Ga naar inhoud

MK Indy avontuur


Niels Schreuders

Aanbevolen berichten

  • Reacties 143
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Niels Schreuders

    76

  • Tim Valk.

    19

  • Harry Bouma

    12

  • B.Klaaijsen

    4

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

De foto gaf inderdaad een vertekend beeld. Bij de achteras niet. Liever de drukschakelaar in de bovenste aansluiting en de remleiding in de onderste.

Overigens heb ik uit voorzorg een schakelaartje op het pedaal. Als dat weigert hoef ik niet opnieuw te ontluchten. Ik spreek uit ervaring !!

Grt.Wim

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Stefan Ottenhof:

Niels de bocht bij de achteras is wel erg hoog om te ontluchten. Met een ontluchtingspomp lukt het wel maar met de voet kan het moeilijk worden. Misschien beter 2 haakse hoeken maken. 

Ja, dat viel mij ook al op, op de foto. Wellicht is het beter om de leiding even wat verder in te korten.

8 uur geleden zei Wim Camps:

De foto gaf inderdaad een vertekend beeld. Bij de achteras niet. Liever de drukschakelaar in de bovenste aansluiting en de remleiding in de onderste.

Overigens heb ik uit voorzorg een schakelaartje op het pedaal. Als dat weigert hoef ik niet opnieuw te ontluchten. Ik spreek uit ervaring !!

Grt.Wim

Wat is het voordeel van een drukschakelaar in de bovenste aansluiting, buiten het feit dat de remleiding dan niet eerst omhoog moet?

 

Niels B)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het ontluchten heb ik een dop met een bandenventiel. Als ik moet ontluchten ( alleen) zet ik +- 2 ato druk op de remvloeistof houder en ontluchten is een eitje.

Vooraf geprobeerd om 4 ato op een reserve tankje te zetten en die gaf geen krimp. PS ik werk altijd alleen en moet dus wel.

Grt Wim

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had ook een drukschakelaar op de remleiding, deze reageert erg traag, met andere woorden als ik een beetje remde gingen de remlichten niet branden, ik heb op bangggood

https://www.banggood.com/Universal-Motorcycle-Quad-Pit-Dirt-Bike-Drum-Rear-Brake-Light-Switch-Spring-Kit-p-1000273.html?rmmds=myorder

deze dus en deze heb ik gewoon parallel over de drukschakelaar gezet dus dan werkt het altijd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die verhalen heb ik inderdaad eerder gehoord. Heb 'm nu in ieder geval op 't circuit voor gezet i.v.m. drukopbouw. We proberen 't gewoon, werkt het inderdaad niet zo lekker dan zetten we 'n schakelaartje erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen week weer aan de auto kunnen werken! Helaas wel even de laatste volle week, dus vanaf nu voornamelijk weekend werk (hoop ik). Deze week is de voortgang niet heel erg zichtbaar aan de auto helaas, het was voornamelijk uitdenken en uittekenen deze week. In eerste instantie begonnen met het schakel mechanisme. Omdat er geen referentie materiaal voorhanden was, is het mechanisme gebaseerd op wat grove meetingen, intuïtie en krachtberekeningen om de overbrengingen te bepalen. Op basis hiervan enkele 3d ontwerpen gemaakt, uitgeprint en gepast op de auto. Zo heb ik enkele ontwerpen gemaakt, maar verder dan een papieren/kartonnen prototype kom ik helaas niet. Geen freesmachine thuis, dus ook niet in staat even snel het een en ander uit te proberen. Dus onderstaande afbeelding is het volledige mechanisme, de hefbomen heb ik vervolgens besteld en worden nu gefreesd. De hefbomen worden voorzien van twee lagers zodat ze soepel lopen. De duw- en trekstangen worden voorzien van stangkoplagers en een gaffel onder de pook.  

MechaniekV2.JPG.ed6ab61ad3bac99950ce71673866e14b.JPG

Verder was er het probleem van het oliefilter. Doordat we de Kawasaki hebben voorzien van een laag profiel carterpan moest het oliefilter middels een adapter worden bevestigd. Destijds hebben wij niet stilgestaan bij het feit dat deze adapter ervoor zorgt dat het oliefilter wel erg dicht bij het schutbord komt en voor problemen zou kunnen zorgen. Het adapter verplaatst het oliefilter een stukje naar achter en komt daardoor tegen de remcilinders aan, niet handig bedacht maarg oed, het is nu eenmaal niet anders. Op zoek naar een oplossing. In eerste instantie bedacht om er een pijpje op te lassen en het oliefilter helemaal ergens anders te plaatsen, maar erg netjes is het ook niet dan. De oplossing (hoop ik) is uiteindelijk om het ontwerp van het adapter plaatje te veranderen. Ik kan het helemaal uitleggen maar op onderstaande foto's is te zien wat er veranderd is.

Dit is hoe het in eerste instantie bedoeld was. Het linkse plaatje zorgt ervoor dat het oliefilter naar rechts (achter) wordt verplaatst t.o.v. het origineel. Het blokje dat erop komt te zitten heeft twee aansluitingen voor een oliekoeler, en het oliefilter wordt weer op het blokje geschroefd. Dit zorgt dus voor de problemen met de remcilinders.
probleem.thumb.JPG.2bf39ab96cc3552199446f9e6f2275b8.JPG

Het idee is nu om het filter naar voor te plaatsen in plaats van naar achter.
filterplaat.thumb.JPG.84f066dab95e0a0e65a3ded956be1360.JPG
persp2.thumb.JPG.940427ca41d603cb0cd4379565253e76.JPG
filterplaatAssm.JPG.c7b6c49ce0649ff7653f3cd0741f9611.JPG

Ow, het blokje komt inderdaad over de bevestigings schroeven van het adapterplaatje, maar de afdichting heeft hier niet onder te lijden. Ook hier geld dat ik niet verder kom dan een prototype van papier om de passing te zien.
59a1b4da28c3a_IMG_66742.thumb.JPG.53b61664494917d5d0a36c57de622a10.JPG
Hier is ook duidelijk te zien dat de remcilinders in de weg zitten.

Naast dit ontwerpwerk is er ook nog wat praktisch werk verricht, zo zijn de wielnaven en aandrijfassen netjes in de lak gezet. Je ziet het wellicht niet maar we vinden het wel fijn als 't er allemaal een beetje netjes uit ziet :D. En omdat we achter remschijven gaan voeren moesten de naven achter worden afgedraaid zodat de remschijf eroverheen past, dus die hebben we vandaag ook even afgedraaid.

AsNaaf.thumb.jpg.c35f7db4d8496fa3667a6e82be96a0a5.jpg

NaafAchter.jpg.eade91cb9acf55508b08d1942941add0.jpg

In de avonduren heb ik me verder een beetje proberen te verdiepen in de kabelboom. Om een lang verhaal kort te maken; daar worden we niet heel vrolijk van. Maar, ook dit zal wel weer goed komen, maar vergt wel even wat tijd en denkwerk om het goed te krijgen.

De komende tijd dus wat minder updates van mijn kant waarschijnlijk, maar hoop toch geregeld er aan te kunnen werken.

Groet,
Niels B)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De frees stukken zijn klaar, ik heb ze nog niet opgehaald maar wel al een foto van binnen van de frezer. Ziet er op het eerste zicht goed uit :D. Het plaatje links boven is het oude "originele" plaatje. Eind van de week gaan we ze ophalen.

59a304600fe0f_2017-08-2710_44_09.jpg.76ecb547ef0654de2ee1d877a4710e66.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er een reden dat er een grote overbrenging zit in die stangen waar de lagers in zitten voor het schakelsysteem? Als ik het zo zie lijkt het alsof het nu ultra short shift gaat worden. 

Het ziet er wel allemaal prachtig uit. Heb je een inside connection bij die frezer of mag het gewoon geld kosten :P

Het word wel mooi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overbrenging is inderdaad groot gekozen om een short shift te krijgen. Misschien werkt 't voor geen meter maar dan zou eventueel nog een extra gaatje kunnen boren om het wat te verkleinen. Frezer gevonden via het cncforum, dus geen inside connection, maar ook geen bedrijf. Gewoon iemand met een wat uit de hand gelopen hobby in de schuur, beetje zoals wij hier op 't forum dus :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Gisteren nog gewerkt aan het schakelmechanisme van de kitcar. Zoals hierboven te lezen is, was het in eerste instantie de bedoeling om de duw-/trekstang onder het scharnierpunt van het pookje naar voren te laten gaan. Helaas paste dit niet vanwege de aandrijfas, we hadden op voorhand al het idee dat dit inderdaad krap zou worden. Nu hebben we het stangetje boven het scharnierpunt gezet. De schakelrichting draait uiteindelijk niet om, omdat we een andere hefboom in de motorruimte kunnen omdraaien. Het hele mechanisme is nog niet helemaal klaar maar 't gaat de goede kant op.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1d3a.jpg?raw=1

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1d33.jpg?raw=1

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1d36.jpg?raw=1

 

 

 

 

aangepast door Niels Schreuders
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Zo het is alweer een tijdje geleden, afgelopen dagen weer wat tijd gevonden om aan de kit te werken. Schakelmechanisme van vorig jaar is overboord gegooid, deze was veel te licht uitgevoerd helaas, dus we zijn op zoek naar een andere oplossing. De voorkeur had in eerste instantie aluminium maar wellicht is een Morse kabel ook een goede oplossing, elektronisch is ook wel gaaf maar of we die op 100% zeker krijgen qua betrouwbaarheid betwijfel ik. Maargoed, dit staat nog open. 

Omdat ik het komend half jaar waarschijnlijk in het buitenland ben wilde ik graag wat ruimte in de garage creëren voor pap, zodat hij met zijn project aan de gang kan (BMW 2002 touring). Dus zorgen dat de auto in ieder geval de werk garage uit gerold kan worden en op de huidige plek van de 02 kan komen. Afgelopen week dan ook bezig geweest met de ophanging voor en achter in orde te maken. De voorophanging is zo goed als klaar, nieuwe lagers geperst en de veren voorzien van een nieuw lak laagje, alleen de stuurinrichting moet nog afgemaakt worden, dit is nog een behoorlijk klusje omdat de stang nog even ingekort moet worden. Achter ophanging is ook zo goed als klaar, zit alleen nog op twee lange bouten te wachten.

IMG_7286.jpg?raw=1

IMG_7290.jpg?raw=1

IMG_7292.jpg?raw=1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag bezig geweest met de achterophanging, lagertjes geperst en de boel in elkaar gezet. Ik blijf echter twijfelen over de lengte van de aandrijfas aan de bestuurderskant, ik heb de indruk dat die een hoek maakt dit te groot is, aan de andere kant pas het spul wel gewoon en kan ik ook gewoon draaien. Het rubber om de homokineten geeft wellicht ook een verkeerde indruk van het geheel. Is er iemand die kan bevestigen of dit al dan niet normaal is op deze manier?

IMG_7420.jpg?raw=1

IMG_7422.jpg?raw=1

Daarna nog even snel de stuurinrichting aangesloten om te kijken hoe het geheel uit pakt en hoeveel de stang ingekort moet worden....

IMG_7430.jpg?raw=1

1 probleempje echter... Op bovenstaande foto staat het stuur volledig naar links gedraaid, en zoals jullie kunnen zien staat het wiel nagenoeg recht. Enige optie die wij kunnen bedenken is om het spul te verlengen, de andere (bijrijders-) kant lijkt op dit moment wel gewoon te lang zoals verwacht, dus die kant zou dan ingekort moeten worden. Ik ben wel benieuwd wat dit dan uiteindelijk met het stuurgevoel/geometrie gaat doen, is er iemand die hier ervaring mee heeft en dit probleem dus ook heeft gehad?

Dus, we hebben weer een leuke uitdaging om op te lossen.

Groetjes,
Niels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijde dingen zijn geen probleem. Westfield heeft verlengstukken voor spoorstokken. Of zoals ik heb gedaan, afzagen schroefdraad tappen. Draatbus maken er de juiste lengte spoorstokken maken. Als je dat dicht bij de kogel doet past de Draatbus onder de hoes van het stuurhuis. Wel alles met loctite vast zetten. Spoorstokken maak je van draadeind m14 8.8 zet deze in de kolomboor en slijp ze af tot m12 zo zijn ze mooi glad en kan je er m12 opstappen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 12-5-2018 om 09:55 zei Stefan Ottenhof:

Bijde dingen zijn geen probleem. Westfield heeft verlengstukken voor spoorstokken. Of zoals ik heb gedaan, afzagen schroefdraad tappen. Draatbus maken er de juiste lengte spoorstokken maken. Als je dat dicht bij de kogel doet past de Draatbus onder de hoes van het stuurhuis. Wel alles met loctite vast zetten. Spoorstokken maak je van draadeind m14 8.8 zet deze in de kolomboor en slijp ze af tot m12 zo zijn ze mooi glad en kan je er m12 opstappen. 

Bedankt voor je reactie, we hebben de stuurinirichting af gemaakt, stuurstang ingekort aan de rechterkant en vervolgens de spoorstokken gemaakt de oude tandheugel. Even op de draaibank gehad om ze netjes op maat te maken en draad te snijden en tappen.

IMG_7455.jpg?raw=1

Nou de ophanging achter bleek uiteindelijk ook weer een verhaal apart, we hadden enkele jaren geleden remmen gekocht bij rally design, voor de wilwoods en achter de hydra-mech calippers, ik denk dat dit VW klauwen zijn o.i.d.. Maar die dingen hadden een flinke cilinder eraan hangen aan de achterkant en die konden we met geen mogelijkheid vrij van de ophanging krijgen. Ook nieuwe bevestigingspunten zodat de klauwen parallel aan de upright zouden komen zorgde niet voor vrijloop. Contact opgenomen met rally design en zij wilde de kit wel omwisselen voor de wilwoord variant. De wilwood klauwen zijn een stuk kleiner qua behuizing en passen perfect.

IMG_7449.jpg?raw=1

Nu is dus de hele ophanging klaar en kunnen we de eerste meters al duwend maken. Zo ziet het geheel er nu uit van een afstandje. De volgende klus op het lijstje is de radiateur en oliekoeler. Hij begint nu eindelijk ergens op te lijken 😁

 

Groet,
Niels

IMG_7451.jpg?raw=1

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

 

Goedemorgen allen! Afgelopen jaar helaas geen tijd gehad om aan de auto te werken, de komende weken gelukkig weer iets van tijd gevonden om er wat aan te doen. Afgelopen dagen gewerkt om de radiator en oliekoeler te installeren, busjes gedraaid om het spul netjes te bevestigen en twee profielen om de oliekoeler tussen te bevestigen.

 IMG_0298.jpeg?raw=1 IMG_0299.jpeg?raw=1

Het zit er allemaal wel netjes op maar of het koeling genoeg biedt moeten we nog afwachten, ik ben er wel redelijk huiverig voor, maar ik ga er vanuit dat we uiteindelijk tegen wel meer problemen aan gaan lopen dan alleen de koeling.

 

Het geen dat nog op het lijstje staat voordat de eerste meters gemaakt kunnen worden (dus nog niet de afwerking meegenomen)

- Leidingwerk voor koeling
- Schakelmechanisme
- Brandstof tank installeren met bijbehorende leidingwerk
- Kabelboom (Dat wordt nog lachen...)
- Remmen aansluiten op leidingsysteem
- Pedalen aansluiten
- En ik vergeet nog vast het een en ander...

Groet,
Niels 

 

aangepast door Niels Schreuders
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei ad coertjens:

Waarom werken de foto' en het filmpjes niet ?

Het filmpje op pagina 1 is inmiddels offline gehaald denk ik, meen dat ik mijn account ooit eens leeg heb gehaald. Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor de foto's die het niet meer doen, deze zijn gelinkt via een url en niet hier op het forum ge-upload.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het schakelmechanisme zoals dat in eerste instantie was bedacht toch maar de deur uit gegooid en voor een andere aanpak gegaan omdat het niet bleek te werken. De nieuwe aanpak is om het met flippers te doen en een morse kabel die de "selector" van de sequentieel bak omhoog en omlaag duwt. Of dit dus uiteindelijk wel gaat werken is natuurlijk ook nog maar de vraag maar het levert in ieder geval al wat mooie plaatjes op.

De flippers zelf hebben we laten snijden op een laser snijder, vervolgens om deze te bevestigen op de kolom twee blokjes gefreesd op de freesbank en scharnierpunten toegevoegd. De morse kabel moet nog worden bevestigd aan een van de zijkanten van de flippers. ik dacht aan de - kant, maar dat moet ik nog even nakijken.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2603.jpg?raw=1

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_25fe.jpg?raw=1

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_25fc.jpg?raw=1

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2606.jpg?raw=1

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Menno Groenendaal:

Niels, zeker genereert dit mooie foto's. Misschien is het een idee dat je eerst een prototype maakt en dan een eindproduct?

Een fysiek prototype is inderdaad niet gemaakt op voorhand. Wel is heb ik het systeem volledig uitgerekend en daarna pas uitgetekend en gemaakt, uiteindelijk is het dan altijd nog de vraag of het in realiteit gaat werken. Frezen kan ik inmiddels zelf thuis doen dus wat dat betreft kan ik de kosten laag houden mocht het niet werken en kan ik makkelijk een en ander aanpassen.

aangepast door Niels Schreuders
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in




×
×
  • Nieuwe aanmaken...