Ga naar inhoud

"gezonde" speling ingaande en uitgaande as?


Robin Haba

Aanbevolen berichten

Ziet er lastig uit, maar dat past wel weer in elkaar. Ik heb eens een bak van mijn Chrysler Voyager geheel uit elkaar gehaald van wege een volledig opgevreten kogellager. Moest de binnenring vann het lager met een Dremel slijpschijfje losslijpen. Daarna nog jaren probleemloos gereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels de boel met ontvetter schoon gemaakt en heb hierbij de primaire as in elkaar laten zitten.

Gebeld en lagers besteld.....ook de 3 lagers die op de primaire as zitten......dus die moet ik nog verder uit elkaar halen

Ik vind het voorlopig schoon zat, ligt netjes tussen doeken,dus het wordt niet vuil van de andere werkzaamheden die nog gebeuren moeten.

Zodra ik de lagers binnen heb haal ik gelijk een paar liter diesel om het allemaal nog even na te spoelen om het laatste vuil weg te halen.

In elkaar zetten natuurlijk met olie en hier en daar een likje vet.

@ A.Boeren: Na het schoon maken van het voorste lager op de hoofd-as, vond ik deze toch wat "ruw" klinken t.o.v. de andere lagers.

Gezien het feit dat als ik aan de prise-as of uitgaande(cardan) as rammelde, het "schanierde" op het kooi/rol lager waar de prise-as in de hoofd-as zit (pffffff....wat een tekst!)

vermoed ik dat het voorste lager als eerste "kapot" gelopen is en daardoor weer het kooi lagertje overbelast geraakt is.

Om hier bij te komen moet je toch de bak geheel uit elkaar halen, dus ook de secundaire as, .......dus daar ook maar lagers voor besteld. (en pakkingen,keerringen)

Als de primaire/hoofd-as verder uit elkaar ligt zal ik nog een foto hier neer zetten..........wordt vervolgd dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De boel dus verder uit elkaar gehaald, ziet er allemaal al wat netter uit :

DSCN1653%20(640x480).jpg

Lagers en pakkingen zijn vrijdags binnen gekomen, helaas is er van alles en nog wat tussen gekomen zodat

ik pas zaterdag avond aan de gang kon om te gaan proberen de boel weer in elkaar te zetten.

Het in elkaar zetten ging stukken makkelijker dan het uit elkaar halen !!!

DSCN1654%20(640x480).jpg

De boosdoener qua speling is nu ook geheel zeker : het eerste lager (grote lager op de prise-as) heeft speling in het huis !!!

Als ik de tip van een 0,05 voelermaat in het huis houd, kan het lager er nog netjes ingetikt worden.

Zonder voelermaat is er weliswaar geen speling voelbaar, maar kan je het lager een beetje kantelen en istie met je pink eruit te drukken.

Ik ga dit oplappen door centers in de passing te slaan en loctite te gebruiken die hiervoor speciaal geschikt is (volgens de folder).

Gelukkig is de bak niet voor niets uit elkaar gehaald: hoewel de andere lagers best wel goed aan voelde en niet raar klonken,

bleek na het inzetten van de hoofdas in het nieuwe achterste lager dat er al veel minder speling op zat als voorheen met 2 lagers :-)

Maandag dus loctite zien te scoren, ik zal foto's maken van de "procedure".....als ik het niet vergeet.

Oja, ik wou bij deze nog even Harry Bouma bedanken voor zijn aanbod een tang uit te lenen, maar vooral voor de feedback die ik van hem kreeg.

Ik kan best wel sleutelen, maar ervaring met bakken heb ik dus niet en weet dus ook niet bij sommige dingen wat nu wel of niet kan/hoort.

Bij twijfel heb ik van Harry de nodige statements gekregen !!!

DANK HIERVOOR !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Maar even een up-date voor degenen die mij geholpen of gereageerd hebben.....of het hele gebeuren gevolgd hebben.

De hele boel zit nu alweer een hele tijd netjes in elkaar, het voelt allemaal veel beter, niet of nauwelijks speling en soepel draaiend en schakelend.

Op advies van een "lagerboer" heb ik geen centers in het pasvlak van het versnellingbakhuis geslagen, hiervoor was een goede redenering.....maar die is

vrij omslachtig hier neer te tikken, dus dat doe ik maar niet.

Wat ik wel heb neer moeten tikken is €50,- voor een flesje van de juiste Loctite...dat spul is echt tering duur !!

Klein beetje op de buitenkant van het lager gedaan en ook het pasvlak in de versnellingsbak voorzien van een dunne laag.

Rustig erin geschoven, het weinige, overtollige Loctite aan de binnenkant weggehaald, en rustig een dagje laten staan.

Werkt perfect !!

Een paar dagen later nog eens stevig aan de as liggen rukken, slaan en trekken, maar geen beweging/speling meer.

Met een hamer erop rammen heb ik niet gedaan, maar het zou mij niet verbazen als dit ook nog zou kunnen !

Ik wil een ieder bedanken voor het mee denken in mijn geval !

Link naar reactie
Delen op andere sites

WOW !!! Da's mooi !!!

Als de bak niet okay is die ik nu opgelapt hebt, wordt het een tafel !

De bak zal overigens komende winter pas echt gaan draaien als ik de Leader helemaal aan ga pakken, zal hier wel een topic over gaan maken ter zijner tijd.

Zelf maak ik ook wel eens van die "maffe" en ongewone dingen, maar een tafel van een versnellingsbak had ik nooit aan gedacht !

Bedankt voor de tip.......maar ik hoop dat ik zo'n tafel dus niet ga maken.......maar mocht het allemaal tegen zitten weet ik zekers te weten dat het dus een tafel wordt :-D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...