Ga naar inhoud

MK Indy avontuur


Niels Schreuders

Aanbevolen berichten

Zomer en dat betekend dus tijd voor de Indy! Eindelijk weer! Afgelopen week begonnen met het inbouwen van de pedalenbox en zoals het een echte kitcar bouwer betaamt past het allemaal niet in een keer.Bij Mk zijn ze ze handig geweest om bij de normale Indy het chassis waar de tunnel begint niet recht te maken, maar rond.

IMG_6443.thumb.jpg.9d7b8d19dad5f3e5c03dd31fbc66edb9.jpg

 

Allemaal leuk en aardig, maar daardoor past de pedalenbox gewoon niet, ik had in eerste instantie nog hoop dat enkel het achterschot aangepast moest worden, maar om het netjes te krijgen gaat die vlieger helaas niet op. Nou dan de hele handel maar verbouwen.

Eerst alles maar even weg slijpen! Wel erg kaal zo en hier moet ik ook nog in uiteindelijk he! :wacko:

IMG_6445.thumb.JPG.80b2ae2ba6a1055a729c83568916d1cb.JPG

Dt ziet er al beter uit! Op de hoek komt nog een profiel in verticale richting ter versteviging en het geheel behoeft nog enige afwerking.

IMG_6488.thumb.JPG.dedb2007e4300bfb21487fdc6e3a3bed.JPG

 

IMG_6490.thumb.JPG.e130da6f60917fb6be7c162289f8edec.JPG

 

En zo ziet 't er ongeveer uit dalijk met de pedalenbak op z'n plek:

IMG_6486.thumb.JPG.501b49542b129d26ceec7db6ba357d1c.JPG

Komende week ga ik het geheel afwerken en afmaken, nieuwe platen ertegen en stuurstang er weer door voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 143
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Niels Schreuders

    76

  • Tim Valk.

    19

  • Harry Bouma

    12

  • B.Klaaijsen

    4

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Vandaag weer verder gegaan met de pedalenbak-bak. Eerst even nog verstevigd met een extra kokerprofiel en de lasnaden glad afgewerkt omdat er nog panelen tegen komen.

IMG_6495.thumb.JPG.422bea8a5cb24b6fbc6f2f15ed90b4de.JPG

vervolgens de platen op maat gesneden en gelastOok het lager voor de stuurstang en de stuurstang zelf gemonteerd.

IMG_6501.thumb.JPG.d8d19724313321518413cab80b3aa47d.JPG

Zo, die lijkt prima te passen zo!

IMG_6503.thumb.JPG.235871d56ce3b29a59a01c468b1bec7a.JPG

IMG_6507.JPG

 

1 uur geleden zei Tim Valk.:

Goed bezig, ik ga een dezer dagen ook maar eens opnieuw opstarten nu ik jou bezig zie

Thanks Tim, 't gaat wel erg lang duren bij ons nu moet ik zeggen. Ben blij als 'ie uiteindelijk rijdt :)

 

Ik heb nog een vraagje met betrekking tot het motorblok. Zoals jullie weten komt er een zzr1400 blok in te liggen, nu wil ik binnenkort aan het schakelmechanisme gaan werken maar kan helaas niet achterhalen wat voor type spiebaan verbinding de uitgaande versnellingsbak as heeft, is er iemand die dit toevallig weet, of weet waar ik dit kan achterhalen?

 

Groet,
Niels B)

 

aangepast door Niels Schreuders
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag met het schakelmechanisme begonnen. Waarom zul je je misschien afvragen. Ik wil graag weten hoe het gemonteerd moet worden zodat ik de beugeltjes ervoor aan het frame kan lassen. Zo zorgen we ervoor dat eerst al het laswerk klaar is, en dat het frame daarna geverfd kan worden. 

In eerste instantie met het ontwerp van het mechanisme begonnen. Omdat ik graag een versnellingspook vast heb zonder speling wil ik dit ook op een degelijke manier proberen te fabriceren, niet te ingewikkeld met allerlei toeters en bellen, maar een simpel gelagerd systeem zou moeten voldoen.

Let niet op de pook qua maat en vorm, deze is snel bijgetekend om een beter beeld van 't geheel te krijgen.

De horizontale as wordt uiteindelijk gemonteerd in de aandrijftunnel van de kitcar middels enkele beugels. Onder de bus moet nog een hefboom komen die uiteindelijk de bediening doorgeeft.

assembled.thumb.JPG.b9dc8d5c01fc3b4f966dca262304f6a2.JPG

De lagers zitten opgesloten in de bus en worden geklemd aan binnen en buitenkant waardoor het geheel goed op z'n plek zou moeten blijven. Wellicht werkt het voor geen meter, maar daar kom ik dan snel genoeg achter.

explodedview.thumb.JPG.2c73a842b3266391d957e64c33c0826d.JPG

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand die toevallig weet of het schakelpedaal van een kawasaki zzr1400 redelijk universeel is? Daar bedoel ik mee, zijn er meerdere motoren met dezelfde as-aansluiting. Het lijkt me eerlijk gezegd van wel, een fabrikant maakt niet 100 verschillende modellen zou ik zo zeggen maar de motorzaak kan het mij ook niet zo 1,2,3 vertellen.

Het is een as met een diameter van 11mm en heeft 30 spie-tandjes. Hij ziet er eigenlijk exact hetzelfde uit als de stuurstang aansluiting van een sierra, maar dan anders van maat. Er gaat dus ook een boutje langs een versmalling om het geheel te borgen.

 

Qua vorm ziet 'ie er dus net zo uit als het uitgaande asje van het wormwiel:

thumb_IMG_4861_1024.jpg.922c2fa0df7af254e9d713dfaa485283.jpg

 

Groet,

Niels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is mij inmiddels gebleken dat er in de wereld van splines meer uitzonderingen op de standaard zijn dan regel.

De aantal tanden in combinatie met de diameter komen  redelijk overeen, echter hanteren veel fabrikanten een eigen drukhoek van de vertanding. dit varieerd tussen de 30 en 60 graden.

In de normen is de drukhoek ook niet vastgelegd. Dus ja er zijn echt heel veel varianten. Ik kwam daar achter toen ik een hub nodig had die op een 1"x23 moest passen. Normaal is de drukhoek 60 graden, behalve bij Ford waar deze 45graden is. Zo op het blote oog is dat verschil niet te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Harry Bouma:

Er is mij inmiddels gebleken dat er in de wereld van splines meer uitzonderingen op de standaard zijn dan regel.

De aantal tanden in combinatie met de diameter komen  redelijk overeen, echter hanteren veel fabrikanten een eigen drukhoek van de vertanding. dit varieerd tussen de 30 en 60 graden.

In de normen is de drukhoek ook niet vastgelegd. Dus ja er zijn echt heel veel varianten. Ik kwam daar achter toen ik een hub nodig had die op een 1"x23 moest passen. Normaal is de drukhoek 60 graden, behalve bij Ford waar deze 45graden is. Zo op het blote oog is dat verschil niet te zien.

Ik kon er online ook al zo weinig (lees: Niets) over vinden. Jammer dat dit niet gewoon gestandaardiseerd spul is. ZZR1400 is helaas niet veel voorkomend, ik ga wel even langs bij wat motorzaken en mits 't niet anders kan moet er maar een nieuwe besteld worden. Bedankt voor je inhoudelijke reactie in ieder geval Harry :) 

Nog een hele korte update:
Vandaag het stangetje gedraaid voor het schakelmechanisme en de steuntjes gelast. Op de foto alleen gehecht, uiteindelijk ook afgelast hoor! Verder het frame hier en daar een gaatje dicht gelast. Morgen gaten voor de rem en koppel cilinders maken en er moet nog een laatste motorsteuntje gelast worden, dus dat staat voor morgen op 't programma. Dan beginnen met het schoon- en vetvrij maken, kitten en verven. Eventuele lassen die nog gelegd moeten worden moeten dan maar bijgeplekt worden achteraf, maar 't meeste is in ieder geval gedaan, voor zover ik dat nu kan overzien, er zullen vast wel weer verassingen op de loer liggen! 

IMG_6512.thumb.JPG.de0d737a893cba68c8d2afc9fef7c1cb.JPG

 

IMG_6514.thumb.jpg.b4ed403331cfe5b1318c180a822dec72.jpg

 

Groetjes,
Niels B)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, gister de montage gaten voor de pedalenbox geboord en de gaten voor de rem en koppeling cilinders gemaakt. Motor in de auto gehangen en nog extra steuntjes gelast (rechts op de foto, vast op chassis).

IMG_6519.thumb.JPG.9f60859b2adc770fa12436531a2fae0a.JPG

Daarna de werkplaats maar eens opgeruimd, kon volgens mij een heel nieuw frame maken van het bij elkaar geveegde slijpsel :P
Vanmorgen begonnen met het chassis ontvetten en heb alle kale stukken ijzer in de groene grond gezet (geen idee wat voor spul het precies is, maar m'n ouders gebruiken het aan boord op 't schip ook). Dit is het resultaat

IMG_6528.thumb.JPG.0ad16eb8962219e06f121679c80b2b33.JPG

IMG_6526.thumb.JPG.81b70d2972fb733e48cc51e485fb7599.JPG

Morgenochtend even de randen afkitten zodat er geen water meer tussen de naadjes en kieren gaat zitten.

 

Owja dit wilde ik nog even vermelden. Ik heb net even pakketje opgehaald van Conrad bij het PostNL punt en ik ben echt geen boomknuffelaar/milieufetisjist maar dit slaat toch werkelijk nergens op?

De doos:

IMG_6530.thumb.JPG.6a6e8f3dbe69a40f1adc60f1597d5db7.JPG

De inhoud:

IMG_6531.thumb.JPG.e9dfefe053ac39dcaa064efacdd36948.JPG

 

Groetjes
Niels B)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, gisteren de kitcar gekit nu is het dus met recht een ki... ach laat maar *zucht*. :rolleyes: 

Vanmorgen was de kit mooi droog en ben ik begonnen met het lakken van het chassis. De eerste laag zit er op, er komt sowieso een tweede laag, laat de lak wel eerst even uitharden zodat 'ie een beetje opgeschuurd kan worden voordat de tweede laag erop gaat.

zo staat de Mk er nu bij:

IMG_6553.thumb.JPG.737c56572e92b0c9c27b1cf3f9057737.JPG

 

IMG_6554.thumb.JPG.950523de5c5b8fc7c977ca4f4546fb5b.JPG

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gister de tweede laag erop gezet! Ik moet zeggen dat ze redelijk strak word, wellicht nog wat zichtwerk polijsten als de lak volledig uitgehard is. IMG_6568.thumb.JPG.4b6f2c5f1f82efdaa8ac40e395dd1991.JPG

Vandaag de lak op 't gemak laten drogen en ondertussen verder gegaan met het schakel pook mechanisme. Let wel; het is nog niet klaar, de bevestigingspunten voor zowel hefboom als pook zijn nog niet gemaakt.

IMG_6572.thumb.JPG.8611ea2093bbe7162ad0555d79dbad04.JPG

Kon 't toch niet laten om het even te passen. Het spul loopt gelukkig erg soepel en de speling is nihil.

IMG_6573.thumb.JPG.2334721f5079b54c17aea3aa90d4ff60.JPG

Groet,
Niels B)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nooit gedacht dat het in huis halen van nippels en wartels t.b.v. het remsysteem zoveel voeten in aarde zou hebben. Gister begonnen met de zoektocht, na het bellen van diverse bedrijven maar besloten om even op en neer te rijden naar Scheveningen, naar Vis' Land Rover. Zij hebben als een van de weinige (zover ik weet) in Nederland een flinke voorraad aan nippels en aansluit materiaal voor de remmerij in engelse maten. Dus vanmorgen die kant op gereden met onderstaande foto als resultaat (De remcilinders en potjes hadden we al):

IMG_6610.thumb.JPG.bc234b9427e78e6cd1233de0036b8e35.JPG

Dit is in ieder geval het plan voor de aansluiting van het geheel:

remleidingWerk.thumb.png.1c3365a7b59eb6bb6cf01d21f9d81e8e.png

 

Groet,
Niels B)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik de remsensor altijd in het circuit van de achterwielen opnemen. Het is een extra lekkage mogelijkheid die je liever op de achteras hebt. Je kunt uiteraard ook de sensor op het pedaal zelf maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Menno Groenendaal:

Persoonlijk zou ik de remsensor altijd in het circuit van de achterwielen opnemen. Het is een extra lekkage mogelijkheid die je liever op de achteras hebt. Je kunt uiteraard ook de sensor op het pedaal zelf maken.

Ja, die overweging heb ik ook gehad maar we sluiten hem toch aan op het voorste circuit omdat de remdruk in het voorste circuit simpelweg hoger is dan achter en de schakelaar dus eerder wordt ge-triggered. Lekkage of deze nu voor of achter is wil ik uiteraard voorkomen al begrijp ik dat dit achter tot minder implicaties zal lijden. Ervan uitgaande dat het systeem correct is aangesloten en dus volledig geseald is, is het monteren van de schakelaar op het voor circuit de "betere" optie vanwege de drukopbouw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei Tim Valk.:

Goed bezig daar

Jazeker, de gang zit er in! :P Heb ook een motorkap op de kop kunnen tikken, helaas zonder luchthapper. Maar die willen we er eigenlijk zelf op gaan maken. Jij bent hier trouwens de expert als het daar om gaat. Is er een makkelijkere manier dan:

1) Plug maken van (groen) piepschuim 
3) Mal trekken van de plug
4) Mal lamineren met glasvezel en harder.

Of is er een betere manier?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks :D

Gister en vandaag bezig geweest met de remleidingen. Ik had zo'n geweldig felssetje aangeschaft om de randjes van de koperen leiding te felsen, werkte heerlijk! Niet dus! Wat een verschrikkelijk apparaat, zo blijkt maar weer, goedkoop is duurkoop.

Eigen fels poging:
IMG_6622.thumb.JPG.dbaa6a5dc4f304cf7ee847a913d03293.JPG

 

Nadat ik al het leidingwerk op maat had gemaakt, was de plaatselijke auto onderdelen handelaar gelukkig zo vriendelijk mij te helpen en heeft alle randjes voor me gefelst. Als ik ergens zeker van wil zijn, zijn het de remmen wel dus dan liever uitbesteden dat 't goed zit, dan zelf lopen rommelen met het risico dat de boel niet afsluit. 

Op maat maken van het leidingwerk:
IMG_6623.thumb.JPG.995655be4a4386824b266aa7febb4dca.JPG

Bevestigen van het voorcircuit:
IMG_6632.thumb.JPG.44953b50b6b5d31ae42e5ea78c1db583.JPG

Het hele remcircuit is nagenoeg af, heb ook meteen de kokers aan de binnenkant behandeld met "Valvoline ML", verder moeten alleen de lipjes nog vast gezet worden. Alles is trouwens bevestigd met blindklink moeren en boutjes.  Ik zal morgen nog wat foto's maken van het eindresultaat, m'n telefoon was vanmiddag helaas leeg voordat ik de kans kreeg alles vast te leggen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik vragen waarom je bij 2 hoofdrem cilinders na het omhoog en vlak lopende leiding weer naar beneden gaat en dan weer omhoog ? Hier sluit je een luchtbel op.

Als je alleen omhoog gaat ontlucht het systeem zichzelf. Of geeft de foto een vertekend beeld ?

Verder lof voor het degelijke werk .

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Wim Camps:

Mag ik vragen waarom je bij 2 hoofdrem cilinders na het omhoog en vlak lopende leiding weer naar beneden gaat en dan weer omhoog ? Hier sluit je een luchtbel op.

Als je alleen omhoog gaat ontlucht het systeem zichzelf. Of geeft de foto een vertekend beeld ?

Verder lof voor het degelijke werk .

Dat mag je zeker vragen, al weet ik even niet precies waar je op doelt. Indien foto 2 met remcilinders en rempotjes dan ziet het er als volgt uit: de buitenste cilinder is de koppeling, hiervandaan gaat de leiding 1) klein stukje omhoog en horizontaal naar het schutbord, 2) verticaal omhoog tegen get schutbord 3) horizontaal naar achter 4) verticaal naar het potje. Voor de remcilinders ernaast geld dat de leiding 1) een klein stukje omhoog gaat en horizontaal naar het schutbord 2) vlak/horizontaal naar buiten toe langs het schutbord zodat de 3 leidingen netjes naast elkaar komen te liggen 4) verticaal omhoog tegen het schutbord 5) horizontaal naar achter 6) verticaal naar rempot.

 Ik zal morgen ook nog iets betere foto's maken, mocht ik ergens inderdaad iets niet helemaal lekker geïnstalleerd hebben dan hoor ik het uiteraard graag, alle input is meer dan welkom . Lucht in de leiding is wel het laatste wat je wil inderdaad.

 

En uitetaard dank voor de waardering :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag alles fatsoenlijk vastgezet en geborgd. Hier enkele fotootjes van het resultaat

 

De gemiddelde olieraffinaderij zou hier jaloers op zijn! :lol:
IMG_6642.thumb.JPG.7b6f348e1d1d3fc800394444b9ef7a46.JPG

 

Daar moet 't remlicht schakelaartje nog op:
52483057589__8483F109-243D-4370-A153-1B631FEE056F.thumb.JPG.22faba171b680053674d8e262bcd0cce.JPG

 

En de achterkant:
IMG_6634.thumb.JPG.6068b2cb85ade37f1bf47a7aed6c5997.JPG

 

Eindpunten moeten nog in beugeltjes gezet worden maar verder is 't klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in




×
×
  • Nieuwe aanmaken...