Ga naar inhoud

Starre achter as


ad coertjens

Aanbevolen berichten

Hallo manne

'n vraag / advies. Ik heb de beslissing genomen om in mijn MV-77 Cosworth de starre achteras te vervangen voor een Atlas-as met een spair differentieel en schijfremmen, deze is al in de maak bij Biesheuvel , kost wat maar dat terzijde . Nou mijn vraag, krijg ik er mijn starre achter as met remtrommels goed, gemakkelijk onder mijn auto uit, ik zal wel de trommelremmen moeten demonteren, maar dat is geen probleem, maar kan dan de as zo langs de wielopeningen er uit gehaald worden, heeft iemand hier ervaring mee en kan mij daar over informeren of tips geven, het is best 'n zwaar ding, ik kan mijn VM van de grond zetten, ik heb een poetsbrug die tot 1,10 meter van de grond kan, dus niet met krikken en blokken prutsen. Dus ik hoor graag van jullie hoe ik het het beste kan aan pakken.

met vriendelijke groet

Ad Coertjens 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ad,

Ik heb dit vorig jaar met Peter Scheilen gedaan ivm lager revisie. Uitbouwen was 1 uurtje werk. Acties: Tank uitbouwen, as loskoppelen en via "kofferbak" schuin omhoog eruit tillen. Met 2 personen best te doen :D

gr, Ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Ad,

dat is allemaal niet zo moeilijk. Je hoeft de tank niet uit te bouwen (althans bij mij niet).

Auto met z'n kont 25cm van de grond zetten, rolbeugel demonteren, kofferbakje er uithalen en dan haal je die as er zo onderuit. Uiteraard eerst de cardanas losmaken van het dif, handremkabel losmaken, remleiding losmaken, spoorstangen losmaken, Panhard- of Wattstang(en) losmaken en de schokdempers losmaken of verwijderen. Dan de as helemaal naar rechts schuiven en langs de linkerzijde via de onderkant er uitschuiven.

Ik heb het 1 keer alleen gedaan maar dan is het wel kloten omdat het zo'n zwaar en lomp te hanteren onderdeel is. De tweede keer had ik hulp bij de laatste stap van het proces.

Bevestig enkele houten latjes bovenop de chassiskokers (met tape of tie-wraps), zodat je de as daar kan opleggen en verschuiven zonder je chassis te beschadigen.

Met 2 mensen is het een werk van 2x niks.

Koen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reactie en tips.

Oké, dus als ik het goed begrijp moet hij er bovenlangs, ( langs de bergruimte ) er uit genomen worden, moeten daar voor ook de trommelremmen eerst gedemonteerd worden, of is dit niet perse nodig,  dit scheelt natuurlijk ook weer wel gewicht.  'n goede voorbereiding is wel heel belangrijk begrijp ik uit jullie verhaal. Bedankt, hier heb ik wat aan.

Mvg. Ad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt. De mijne heeft wel schijfremmen, die er ook af waren op moment van asdemontage. Om er langs onder uit te kunnen halen ga je allicht je trommels moeten demonteren. Ik laat in elk geval zo'n zwaar ding liever rustig 20cm zakken dan mijn rug te breken om hem er uit te heffen langs de bovenkant..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drankje Koen en Ben voor jullie reactie, het zal een winter project worden, ik ben al blij dat het goed te doen is en er niets weg gezaagd hoeft te worden, volgens mij gaat met het bouwen van zo'n auto de achteras er al in bij een kaal chassis , zonder tank of polyester ombouw, dus allemaal wat makkelijker, maar het komt goed, ik informeer jullie.

Mvg

Ad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ad, bij mij kon ik de as niet langs de zijkanten eruit krijgen. Ik heb hem bovenlangs getild. "Kofferbakje" en tank gedemonteerd (is zo gebeurd). Vervolgens met 2 man de as eruit gepakt. Werkje van niets. Overigens functioneert de as na de revisie nog steeds prima.

Suc6 komende winter.

Grtz.
Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...