Ga naar inhoud

Vrijdag MK Indy Engeland geweest om mijn kit te gaan ophalen


Gast FrederikHoornaert

Aanbevolen berichten

  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
Gast Hoornaert Michael

moeilijk?

voor de ene wel en voor de andere niet,

je hebt in ieder geval een andere stuurrack nodig,

pedalen moeten verplaatst worden, daar komt wat laswerk bij,

en de hoofdremcylinder en de remleidingen moeten ook verplaatst worden,

de steunen voor de stuurkolon verplaatsen, ook laswerk,

en eventueel wat electra uitlengen van de stuurkolon.

en een nieuw dashbord als je het netjes wil doen.

groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast N. Schuurman

hey dit ziet er echt te gek uit man zo snel!!

mijn vader en ik willen zelf ook wel een MK Indy (fire)Blade maken, we hebben meer dan genoeg ruimte en qua bouwkosten willen we zo rond de 10k komen en voor op de weg denk dan 13k ofzo.

we hebben ook al een paar schuren zelf gebouwd en een sauna (ik weet dat zijn hele andere dingen) maar wat ik ermee wil zeggen is dat we wel goed kunnen klussen. Alleen hebben we niet heel veel ervaring met het las apperaat en zijn ook geen electro-monteurs, maar kunnen goed met boutjes, popnagels, schroven ect overweg.

zou dit te doen zijn of is het echt heel moeilijk en is een Fireblade motor een lekker blok. en we willen de kit bij www.haselier.nl kopen heeft iemand ervaring met deze winkel en weet iemand of we dan kit met stuur aan linker of rechterkant krijgen.

groetjes

en trouwens nog suc6

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Hoornaert Michael

@ N.Schuurman

zelf een kitcar bouwen als je totaal geen ervaring hebt met automechanique en auto electric zal wel een avontuur worden.

aan een mk moet inderdaad wat gelast worden,

maar valt nog mee,

hier en daar een steuntje bij voor radiator en zo,

maar als je de electra voledig volgens de regels van de kunst wil uitvoeren (perfect) kruipt er bijna evenveel werk in als de bouw van je kit,

wil ik hiermee zeggen dat je deze fase niet mag onderschatten,

je moet vooral alles op zijn tijd doen,

anders gebeuren er missen.

bij enige twijfel over iets, opzoeken op internet,

op foto's vergelijken, of hier op het forum vragen,

die zullen je zeker helpen met wat technische bijstand

beter 3x nakijken dan 1x missen,

als je een mk besteld kun je altijd kiezen,

LHD of RHD

en luc haselier zal je zeker wel de nodige uitleg geven.

als je de stap zet en je hebt vragen over mk,

wij hebben er al 2 gebouwd,

(zie ook in foto galerij onder mk indy blackbird)

je mag me gerust mailen.

groeten,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast N. Schuurman

@ Michael

bedankt voor je antwoord en zo te zien kunnen we dus wel bij haselier gaan praten. we willen de auto eigenlijk gebruiken voor lekker toeren(en wat te doen in het weekend) maar als er even niemand is, even het gas erop. dus denk dat een fireblade toch wel een goede motor is??

en ik zie ook telkens das mensen een LHD auto hebben i.v.m. gewichts verdeling, maar maakt dat nou heel veel uit voor op de openbare weg of is dit eigenlijk vooral handig bij een race?

en over die electra ik denk dat we er wel uitkomen als we gewoon goed kijken en als het echt niet lukt ik idd op het forum kijk en we hebben een goede kennis in de straat die electricien is dus dan moet het wel goed komen.

alvast bedankt en trouwens je blackbird ziet er geweldig uit zo willen wij hem ook bouwen

groetjes Niels

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...
Gast K.Vereecken

a_783.jpg

Hebben jullie dit motorkader ook meegeleverd gekregen van MK ?

Ik ben in December vorig jaar mijn MK Indy R gaan halen bij MK en daar zat ook een motorkader bij + motorsteunen voorzien voor een ZX12R.

Voor zover alles OK, maar....

diffr.jpg

Tijdens mijn school-opleiding zei men dat de flens van de uitgaande as van de motor parallel moet zijn met de flens van het differentieel (linkse situatie). Anders krijgt men owv de cardankoppeling een fluctuerende rotatiesnelheid aan het differentieel bij een constante snelheid van de motor. Dit kan leiden tot extra slijtage en trillingen. De installatie van de R1 lijkt mij hier OK te zijn.

Ik heb nu wel de ZX12R nog niet geïnstalleerd, maar het ziet er naar uit dat ik een situatie zal voorhebben zoals rechts op de tekening. De uitgaande flens is niet parallel met de flens van het differentieel. (al is de hoek van de motor tov het diff een beetje overdreven.

Moet ik me zorgen maken over extra belasting op vooral de versnellingsbak en de motorsteunen verplaatsen zodat de motor komt te liggen zoals jullie R1 of ......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast K.Vereecken
mijn staat ook een beetje scheef in de horizontale richting tov de diff. Geen trillingen waarneembaar. Als je de theorie erachter wil: (wel niet mijn cup of tea) http://www.baileymorris.co.uk/technical5.asp

Interessant ! Kzal het nog een 10-tal keer moeten lezen tegen dat ik het begrijp, maar als ik het goed begrijp zou het mogelijk moeten zijn om deze "foute" uitlijning te compenseren door een U-joint te verdraaien (terwijl deze normaal op eenzelfde as overeen moeten komen.

Dus als je een cardanas hebt met een schuifstuk (Simon, ik dacht dat jij er zo één hebt) zou je deze moeten verdraaien (als die er volledig uitgeschoven kan worden natuurlijk) om de "foute" uitlijning op te heffen.

Tot zover mijn theorie. Ik ga er nog wat verder induiken....

Hier http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_joint wat

info over U-joints en fluctuerende toerentallen door foute uitlijning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn staat ook een beetje scheef in de horizontale richting tov de diff. Geen trillingen waarneembaar. Als je de theorie erachter wil: (wel niet mijn cup of tea) http://www.baileymorris.co.uk/technical5.asp

Interessant ! Kzal het nog een 10-tal keer moeten lezen tegen dat ik het begrijp, maar als ik het goed begrijp zou het mogelijk moeten zijn om deze "foute" uitlijning te compenseren door een U-joint te verdraaien (terwijl deze normaal op eenzelfde as overeen moeten komen.

Dus als je een cardanas hebt met een schuifstuk (Simon, ik dacht dat jij er zo één hebt) zou je deze moeten verdraaien (als die er volledig uitgeschoven kan worden natuurlijk) om de "foute" uitlijning op te heffen.

Tot zover mijn theorie. Ik ga er nog wat verder induiken....

Hier http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_joint wat

info over U-joints en fluctuerende toerentallen door foute uitlijning.

Nou als je goed kijkt, zie je dat het verdraaien niet het juiste woord is.

Gaat erom dat de hoeken gelijk zijn. De theorie is dat de snelheden in tegengestelde richting gelijk moeten zijn in de joint. Met de nadruk op tegengesteld. Zodat ze dus elkaar opheffen. Dit betekent dat je ergens dezelfde hoek moet plaatsen.

En dus mag dat ook zoals in het eerste plaatje..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast K.Vereecken

mijn staat ook een beetje scheef in de horizontale richting tov de diff. Geen trillingen waarneembaar. Als je de theorie erachter wil: (wel niet mijn cup of tea)

Interessant ! Kzal het nog een 10-tal keer moeten lezen tegen dat ik het begrijp, maar als ik het goed begrijp zou het mogelijk moeten zijn om deze "foute" uitlijning te compenseren door een U-joint te verdraaien (terwijl deze normaal op eenzelfde as overeen moeten komen.

Dus als je een cardanas hebt met een schuifstuk (Simon, ik dacht dat jij er zo één hebt) zou je deze moeten verdraaien (als die er volledig uitgeschoven kan worden natuurlijk) om de "foute" uitlijning op te heffen.

Tot zover mijn theorie. Ik ga er nog wat verder induiken....

Hier http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_joint wat

info over U-joints en fluctuerende toerentallen door foute uitlijning.

Nou als je goed kijkt, zie je dat het verdraaien niet het juiste woord is.

Gaat erom dat de hoeken gelijk zijn. De theorie is dat de snelheden in tegengestelde richting gelijk moeten zijn in de joint. Met de nadruk op tegengesteld. Zodat ze dus elkaar opheffen. Dit betekent dat je ergens dezelfde hoek moet plaatsen.

En dus mag dat ook zoals in het eerste plaatje..

Inderdaad. Als ik het goed begrijp is de ideale situatie als de hoeken gelijk zijn, MAAR indien dit niet mogelijk is (motor past anders niet oid); dan kan dit (voor een gedeelte) gecompenseerd worden door één cardankoppeling te verdraaien. Bij http://www.baileymorris.co.uk/technical5.asp is hier een rekenvoorbeeld uitgewerkt. De 2 hoeken β1 en β2 zijn hier niet gelijk.

En ik denk dat er veel bouwers zich weinig zorgen maken over deze hoeken die niet gelijk zijn, maar dat kan in het slechtste geval zorgen tot trillingen die de (soms zelf opgelaste en niet uitgebalanceerde) cardans kan losrukken van de versnellingsbak of differentieel en enorme schade aanrichten onder de motorkap of slechter nog ter hoogte van de zitplaats. Het zal de eerste keer niet zijn.... :shock: (just my 2 cents, wil niemand ongerust maken, maar hou het toch in de gaten !)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja klopt wel, veiligheid voor alles. Ik heb ondertussen een propcatcher gemaakt, just in case. Het gebeurt blijkbaar wel veel bij een BEC dat de bouten aan de propadaptor loskomen, is best wel een gevaarlijke situatie, zonder veiligheidsmaatregels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...