Ga naar inhoud

E kitbike


Richard Aerdts

Aanbevolen berichten

Na heel veel jaren Mountainbiken om de conditie op peil te houden zodat er in de kitcar kan worden gereden ben ik deze winter begonnen met een kitbike te bouwen. Veel gezien en het moest iets worden met veel vermogen. Een beetje Stealth bomber achtig. Noem het de midlifecrisis.

Na wat gezoek op het net ergens in Slovenië achter een bedrijfje gekomen die frames maken die wel in de smaak vielen. Daar een Raptor E-bike besteld en vervolgend de rest er ook bij gaan zoeken. Enkele weken geleden was het dan zover en heb ik de kit-bike gaan testen.

Een paar kleine technische zaken:

accu 100 V - 16 Amp.

Motor 6 KW koppel 135 NM

gewicht 38 kg.

Actie radius afhankelijk van de rijstijl 45 km min. (komt ons dat bekend voor).

Topsnelheid 105 Km

Volle tank 13 cent.

Na deze bouw ben ik er helemaal van overtuig dat mijn volgende voertuig ook elektrisch moet gaan worden.

Motor is al gekocht namelijk een 30 KW brushles 100 V dc motor. Ben van plan om er een crossmotor omheen te gaan bouwen.

Een mens moet toch iets te doen hebben

post-5585-0-72541100-1431722739_thumb.jp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Harry,

Ik heb als docent reeds 3 woestijnbuggy´s met leerlingen gebouwd. Deze hebben mee gedaan aan de Solarchallenge.

Hierbij was het vermogen gelimiteerd. We hebben nu een Adly 2 zitter gekocht en er zit een motor onder van 6 Kw en 72 Volt.

Voor de leerlingen is dit super vet want ze knallen ermee op ons schoolsportveld. Daarnaast moeten ze er ook veel aan sleutelen.

De energie voor de accu te laden halen ze uit een daglichtpaneel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja maar mijn eerste conclusie klopt dus nog wel hè?? :cool:

Zoals ik jou stuk begrijp:

de mountain bike die bedoeld was om in conditie te blijven en in een kitcar te kunnen passen is verruild voor een ebike.

Dat is de reden dat je gaat uitdijen de komende tijd, want die ebike helpt je niet mee om in conditie te blijven.

Vandaar dat je dus wel een oversized model ecar gaat bouwen, hoe zou je anders zelf nog in passen. Ha! boeren logica.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk was het meer een probleem dat het op de mountainbike met eigen kracht niet snel genoeg ging, en aangezien er met de XTR zo snel te rijden is ben ik tot de conclusie gekomen dat je beter kunt trainen om op snelheid te reageren.

Op een langzame mountainbike lukt dat nu eenmaal in onze omgeving niet als je maar 250 Watt zelf ter beschikking hebt, vandaar deze bike hierop gaat alles een heel stuk sneller aan je voorbij en kun je veel beter je reactiesnelheid trainen. Met mijn gewicht hoef ik me geen zorgen te maken, volgende week weer een operatie en dan gaat er weer iets gewicht vanaf. Dacht dat ik het nu wel gehad had met het ziekenhuis, echter de oncoloog heeft mij als vaste klant. Zolang ze nog maar kunnen snijden. :?:

Link naar reactie
Delen op andere sites

250Watt continue vermogen is toch niet slecht voor de ATB. Maar de XTR is toch redelijk makkelijk in de omgang, althans dat vind ik tot nogtoe. Die auto kan nog meer aan dan ik aan kan. Hij waarschuwt behoorlijk gooed door aan de achterkant een beetje uit te breken als je over de grens gaat.

In ieder geval veel succes volgende week. Dat zijn nooit goede dingen en een hoop onzekerheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...