangen zijn er losse keerringen te koop? stefan 23 juli 2019 aangepast door Stefan van der knijff geen reactie toegevoegd Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Peter Scheilen Geplaatst: 28 juli 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 28 juli 2019 Hoi Stefan, ik heb de as uiteindelijk niet dicht gekregen. Schijnbaar horen aan de binnenkant van de as een soort plaatjes te zitten die de dif.olie tegenhouden. Ik heb geen idee of dat daadwerkelijk klopt. Wellicht zijn deze plaatjes verbogen en komt er daardoor olie te ver richting het lager. Vreemde is dat je zou verwachten dat het lager dit tegenhoud, e.e.a. is immers afgedicht. Wellicht zit er kwaliteitsverschil in de lagers....? Grtz. Peter Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stefan van der knijff Geplaatst: 29 juli 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 29 juli 2019 Hoi Peter, bedankt voor je reactie dus het lekt nog steeds? of heb je een andere as geplaatst ik heb het nu een aantal keer uit elkaar gehaald maar plaatjes heb ik niet gezien, je schuift je steekas koud in het ashuis en klemt het lager vast met een plaat waar ook je remklauw op is bevestigd deze plaatje zouden dan aan de differentieel kan moeten zitten dat heb ik niet open gehad ik ga van de winter er wel nieuwe lagers oppersen wellicht is dat de oplossing Stefan Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Peter Scheilen Geplaatst: 30 juli 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 30 juli 2019 Stefan, gehele as is vervangen 😎 Nieuwe lagers heb ik 2x op de linkeras geplaatst, het gaat dan even goed, maar vervolgens lekten ze toch weer. Beide keren door het lager heen, dus niet aan de buitenkant. Grtz. Peter Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.