Lambert Smit Geplaatst: 11 augustus 2016 Rapporteer Delen Geplaatst: 11 augustus 2016 Dag allemaal, weer een technische/elektrische vraag. ik heb dus een JZR gekocht met Harley blok. bedrading is een enorme spaghetti, en die wil ik vernieuwen. Het geheel werkt met een massa-schakelaar, dus zonder regulier contactslot. Dat wil zeggen, afgezien van een grote plastic sleutel. Het is op zich denk ik een simpele bedrading, maar wat mij opvalt is dat nergens een relais tussen zit. Is het slim om die wel te gebruiken? Het werkt nu zonder ook. Maar ja, als ik toch één keer bezig ga... Op dit moment ligt de bak + koppeling eruit, bak lekte evenals cardan en de lagers van de koppeling waren naar een paar 100 km naar de filistijnen, dus ik kan er nu goed bij. Ik wil nu de bedrading achter doen en dan in het najaar de rest. wat is een logische volgorde voor zekeringen? er zitten nu 5 in, waarvan er in ieder geval 3 niks doen. sja elektra is zeg maar (nog) niet mijn ding. de seven is goed gelukt, maar dit is meer vanaf nul beginnen... alvast dank, Lambert Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rudie Heikens Geplaatst: 11 augustus 2016 Rapporteer Delen Geplaatst: 11 augustus 2016 Eerst maar es inventariseren welke stroomverbruikers je hebt. Dan bepalen welke gebruikers achter het contactslot moeten en welke niet (zoals alarmlichten en remlichten en claxon). En ook bepalen welke groepen gescheiden moeten blijven: linker licht / rechter licht en parkeerlicht / dimlicht / groot licht Als laatste de waardes van de zekeringen bepalen (wet van Ohm, en dan flink afronden naar boven...) Meest gebruikte waaardes zijn tussen 10 - 30A. Gebruik je gbv , daarmee kom je een heel eind! Succes Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lambert Smit Geplaatst: 11 augustus 2016 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 11 augustus 2016 Hoi Rudy dank je! ja dat zijn er erg weinig, hij valt niet onder de auto-regelgeving (minder dan 400 kg) dus geen alarmlichten, achteruitrijlichten (heb niet eens een achteruit...) Maar de koplampen zijn nu rechtstreeks aangesloten. bij een motor levert dit geen problemen op, die heeft er maar 1, maar nu heb ik er twee, vandaar... Met de standaard-auto schema's kom ik ook niet heel veel verder, omdat daar veel meer op zit dan wat ik heb...(gewoon luchtgekoeld harley blok) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rudie Heikens Geplaatst: 11 augustus 2016 Rapporteer Delen Geplaatst: 11 augustus 2016 Over relais: Grote stroomverbruikers en vonkentrekkers zoals een claxon kun je beter achter een relais zetten om schade aan de schakelaars te voorkomen... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Thimo Jansen Geplaatst: 11 augustus 2016 Rapporteer Delen Geplaatst: 11 augustus 2016 De koplampen schakel ik altijd via relais met een zo kort mogelijke en iets dikkere draad van de accu naar de lampen. Al is het alleen maar om zo min mogelijk verlies te hebben in de bedrading/schakelaars en op die manier iets meer opbrengst uit je halogeenlampen te halen. Bij het gebruik van een goede schakelaar hoeft het geen probleem te zijn om stroom er doorheen te laten lopen, maar ideaal is het niet. Let er wel op dat er niet per ongeluk ergens een verdunning in de draad zit en probeer te voorkomen dat je krimpconnectoren gebruikt. En let er op dat als je het grootlicht inschakelt het dimlicht uit gaat. Bij mijn Striker waren deze punten niet goed voor elkaar en er zat een stuk draad in de boom dat al zwart was geworden van de hitte. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
J. Bakker Geplaatst: 11 augustus 2016 Rapporteer Delen Geplaatst: 11 augustus 2016 je moet ook niet overdrijven met relais hoor, je hebt er dan gewoon weer iets bij wat storing kan geven als je koplampen gebruikt van 60 watt wordt dat 120 watt voor allebei de koplampen, I = P / U dat wil zeggen 120 watt / 12 volt = 10 ampère dit is wat de lampen aan vermogen trekken ) een kabel van 1,5 mm doorsnee kan makkelijk 15 ampère aan vermogen aan, dat hangt wel van de lengte af trouwens maar ga je niet 10 x rond je auto met de kabel dan ik 15 ampère geen enkel probleem, ik zou wel verschillende zekeringen toepassen voor de gebruikers zoals de lampen, richtingaanwijzer enz enz de meeste verbruikers kun je rechtstreeks aansluiten, alleen moet bijvoorbeeld je lichtschakelaar wel die 10 ampère aan kunnen, kan je schakelaar maar 1 ampère of zo aan dan moet je pas een relais gebruiken. de definitie van een een relais is om met een kleine stroom een grote stroom te schakelen Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lambert Smit Geplaatst: 11 augustus 2016 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 11 augustus 2016 Ja de JZR is van 79 en heeft het dus al die jaren zonder relais gedaan, vandaar dat ik me afvroeg of dat dan eigenlijk wel nodig is. Ik zal de lokale Harley dealer eens vragen hoe het bij een motor zit. Dit is half motor, half auto, en dan vraag ik mij af wat het uitgangspunt moet zijn. Er zit een auto-startmotor op. maar de rest (behalve de verlichting dan) is allemaal motorfiets-spul Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dirk Strikwerda Geplaatst: 11 augustus 2016 Rapporteer Delen Geplaatst: 11 augustus 2016 Vroeger had je van die stevige metalen flipschakelaars, die in - voor mij niet helemaal onbekende materie - vooroorlogse bommenwerpers werden gemonteerd, om de 100 ampere stroom die de ontsteking van de 16 cilinder stermotor trok, zonder problemen te schakelen. Tegenwoordig hebben we aliexpress schakelaars Made in China. Waar het logo al vanaf valt als je er naar kijkt.... Mijn advies is om stroomverbruikers zoaks dim- en grootlicht altijd via een relais te schakelen. Zeker dimlicht kan langere tijd aanstaan waardoor warmte ontwikkeling in schakelaar en mogelijk ook contactslot. In het verleden waren een aantal engelse autofabrikanten berucht om het uitfikken van lichtschakelaars om deze reden. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ad Huijgens Geplaatst: 11 augustus 2016 Rapporteer Delen Geplaatst: 11 augustus 2016 Google eens op een VW-buggy schema. Laat weg wat je niet nodig hebt. Schema's zijn minimalistisch en voldoende voor een luchtgekoeld blok. Hier staan er voldoende. http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringt1.php Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mischa Bauman Geplaatst: 12 augustus 2016 Rapporteer Delen Geplaatst: 12 augustus 2016 je kan het goed zelf berekenen. Draaddikte enz... http://www.12voltplanet.co.uk/cable-sizing-selection.html Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harry Bouma Geplaatst: 12 augustus 2016 Rapporteer Delen Geplaatst: 12 augustus 2016 Gaaf ding trouwens! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lambert Smit Geplaatst: 12 augustus 2016 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 12 augustus 2016 dag, dank allemaal. ik doe de draden allemaal 2mm, die heb ik toch nog voor een ander projectje, een AJS uit '61. Ja Harry is zeker een leuk ding! Ik vond de JZR altijd een leuk ding, maar die watergekoelde blokken erop niet zo. Zocht één met Guzzi, maar Harley is nog veel leuker... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wim Camps Geplaatst: 12 augustus 2016 Rapporteer Delen Geplaatst: 12 augustus 2016 2 mm lijkt mij nogal fors. Word het nog tamelijk zwaar. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.