Harry Bouma Geplaatst: 24 januari 2015 Rapporteer Delen Geplaatst: 24 januari 2015 De aanslag voor de uiterste uitvering wordt bepaald door de schokdemper.Zoals het er bij jou nu uitziet lijkt er iets niet goed gemonteerd.Maar ik kan me vergissen, ik heb al meer zaken gezien waarover ik mij normaalgesproken erg over verbaas.Overigens zal ondanks dat de wagen bij belasting lager ligt, de situatie zich vaak voordoen waarbij de wagen geheel uitveerd.Denk aan bochten en over een "cup" in de weg.Bij oudere rallyautos hingen we een stuk ketting aan het chassis en de as om de uitvering te beperken. (zou ik overigens nu niet doen) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Erik Mansvelder Geplaatst: 25 januari 2015 Rapporteer Delen Geplaatst: 25 januari 2015 Hoi,De Buis diameter van 25 naar 35 is misschien toch wel het probleem.Normaal zou de arm bij de achteras dicht bij het bevestigingspunt dus 5 mm hoger kunnen.Hierdoor komt de arm bij het chassis een stuk hoger.Als je de originele arm gebruikt komt het dan wel uit? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
V Meertens Geplaatst: 25 januari 2015 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 25 januari 2015 Met de originele arm heb ik hetzelfde voor (minder uitgesproken weliswaar)Blijkbaar ben ik niet de enigste, op een ander forum zijn er ook klachten van brekende armen (door impact van de achteras)ik zie de volgende mogelijkheden:- kettingen monteren zoals Harry aangeeft (heeft ook niet mijn voorkeur)- de hoogte van de ophangpunten aanpassen (maar ik vrees voor extra torsie/verdraaiing, aangezien de draaicirkel zal veranderen)- een knik in de arm aanbrengen (moet ik verder in detail bekijken)- soort van bumpstops monteren op het chassis (heeft mijn persoonlijke voorkeur) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
V Meertens Geplaatst: 25 januari 2015 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 25 januari 2015 Aangezien ik nog vol vragen zit, hier alvast eentje voor de "kenners" Ik wil in de volgende dagen (na het uitlijnen van de achteras) de Gearbox installeren. Nu dat deze los ligt, leek het mij een goed moment om de olie te vervangen.Na wat opzoekwerk, blijkt deze van een Ford MK2 escort te komen en daarover lees ik uiteenlopende dingen.Volgens sommigen mag de olie levenslang erin blijven, terwijl anderen deze vervangen mbv een vacuumpomp ed.Zijn er forumgangers die hier een eenduidig antwoord op kennen? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dirk Strikwerda Geplaatst: 25 januari 2015 Rapporteer Delen Geplaatst: 25 januari 2015 De lucht alleen al van de olie als dat er jaren in heeft gezeten ! Lifetime olie is onzin.Je hebt de bak er horizontaal uitgehaald begrijp ik. Bij kantelen van de bak loopt de olie er meestal aan de cardanas kant uit.Vervolgens dekseltje eraf halen en smurrie onder uit de bak halen. Heb ik inderdaad met vacuumpompje voor remmen gedaan. Ligt ook nog een magneet onderin.Nieuwe pakking erop en deksel weer monteren. Ik heb in het deksel aan de voorkant een extra vulopening/peilstok gemaakt. Eenmaal in de auto kom ik van z'n levensdagen niet meer bij de plug aan de zijkant namelijk. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Erik Mansvelder Geplaatst: 25 januari 2015 Rapporteer Delen Geplaatst: 25 januari 2015 Met de originele arm komt het wel in de richting.Zoals ik het op de foto kan zien gaat de arm dan zowat 25mm omhoog bij het chassis.Met de dikkere buis wordt dit probleem dus wel groter. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
V Meertens Geplaatst: 25 januari 2015 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 25 januari 2015 Dirk en Erik: Kijk daarom vraag ik het liever nog eens na op een degelijk forum. Omdat er goed raad wordt gegeven Ik zal de stangen lokaal verjongen met +- 5mm. De olie van de gearbox zal ik in de loop van volgende week proberen op te pakken Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Erik Mansvelder Geplaatst: 25 januari 2015 Rapporteer Delen Geplaatst: 25 januari 2015 Ik zou zelf de originele maat (25mm) van de buis aanhouden.En uitzoeken waarom de as op de arm kan komen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harry Bouma Geplaatst: 25 januari 2015 Rapporteer Delen Geplaatst: 25 januari 2015 Persoonlijk zou ik een buiging (knik) in de buis aanbrengen. Hoeft niet zo veel te zijn zoals ik in kan schatten.Andere mogelijkheid is aanpassen schokdempers zodat deze minder ver uitschuiven.Vraag: Heb je bij het inveren niet hetzelfde probleem aan de bovenzijde? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
V Meertens Geplaatst: 26 januari 2015 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 26 januari 2015 Harry,ik zal inderdaad een knik aan de boven- en onderzijde aanbrengen (enkel aan de kant van de achteras)Om hetzelfde als de originele armen te behalen, hoef ik ongv 5mm in te knikken. Met een beetje handarbeid (en de juiste gereedschap) zal dat wel lukken Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harry Bouma Geplaatst: 26 januari 2015 Rapporteer Delen Geplaatst: 26 januari 2015 Als je een tig apparaat hebt kun je die wel misbruiken om de buis voldoende op te warmen om moeiteloos te buigen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
V Meertens Geplaatst: 30 januari 2015 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 30 januari 2015 De knik is toegevoegd in de armen, ik zal ze straks/morgen monteren en foto's posten.Ondertussen is een nieuwe pakking gemaakt voor de gearbox:Om de achteras volledig te monteren, moet ik de volgende beugel nog positioneren.Kan er iemand mij de afstand geven van de beugel tov de achterste koker: Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
V Meertens Geplaatst: 31 januari 2015 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 31 januari 2015 Deze avond heb ik de gearbox gevuld met 1.5l olie en de pakking vervangen:Jammer genoeg steunde de gearbox onder een kleine hoek, waardoor de olie langs de achterkant liep.Nu vroeg ik me af, hoe deze afgedicht is tijdens het rijden (bvb op een helling) Is de koppelstang naar de achteras hier tevens de afdichting? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harry Bouma Geplaatst: 31 januari 2015 Rapporteer Delen Geplaatst: 31 januari 2015 Ja. En de olie moet je er pas in doen als de bak gemonteerd is. Daarvoor is die stop aan de zijkant.Ik heb een stop beven op het deksel gemaakt en een aftap plug waar de magneet onder in de bak zit.Ik zal morgen wat foto's hiervan posten. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
V Meertens Geplaatst: 31 januari 2015 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 31 januari 2015 Hey Harry,ok bedankt! Dat wist ik niet Is de plug aan de zijkant tevens het max niveau? Ik heb het nog niet kunnen nameten, maar dat zal ik morgen sowieso doen Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
J. Bakker Geplaatst: 1 februari 2015 Rapporteer Delen Geplaatst: 1 februari 2015 ja dat is direct ook om het niveau te controleren Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harry Bouma Geplaatst: 1 februari 2015 Rapporteer Delen Geplaatst: 1 februari 2015 Beetje lastig een foto te maken, maar in de schaduw kun je net de vuldop zien.Ik heb tevens een gat in de bovenbeplating zitten waardoor ik dan met een trechter de bak af kan vullen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
V Meertens Geplaatst: 2 februari 2015 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 2 februari 2015 Dankje Harry voor de foto's.Ik zal op de bovenplaat ook een vuldop plaatsen. Maar aan de onderkant zal ik het nog moeten bekijken (ik heb er thuis het materiaal niet voor).Dit weekend hebben we de motor en de gearbox al kunnen (pre-)fitten. Afhankelijk van de opmerkingen / controles blijft de motor op zijn plaats. Deze week loop ik een paar punten na. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harry Bouma Geplaatst: 3 februari 2015 Rapporteer Delen Geplaatst: 3 februari 2015 Op verzoek Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
V Meertens Geplaatst: 3 februari 2015 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 3 februari 2015 Dankje Harry! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Francesco De Stefano Geplaatst: 4 februari 2015 Rapporteer Delen Geplaatst: 4 februari 2015 Yep, bak vlak zetten en de zijstop eruit. Als er niets meer uitloopt is het goed.Ik heb een mooie dop die ik in het gat van de cardanas stop tijdens montage van motor en bak. Dan loopt de olie er niet meteen uit. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Philip van de Poel Geplaatst: 4 februari 2015 Rapporteer Delen Geplaatst: 4 februari 2015 Hier de beloofde foto's...Veel plezier ermee Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
V Meertens Geplaatst: 4 februari 2015 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 4 februari 2015 Thx!alle foto's zijn handig Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
V Meertens Geplaatst: 6 februari 2015 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 6 februari 2015 Mbv de foto's en na wat zoekwerk in mijn dozen, heb ik de Gearbox mount teruggevonden:Aangezien de staat van de mount, heb ik besloten "zelf iets te maken" (gekopieerd van het net) :Dit weekend kan alles ingebouw worden zoals het hoort Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
V Meertens Geplaatst: 11 februari 2015 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 11 februari 2015 De bouw vordert gestaag, maar er is niets opmerkelijks te tonen. De steunen worden gelakt en gemonteerd.Verder wordt alles klaar gelegd voor de verdere montage.Ik wil graag de radiator vervangen, maar ik vind nergens een referentie op de huidige radiator. Weet er iemand welke radiator er normaal wordt gebruikt?Ook wil ik verder met de aansluitingen op de motor. De ophanging van de Startmotor lijkt me eenduidig. Enkel vind ik de opening aan de gearbox zijde groot uitvallen.Ik verwacht hier een afsluiting voor de montage van de motor, maar ook hier kon ik niets van terugvinden.Mag de motor gewoon gemonteerd worden, of moet er een afdichting gemonteerd worden? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.