Ga naar inhoud

Nieuw dagelijks vervoer


Tim Valk.
 Delen

Aanbevolen berichten

Bij deze laat ik even mijn nieuwe ride zien voor elke dag te gaan werken,...

voorkant is total loss (ook chassis schade) maar komt zeker goed 

weet niet als er interesse voor is hier op het forum maar wil de heropbouw wel stapsgewijs posten

bij de mk indy zal het dus even rustig zijn

95msqw.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 148
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Roy Schröder

    21

  • Harry Bouma

    8

  • J. Bakker

    17

  • Tim Valk.

    61

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Jep klopt, ik ga het chassis ophalen van een opel speedster welke van achter perto is

dit is namelijk identiek hetzelfde alu frame waar ik dan al de stukken van voor kan afhalen om hiermee de elise terug op te bouwen (lijmen)

fotos voorkant 

b6sq3l.jpg

 

96xbhs.jpg

 

2edy59u.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jep maar komt zeker goed

heb een compleet chassis welk van achter total loss is op de kop kunnen tikken, is wel van een opel speedster maar dit is identiek hetzelfde dan de elise

de rest van de stukken zijn al onderweg uit de uk

resto is gepland vanaf oktober ergens, de mk zal dus weer even geduld moeten uitoefenen maar gaat volgend seizoen zeker paraat zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

volgens mij heb je wel een geheel nieuw chassis nodig. 

Deze voorkant is inderdaad niet meer te gebruiken. De achterzijde zit er volgens mij aangeschroefd.

 

Ik heb nog wel een manual als je dit nodig mocht hebben.

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geloof mij, ik ben niet de eerste die deze herstelling gaat uitvoeren bij een wagen als deze, daar zijn ze te kostbaar voor maar inderdaad het blijft een beetje tabou

als je weet welke zoektocht en prijs het gekost heeft voor alleen het voorste balkje dan weet je dat hier een handel achter zit

zag gister nog een herstelling voorbijkomen (bijgevoegd) op het net die deze balk zelf hadden hersteld zonder deze te vervangen wat ik toch de voorkeur geef

ivm de manual: deze mag je me altijd doorsturen, thanks

chassis is 1 compleet geheel, alleen achterkant waar de motor in zit, zit er aan geschroefd

122yvx1.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Tim Valk.:

Geloof mij, ik ben niet de eerste die deze herstelling gaat uitvoeren bij een wagen als deze, daar zijn ze te kostbaar voor maar inderdaad het blijft een beetje tabou

als je weet welke zoektocht en prijs het gekost heeft voor alleen het voorste balkje dan weet je dat hier een handel achter zit

zag gister nog een herstelling voorbijkomen (bijgevoegd) op het net die deze balk zelf hadden hersteld zonder deze te vervangen wat ik toch de voorkeur geef

ivm de manual: deze mag je me altijd doorsturen, thanks

chassis is 1 compleet geheel, alleen achterkant waar de motor in zit, zit er aan geschroefd

122yvx1.png

Pffff, je zou zoiets maar weer kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Wim, het is voor eigen gebruik, en moest deze toch ooit verkocht worden ben ik er zeker van een correcte herstelling gezien alles origineel vervangen word zoals het hoort

maar inderdaad er word ook veel in elkaar geklost waar ikzelf dan weer niet mee zou willen rijden

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar hoe en wat het ook is... ik vindt dit een geweldig mooie wagen, en als ik de keus had zou ik het ook direct doen wat Tim doet, ik wens je heel veel succes en hou ons op de hoogte met veel foto`s, en als je er mee klaar bent en het goed is geworden kun je je lekker zelf op de schouders slaan, en wat is er nou mooier dan dat iedereen zegt dat het niet mogelijk is en dan toch laten zien dat het wil, heel veel succes !!!!  het is dat ik in het Noorden van Nederland woon anders kwam ik graag even bij je Lotus kijken.

aangepast door J. Bakker
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Tim Valk.:

Beste Wim, het is voor eigen gebruik, en moest deze toch ooit verkocht worden ben ik er zeker van een correcte herstelling gezien alles origineel vervangen word zoals het hoort

maar inderdaad er word ook veel in elkaar geklost waar ikzelf dan weer niet mee zou willen rijden

 

2 uur geleden zei J. Bakker:

maar hoe en wat het ook is... ik vindt dit een geweldig mooie wagen, en als ik de keus had zou ik het ook direct doen wat Tim doet, ik wens je heel veel succes en hou ons op de hoogte met veel foto`s, en als je er mee klaar bent en het goed is geworden kun je je lekker zelf op de schouders slaan, en wat is er nou mooier dan dat iedereen zegt dat het niet mogelijk is en dan toch laten zien dat het wil, heel veel succes !!!!  het is dat ik in het Noorden van Nederland woon anders kwam ik graag even bij je Lotus kijken.

Beste Tim, gewoon lekker maken op een mooie en goede manier met zeker veel foto's.

& J .Bakker, natuurlijk is alles te maken en niets onmogelijk maar ik probeer er mee te zeggen dat er heel veel Elise's / Speedster's onverantwoord worden gerepareerd.

En het is inderdaad een geweldige wagen want ik rij er mee en werk er regelmatig aan ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig verhaal als het niet goed gemaakt wordt, wat eigenlijk omdat er niet aan gelast enz mag worden onmogelijk is.

Ik weet ook dat chassieschade in het lotus wereldtje gezien wordt als heel hard wegrennen en afblijven....

Een nieuw of ander goed chassis is de enige andere optie voor de lange termijn, zeker als je de wagen ooit eens wilt verkopen.

Wagens met danwel goed gerepareerde chassieschade zijn slecht te slijten, tenzij je gigantische de prijs omlaag doet. Meeste kopers vragen daar ook specifiek naar of willen de wagen erop laten keuren !

Toen ik opzoek ging naar een elise werd vaak verteld dat ze geen keuringen op de wagen wilde hebben, dat zegt mij genoeg.

Als je dat soort wagens dan een tijdje volgt, merk je dat ze vaak heel lang te koop staan of voor

bedragen waar je normaliter een schadegevallen voor koopt wegdoen.

Meestal worden dit soort wagens alleen nog voor circuitgebruik gebruikt, dan met de nietzoveel uit.

Ik zie dat crashbox geheel weg is en daarachter nog schade aan het chassis.

 

Houd je hem voor jezelf dan is de uiteraard geen probleem.

In ieder geval veel succes ermee

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor heel veel gevallen met chassisschade maakt het qua veiligheid niks uit bij elises. Voor circuit gebruik komt er sowieso ook nog eens een kooi in.

De crashbox die op de foto er Helemaal niet meer opstaat moet het werk doen bij frontale aanrijding !

Daarachter zit zoals te zien is nog schade bij de stabilisator.

Ik denkt dat dit wel iets te repareren valt zodat je er niets van merkt met rijden, maar feit is dat niemand zo'n exemplaar wilt hebben als die het weet.

Een nieuw chassis kost goud geld, en ik weet dat mede daarom veel van dit soort schade chassis snel opgekocht worden Door circuit gebruikers.

Verder is zo'n aluminium chassis natuurlijk wel erg sterk, zeker ten opzichte van een buizen kitcar chassis als je het vergelijkt.

De kans op chassisschade aan het aluminium chassis bij racen is natuurlijk giga hoog en zullen daarom niet voor iedere bang een nieuw chassis nemen.

Ik heb overigens nog niet gehoord dat er een chassis deels vernieuwd is Door middel van lijmen. Dat is sowieso taboe wat Tim zelf ook al schreef.

Maar nogmaals, ik ben benieuwd naar de foto's van reparatie.

Ps: als het chassis van een opel wordt gebruikt,  staat de auto dan later ook niet als open geregistreerd ?

In de UK is iemand die dat met een exige heeft gedaan, waarbij de naam in zijn geval nog steeds Vauxhall is.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een lotus chassis zou je ook zelf kunnen lijmen. De lijm die Lotus gebruikt cured normaal tijdens het warmdrogen in een lakcabine. De aluminium soorten die ze toepassen zijn 6000 serie voor kokers en 3000 serie voor het plaatwerk dat in het chassis is verwerkt.

Om de juiste vooropening voor het lijmen te krijgen (0,2mm) zou je glassbeads in de lijm kunnen gebruiken.  Niet al te moeilijk dus, alleen tijdrovend en je hebt een spuitcabine nodig, maar dat is voor Tim het kleinste probleem

Link naar reactie
Delen op andere sites

in ieder geval veel succes gewenst bij deze ingreep.

en wat Arjan ook schrijft...het is inderdaad een hele uitdaging die ik ook wel kan waarderen.

ik zou er zelf wel nooit aan beginnen, misschien dat ik het onderschat maar over chassisreparatie is al heel veel geschreven.

zie mijn kritiek vooral positief en ik zal dit zeker volgen !

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn grijze verleden heb ik veel samengewerkt met de Universiteit van Luik. Er was toen een afstudeerrichting Nieuwe Vormmaterialen.

Ik heb daar een aantal jaren als gastdocent gewerkt, vanwege mijn functie bij een groot bedrijf als hoofd ontwikkeling. Lijmverbindingen zijn heel goed te repareren als je een aantal spelregels in de gaten hebt. Bij Araldite moet je goed opletten dat de batch niet te oud is. Kijk dus even naar de expire datum die staat ergens op de verpakking. Ik heb toen veel zaken gedaan met MC Techniks, een bedrijf gespecialiseerd in kunststoffen met de nodige ervaring bij reparaties aan kunststof auto´s. In luik zelf zit Tonie, die restaureert raceauto´s waarvan je denkt dat het onmogelijk is. Met hem heb ik toen hele delen van mijn marcos uit carbon gemaakt. Hij heeft lange tijd bij Apal gewerkt, daarna zelfstandige geworden. Apal is na de productie van auto´s door blijven gaan met glasvezelversterkte badmeubels. Hebben zelfs ooit een wastafel van carbon gemaakt. Gewoon omdat het kon.

Je hebt bij uitharding wel warmte nodig, zeker om een goede doorharding te krijgen. Een spuitcabine is daar uitermate geschikt voor.

Zelf hadden wij het geluk dat we een autoclave hadden, maar zelfs er zonder is dit een goed te maken reparatie.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Delen




×
×
  • Nieuwe aanmaken...