Ga naar inhoud

(Her)Opbouw Tiger super Six


V Meertens

Aanbevolen berichten

De aanslag voor de uiterste uitvering wordt bepaald door de schokdemper.

Zoals het er bij jou nu uitziet lijkt er iets niet goed gemonteerd.

Maar ik kan me vergissen, ik heb al meer zaken gezien waarover ik mij normaalgesproken erg over verbaas.

Overigens zal ondanks dat de wagen bij belasting lager ligt, de situatie zich vaak voordoen waarbij de wagen geheel uitveerd.

Denk aan bochten en over een "cup" in de weg.

Bij oudere rallyautos hingen we een stuk ketting aan het chassis en de as om de uitvering te beperken. (zou ik overigens nu niet doen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 159
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Hoi,

De Buis diameter van 25 naar 35 is misschien toch wel het probleem.

Normaal zou de arm bij de achteras dicht bij het bevestigingspunt dus 5 mm hoger kunnen.

Hierdoor komt de arm bij het chassis een stuk hoger.

Als je de originele arm gebruikt komt het dan wel uit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de originele arm heb ik hetzelfde voor (minder uitgesproken weliswaar)

IMG_1093_zps8k0pqd35.jpg

IMG_1092_zpsmnjfzgob.jpg

Blijkbaar ben ik niet de enigste, op een ander forum zijn er ook klachten van brekende armen (door impact van de achteras)

ik zie de volgende mogelijkheden:

- kettingen monteren zoals Harry aangeeft (heeft ook niet mijn voorkeur)

- de hoogte van de ophangpunten aanpassen (maar ik vrees voor extra torsie/verdraaiing, aangezien de draaicirkel zal veranderen)

- een knik in de arm aanbrengen (moet ik verder in detail bekijken)

- soort van bumpstops monteren op het chassis (heeft mijn persoonlijke voorkeur)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien ik nog vol vragen zit, hier alvast eentje voor de "kenners" :oops:

Ik wil in de volgende dagen (na het uitlijnen van de achteras) de Gearbox installeren. Nu dat deze los ligt, leek het mij een goed moment om de olie te vervangen.

IMG_1096_zpslfldaofr.jpg

IMG_1095_zpsaodclzo3.jpg

Na wat opzoekwerk, blijkt deze van een Ford MK2 escort te komen en daarover lees ik uiteenlopende dingen.

Volgens sommigen mag de olie levenslang erin blijven, terwijl anderen deze vervangen mbv een vacuumpomp ed.

Zijn er forumgangers die hier een eenduidig antwoord op kennen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lucht alleen al van de olie als dat er jaren in heeft gezeten ! Lifetime olie is onzin.

Je hebt de bak er horizontaal uitgehaald begrijp ik. Bij kantelen van de bak loopt de olie er meestal aan de cardanas kant uit.

Vervolgens dekseltje eraf halen en smurrie onder uit de bak halen. Heb ik inderdaad met vacuumpompje voor remmen gedaan. Ligt ook nog een magneet onderin.

Nieuwe pakking erop en deksel weer monteren. Ik heb in het deksel aan de voorkant een extra vulopening/peilstok gemaakt. Eenmaal in de auto kom ik van z'n levensdagen niet meer bij de plug aan de zijkant namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de originele arm komt het wel in de richting.

Zoals ik het op de foto kan zien gaat de arm dan zowat 25mm omhoog bij het chassis.

Met de dikkere buis wordt dit probleem dus wel groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dirk en Erik: Kijk daarom vraag ik het liever nog eens na op een degelijk forum. Omdat er goed raad wordt gegeven :wink:

Ik zal de stangen lokaal verjongen met +- 5mm. De olie van de gearbox zal ik in de loop van volgende week proberen op te pakken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik een buiging (knik) in de buis aanbrengen. Hoeft niet zo veel te zijn zoals ik in kan schatten.

Andere mogelijkheid is aanpassen schokdempers zodat deze minder ver uitschuiven.

Vraag: Heb je bij het inveren niet hetzelfde probleem aan de bovenzijde?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Harry,

ik zal inderdaad een knik aan de boven- en onderzijde aanbrengen (enkel aan de kant van de achteras)

Om hetzelfde als de originele armen te behalen, hoef ik ongv 5mm in te knikken. Met een beetje handarbeid (en de juiste gereedschap) zal dat wel lukken :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

De knik is toegevoegd in de armen, ik zal ze straks/morgen monteren en foto's posten.

Ondertussen is een nieuwe pakking gemaakt voor de gearbox:

IMG_1097_zpsjtwc6wbx.jpg

Om de achteras volledig te monteren, moet ik de volgende beugel nog positioneren.

IMG_1099_zpszivotsiw.jpg

Kan er iemand mij de afstand geven van de beugel tov de achterste koker:

IMG_1098_zpsbztcq9hi.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze avond heb ik de gearbox gevuld met 1.5l olie en de pakking vervangen:

IMG_1100_zpselicmmnc.jpg

Jammer genoeg steunde de gearbox onder een kleine hoek, waardoor de olie langs de achterkant liep.

Nu vroeg ik me af, hoe deze afgedicht is tijdens het rijden (bvb op een helling) Is de koppelstang naar de achteras hier tevens de afdichting?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja. En de olie moet je er pas in doen als de bak gemonteerd is. Daarvoor is die stop aan de zijkant.

Ik heb een stop beven op het deksel gemaakt en een aftap plug waar de magneet onder in de bak zit.

Ik zal morgen wat foto's hiervan posten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje Harry voor de foto's.

Ik zal op de bovenplaat ook een vuldop plaatsen. Maar aan de onderkant zal ik het nog moeten bekijken (ik heb er thuis het materiaal niet voor).

Dit weekend hebben we de motor en de gearbox al kunnen (pre-)fitten. Afhankelijk van de opmerkingen / controles blijft de motor op zijn plaats. Deze week loop ik een paar punten na.

IMG_0019_zpsyl04cvce.jpg

IMG_0022_zpsoxom3l4c.jpg

IMG_0028_zpslvhdqbhp.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, bak vlak zetten en de zijstop eruit. Als er niets meer uitloopt is het goed.

Ik heb een mooie dop die ik in het gat van de cardanas stop tijdens montage van motor en bak. Dan loopt de olie er niet meteen uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mbv de foto's en na wat zoekwerk in mijn dozen, heb ik de Gearbox mount teruggevonden:

IMG_1101_zpsdalhuvgb.jpg

Aangezien de staat van de mount, heb ik besloten "zelf iets te maken" (gekopieerd van het net) :

WP_20150205_002_zpsqa4hxpkj.jpg

Dit weekend kan alles ingebouw worden zoals het hoort

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bouw vordert gestaag, maar er is niets opmerkelijks te tonen. De steunen worden gelakt en gemonteerd.

Verder wordt alles klaar gelegd voor de verdere montage.

Ik wil graag de radiator vervangen, maar ik vind nergens een referentie op de huidige radiator. Weet er iemand welke radiator er normaal wordt gebruikt?

WP_20150210_001_zpskjbtnu55.jpg

Ook wil ik verder met de aansluitingen op de motor. De ophanging van de Startmotor lijkt me eenduidig. Enkel vind ik de opening aan de gearbox zijde groot uitvallen.

IMG_1102_zpsdmk3rfd7.jpg

Ik verwacht hier een afsluiting voor de montage van de motor, maar ook hier kon ik niets van terugvinden.

Mag de motor gewoon gemonteerd worden, of moet er een afdichting gemonteerd worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...