Ga naar inhoud

(Her)Opbouw Tiger super Six


V Meertens

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Sinds november ben ik trotse eigenaar van een Tiger super Six.

De wagen zag er vroeger als volgt uit:

Tiger_zps96cbc5c2.jpg

Na de aankoop zag de garage er zo uit:

WP_20141116_002_zpse3af2c48.jpg

Ik heb besloten het frame af te schuren en te lakken met 2C lak :

IMG_1025_zpsd6ed63fb.jpg

na het lakken;

WP_20141218_003_zpsa27a1a82.jpg

Daarna volgden de nieuwe inox vloerpanelen

IMG_1048_zps1d003c97.jpg

IMG_1050_zps11d33beb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 159
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Vorig weekend de stuurinrichting / aandrijving en ophanging gemonteerd:

Vering zit er omgekeerd op :oops:

IMG_1068_zpsfc040fb2.jpg

Achteras:

IMG_1069_zps2b394836.jpg

Nu mis ik nog de stabilisatorstangen:

IMG_1073_zps9a9a3c19.jpg

Ik kan deze op het werk laten snijden of nieuw inkopen. Ik zal even bedenken wat het beste is, maar dat is voor morgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee de auto van Bruno.... Mooi project, een supersix is het zeker waard om rijklaar te maken, het is inmiddels een classic onder classic replica's....

Als je de gelegenheid hebt zou ik de draagarmen zeker zelf fabriceren, de originele hebben namelijk de neiging te vervormen en uiteindelijk open te scheuren thv de ogen waarin de VW-golf rubbers geperst zitten. De eigenbouw draagarmen kan je zwaardere ogen geven zodat deze niet verzwakken aan de lasnaden.

Ik geef je de raad de rubbers in de ogen te lijmen vermits deze zich naar buiten werken waardoor uiteindelijk de draagarmen het chassis gaan raken met een vervelend gepiep tot gevolg. Ook heb ik de panhard stang gedeeld, en regelbaar in lengte gemaakt waardoor je de auto beter kan uitlijnen, ik had gemeten dat mijn achteras niet juist in't midden stond bij de rijhoogte die ik wilde. Door de regelbare panhard stang kan je dit corrigeren....

Waar woon je ergens?

succes met de opbouw,

philip

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen Philip,

Inderdaad, het is de wagen van Bruno (zeer aangename persoon trouwens)

Dankje voor de goede raad! Ik zal de stangen uittekenen en (laten) maken. Ik neem aan dat ze alle 4 identiek zijn? (Ik heb maar 1 complete ontvangen, dus ik kan het niet controleren)

Welke rubbers raad je aan? Ik zag meerdere oplossingen met Nylon bussen, maar ik wil het toch "origineel" houden.

De tip ivm de panhard stang zal ik zeker onthouden. Ik zal zien wat mogelijk is.

btw, Ik woon in Lichtervelde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 4 stangen van de achterophanging zijn inderdaad identiek. Ik heb de originele rubber bussen terug gemonteerd, ik prefereer rubber boven nylon omdat de torsie dan toegelaten wordt door het rubber, ipv door een bus die in een grotere nylon bus gelagerd is. Bovendien zijn de nylon bussen bijna niet te monteren omdat de ogen toch steeds vervormd zijn door de las naar de stang. Circuitmannen zullen terecht beweren dat de achterophanging minder strak is met rubber maar voor mij is het prima zo.

Op de 3de foto kan je de gedeelde panhard stang zien.

Alle voor de supersix gebruikte rubbers zijn de originele golf1 voorophanging rubbers. Ik kan het bestelnummer nog wel ergens vinden indien nodig, maar elke golfshop kan deze leveren.

post-5743-0-74145800-1421156135_thumb.jp

post-5743-0-10656900-1421156155_thumb.jp

post-5743-0-86141700-1421156179_thumb.jp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Philip,

ok dankje met de info! Ik zal het waarschijnlijk laten branden uit een massieve plaat ipv buizen aan elkaar te lassen.

Voor het bestelnummer enz kan ik mijn plan wel trekken.

Thx voor de foto's, die komen goed ter aanvulling van de manual :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

3,9 kg per stuk!

Ik was even heel erg benieuwd en heb het even in Solid Edge getekend.

Ik zou er nog een keer heel goed over nadenken voor je dit van 35 mm massief staal gaat maken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

het lijkt me ook geen goed idee om deze delen in massief staal te maken.

De originele Tiger draagarmen scheuren door thv de lasnaden op de bussen omdat deze te dunwandig zijn.

De doorlassing verzwakt en vervormt het materiaal waardoor het scheurt, een dikkere bus in combinatie met de normale buis is meer dan goed....

Mocht je toch kiezen voor de massieve versie, vergeet dan niet dat de gaten schuin moeten geboord of gebrand worden.

succes,

philip

Link naar reactie
Delen op andere sites

het lijkt me ook geen goed idee om deze delen in massief staal te maken.

De originele Tiger draagarmen scheuren door thv de lasnaden op de bussen omdat deze te dunwandig zijn.

De doorlassing verzwakt en vervormt het materiaal waardoor het scheurt, een dikkere bus in combinatie met de normale buis is meer dan goed....

Mocht je toch kiezen voor de massieve versie, vergeet dan niet dat de gaten schuin moeten geboord of gebrand worden.

succes,

philip

Als de warmte van het lassen het probleem is, kun je het beter hardsolderen. Is ook nog beter voor de toepassing.

Moet wel precies passen voor een goede soldering. Hoeft geen probleem te zijn als je de buisjes laat laseren. Het mooiste is natuurlijk op een laser met 3D kop, maar die heeft niet iedereen.

Solderen kun je tegenwoordig gewoon met een tig apparaat doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thx voor de reacties!

Ik zal afzien van het massief maken van de stangen. Ik zal de ene stang nameten en laten kopieren in een hogere staalsoort of dikwandigere buis. :)

Jouw gedachtengang gaat niet op.

Een hoogwaardigere staalsoort geeft nog meer kans op scheurvorming.

Dikwandiger beïnvloed de scheurvorming ook negatief.

Oplossing is de te lassen onderdelen voor te verwarmen op 200-300 graden, TIG lassen en af laten koelen in een voorverwarmde berg zand of de oven in de keuken.

Vervormingen treden op in het afkoeltraject rond de 300-340 graden celcius.

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom pak je geen chrome molybdeen buis?

Is lichter en sterker

Wordt veel gebruikt in de autosport en zal voor op de weg ook wel goed genoeg zijn

Groet Bas

Alsof dat makkelijk is.

CrMo staal is niet lichter dan ieder ander staal. Doordat het sterker is kun je lichter construeren, behalve als je het wilt lassen.

Lees onderstaande link maar even goed:

http://www.nil.nl/public/user/images/nilwebsite/NIL%20Informatie/Vakkennis/Materialenkennis/Chroom-Molybdeen%20staalsoorten.pdf

Zo hoog zijn de belastingen niet op zo'n linkeage. Het is de voor en nabehandeling die het verschil maken als je last hebt van scheurvorming

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey iedereen,

thx voor alle reacties! Deze zijn enorm nuttig.

Ik heb de originele stang nagemeten en uitgetekend.

Voor de stangen zal S235 gebruikt worden en het lassen zal gebeuren met de correcte voorverwarming en afkoeltijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thx! :-)

Gisteren de vering voorbereid:

WP_20150121_003_zpsvsnusn3e.jpg

WP_20150121_006_zps9ru5uzta.jpg

Moet de opening in de "top retainer" op een bepaalde manier gepositioneerd zijn tov de vering / demper?

WP_20150121_007_zpscw3b3eig.jpg

Of maakt dat op zich niet uit? Ik kon hier niets eenduidigs van terugvinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de vering gemonteerd:

IMG_1091_zpsuwembsi9.jpg

IMG_1089_zpsvtd1kyem.jpg

Bij de laagste stand (de achteras hangt aan de vering) komt de onderste stabilisatorstang tegen de achteras, terwijl deze nog niet aan het chassis is gemonteerd.

Nu is het wel zo dat deze zelfbouw stangen uit een buis met diam 35mm bestaat, terwij de langse buis bij het origineel een diam heeft van 25mm. Ik kan mij niet inbeelden dat die paar mm het zullen maken, maar tovh...

Enig idee als dit aan de zelfbouw te maken heeft, of moet de achteras hoger? (Deze komt sowieso hoger als het gewicht erop hangt)

IMG_1088_zpsewiteaoi.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...