Ga naar inhoud

(Her)Opbouw Tiger super Six


V Meertens

Aanbevolen berichten

Vorige week gemerkt dat de motor nogal "wit" rookt. Ook is er een abnormaal verbruik van koelvloeistof.

De oorzaak is volgens mijn vermoeden een lekkende koppakking. Dus besloten om deze te vervangen, dit gecombineerd met andere pakkingen en de distributieriem.

Ook maak ik er gebruik van om eea een nieuw laag verf te geven:

 

IMG_2402_zpshkh8st7z.jpg

IMG_2435_zpsshubm9mp.jpg

 

Voor het vervangen van de koppakking, zoek ik het aandraaimoment voor de bouten van het cilinderblok. Heeft iemand een manual van de SOHC motor voorhanden?

 

mvg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • Reacties 159
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Voor de herfst nog het volgende kunnen volbrengen:

Koppakking vervangen

Distributieriem vervangen

Inlaat / uitlaat pakkingen vervangen

Koelsysteem gereinigd

Caterpan vervangen

Onderdelen in de lak gezet

 

Nu heb ik 2 dagen (en 1 rit van 100km) na het monteren van de koppakking gemerkt dat ik een paar bouten te hard had aangetrokken (125NM ipv 115NM)

De bouten heb ik toch telkens 1 per 1 gelost en gelijk weer aangetrokken, zodat er altijd 9 bouten van de 10 op spanning zijn. Volgens mij kan dit geen kwaad voor de koppakking?

 

Na een 2e rit kwam er veel rook van onder de oliedop. De dop heb ik erna zo goed mogelijk afgedicht.

na de 3e testrit was duidelijk dat er olie uit de peilstok kwam. Mijn vermoeden is: versleten zuigerveren.

 

Maar zijn er andere zaken die ik kan controleren? Bvb carterventilatie reinigen, ontluchting voorzien in de oliedop of andere zaken?

Motor is een Ford Pinto 2L (SOHC)

 

Alvast bedankt!

 

IMG_0038_zps9mqr3ewp.jpg

IMG_0080_zpsnilol6ey.jpg

IMG_0093_zpsysxwzzix.jpg

IMG_0094_zpsnvuybduf.jpg

IMG_0084_zpsaqm0cwqj.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe je het ook went of keert, als er veel oliedamp uit een dop of ontluchting komt, dan is er waarschijnlijk iets meer aan de hand. Zoals je zelf al aanduid b.v. zuigerveren.

Er zal normaalgesproken altijd een oliedamp uit de ontluchting komen echter de hoeveelheid is bepalend. Hoeveel? van afstand moeilijk te bepalen.

Mijn vuistregel is meestel als je de olievuldop er los op legt mag deze er niet afgeblazen worden bij een beetje gasgeven.

Aantrekken van de bouten hangt ook weer samen met de afmeting van de bouten. Des te dikker de bouten des te minder tolerantie op aandraaimoment. (staat er zoals ik bedoel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jawel Arjan maar als je een lekke klep heb dan is de compressie ook niet goed!

Dus eerst motor warm draaien ( zet alle materialen uit )

Bougies verwijderen  en compressie test doen, nu heb je per cilinder een referentie punt.

Schrijf deze waardes op per cilinder.

Pak een oliekannetje en spuit wat olie in de cilinder doe de compressie test en schrijf dit op. doe dit bij alle 4 de cilinders

Nu zal je een verschil hebben in waardes die je wel wat vertellen.

Alle cilinders geen verschil in waardes ten aanzien eerste test motor weg gooien.

Verschil in een cilinder kapotte klep of klep zitting waarom de olie die je er inspuit zorg voor extra afdichting tussen

cilinder en cilinderwand van daar verhoging in de test is deze op een cilinder niet zo dan klep of klepzitting.

Dit noemen we een droge en natte compressie test.

Olie zit niet er niet alleen in voor smering gaande weg noemen we 5 belangrijke functies

1 Smering

2 Koeling

3 Reiniging

4 Afdichting

5 Geluidshinder

gr Martin

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allen,

 

dank voor de reply's. Ik zal trachten een film te plaatsen met de rook uit het oliedop.

De bouten zijn aangedraaid op 115NM volgens de handleiding. Wat mij zorgen baarde is dat de bouten eerst op 125 - 130NM zijn aangedraaid en nu weer "losser" op 115NM.

Ik zal kijken als ik in de buurt een compressietest kan kopen, het is nooit verloren geld :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het aanhaalmoment is toch belangrijker dan je denkt. Ik heb wel meegemaakt dat na het vervangen van de koppakking de motor van een MX 5 opeens veel meer olie ging verbruiken. Klaarblijkelijk ontstaan er toch allerlei spanningen en minimale vervormingen in het blok waardoor olieschraapveren hun werk opeens minder goed doen.

Het vervangen van zuigerveren en doorgaans ook de klepseals doet wonderen met een vermoeid blok.

Een catchtank op je carterventilatie aansluiting is zowiezo een handige optie. Ik heb het idee dat het inkorten van het carter ook invloed heeft op de carterdruk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...