Ga naar inhoud

Westfield SEiW project, eerste meters met boost gemaakt!


Peter Pepping

Aanbevolen berichten

  • Reacties 79
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Peter Pepping

    32

  • Harry Bouma

    11

  • Harm Boerma

    7

  • Paul van der Knijff

    6

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Peter,

je moet eens op kitcaronderdelen.nl kijken. exterieur --> tankdoppen. Daar staat bijvoorbeeld een geborstelde hieraan zit het extradeel dat je nodig hebt om er een benzine bestendige slang tussen te zetten.

Deze zit ook op mijn Westfield alleen kan er geen goede foto van vinden :roll:

Groet Joey

Link naar reactie
Delen op andere sites

Harm, denk je dat een andere dop wel aansluit? want de tankopening zit er naast, lager en onder een andere hoek tov de dop. maar als je even wilt kijken of je nog wat hebt liggen graag!

Joey, heb zo'n deel en stukje slang gekocht maar dan nog krijg je de boel niet aan elkaar, te scherpe hoek.

24pih4j.jpg

Dus m'n broer maakt een nieuwe vulhals zodat deze recht voor de dop zit :-D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 1 maand later...

Het is even rustig met de updates maar gestaag vordert het project, ben nu bezig met het dry sump systeem en wanneer dat erop zit kan de motor er definitief in en kunnen alle aansluitingen in orde gemaakt worden.

Nu laat je bij een dry sump de olie afzuigen en aanvoeren door een riem aangedreven oliepomp maar waarom de originele pomp niet uit de olietank laten zuigen? kan het oliefilter mooi blijven zitten en je hebt alleen een afzuig pomp nodig wat weer minder kracht kost. Iemand ervaring met deze opzet?

De standaard oliepomp van een C20xe staat niet bekend om zijn betrouwbaarheid en word veel vervangen door een pomp van een z20let (OPC/Speedster) welke meer capaciteit heeft maar vooral betrouwbaarder is. Pomp gevonden op Ebay en dus aan het sleutelen gegaan.

Gehele distributie moet eraf om de pomp te kunnen demonteren:

syw9eb.jpg

Het gedeelte wat tegen het blok zit is hetzelfde maar het oliefilter zit iets anders en vooral het gedeelte waar normaal de aanzuigbuis opzit is anders:

bijz3r.jpg

Alles weer gemonteerd met nieuwe pakking en keerring, ook gelijk maar een nieuwe distributieriem erop.

2uy3x9u.jpg

Door het ovale gat word normaal gesproken de olie aangezogen uit het carter maar ik wil uit een externe tank zuigen dus word de carterpan aangepast en met wat frees en laswerk moet er een slang aansluiting op komen.

nv1gqv.jpg

Kan op internet niet veel vinden over deze opzet van een dry symp maar ik zie niet waarom dit minder goed zou werken, of zie ik wat over het hoofd?

dry-sump pomp kan ik tegen inkoop krijgen maar zoek nog een olietank met 5" diameter, iemand nog wat liggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met dry sump pomp bedoel je waarschijnlijk de scavenge pomp? Als je die gaat gebruiken moet de capaciteit groter zijn dan die van de oliepomp.

Bovendien is de bedoeling van een drysump systeem dat de scavengepomp onderdruk in het carter creëert. Hiervoor moeten de reguliere openingen in het kleppendeksel afgedopt worden.

Verder adviseer ik je om het sensorwiel van de krukas te verwijderen, deze willen ook graag breken bij hogere toeren.

Je kunt de krukas sensor voor op de poelie plaatsen met een 60-2 schijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 5 maanden later...

Oei, laatste post is van mei... hoog tijd voor een update!

 

Tussentijds wel wat kleine zaken opgelost en dingen besteld maar ik kan nu weer verder met de grote werkzaamheden.

 

Binnenkant van de aangepaste carterpan, hier ontbreekt alleen nog de groef voor de o-ring, welke er nu wel in zit.

205xzc5.jpg

 

Zo ziet het er van onder uit

if52xj.jpg

 

Zo staat de Westfield er nu bij, motor erin en druk bezig met alles aansluiten.

24zk755.jpg

 

Hopelijk is de volgende update wat eerder :wink:

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Het was weer even stil hier maar nu groot nieuws! de motor loopt, nog wel een kleine olie lekkage op een koppeling maar hij loopt mooi en de druk is goed met het dry-sump systeem, heel blij mee!

Nu nog een paar kleine puntjes oplossen en dan op jacht naar een (NL) kenteken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi, maar ik snap nog niet veel van je drysump systeem, je gebruikt de oliepomp op de originele plek zover begrijp ik het nog, maar vanwaar zuigt de oliepomp het aan? en hoe wordt de olie uit het carter gehaald? Zoals ik het nu op de fotos zie pomp je het carter vol en zuigt dezelfde pomp het via een tank weer af met daartussen ergens een oliefilter en koeler.

Je kunt normaal gesproken wel de originele pomp gebruiken, maar ik zie nergens een afzuigpompzitten die essentiëel is voor een drysump.

Overigens moet je je afvragen of een oliekoeler bij een Seven noodzakelijk is. Mijn motor, die niet echt kinderachtig is krijg ik met moeite op 60 graden, en ook alleen met het vervangen van de termostaat van 74 graden naar 92graden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Harry, de originele oliepomp zuigt uit de dry sump tank en een riem aangedreven scavenge pomp zuigt het carter leeg en vult de tank. 

Zal de temperatuur in de gaten houden, als de koeler er af kan scheelt dat weer n kilo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Peter Pepping:

Harry, de originele oliepomp zuigt uit de dry sump tank en een riem aangedreven scavenge pomp zuigt het carter leeg en vult de tank. 

Zal de temperatuur in de gaten houden, als de koeler er af kan scheelt dat weer n kilo.

Ok dan snap ik het. Jouw opzet komt inderdaad wel meer voor heeft echter 1 nadeel ten opzichte van een normale drysump pomp. Als de riem breekt dan merk je dit niet totdat het punt dat de oliepomp de motor met de complete olie inhoud heeft gevuld. Dat geeft wel een hoop troep.

Met een gecombineerde pomp zie de oliedruk direct wegvallen. Kan ook schadelijk zijn als je dit niet direct merkt. Vandaar dat er bij mij een oliedrukzender op de ecu zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Gister voor de importkeuring naar de RDW geweest, helaas afgekeurd op de uitstoot. Identificatie en de rest was allemaal goed, nu dus de oorzaak van de te hoge uitstoot vinden en weer terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bouwjaar is 1996, dus moet tussen de 0.5 en 0.3 zitten heb ik begrepen. Nu weet ik de waardes niet maar je kon aan de stationairloop horen dat er iets niet goed zat.

Even flink nadenken en Google er op los laten heeft 2 dingen opgeleverd, tankventilatiefilter zit er niet op maar regelklepje wel en zoog hier waarschijnlijk valse lucht, en een vacuüm stuurleiding van de carterventilatie zat dicht door een verstopte koppeling.

Nu loopt de motor mooi rond en klopt het voltage op de lambda sensor ook weer.

Vrijdag weer naar de RDW voor de controlekeuring maar eerst even langs de lokale garage om de uitstoot te meten.

Cat zit er tussen Harry! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga er morgen nog even heen met een fury. kon eergisteren weer terug omdat er morgens niet gekeurd kon worden. heb nog even aan keurmeester gevraagd over het geluid .deze zei me dat alleen bij twijfel er wat gemeten wordt als de wagen voor 1997 is. 

misschien extra pot erbij op zetten?

 

zit misschien niet helemaal op de route maar leuk als je bakkie komt doen in roden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Peter Pepping:

Bouwjaar is 1996, dus moet tussen de 0.5 en 0.3 zitten heb ik begrepen. Nu weet ik de waardes niet maar je kon aan de stationairloop horen dat er iets niet goed zat.

Even flink nadenken en Google er op los laten heeft 2 dingen opgeleverd, tankventilatiefilter zit er niet op maar regelklepje wel en zoog hier waarschijnlijk valse lucht, en een vacuüm stuurleiding van de carterventilatie zat dicht door een verstopte koppeling.

Nu loopt de motor mooi rond en klopt het voltage op de lambda sensor ook weer.

Vrijdag weer naar de RDW voor de controlekeuring maar eerst even langs de lokale garage om de uitstoot te meten.

Cat zit er tussen Harry! 

Bij mij werd tijdens de apk afgelopen week gekeken naar het volgende:

stationair beneden 3,5% CO

Verhoogd toerental (2500)  0,3%CO hondersten maken niet uit dus 0,39 is geen reden voor afkeur bij veel APK garages. (ik kan over deze regel echter niets vinden)

Tevens moet de Lambda waarde tussen 0,98 en 1,03 liggen (Bij stationair werd hier weer niet naar gekeken)

Bij de RDW meten ze het uitlaatgeluid. Bij mij mocht die 95DBa zijn onder een hoek van 45graden en 1 meter achter de uitlaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben pas met de MNR (Honda K20A motor met OMEX 710 ecu) naar de Belgische variant van de APK geweest. Na drie maal (jawel, 3 maal. Eerst met 1 cat, daarna met 2 cat...) een rode kaart (APK-afkeur...) wegens het niet halen van de emissie-eisen, heb ik de ervaring opgedaan dat de motor niet warm, maar heet moet zijn om de goede immissiewaarden te halen...

Bij een koelwater temperatuur van 85°C had ik een CO van ± 6% en een lambda-waarde rond de 2,5. Echter wanneer de koelfan aanslaat (95°C) was de CO plotsklaps gedaald naar 0,15% of zo en de lambda-waarde naar rond de 1... Zomaar, zonder ook maar één aanpassing in ecu of uitlaat!

Van een gewisse rode kaart naar een groene (van afkeur naar een goedkeuring)... 

Ik heb voor de Nederlandse lezers enkele vertalingen Vlaams <> Nederlands toegevoegd... :smile: 

 

Greetz, Patrick

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in




×
×
  • Nieuwe aanmaken...