Ga naar inhoud

Aanpassingen RAW Striker


Thimo Jansen

Aanbevolen berichten

Het afgelopen jaar heb ik allerlei aanpassingen doorgevoerd aan mijn RAW Striker en wellicht dat het aardig is daar wat foto's van te delen. Je weet wel, ter leering ende vermaeck. Er zitten ook nog flink wat veranderingen aan te komen en ik zou dat wel wat meer willen documenteren.

Voor mij zijn er drie redenen om de Striker te hebben:

  1. Als betrouwbare tweede/derde auto waarmee ook in de regen of winter gereden kan worden
  2. Om te racen op het circuit en aan mijn eigen stuurvaardigheid te werken en lol te hebben
  3. Zoveel mogelijk aanpassingen en 'verbeteringen' door te voeren. Hierbij is de reis minstens zo belangrijk als de eindbestemming

Het avontuur met de Striker begon met een kapot carter, nog voordat de auto goed en wel op mijn naam stond. Dus binnenkort foto's van de verbouwing daarvan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 117
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
56 minuten geleden zei B.Klaaijsen:

Ik weet zeker dat er nog wel een paar redenen zijn om de Striker te hebben :)

Oh ja, een belangrijke is natuurlijk de aanstaande midlife crisis: lekker met mooie blonde dames in een cabrio over de boulevard cruisen!

IMG_1037.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet wat je bedoeld, op,1 ding na ...... rijden in een striker met regen of winter ??? weet je dat wel zeker ?

ik heb zelf al een paar jaar een striker maar in de striker met regen, sneeuw of hagel rijden geniet niet echt mijn voorkeur

ik rij met slecht weer toch liever in mijn Volvo V40 D4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sneeuw of hagel heb ik niet genoemd, met "winter" bedoel ik vooral als het koud is buiten. Afgelopen winter heb ik een paar keer lange afstanden gereden met een temperatuur rond het vriespunt en dat ging prima. Natuurlijk met de kachel aan, ski-jas (met capuchon) en (race) handschoenen aan.

Regen is een iets grotere uitdaging en dat gaat nu nog niet optimaal. Dit heb ik een week geleden voor het laatst geprobeerd (die natte maandag) en dat ging alweer iets beter dan de keer ervoor. Voor de regen aan de binnenkant van de voorruit had ik de trekker uit de douche meegenomen en de linker deur had ik met tape dichtgeplakt zodat er geen spatwater van de voorwielen onderlangs de cockpit in kon komen. Maar, het doel hier is om een stoffen dakje te maken en dan moet dit te doen zijn.

Overigens rij ik in de regen ook liever met de gezinswagen, maar daar probeert mijn vrouw soms ook aanspraak op te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat is het maffe met Strikers. Doordat de voorruit zo schuin staat, is een ruitenwisser aan de binnenkant effectiever dan aan de buitenkant....:o

Mocht je van plan zijn om zelf een dakje te maken; ik heb dat ook gedaan met zeildoek en de huis-tuin-en-keuken naaimachine. Naden maken:

Ik heb de spullen bij dit bedrijf gekocht. Stukje b-keuze zeildoek met wat witte strepen aan de binnenkant, who cares, plastic voor de ruit, weerbestendig garen, drukkers en buis in totaal 75 euri.

 

 

strikerdak1.JPG

strikerdak2.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip! Ja, ik was inderdaad van plan het dakje zelf te maken. Maar dan meer in de stijl van de Regendakjes Donkervoort  (https://m.facebook.com/Regendakjes-Donkervoort-252912904753320/), dus zonder achterruit. Er vanuit gaande dat dat genoeg bescherming biedt. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee, werkt dit goed genoeg? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier dan eindelijk de beloofde foto's van het inkorten van het carter van de Striker.

Voordat ik de Striker kocht was me al opgevallen dat het carter wel erg ver onder het chassis uitstak en de plannen waren al gemaakt om deze in te gaan korten. Precies de dag dat we de auto overschreven op mijn naam raakte het carter lek en kon ik 'm niet meer naar huis nemen. Bas bood aan de Striker naar Arnhem te brengen zodat ik er lekker zelf aan kon gaan sleutelen. Prima plan!

IMG_0398.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier foto's van het carter in de originele staat (enigszins lek) met afgetekend hoever deze afgeslepen kon worden. Voor het aftekenen heb ik aangehouden hoe ver het koppelingshuis onder het chassis uitstak, houten plankjes tegen het chassis gehouden en daarlangs lijnen gekrast op de zijkant van het carter.

Je kunt hier goed zien hoever het carter onder de Striker uitstak.

IMG_0420.jpg

IMG_0422.jpg

IMG_0434.jpg

IMG_0436.jpg

Het idee was om aan beide zijkanten een bak te maken die zo'n 5 cm zou uitsteken en 5 cm hoog zou zijn (grofweg) om een deel van het verloren volume te compenseren. Hier zie je de nieuwe bodem in het carter gelast. Onderin de zijkant zijn kleine driehoekjes weggesleept zodat de olie in de zijkamers kan komen, bovenin zit een enkel gat geboord voor de ontluchting.

IMG_0439.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lastigste klus (b)leek het inkorten van de olie pickup en dan met name het op twee plekken doorslijpen, inkorten en weer dichtlassen. De ondersteunende beugels winnen niet de schoonheidsprijs, maar werken wel goed.

IMG_0447.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om klotsen van de olie tegen te gaan heb ik een nieuwe horizontale plaat gemaakt die iets hoger zit (het doel is met een zo hoog mogelijk oliepijl te gaan rijden om verkleinde inhoud te compenseren) en rondom beter afsluit dan het origineel. Het idee is dat een horizontale plaat beter voorkomt dat olie alle kanten op gaat dan verticale plaatjes. Zet maar eens een paar verticale platen in een emmer met een paar centimeter waren en ga die emmer in het horizontale vlak heen en weer bewegen. Het water zal alle kanten opgaan. Maar zit je er op 5 cm hoogte een verticale plaat in met in het midden een gat, dan zal al het water eronder blijven.

De gaten die nu in de plaat zitten zijn er voor de oliepijlstok en de olie pickup. De randen zijn naar beneden gebogen om nog meer te voorkomen dat olie eruit klotst. Aan de onderkant zit in een hoek het originele olieaftappunt.

De pan zit alweer 1,5 jaar onder de Striker, werkt tot nu toe naar verwachting en heeft pas een paar keer heel lichtjes iets geraakt.

IMG_0453.jpg

IMG_0454.jpg

IMG_0455.jpg

IMG_0456.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het verwijderen het carter bleek van de linker motorsteun de schuine, steunende stang aan 1 kant kapot doorgescheurd op de las. Een mooie aanleiding om het geheel wat lichter te maken. Uiteindelijk 800 gram winst en de steun houdt het alweer 1,5 jaar vol, is dus sterk zat.

IMG_0472.jpg

IMG_0474.jpg

IMG_0480.jpg

Nog een leuke gewichtsbesparing: De loodzware loodaccu (11,9 kg) vervangen door een Li-ion accu van 1,4 kg.

IMG_0572.jpg

IMG_0573.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

In den beginne had de Striker opbouw achterlichten en het leek me wel aardig die te vervangen door verzonken LED verlichting.

Na veel zoeken, wikken en wegen ben ik op de volgende set lampen uitgekomen van Perei, bestaande uit 4 rode ringen voor normale verlichting en remlampen, 2 knipperlichten en een achteruitrijlamp en mistachterlicht: 

 

 

IMG_0659.jpg

Hier zijn de gaten geboord en de lampen er losjes in geplaatst:

IMG_0665.jpg

De lampen zet je aan de achterkant vast met schroeven en om dat te kunnen doen moesten er iets van bakjes om ze in te monteren. Ik heb die bakjes van gewone grijze PVC buis gemaakt met per kort stuk buis een afdekdop. Per paar heb ik ze buiten de auto eerst aan elkaar gelijmd zodat ze na montage precies evenwijdig en op gelijke afstand van elkaar zouden komen te zitten.

IMG_0673.jpg

Voor het verlijmen van de bakjes (met polyester en glasvezel) heb ik ze eerst met wat hout en lange schroeven op de juiste plaats geklemd.

IMG_0671.jpg

Zie hier het resultaat van het verlijmen van de bakjes. De gaten van de oude verlichting moeten nog (steeds) worden afgewerkt. De 'stap' die je ziet tussen de body en de PVC bakjes is praktisch niet meer zichtbaar als de lampen gemonteerd zijn.

IMG_0676.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie hier het resultaat (excuses voor de matige foto, de telefoon had er moeite mee) met brandende verlichting. De lichtopbrengst is heel goed. Zeer goed zichtbaar, maar niet overdreven. Hoewel... De remverlichting zet de auto die (te) dicht achter je zit in een mooie rode gloed.IMG_0680.jpg

En hier het resultaat bij 'daglicht' op de rollenbank bij HR Engineering.

IMG_0681.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag heb ik een op afstand bedienbare stelschroef geplaatst voor de idle stand van de throttle bodies.

De motor loopt regelmatig wat moeilijk bij stationair toerental en afgelopen Wimedo was een beetje een dieptepunt. Alles lijkt dan in orde, maar de motor loopt moeizaam stationair. Soms pruttelt 'ie wat extra, soms loopt 'ie heel pulserend waarbij het toerental iedere keer terugzakt tot rond de 500 en dan een 'boost' krijgt naar boven de 1000. Dat herhaalt zich dan iedere seconde. 

De problemen die er waren bij de Wimedo waren ook weer op te lossen door de idle schroef iets bij te draaien. Prima, maar het lukt blijkbaar niet om een goede stand te vinden die onder de meeste omstandigheden goed werkt. 

In een zeldzaam helder moment bedacht ik me dat er nog ergens een stelschroef-met-kabel moest liggen van een set motorfiets throttle bodies die ik ooit had gekocht (zie foto). Toevallig, of niet, met hetzelfde schroefdraad als de stelschroef op de 4AGE throttle bodies. De te korte kabel heb ik verlengd met een een stuk handremkabel en nu kan ik van achter het stuur de idle stand aanpassen. Het werkt tot nu toe perfect. De praktijk moet uitwijzen of dit handig is, maar ik heb goede hoop!

image.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt toch een motorfietsblok in die auto van je liggen? Programmeerbare ecu?

In dat geval is je fuel en ingnitionmapping niet optimaal. Als ik 3 juli naar de clubdag kom wil ik wel even naar je mapping voor stationair kijken. Moet je wel je laptop met de software meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Harry Bouma:

Je hebt toch een motorfietsblok in die auto van je liggen? Programmeerbare ecu?

Nee, een Toyota 4AGE maar wel met een Omex 600. Als het enigszins mee zit komt m'n vrouw met de kinderen langs, dan laat ik hun de laptop wel meenemen. Ik ben benieuwd of je er iets mee kunt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net een seminair gevolgd waarin dit onderwerp uitvoerig aan bod kwam. Was wel voor Motec, maar principe blijft zelfde.

Maakt je motor ook gebruik van een idle motor voor stationair regeling of is er een scatter spark regeling ingesteld op de omex?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...