Ga naar inhoud

Keuze diff?


Rob Verboven

Aanbevolen berichten

Dag heren,

Er zijn vele maten differentiëlen. Er zijn er die met een 3.14 rijden en ook met een 3.64 bv.  Hoe maak je de goede keuze? Ligt dat aan het motorvermogen? Of wat voor versnellingsbak  of wielen er onder zit? 

Om de auto zo "snel" en "soepel" te laten rijden.

Dank voor jullie reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt van vele factoren af, allereerst wat je graag wilt. Hoge topsnelheid vs acceleratie bijvoorbeeld. Stel je hebt een bepaalde acceleratie tijd voor ogen, dan kun je deze aan de hand van verschillende specificaties de ideale (totale) overbrenging hiervoor bepalen. Door vervolgens de versnellingsbak verhouding hier weer uit te halen krijg je een verhouding voor je differentieel die theoretisch jou acceleratie wensen zal benaderen. Ik wil hier nog wel verder over uitwijden maar zit nu even op m'n telefoon te reageren en dat is niet zo handig. Het is wel handig om zo "snel" en "soepel" mogelijk iets concreter te maken mocht je echt willen gaan rekenen aan een ideale overbrenging

Link naar reactie
Delen op andere sites

in de regel zijn de kitcars met automotoren meestal met differentielen tussen 3.54 en 4.4 uitgerust afhankelijk ook van je bakverhouding en wat je precies wilt.

de 3.14 die je noemt zat oa in de Ford sierra diesel. een hele lange overbrenging. zelfs voor sevens met motorfietsmotoren zie je meestal max 3.38 om toch nog trekkracht te houden op hoge snelheid.

natuurlijk kan je een en ander weer tenietdoen met grotere wieldiameter, andere bakverhoudingen etc dus bovenstaand is een richtlijn als voorbeeld. 

wat niels zegt het is maar net wat je met je auto gaat doen. toeren op de openbare weg. racen op spa of wimedo.. appels met peren dus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een diff is een eind overbrenging. Hiermede kun je de verhouding tussen versnellingsbak/motortoerental en de snelheid "regelen"

Zelfde geldt uiteraard voor de grootte van je wielen.

Als je nu weet dat je auto met een 3.36 diff  niet supersnel optrekt en in zijn vijf niet verder komt dan 4500 toeren dan is je dif te lang. In zo'n geval kun je een korter diff nemen. Of kleinere wielen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Harry Bouma:

Als je nu weet dat je auto met een 3.36 diff  niet supersnel optrekt en in zijn vijf niet verder komt dan 4500 toeren dan is je dif te lang. In zo'n geval kun je een korter diff nemen. Of kleinere wielen.

Voor de duidelijkheid: een korter diff is in dit voorbeeld dan een 3.6 of 3.9, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

exact. hoe hoger het getal des te korter het diff.

Voor de duidelijkheid, je maakt een diff wel korter door er een stuk af te zagen, maar dat is niet wat ik bedoel

met 13"wielen en een 4.12 diff heb je met 130kmh al gauw 5000 toeren te pakken. (pin mij niet vast op exacte getallen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Harry Bouma:

met 13"wielen en een 4.12 diff heb je met 130kmh al gauw 5000 toeren te pakken. (pin mij niet vast op exacte getallen)

Het is gevaarlijk om hier een velgmaat te noemen, het gaat om de omtrek van de band. Zo hebben 205/60/13, 195/50/15 en 205/35/17 (resp. 13", 15" en 17" velgen) nagenoeg dezelfde omtrek en dus dezelfde invloed op de lengte van de overbrenging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie gebruikt er in hemelsnaam 35 hoogte profiel op zo'n lichte auto? Die hebben volgens mij het concept van de band in combinatie met de veer frequenties van een seven niet helemaal begrepen. Komen ze ook wel achter als ze de bocht uit stuiteren. Of is dit iets te ongenuanceerd?

Mijn seven had naast de 13" wielen ook 16" wielen met 45 serie banden. Ik weet dus uit ervaring wat het verschil is. Voor toeren heb ik ze wel eens gebruikt, maar voor mij niet meer. Goed, we dwalen een beetje af.  Klopt Thimo, ik sprak een beetje uit mijn eigen situatie waar het toch wel iets uitmaakte of ik 215/45x16 of 175/55x13 had. zit toch zo'n kleine 100mm diamter verschil in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Voor mezelf eens een keertje wat data op een rijtje gezet.

Zou voor een sportieve auto niet een te lage dif ratio nemen.

Band 195/50/15;

Type 9 bak;

       
diff

rpm

1e versn 2e versn 3e versn 4e versn 5e versn
3,62 4000 33 61 87 119 145Kmh
3.62 3000         109
3,36 4000 35 65 94 129 157
3,36 3000         117

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Ik stelde deze vraag omdat er bij mij een MT75 bak onder ligt van een Transit en een 3.67 diff. De 1 en 2 zijn vrij kort. De 3 en 4 zijn vrij lang (in vergelijking met 1 en 2). De 5 zit met 70 km/u op  2000 rpm en met 130 km/u op 4000 rpm. Vindt het toerental vrij hoog als ik op de snelweg zit. 100 rijdt bv. wel aangenaam. De banden zijn 195-50-15.

Ze hebben me bv. aangeraden om een bak van een 2.9 Scorpio te gebruiken vanwege de langere versnellingen.

 

Dan is het nog altijd zoeken naar de perfecte bak en het perfecte diff.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even je versnellingsbak genomen (Heb even aangenomen dat je dit je MT75 versnellingsbak is: [3.61,2.08,1.44,1,0.83]) en vervolgens even gespeeld met de final drive ratios. De banden heb ik genomen op een diameter van 57,6cm. Het toeren bereik ligt wellicht te hoog maar maakt in principe weinig uit. Weerstanden zoals rolweerstand en aerodynamische drag zijn niet meegenomen in de modellen. Wellicht klopt het niet helemaal maar het geeft in ieder geval een grafische weergave van wat er gebeurt als je je differentieel aan past. Y-as is toerental [RPM], x-as snelheid [km/h]. De diagonalen lijnen representeren de verschillende versnellingen en laten zien hoe hard je rijd bij bepaalde toerentallen. Dit staat overigens los van je motorvermogen en geeft dus geen uitsluitsel over acceleratie tijden of de daadwerkelijke maximale snelheid. 

overview.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...