Ga naar inhoud

Hella schakelaar VM


A Witvliet

Aanbevolen berichten

Sinds kort werkt mijn grootlicht niet meer, ook mijn normale verlichting aan de voorzijde werkt niet als ik deze inschakel met de normale schakelaar.

Echter als ik mijn grootlicht inschakel met de schakelaar naast het stuur (hella 003 394) gaat mijn normale licht branden, maar blijft het grootlicht uit.

ik heb het gevoel dat deze hella schakelaar zowel de schakelaar is voor groot licht, als een relais voor mijn normale verlichting. weet iemand of dit juist is?

Bijgevoegd het schema van de bedrading, en het schema van de schakelaar.

op de schakelaar zitten de volgende nummers:

15

56

56a

56b

volgens mij is 56 de draad die van mijn normale schakelaar komt, en 56a de schakeling naar gewoon licht en 56b de schakeling naar groot licht, waarbij de laatste 2 geschakeld zijn via een relais in de hella schakelaar naast mijn stuur.

49a

L

R

en nog 2 draden die uit de zijkant komen (denk tbv de claxon).

ik hoop dat iemand me verder kan helpen...... moet binnenkort voor apk.

schema+verlichting+vm+77.compressed.pdf

post-5947-0-79684900-1439641700_thumb.jp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Ik heb soortgelijk probleem gehad bij onze VM, bleek toen dat de richtingaanwijzerschakelaar stuk was.

Navraag bij Brezan leerde dat Hella deze schakelaar niet meer levert, en ben na enig zoekwerk uitgekomen bij Histoparts.com die een imitatie van de Hella schakelaar konden leveren. ( zie foto )

De draden heb ik even gelabeld en op dezelfde manier aangesloten en alles werkt weer naar behoren.

groeten, Wim.

post-10053-0-03524000-1439669755_thumb.j

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag met een stukje draad even de zwarte draad ( nr56 in het schema) doorverbonden met de gele (grootlicht) en witte ( dimlicht), en fit werkte naar behoren.

Lijkt dus op een defecte schakelaar.

Ga maar eens googelen waar deze te bestellen is.

Mijn schakelaar is anders als die jij op de doto hebt Wim, er is al eens een andere ingegaan 5 jaar geleden ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...