Ga naar inhoud

Ardeense wegen eisen alweer hun tol


Patrick vd Langenbergh

Aanbevolen berichten

Omdat we er op de dag van de Tumavu (of Eddemoigezie)-rit van de Kitcarvrienden niet bij waren en we toch wel benieuwd waren naar de rit, besloten we vorig zaterdag de Tumavu te gaan rijden...

Het ene slechte wegeltje na het andere met af en toe een intermezzo met een strookje goed asfalt. We rammelden bijna uit de auto. Na een bezoek aan de befaamde scheepslift reed Christel een tijdje tot we in Lasne een terrasje meepikten om de dorstige kelen te smeren. Hierna nam ik het stuur terug over en omdat de N271 van Lasne naar Ohain er goed bij ligt, viel het me op dat ik mijn stuur lichtjes naar links moest draaien om rechtdoor te rijden. "Hier klopt iets niet" zei ik tegen Christel. Hierop merkte ze dat de rechter onderste draagarm een knik vertoonde! De MNR aan de kant gezet en vastgesteld dat de rechter onder draagarm ter hoogte van de bevestiging van de pushrod's aan de onderzijde gescheurd was! Over en out!! Heel langzaam en voorzichtig terug gereden naar de taverne en een vriend gebeld. Gelukkig was Roger thuis en had hij tijd om ons met zijn trailer te komen halen.

Ondertussen zijn beide draagarmen gedemonteerd en worden morgen terug gestuurd naar MNR. Waarschijnlijk door het vele rijden over slechte wegen, zijn er scheurtjes ontstaan en de laatste rit heeft de doodsteek gegeven... Ook aan de linkerkant is een begin van een scheurtje te zien... Aangezien de wegen hier in de nabije toekomst er niet op gaan verbeteren, ga ik ze beide vervangen door zwaardere heavy duty exemplaren. Hopelijk stuurt MNR ze tijdig op zodat ik ze nog kan monteren vóór de track day in Croix...

Ik begin die Ardeense wegen beu te worden. Vorig jaar de motorsteunen naar de filistijnen, nu dit weer :-( Ik ga er enkel nog hoofdwegen rijden. Niet zo mooi, maar je auto blijft er wel heel...

IMG_4195%20-%20kopie.JPG

IMG_4197%20-%20kopie.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Les Pistes Africaine!!! :twisted:

Er zijn er vele in de Ardennen hoewel ik de streek waar je gereden hebt niet echt tot de Ardennen reken.

Indrukwekkende schade en wat een geluk dat je juist op tijd de ontdekking deed.!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te zien heeft die ring onder op het fusse je gered. Hierdoor kon de draagarm niet verder knikken. Ik ben benieuwd hoe die HD draagarmen er uit zien.

Veel succes met de reparatie. Als je de onderdelen binnen hebt is het vast zo geregeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

goed dat je het gezien hebt anders sta je ergens onderweg je zelf kwaad te maken

klopt dat sommige belgische wegen wel eens heftig zijn

maar die drempels in nederland die je wel eens vergeet geven ook heftig klappen op je chassis

in iedergeval hoop dat het allemaal lukt

groetjes rob en sa

Link naar reactie
Delen op andere sites

:cry: Nou nou, daar ben je klaar mee!

Het is in Nederland ook niet allemaal gloria hoor. Gisteravond helemaal uit elkaar getrild op klinkerweggetjes, bij thuiskomst geen remlichten meer. Dat valt wel weer mee dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Patrick,

Dat moet schrikken zijn geweest. Zoiets mag eigenlijk niet gebeuren.

Lijkt wel of de armconstructie te fragiel ontworpen is.

Een paar jaartjes geleden is bij de Dutton de achterwielophanging gewoon van het frame afgescheurd tijdens een circuitdagje op Zandvoort. Was niet grappig om ineens erachter te komen dat de achterkant ineens zijn eigen weg ging.

Mijn vader is lasser geweest en toen hij de ophanging van de Dutton zag, zei hij, dat is gewoon pannenkoekijzer, hij was verontwaardigd van de gebruikte pijpdikte en kwaliteit.

Nu is de voorwielophanging van de Dutton ook van dezelfde slechte pannenkoekenkwaliteit :-( . Maar hier is aan de onderkant van de draagarm een rechtopstaand plaatje erop gelast voor extra stevigheid.

Ik hoop dat de nieuwe arm er op tijd is, je zou als tussenoplossing de huidige arm ook kunnen maken en er een extra versteviging erop lassen, zie fotopost-11818-0-50117800-1438762549_thumb.j. Ook geen slecht idee om de hele ophanging te inspecteren op scheurtjes.

Groet,

Arjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

als we in belgie rijden dan proberen we de kasseien in belgie te ontlopen want deze wegen zijn de ergste voor mens dier en wagen maar wel goed voor de wc's in de buurt want je blaas is snel gevuld

maar ben blij dat dit gepost word want bewust en onbewust gaan de meeste toch even kijken of alles ok is met hun wagen

gr rob/sa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat denk ik niet mee helpt in dit ontwerp is dat de bevestiging van de pushrod aan de onderkant van de draagarm vast zit. Hierdoor moet alle kracht uit de las komen.

Bij veel draagarmen is er een stuk plaat bovenop de buizen gelast. Hierdoor staat er nouwelijks kracht op deze lassen. Theoretisch zou je het dan alleen kunnen hechten.

Daarnaast lijkt het me dat je met een pushrod constructie zoals deze dit punt behoorlijk zwaar belast. De schokdemper zit aan een rocker die een bepaalde massa traagheid met zich mee brengt.

elke klap op het wil zal op het aangrijpings punt echt een klap zijn omdat er uni-balls aan zitten ipv rubbers. Die de stang, de rocker en de demper allemaal moeten versnellen.

Zoals ik al zij ben benieuwd naar het nieuwe ontwerp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Patrick,

Jullie hebben echt geluk gehad, had veel slechter kunnen alopen......., maar wel een zwakke constructie zie en hoor ik van anderen.

Ja, ik word ook niet goed van die kasseien ..bij mij was op die rit de ophanging achter van mij uitlaat afgebroken.

Kon hem met ti-ribs ( metaal ) nog vast zetten en is inmiddels weer gelast bij Wim in Hardinkxveld-Giessendam.

In ieder geval veel succes met de reparatie......

Hier een foto, hoe het bij mij vast zit, komt weinig druk op.

Grtz. Gerard

Link naar reactie
Delen op andere sites

zal wel eens kijken op men werk of we nog meer brandtyraps hebben liggen die verkeerd besteld zijn zal ze wel standaard in de wagen leggen al is het maar om iemand te kunnen helpen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast de te zwakke draagarmconstructie (inderdaad moet je oa een plaat in de triangel zetten voor de stevigheid), heb ik bij MNR ook de ophangbeugels voor de draagarmen die aan het chassis zitten al zien afbreken bij intensief gebruik, dus daar moet je ook wat aan doen.

Neem maar even contact op met Martin, die zit hier om de hoek bij mij was toevallig gisteren verbeterde draagarmen aan het maken voor zijn MNR zag ik, en misschien wil hij je helpen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Bas Braams: ik had eigenlijk beter gesteld dat het om de Waalse wegen gaat. Dat was inderdaad een betere omschrijving geweest... Maar ook hier in Vlaanderen hebben we van die tarmacwegen vol putten en bulten... Zullen we het op Belgische wegen houden... Hoewel in ons verlof hebben we kunnen vaststellen dat ook deze van het noordelijke Zwarte Woud tot deze categorie ophangingstestbanen kunnen gerekend worden.

@Bas Klaaijsen: Je bedoelt waarschijnlijk deze van de achterophanging zoals bij de eerste generatie MNR's van Dick en Martin... Een tijd voor ons chassis werd gebouwd, zijn de chassis's van MNR volledig hertekend en verstevigd. Dick heeft dat kunnen vaststellen. Ik heb het hem 2 jaar geleden getoond toen zijn achterophanging het in Croix begaf...

Bedankt allemaal voor het medeleven :-D​ maar vooral voor de tips...

De draagarmen zijn ondertussen per expreszending onderweg naar MNR. Ze wilden ze eerst zien om uit te maken welke van versie ze zijn en zo vergissingen uit te sluiten. De las van de buis waar de bout die door de rodend van de pushrod gaat is niet gescheurd. Het is de buis zelf... Op de tweede foto, die jammer genoeg niet zo heel scherp is, zie je toch duidelijk roestvorming op de "oude" scheur in tegenstelling met het doorscheuren van zaterdag..

IMG_4200%20-%20kopie.JPG

IMG_4205%20-%20kopie.JPG

Ik ga aan MNR de opdracht geven om volgende aanpassingen aan te brengen:

1. Buis met grotere wanddikte te gebruiken

2. Een plaat te lassen tussen de triangel en de buisjes waar de bout waarmee de pushrods bevestigd zijn. Niet zo "sexy" en wel wat extra gewicht.

Omdat onze auto geen racewagen is maar een toerauto, speelt dat beetje extra gewicht eigenlijk geen rol... Ik heb het in AutoCad geschetst omdat het schetsen met potlood op papier i.v.m. de beperkte motoriek van mijn rechterhand niet meer lukt... Zie pdf-file op dropbox

Nog iemand een nuttige tip?

Greetz Patrick

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit lijkt mij een mooie upgrade.

Die plaat gaat de kracht al een stuk beter verdelen over de draagarm. In combinatie met iets meer wanddikte denk ik dat je er wel bent.

Als je namelijk het punt naar de bovenkant wilt verplaatsen dan moet je denk behoorlijk wat aanpassen. (kortere pushrods, groter gat in de body, etc)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het lassen zou MNR de onderdelen plaatselijk kunnen verhitten. Nu zit je rondom de las met een bros gebied door te snel afkoelen. gebied van 800 naar 500 graden is belangrijk dat dat niet te snel gebeurt. Ook een optie zou zijn een warmte behandling na het lassen zodat de structuur van de metaal deeltjes veranderd. van bros naar taai.

google maar eens op voorverwarmen bij lassen of spanningsarm gloeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Harry Vandendriessche

hallo Patrick,

tegenslag dus, nochthans hadden we dit jaar bijna overal asfast en de keistroken tot een minimum beperkt.

maar ja , in walloniê zijn de straten op een ander niveau dan in vlaanderen ( alhoewel)

pas terug van een toertocht door oostenrijk en Istriê en daar zijn de wegen 3/10 en in walloniê 9/10 om een idee te geven, in zwitserland geven we dan 15/10.

hopelijk is het hersteld tegen Croix.

groetjes

harry

aan iedereen toch bedankt van naar de rit te komen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Joey al zegt, heb je te maken met een vermoeiingsbreuk tgv het lassen van de buisjes. De arm is ook precies op de plek gescheurd waar ik het zou verwachtten. Net naast de las.

Je ziet he al aan de gebroken zijde waar een deel roestig is en een deel blank.

Het spanningsvrij gloeien is echter maar ten dele waar. Je wilt absoluut geen geheel taaie draagarm. Deze zou veel te slap zijn.

Het afkoelen na de las moet wel geleidelijker, het beste in een berg zand. Op die manier houdt je toch voldoende stijfheid in het onderdeel.

Maar goed dat is niet jouw probleem maar meer die van de leverancier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag vorige zondagavond zelf de schade en ik kan alleen maar beamen wat verschillende andere mensen ook al zeiden; ondermaats ontwerp.

Doordat dat "buis(je) ONDER buis" zit, krijg je een zuivere puntlast.

Wat je hebt getekend, Patrick, ziet er al veel beter uit en mits het juist dimensioneren van buizen en plaatwerk, moet dat sterk genoeg zijn. Perfect geschetst!

Heel veel geluk gehad dat de boel plots niet helemáál is afgescheurd, want dan zouden de gevolgen vele malen erger geweest zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oef... blij dat dit goed is afgelopen !

We hebben hier in Biddinghuizen geen kasseien maar wel hobbelige klinkerwegen. Als je dan ziet hoe de voorwielophanging van mijn Striker tekeer gaat ! Afgelopen zondag dacht ik nog 'als er maar niks afbreekt !'

Ik heb me altijd verbaasd over de in mijn ogen fragiele buisjes die in de voorwielophanging van Sevens worden gebruikt. Zeker in relatie tot de afstand tussen fusee en ophanging aan chassis kant. Puur gevoelsmatig, namelijk nooit zo goed geweest in mechanica, maar volgens mij nemen de krachten (moment) lineair toe met de lengte van de buizen.

De voorwielophanging van mijn Striker is aanzienlijk compacter maar ook 'lumpier'. En toch controleer ik de boel regelmatig...

post-10110-0-67634000-1438805643_thumb.j

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de perfecte wereld grijpt elke kracht aan in een knooppunt.

In realiteit is dat natuurlijk zelden haalbaar. Daarom moet je steeds proberen om de excentriciteiten zo klein mogelijk te houden, want elke excentriciteit levert een locaal moment op en dat kan je alleen maar ondervangen door (al dan niet locaal) de constructie te versterken. Integraal dikkere materialen en/of hogere materiaalkwaliteiten gebruiken is één optie. De andere is om locaal te versterken door het gebruik van bvb. plaatwerk.

Bij Patrick's draagarmen zit het aangrijpingspunt van die pushrod extreem ver verwijderd van de knoop en kan het bijna niet anders dan vroeg of laat te scheuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Patrick en Christel

Dat moet even schrikken geweest zijn en jullie hebben veel geluk gehad!!

Daar bij jullie in Belgie moet je ook alleen met grote 4x4 voertuigen gaan rijden, want o wat zijn die wegen bij jullie slecht zeg :wink:

Mijn mojo was er namelijk ook niet bestand tegen en dat waren alleen nog maar snelwegen

Compleet een dynamosteun afgebroken op de terugweg van de UK naar Nederland.

Veel succes met het herstellen

Groetjes Bas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt nog bij dat Uni-balls geen dempende werking hebben. Alle weg-hobbels worden 1:1 doorgegeven.

Dat voel je ook IN de auto.

Net als voor motorsteunen geldt ook voor de wielophanging: Ophangen in rubber geeft niet alleen meer comfort, ook heeft het materiaal minder te lijden van de plotselinge schokken veroorzaakt door bv. zeer slechte wegen...

Ik ga voor rubber. Uni-balls zijn zeer geschikt voor wedstrijdvoertuigen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bas Klaaijsen: Je bedoelt waarschijnlijk deze van de achterophanging zoals bij de eerste generatie MNR's van Dick en Martin... Een tijd voor ons chassis werd gebouwd, zijn de chassis's van MNR volledig hertekend

Ik bedoel wel de voorste draagarmen en de zwakke ophangpunten aan het chassis. Die moet je afschagen.ik heb ze zien scheuren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Patrick en Christel ,

Weeral een ervaring rijker .

Hopelijk komt alles snel terug in orde .

Ik heb in het verleden ook ondervonden dat het niet eenvoudig is om de mooie "kitcarvriendelijke wegen" aan elkaar te rijgen .

Succes met de herstelling .

grtn.

Marc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...