Ga naar inhoud

Biked engined MINI


Henk Droppers

Aanbevolen berichten

Hi,

Ik loop met concrete plannen rond om een mini met motorfietsmotor te gaan rijden voor circuitgebruik.

De classic mini is voor mij al tig jaren een icoon welk ook aan te passen is aan elke vorm en smaak

zonder dr identiteit te verliezen.

Ik heb vorig jaar op Lelystad de Wimedo mini's zien rijden en wil dit ook actief gaan doen.

Na wat inspirerende ervaringen met mn broertje zijn suzuki 1000 gsrxs straatracer, 20 seconden naar 300🐷

en in de een naar de 160, vindt ik die combi toch ook wel jankend leuk.

Wie heeft er ervaring en/of tips in bouw, koop, gebruik,valkuilen etc.

Op internet heb ik al lang gezocht en daardoor best wel basis opgedaan maar ik mis de startknop .

De verkoper die 25 K vraagt of de bouwer die geen zin meer in de remmen had zijn geen voedingsbodems voor mij geweest .

Op Stoneleigh ga ik in elk geval snuffelen.

Zie graag input in welke vorm dan ook. Kits en auto's natuurlijk ook welkom

Hoi Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd.

Ik probeer een paar pics toe te voegen maar dat gaat mij niet goed af.

Prachtig zoals jullie rondgingen !.

Ik kijk dus nu uit naar een Mini met een 1000 tot 1300 cc blokje uit een motorfiets.

Kenteken? Hoeft niet. Rechts stuur? Prima.

Zoek kenners info over techniek van de combi blok/auto alsmede gebruikerservaring

Hoi. Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, moet je voor bij ZCARS zijn. Niet goedkoop maar wel erg goed. ZCARS heeft de kit al jaren op de markt en hij wordt iedere keer verder ontwikkeld. Ik heb ook een keer met Chris Alanson (ex eigenaar van ZCARS) meegereden op het circuit, onvoorstelbaar snel en fantastische wegligging. Dat heef mij ook doen besluiten een ZCARS mini te bouwen... gewoon top!

Ik zou je aanraden contact met ze op te nemen en er langs te gaan om kennis te maken en te bespreken wat je zou willen, alles is mogelijk.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let op wat je wilt ermee. Wimedo winnen doe je met koppel onderin en niet met vermogen in hoge toeren!

Ik ben helemaal klaar met autoracen in combo met bike motoren,alles gaat versneld stuk zo is ook bij vele anderen al gebleken. Bepaalde bike motoren zijn minder geschikt dan anderen en krijgen problemen met olievoorziening waardoor je weer in dure dry of swivel sump oplossingen valt. .Uit ervaring valt er al wel een en ander te melden van motoren die je beter niet kunt nemen bv oude R1 beter dan latere R1.

Hayabusa, sterker met name de bakken, maar altijd aan alternatieve olievoorziening doen, duur in aanschaf etc.. dat soort "weetjes" kan je hier bij de ervaringsdeskundigen zo krijgen.

Toch is het leuk rijden. De sequentiele bak heb je gratis... in tegenstelling tot 12 mille voor iets dergelijks bij een automotor.

Al met al dus veel Pro maar minstens zoveel contra zeker als het op de kosten en betrouwbaarheid aankomt. Als geld geen rol speelt, zeker doen! Kenteken hoef je niet dus ook die ellende blijft je bespaard.

Belangrijk punt, Geluidsproductie, wordt/is probleem op de meeste circuits!

Zcars, prachtig spul, kost wat maar dan heb je wel lol. Er zijn echter ook conversies met de bike motor voorin de mini gebouwd.

Je kunt ook eens denken aan een middenmotor spaceframe variant, te denken aan modellen als Sylva Riot, SVE Exobusa (voorheen MEV) , Atomic of dergelijk spul.. Is nog lichter tenzij je echt toch de mini wilt als model.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooit eens een MEV Atomic gebouwd. Ik denk dat deze echt heel snel kan zijn op het circuit waar jij wilt rijden.

Motor naast je zorgt voor een perfecte verdeling van gewicht. Het totaal gewicht van de auto was 420 kg en er was 190 pk uit een nieuw model R1 motorblok voorhanden. Bloedsnelle acceleratie had dit voertuig, is helaas tegen een muur geduwd op Mettet. Staat nu ergens in de hoek van een garage. Doodzonde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mensen, heel hartelijk bedankt voor de input !

gebruikers ervaringen van de mini racer , van de specialist en van de rijder/bouwer/gebruiker : dat is wat ik vroeg.

het zijn de weetjes mbt het gewenste resultaat , de benodigde materialen en kosten daarvoor, en de evt zwakke (en bij autosport dus kostbare) punten.

ik kom de naam pro motive ook tegen bij fwd mini's: hun site is echter niet op to date en ik kon ook niet met hen in contact komen ; einde oefening ???

ik zal , na het internet gesnuffel, idd een afspraak maken met Zcars in Hull en tevens op Stoneleigh zien wat een bike engine betekent in diverse kitcars.

misschien een Honda blok in een Mini ? :-) of Sylva ?

na een oorverdovende en hersenverwekende ervaring in een ariel atom is dat misschien een antwoord op houdbaarheid en koppel ?

jullie zien dat ik enthousiaster wordt over alle mogelijkheden en nu al veel plezier beleef aan de basis.

hoi,

henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik wel eens in Stiens kwam bij Miniminded voor mijn Midasblokje, stond in de hoek ook een Mini met motorfietsblok. Is een multijaren project van hen. Verwacht veel technische hoofdbrekens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een kawasaki zx10r blok in een kitcar gebouwd. Dit was een leerzame en een prachtige uitdaging.

Het mooiste zou zijn om een complete motor (schade) te zoeken, want dan heb je al de benodigde onderdelen bij de hand, en kun je gemakkelijk de aansluitingen van de aanwezige stekkers (vooral bij injectie motoren) vinden, scheelt je veel zoekwerk (weet er alles van).

ik zou het zo weer doen, en de rijbeleving is sensationeel.

Als je meer info wilt wil ik je evenueel mijn tel. nr wel geven via een pm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de honda blackbird is ook een fijne motor maar daar moet je wel de docks in de bak van verslijpen om deze bak heel te houden

de hayabusa is absoluut de beste optie

ik heb er 4 jaar probleemloos mee geracet in een radical.. je moet natuurlijk wel je spul onderhouden en goed luisteren naar je motortje want in de racerij gaat alles kapot .ook automotoren.

hou het licht en simpel en hang een motorfietsblok altijd in de rubbers net als de aandrijving!

ik weet zeker dat je bij wimedo ook een snelle tijd neer kan zetten met een bike motor omdat het gewicht laag blijft schakelmomenten kort zijn en het toerenberijk groter is dan bij een automotor

de kunst is natuurlijk wel om koppel in de motor te krijgen wat je dan weer in moet leveren in het top end vermogen.

alex van loenen had vorig jaar met een radical een top tijd neergezet met een kawa motor erin die op top end vermogen getuned was en dus was er nog veel meer potentie.

het is dat ik het momenteel te druk heb met verhuizen anders had ik ook met bike power meegereden bij Wimedo dit jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

ter info voor oude snelle mini liefhebbers.

kijk eens bij Lazareth in Frankrijk, die bouwen ook mini's met V8 motoren.

genoeg leuk spul op You tube te vinden daarvan :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Henk,

Mooie auto!

Heb hem toen in Nederland te koop zien staan, maar al een tijdje geleden.

Denk dat als je ff op google zoekt, dat je dan misschien nog wat vind

Groeten Bas

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Hi,

Van de week eindelijk de Mini opgehaald !

Uit de Z-cars fabriek in Hull, op de veerboot in Hull, via Hoek van Holland naar huis gereden op 14 daagse groene kaart met ontheffing voor de engelse kenteken plaat

Ik weet nu al dat ik meer kit dan car heb : aandrijfhoezen achter, dynamo,koeling,handrem,luchtoevoer via dakinlaat, electrische achteruit en digidash zijn allemaal zaken die nu aangepakt moeten worden

Maar.... Wel een heel gave ervaring !!

post-25822-0-78238800-1446376938_thumb.j

post-25822-0-18048000-1446376955_thumb.j

post-25822-0-17886300-1446376974_thumb.j

Link naar reactie
Delen op andere sites

Remmen gangbaar en na de proefrit voeg ik nog even aan het lijstje toe :

- uitlaat ontploft door onregelmatige ontsteking ( dynamo gevolg) ik blies in een keer 3 voetgangers van het trottoir ( op 30 mtr afstand)

- stang tussen pook en sequentiele bak losgetrokken bij een sprintje met een Leon Cupra

- kokende radiator na een 15 minuten : de originele oliekoeler en fan zitten er niet meer op maar dat is volgende week wel anders!

- de cabine moet echt van de achterruimte gescheiden worden : wat een uitlaatgas bij lagere snelheden !

Ik zei al eerder dat dit meer kit dan car is : de Tiger is een poes vergeleken bij deze Haya mini !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

gaaf hoor Henk, Gefeliciteerd. hou je ons een beetje op de hoogte van alle veranderingen en ervaringen.

Ik ben ook van plan een mini te kopen en het doel meer dan 100 pk. eruit te halen. Heb naar conversion kit gekeken van een 16 v. BMW cilinderkop op het originele mini onderblok. Ze zeggen dat dit naar dik 140 pk. moet kunnen gaan, ook leuk en zo als ik heb begrepen betrouwbaar ook.

Ben dus ook benieuwd of iemand hier al ervaring mee heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Henk ik verwacht je binnenkort in Roden, dan kan je je pet ophalen en die geile mini van je laten zien en als je een slaapzak meeneemt gaan we er ff lekker mee aan de slag  :-D  wat een gave machine

the english dream and a proper engine

and now a good boss

Link naar reactie
Delen op andere sites

hi Harm

 

kom er de 21e mee naar Roden !  zet haar de komende avonden met de bandjes van de grond om wat basis zaken aan te pakken en zal graag jullie  kennis tot mij nemen om er iets van te maken ~!!

 

Leuk aan deze auto is dat iedereen zegt (man) wat een leuke auto en (vrouw) wat een lief ding.     tot je dr start , dan gaan de ogen open en de voetjes een stappie terug !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...