Ga naar inhoud

tang distributieriem C20XE afstellen


Peter Huijts

Aanbevolen berichten

Hoi mannen,

Verleden week pech met de VM-77. Een cilinder geen compressie. Oorzaak: klep verbrand. Diepere oorzaak: waarschijnlijk staat de VM te vaak te lang stil L. De kop heb ik naar een revisiebedrijf gebracht. Ik krijg hem deze week hersteld en opgefrist terug. Het plaatsen van de kop doe ik dan weer zelf. Ik zoek alleen nog een tang waarmee ik de distributieriem (C20XE 1992, Calibra/Astra GSI/Vectra 2000, 16 klepper 150 pk standaard) op de juiste spanning kan afstellen. Wie van jullie (Venlo/Weert/Roermond) heeft zo’n tang en is bereid om deze tang een weekendje aan mij uit te lenen? Als amateur sleutelaar stel ik de distributieriem liever niet op gevoel af.

Met vriendelijke groet,

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Peter,

ik heb vorige week bij mijn VM de distributieriem met rollen en waterpomp vervangen en heb het gereedschap gehuurd bij de partshandel waar ik ook de onderdelen kocht. Voor €15 ga ik niet sukkelen.

Koen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel handig, zo'n partshandel. Dat gaat bij Technische Centrale,waar ik de spullen gekocht heb, niet lukken ben ik bang. 

Met vriendelijke groet,

Peter

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik geen speciaal gereedschap Peter, maar laat me leiden door de tips van het opelforum.

Rij ook zonder spanveer...

Wat jammer van je schade, hoe heeft dat nou kunnen gebeuren?

Overtoeren waardoor kromme klep? Te veel koolafzetting op de klepstelen?

Succes verder met je reparatie!

 

Zoals deze:

D-riem te slap gespannen.txt

En deze:

spanrol en geleiderol.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Nieuwe tang is onderweg, dus dat is opgelost. De kop is weer geplaatst, bouten met juiste moment en volgorde aangedraaid. Bij het plaatsen van de nokkenassen loop ik tegen het volgende probleem: de nokkenassen rusten niet op de onderste deel van de lagers, zie foto. Krukas is blijven staan zoals hij stond bij demontage met eerste zuiger op BDP. De merktekens op de nokkenaswielen ook weer op dezelfde positie (komt overeen met de merktekens op het klepdeksel) als voor de demontage. Ik heb het vermoeden dat ik met de bovenste lagerschalen de klepveren moet indrukken, dus de moeren maar gewoon aandraaien? Of doe ik iets fout? Bij het verwijderen van de nokkenassen is mij niet opgevallen dat er klepveren waren die de nokkenas omhoog duwden nadat de moeren waren  verwijderd.

Met vriendelijke groet,

Peter

 

IMG_1474.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel een grote klus, vandaar dat de Limburgrit op zich laat wachten :).

Wel even wat olie in de lagerschalen doen, zodat bij de eerste start de nokkenas niet droog loopt. 

Groet,

Arjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei A.Boeren:

Wel een grote klus, vandaar dat de Limburgrit op zich laat wachten :).

Wel even wat olie in de lagerschalen doen, zodat bij de eerste start de nokkenas niet droog loopt. 

Groet,

Arjan

Welke lagerschalen??  De nokken assen lopen gewoon in de aluminium blokken. Als je de olie vult via het kleppendeksel zit er voldoende olie bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Nokkenassen zitten er weer op. Foto van de opgefriste kop met de nieuwe uitlaatklep en van de kop zoals ik hem eruit gehaald heb. Het valt mij op dat de kleppen (en ook de zuigers) zoveel aanslag hadden. Ik heb het idee dat de motor te rijk loopt. De verbinding spruitstuk/uitlaat zit, in de stromingsrichting gezien, voor de lambdasonde. Deze verbinding was niet 100% dicht. Wellicht denkt de lambdasonde dan dat er meer brandstof bij moet totdat hij tegen de regelgrens aanloopt. De APK keur, ook bij verhoogd toerental, heeft echter nooit problemen opgeleverd. Maar of dit de verbrande klep heeft opgeleverd weet ik niet. De klepgeleider was nog in orde, alleen de klep is vervangen.

Met vriendelijke groet,

Peter

 

IMG_1469.JPG

IMG_0454 (Large).JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een leek, maar dit beeld met koolaanslag lijkt me normaal voor een motor die lang niet uit elkaar is geweest.

En als je Lambdawaarden bij de APK steeds goed zijn dan zal het met die luchtlekkage ook wel mee vallen denk ik.

Wat was je CO-waarde? Laatste keer was dat bij mij 0.72%

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dan eerder dat de boel arm stond !  Een arm mengsel heeft hogere temperaturen tot gevolg waardoor de klepsteel langer wordt. Bij onvoldoende klepspeling komt de klep dan niet meer goed terug in de klepzetel op het blok en koelt onvoldoende af. Gevolg een verbrande klep. Tevens koelen eventuele benzineresten de klep ook niet meer. Dat is ook de reden dat sommige motoren op LPG snel verbrande kleppen hebben.

Je motortemperatuur zou dan gemiddeld ook hoger moeten zijn. Was dat niet het geval dan kan een vastzittende hydraulische klepstoter ook de oorzaak zijn geweest. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan wel degelijk bij een te rijk mengsel. Er komt op een gegeven moment afzetting los die tussen de klep en zitting vast komt te zitten en dan gaat het heel snel..

Een reden dat lpg motoren verbrande kleppen krijgen heeft niets te maken met de ontbrekende koeling van de brandstof, maar alles met het feit dat de klepzittingen sneller inslijten en daardoor de klep niet meer afdicht en vervolgens verbrand. Daarom is het probleem bij lpg toepassing ook opgelost met andere klepzittingen

De lekkende uitlaat vóór de lambda sensor gaat de motor inderdaad verrijken met nog meer brandstof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

peter zoals ik het zie moet je gewoon meer gas geven en die motor ook eens laten werken. dan zal je blokje ook van binnen schoon branden.

dus touringmodus uit verstand op nul en gaan met die banaan !!

als je denkt dat deze te rijk staat dan kan je dat vrij simpel meten met een lambda sonde met display die je bij de automaterialenzaak kan kopen maar ook met viergastester bij apk station kom je een heel eind

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alles weer in elkaar. Dank voor het meedenken.

@harm, jij hebt daar wel een punt.

@rudie, de tang wordt na het afstellen weer weggenomen, er blijft geen veer achter.

Met vriendelijke groet,

Peter

 

IMG_1476 (Medium).JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peter, ik ken wel een paar clubleden waar je voor het verwijderen van koolaanslag eens achteraan moet rijden. Heeft als bijkomend voordeel dat als je zelf last hebt van aderverkalking, spataderen, tintelende vingers of koude voeten, je daarvan ook spontaan genezen bent... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...