Ga naar inhoud

Scheur in ruitenwissertankje


Aanbevolen berichten

Het ruitenwissertankje van m'n VM is gescheurd. Het hangt met z'n zijkant aan een wigvormige constructie en dat was dus niet sterk genoeg...

Er zit een flinke scheur in en het kan daarom nog maar voor een kwart gevuld worden.

Vraag: Kun je zo'n wit nylon tankje repareren? Hoe en waarmee?

Daarna maar een andere, beter draagbeugel maken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-2-2016om19:40 zei Rob Bakker:

Hoi Rudy, wellicht met Polymax van Bison dichtkitten/ smeren is super sterk. Kan je in de kleur wit, zwart en transparant krijgen.

Groet, Rob

Zou dat voldoende hechten op nylon Rob? Het moet ook nog es flexibel zijn, net als het tankje zelf...

Ik zal me eens in verdiepen in de eigenschappen van dat spul. 

Dank je voor de tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is zo'n tankje meer waard dan de kosten van de lijm?

Bedenk mij ineens dat ik die van de Caterham ergens in een hoek heb gedonderd. Ga hem maar even opzoeken en goed wegleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hechting schijnt het probleem te zijn, het materiaal is vettig van nature.

Ik vond een paar ontmoedigende berichtjes over PA, PE en PP.

Wel bestaat er een tape genaamd Tear-Aid, maar dat is meer bedoelt voor reparatie van allerlei folies.

Ik ga maar es wat proberen, oa de tip van Rob. Mag niet veel kosten want voor minder dan 2 tientjes heb je al een ander tankje...

Nylon lijmen.jpg

modelbouwforum.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook een klein gaatje door het schuiven op de beugel. Ik heb daarna gewoon de binnenkant goed schoongemaakt en ontvet en met siliconenkit dicht gesmeerd. 

Hij lekt in ieder geval niet meer.

Gr, Ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat bedoel dus, ruim €20 als je voordelig inkoopt. 1 maal open beperkt houdbaar.

Inderdaad super spul heb ik ook altijd een spuitje van liggen.

Ook niet geschikt voor Nylon (PA)

Scotchweld 8005 of 8010 voor PA. Kost wel ietsje meer (€38) en heb je mengpistool (€28) voor nodig, (heb ik ook nog liggen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Harry Bouma:

1 maal open beperkt houdbaar.

Ik heb de gewoonte dat als lijm of kit in een metalen tube zit (en je deze moet openprikken), een stukje alufolie over de tuit de doen voordat de dop er weer opgaat. Is het jullie nooit opgevallen dat de tubes altijd van metaal zijn, maar de dopjes altijd van plastic? De moleculen van het oplosmiddel in de kit/lijm kunnen wel door het plastic van het dopje heen, maar niet door metaal. Dus eenmaal open droogt het langzaam uit. Ik was het zat steeds nieuwe tubetjes solutie te moeten kopen na een lekke band en nu doe ik jaren met een tube. Hetzelfde voor Sikaflex, 2 komponenten lijmen etc. Als de lijm in een metaaltube zit, altijd na gebruik even afsluiten met alufolie en je doet jaren met je spullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ja Ben, dat tankje had ik bij ons in de buurt ook al gezien voor nog geen 2 tientjes...

Maar het ging me om de reparatie van Teflon. De spullen die ik getest heb op mijn tankje hechtten maar matig, en als je er van uit gaat dat zo'n tankte gemaakt is van enigszins soepel materiaal dan moet het gerepareerde deel ook kunnen meebewegen.

En dan gaat het dus mis, als je met een mespunt wat gaat zitten plukken aan de reparatie dan trek je de boel zo weer los. De hechting is dus maar matig.

Dat is wat de deskundigen ook roepen PA, PE, PP en PTFE zijn  (nog) niet te repareren, alles wat je probeert is maar tijdelijk en dus gepruts...

Ik heb mijn tankje inmiddels vervangen door een andere (akkuwaterbijvul-) fles die ik nog had liggen, en daarvoor van RVS een mooie beugel gemaakt.

Winterklusje geklaard. (Nu nog steeds wachten op m'n achterschermen die opnieuw gespoten worden...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rudie,

Ik ben er vandaag achter gekomen dat die van mij ook weer lekt:( Dus die Siliconenkit oplossing is ook maar tijdelijk.

Ik ga ook maar een alternatief zoek, alhoewel bij mij maar een heel klein gaatje erin zit. Hebben we ook weer wat te klussenB)

Succes met spuitwerk!

groetjes, Ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie hebben het hier alleen over lijmen en kitten. Weten jullie ook dat je kunststof kunt lassen?

Ik heb, op de MTS opleiding, ooit wat kunststof gelast. Ik stond te kijken hoe sterk dat was.

Je kan op zoek gaan naar een nieuw/ander bankje maar waarschijnlijk is lassen de beste optie indien je een bijzonder/onbekend bankje hebt.

Kijk eens op: http://www.kunststoflassen.com Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen.

 

Grtz Edwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja mooi Edwin, interessant om te weten/lezen...

Mijn kofferbak heb ik ook laten maken van kunststof, is ook gelast... Mooi resultaat.

Echter voor dit specifieke probleem van mijn tankje is het geen optie. Randjes, hoekjes, te veel gedoe. Bovendien het is PTFE.

Voor zo'n simpel ding als een ruitesproeiertankje mag het natuurlijk ook allemaal niks kosten, dan kun je beter een nieuwe kopen...

Maar toch, soms krijg je een tip over een oplossing waar je zelf niet op gekomen was. En daarom allemaal bedankt voor het meedenken! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag mij trouwens wel af of zo'n prultankje van een hoogwaardig Teflon wordt gemaakt. Past in het geheel niet bij de toepassing.

Erg duur materiaal, moeilijk te spuiten. Ik vermoedt dat zo'n tankje van PE is gemaakt. Ook niet te lijmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...