Ga naar inhoud

Westfield SEiW project, eerste meters met boost gemaakt!


Peter Pepping

Aanbevolen berichten

8 uur geleden zei Patrick vd Langenbergh:

Ik ben pas met de MNR (Honda K20A motor met OMEX 710 ecu) naar de Belgische variant van de APK geweest. Na drie maal (jawel, 3 maal. Eerst met 1 cat, daarna met 2 cat...) een rode kaart (APK-afkeur...) wegens het niet halen van de emissie-eisen, heb ik de ervaring opgedaan dat de motor niet warm, maar heet moet zijn om de goede immissiewaarden te halen...

Bij een koelwater temperatuur van 85°C had ik een CO van ± 6% en een lambda-waarde rond de 2,5. Echter wanneer de koelfan aanslaat (95°C) was de CO plotsklaps gedaald naar 0,15% of zo en de lambda-waarde naar rond de 1... Zomaar, zonder ook maar één aanpassing in ecu of uitlaat!

Van een gewisse rode kaart naar een groene (van afkeur naar een goedkeuring)... 

Ik heb voor de Nederlandse lezers enkele vertalingen Vlaams <> Nederlands toegevoegd... :smile: 

 

Greetz, Patrick

Zet in dat geval je ontsteking maar ietsje vroeger op de testtoerentallen. Kan ook zijn dat je ET compensantie bij 85°C nog een waarde heeft. Heb ik oook al gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 79
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Peter Pepping

    32

  • Harry Bouma

    11

  • Harm Boerma

    7

  • Paul van der Knijff

    6

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

afgelopen vrijdag niet naar de controlekeuring geweest, uitstoot nog niet in orde. wel verbeterd maar als je toeren (2500/3000) maakt blijft hij deze niet vasthouden en gaat in een regelmatige cyclus omhoog en omlaag in toeren. met de stekker van de lambda eraf blijft hij wel op toeren.

klinkt als een trage lambdasensor, ofwel versleten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden zei Peter Pepping:

afgelopen vrijdag niet naar de controlekeuring geweest, uitstoot nog niet in orde. wel verbeterd maar als je toeren (2500/3000) maakt blijft hij deze niet vasthouden en gaat in een regelmatige cyclus omhoog en omlaag in toeren. met de stekker van de lambda eraf blijft hij wel op toeren.

klinkt als een trage lambdasensor, ofwel versleten.

Meer een kwestie van een te rijke mapping en een niet bijpassende waarde van de lambda tabel bij toerental en tps/map waarde.

Je lambda regeling staat zich waarschijnlijk suf te regelen. Door de grote afwijking schiet hij steeds heen en weer. Google maar eens op de effecten van een PID regeling.

Een lambda sonde is per definitie traag.

Als je toerental ook nog heen en weer wandeld moet je voor de keuring de ontsteking bij 2000 toeren iets vroeger zetten dan bij 2500 toeren en iets later bij 3000 toeren.

Hiermee houdt je het toerental tijdens de keuring stabiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je nog gecontroleerd op foutmeldingen?

Haal anders de accu een poosje los, dan wordt je ecu gereset.
Het kan zijn dat hij door de lekkages zichzelf een beetje verkeerd ingeleerd heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, de conclusie dat de lambda sonde overleden is, lijkt logisch. Ik mag aannemen dat jouw systeem nog geen wideband lambda heeft, dus in elk toerenbereik snel kan meten. Die sonde doet het prima bij lage toerentallen maar that's it !   Zoals Harry al aangeeft staat het systeem zich suf te regelen binnen de z.g. hysteresis loop van een pid regelaar. Vergelijk het met een oude kamer thermostaat van de cv. Staat gezellig op 21 graden en de kamertemperatuur is 20 graden. Thermostaat gooit full wack (aan of uit) de ketel aan en de temperatuur loopt op. De thermostaat kan het niet bijbenen en bij 21 graden, in werkelijkheid is het al 22 graden, denkt dat ding, k.., laat ik nu maar uitschakelen. Vervolgens zakt de temperatuur en bij 20 graden, in werkelijkheid 19 graden, schakelt de thermostaat de ketel weer aan. Reden waarom we tegenwoordig modulerende ketels en thermostaten hebben. Technisch gedoe, maar in de praktijk dus een meer constante temperatuur = toerental....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klein lijstje om een beetje trouble shooting te doen.
Kom je er echt niet uit dan mag je wel langs komen, ik heb een Weber alpha lambda meter en een 4 gas tester in de werkplaats staan als je wat wilt proberen.
Ik zie dat eea niet meer standaard is, dus best kans dat je het niet ingeregeld krijgt met een standaard ecu. Luchtfilter en uitlaatsysteem en de plek van de lambda sonde maakt uit in zo'n geval.

Uitlaatgaswaardes 4 gas tester.

L=Laag
H=Hoog
G=Gemiddeld

CO CO2 HC O2         Mogelijke defect
H      L     H    H          Rijk mengsel met ontstekingsuitval
H      L     H    L           Defecte thermostaat of temperatuursensor
L       L     L   H           Uitlaat lekkage na de katalysator
L      H     L    H           Injector slaat over
H      L   GL   L            Rijk mengsel
H     H     H    H           Injector slaat over, katalysator werkt niet, combi rijk mengsel en valse lucht
L      L     H   H           Ontstekingsuitval, arm mengsel, valse lucht
L      H     L   L            Goede verbranding en een goed werkende katalysator

CO    0-0,5%
HCC  0-30ppm
CO2  14-16,5%
O2     0-0,5%

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de informatie heren! morgen horen jullie of de lambdasonde het probleem was.

Dirk, er zin idd geen wideband in maar heb er wel een om mee te meten, dus in een buisje gemaakt en achterin de uitlaat gehangen om de lucht/brandstof verhouding te meten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Nou, het kenteken laat nog even op zich wachten jammer genoeg. Bij het meten van de uitstoot schommelen de waardes te veel.

nieuwe lambdasensor zit erop (oude was niet voor deze motor) en heb de injectoren laten reinigen (welke zeer vervuild waren volgens de specialist) maar de motor houd zijn toeren nog niet stabiel.

nu de compressie maar eens meten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit probleem ook wel gehad, probeer eens de 76 graden (of daaromtrent) die er normaal inzit  te vervangen door een 94 graden exemplaar.

Bij mij heb ik de shortterm trim temperaturen een stuk moeten verlagen om effect te hebben bij een 76 graden thermostaat. (c20XE)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

zucht, er zit nog even wat meer werk in de motor om deze goed te krijgen, compressie in de middelste 2 cilinders is te laag. Ook als je in de uitlaatpoorten kijkt zie je nattigheid, terwijl de buitenste mooi droog zijn.

Dus de kop moet er af, ws kleppen of koppakking...

eerst nog even een lektest doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

compressie verlies kwam door 3 lekkende uitlaatkleppen, en enkele geleiders hadden speling. Dus kleppen en zittingen slijpen en nieuwe geleiders was het plan. Alleen bij het demonteren van de geleiders kwam ik erachter dat er 2 verschillende maten inzaten... sommige veel te strak, iemand heeft dus zitten klooien met een vorige kop revisie. Plan is nu om de geleider kamers te kotteren en bronzen exemplaren te monteren, hopelijk duurt het allemaal niet te lang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

3 jaar na aankoop van het project is het nu eindelijk zover, vandaag probleemloos de apk doorgekomen en dus helemaal klaar! vanmiddag de polder beetje rondgereden, zondag mooie rit maken! :D

IMG_20171013_131354.jpg

aangepast door Peter Pepping
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Deze winter staat er een grote klus op het programma, namelijk de c20xe voorzien van een compressor. Dat betekend ook dat er een programmeerbare ECU, Intercooler, sterkere versnellingsbak, grotere injectoren en div pulley's/slangen nodig zijn. Wanneer het weer te slecht word om te rijden begin ik met het plaatsen van de componenten, tot die tijd uitzoeken hoe alles werkt en wat ik allemaal nodig heb. Zin in deze klus!

de eerste spullen zijn al binnen:

0eboj36tg8oy.jpg

Gereviseerde "heavy duty" Ford T9 met andere ratio's en rechte vertanding 🙉

Eaton M62 compressor met magneetpulley. madmax style :)

   

aangepast door Peter Pepping
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden zei Rudie Heikens:

"Rechte vertanding"  Vraag maar es naar de ervaringen met zo'n bak aan Paul van der Knijff...

Bak is supersterk, maar...

OP de straat wordt je horendol van de herrie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Pim de Jonge:

Ben ook erg benieuwd, ga intern in de motor ook nog wat aanpassen? Ik heb een Eaton M90 die ik op een Volvo B234, 2,3 ltr blok wil plaatsen.

M90, das een flinke! maar beter aan de grote kant zodat je niet tot de maximale toeren van de compressor hoeft te gaan.

Intern is mijn motor al helemaal klaar voor drukvulling, dus lage compressie zuigers, drijfstangen, gordelplaat en zuigerbodemkoeling.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...
  • 2 weken later...

Deze bak moet volgens de verkoper in ieder geval 280 pk aankunnen (max koppel zou ms handiger zijn) of bedoel je iets anders met versterkt, Harm? 

 

vandaag begonnen met de ombouw, motor eruit voor wat onderhoudswerkzaamheden en om de bak te kunnen wisselen.

cee5whrfoo9g.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peter, heb je geen problemen met de grondspeling? Oliefilter lijkt nogal uit te steken.

Ik heb dat bij mij veranderd, en gebruik nu een 30mm korter filter (met terugslagklep). Dat scheelt ongeveer de helft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in




×
×
  • Nieuwe aanmaken...