Niels Schreuders Geplaatst: 11 april 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 11 april 2014 Via dit topic wil ik de vorderingen van onze mk indy aan het forum laten zien en natuurlijk ideeën en tips ontvangen!De MK indy hebben mijn vader en ik in oktober 2013 al gekocht bij Bas, maar wegens gebrek aan tijd (druk met studie enzo) eigenlijk te weinig gewerkt aan de Indy. We kochten de Indy rijdend en wel, maar onze plannen waren en zijn anders.(zo kochten we hem bij Bas)De complete auto hebben we inmiddels gestript en er is al het nodige laswerk aan het frame gedaan om all grotere gaten te dichten waarbij we ook het rechter "schutbord" hebben vernieuwd. Het frame is gestraald en er zit in elk geval al een beschermlaag overheen. Het strippen zelf was nog niet zo eenvoudig, alle polyester delen zaten vast met een dikke laag kit.(Time lapse filmpje van het strippen en het uitbouwen van de motor) Plaatsen van het nieuwe schutbord:Er is trouwens nog wel iets fout gegaan tijdens het stralen, ze zijn waarschijnlijk met de heftruck tegen het frame aangereden waardoor de voorkant van het frame waar de ophanging wordt bevestigd beschadigd was. Gelukkig heeft het straalbedrijf zijn verantwoording genomen en het laten repareren. Zo zag het frame eruit na het stralen en je kunt de beschadiging aan de voorkant goed zien.De motor die eruit is gekomen gaat niet meer terug, hiervoor komt een andere krachtbron in de plaats in de vorm van een zzr1400 blok, deze zijn we in november wezen halen in Engeland bij Malcolm van Yorkshire Engines. Maar het wordt nu toch wel eens tijd om wat meer tijd te besteden aan dit mooie project. We hebben vele plannen die we graag willen uitvoeren, dus het zal nog wel even zweten worden, maar het is een super leuke hobby waar we veel van leren!Omdat er een andere krachtbron in de MK komt te liggen leek het ons verstandig ook wat andere aanpassingen te doen aan de wagen, zo hebben we al een andere differentieel verhouding dan voorheen en gaan we vanavond bij Hans een kijkje nemen naar zijn MK, wij hadden nog een paar aandrijfassen nodig die hij waarschijnlijk heeft liggen Verder zijn we van plan het oude remsysteem te vervangen voor een setup met schijven rondom (tips en aanbevelingen zijn welkom wat de remmen betreft) en gaan we een volledige rolkooi maken om in elk geval het gevoel van veiligheid iets te vergroten. Daarnaast gaat het stuur van rechts naar links dus alls er toevallig iemand is met een LHD ingekort quickrack, laat het even weten Differentieel na schoonmaak! En een verfje doet wonderenIk hoop jullie hier in elk geval op de hoogte te kunnen houden van de vooruitgang van de MK, en al het advies en tips zijn welkom!Groet,Niels Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
R.Barwasser Geplaatst: 11 april 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 11 april 2014 Ziet er strak uit Niels.Geen half werk super!!Ben benieuwd naar het eindresultaat.Grt Richard Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dirk Strikwerda Geplaatst: 11 april 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 11 april 2014 Hee, waar herken ik dit van ? geen half werk, goed hoor ! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
R.Barwasser Geplaatst: 11 april 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 11 april 2014 Ik wilde dit jaar ook eigenlijk mijn frame opnieuw laten poedercoatenMaar ik wil ook nog graag rijden dit jaar pfff.Nu effe blokje beetje opknappen en dan hopelijk over twee maandjes klaarIk heb mijn westfield bijna 1,5 jaar en heb net een keertje of 5 gereden😢Je blijft er maar klussen aan.😁😁. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Niels Schreuders Geplaatst: 11 april 2014 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 11 april 2014 Bedankt, ja half werk liever niet. Krijgen we later alleen maar spijt van denk ik! Geen idee waar je dit van kent Dirk Ja, wij zijn aan het twijfelen of we het frame spuiten of laten poederen. Nadeel van poederen is dag je eventuele beschadigingen niet heel makkelijk kunt herstellen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gerard Mulder Geplaatst: 11 april 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 11 april 2014 Ziet er gelikt uit Niels.Ga zo door en laat ons van het vervolg genietenvriendelijke groet,gerard Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bas Bais Geplaatst: 11 april 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 11 april 2014 Ik zou hem gaan poedercoaten, sterkere lak en mooi strak.Als je hem zwart poedercoat, kun je een beschadiging eenvoudig bij stippen en valt dat echt niet op.Waar woon je ?Heb evt ook nog wel een goeie poedercoaterGroet bas Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Don Fulford Geplaatst: 12 april 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 12 april 2014 Mijn idee ook mooi poedercoaten. Bij tippen is geen probleem. En net wat Bas zegt het is sterk, hard en egaal.grtDon Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dirk Strikwerda Geplaatst: 12 april 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 12 april 2014 Nog een voordeel van poederen is dat alle hoekjes en gaatjes geraakt worden. En die zitten er nogal in zo'n chassis ! Komt omdat de verf door de electrische lading als het ware naar het chassis wordt getrokken.Mijn chassis is erg fraai gecoat door het bedrijf wat ook de chassis voor MB Motorsport coat. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Niels Schreuders Geplaatst: 12 april 2014 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 12 april 2014 Oke, waarschijnlijk dan toch maar poederen Gisteren bij Hans geweest en zijn MK's mogen bewonderen! Zag er heeel erg strak uit, toch bijna een droomauto die hij aan het bouwen is. Gelijk ook even wat assen meegenomen en uprights + wielnaven voor de ombouw naar remschijven achter.Nogmaals bedankt Hans!Aandrijfas vanuit de motor naar differentieel (zal nog wel aangepast moeten worden, maar er is een basis)De wielnaven met uprightsAssen vanuit differentieel naar de naaf, de gene die we eerst hadden merkwaardig genoeg van een lichter type, waarschijnlijk van een 1.6 sierra afkomstig. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dirk Strikwerda Geplaatst: 12 april 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 12 april 2014 Je moet inderdaad oppassen met de steekassen van een Sierra. Ik had hier op een gegeven moment assen van een 1.6 en een 2.0 door elkaar liggen (allebei van remtrommels) . Sowieso hebben links en rechts een verschillende lengte maar de assen bleken tussen 1.6 en 2.0 ook nog onderling te verschillen qua lengte ! Kwam ik achter toen ik de boel ging monteren... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Niels Schreuders Geplaatst: 12 april 2014 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 12 april 2014 Je moet inderdaad oppassen met de steekassen van een Sierra. Ik had hier op een gegeven moment assen van een 1.6 en een 2.0 door elkaar liggen (allebei van remtrommels) . Sowieso hebben links en rechts een verschillende lengte maar de assen bleken tussen 1.6 en 2.0 ook nog onderling te verschillen qua lengte ! Kwam ik achter toen ik de boel ging monteren...Nou, we zullen erachter komen als we het gaan monteren . Op hoop van zegen dan maar zou ik haast zeggen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Niels Schreuders Geplaatst: 22 april 2014 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 22 april 2014 Afgelopen week weer even lekker aan de MK gewerkt, differentieel gemonteerd samen met de steekassen, trommel uprights vervangen door de schijf uprights en de achterophanging gemonteerd. Ook maar gelijk even de voorophanging gedaan en de wielen gemonteerd. We hebben gelijk even geprobeerd de motor erin te hangen om een beeld te vormen over hoe deze geplaatst moet worden, helaas moeten we toch iets aan de carterpan doen, we dachten zelf aan een billet sump van Adams performance. Iemand hier advies over? Hoe is de kwaliteit en waar kan ik het beste bestellen?Heb ik nog een vraag, ik heb het idee dat de steekassen nog al een redelijk grote hoek moeten maken tussen de wielen en differentieel (zie foto's) weet iemand of dit normaal is? Want ze lopen naar mijn gevoel wel prima, maar het ziet er gewoon een beetje vreemd uit. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Francesco De Stefano Geplaatst: 23 april 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 23 april 2014 De auto zal achter nog het nodige inzakken door gewicht van tank etc. Dan komt het wel goed. Daar zijn de homokineten voor Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Niels Schreuders Geplaatst: 23 april 2014 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 23 april 2014 Ja dat is inderdaad wel zo, bedankt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Niels Schreuders Geplaatst: 7 juni 2014 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 7 juni 2014 Het lijkt wel kerst!!! Afgelopen woensdag even op en neer geweest naar Engeland om wat onderdelen te halen voor de MK. Door de tunnel is het een fluitje van een cent. Eerst naar AB performance in Buxhall (ongeveer 2 a 2,5 uur rijden vanaf Folkestone) geweest om een billet sump te halen en daarna door naar Quaife om een Quick rack te halen. Al met al een leuke, maar lange dag! We hadden de spullen natuurlijk ook kunnen laten opsturen, was ongeveer net zo duur geweest maar de informatie die we nu hebben gekregen bij AB performance is van onschatbare waarde. Het is wat mij betreft zeker de moeite waard om spullen bij hen af te halen, het bedrijfje zit helemaal weggestopt achter een oude boerderij waar ze echt de meest verbluffende racewagens bouwen, ze zijn enkel gespecialiseerd in race auto's met motorfiets motoren en hebben dus ook de nodige kennis in huis. Eenmaal thuisgekomen zijn we donderdag gelijk aan de slag gegaan, motor revisie bok gekocht en aangepast zodat ook een motorfiets blok eraan kan. Voor 50 euro kun je ze zelf niet maken. Gisteren dan uiteindelijk aan de motor zelf begonnen en het carter vervangen voor de billet sump van ab performance. Op zich geen ingewikkelde klus, maar toch tijdrovend, deels te wijten aan de ervaring die mist waarschijnlijk. Ik zal kort de stappen beschrijven om het carter te vervangen. Allereerst hebben we het oude carter gedemonteerd, geen verassingen gewoon boutjes losdraaien. Wel even het oliefiltertje weghalen, deze zit een beetje in de weg. Mooi uitzicht op het binnenwerk! Het meeste werk gaat eigenlijk zitten in het zorgvuldig schoonmaken van de pakkingrand. Een mesje waarmee je een keramische kookplaat mee schoonmaakt werkt perfect, hand erlangs houden zodat er geen vuil in de motor valt, daarna heel licht opschuren (korrel 400). Een ander tijdrovend klusje is het inkorten van de olieaanzuiger (het linkse pijpje) en de ontluchtingsslang, op zich niet moeilijk, gewoon secuur en tijdrovend. De hoeveelheid die moet worden ingekort is het verschil in diepte tussen het nieuwe en het oude carter, dus even de diepte opmeten van beide en daar het verschil van nemen. Dit was in ons geval zo'n 38mm. Dan staat het pijpje dus op de bodem van het carter en zuigt hij dus eigenlijk niks aan. Om dit te verhelpen zou je hem iets verder kunnen inkorten maar dan verlies je steun, om deze reden heb ik inkepingen gemaakt rondom. Dit is uiteindelijk het resultaat. Vervolgens is het nog een kwestie van het oliepijpje dat uit het oude carter komt te verplaatsen naar het nieuwe carter, en een baffle plate te plaatsen. Dit voorkomt onnodig klotsen van de olie in bijvoorbeeld bochten, accelereren en remmen. En uiteindelijk is dit dan het resultaat. Groet,Niels Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Yentl Otto Geplaatst: 8 juni 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 8 juni 2014 Baffle plate. Ik noem het gewoon klots schotten. Maar goed. Goed bezig in ieder geval daar. Voorkomen ook droogloop van je oliepomp. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Niels Schreuders Geplaatst: 8 juni 2014 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 8 juni 2014 Sorry dat ik niet zo snel op de juiste vertaling kwam.... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Yentl Otto Geplaatst: 8 juni 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 8 juni 2014 Hoef je toch geen sorry voor te zeggen. In ieder geval goed bezig daar...Leuke sleutelruimte zo te zien. Motorbok onmisbaar inderdaad. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Niels Schreuders Geplaatst: 8 juni 2014 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 8 juni 2014 Ja dat gaat op zich prima, af en toe wat extra gereedschap naast de standaard sleutelsetjes en lasapparaten zou aan de andere kant toch ook wel fijn zijn Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tim Valk. Geplaatst: 10 juni 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 10 juni 2014 Goed bezig ik kom van de week eens een kijkje nemen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Niels Schreuders Geplaatst: 10 juni 2014 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 10 juni 2014 Dat is goed tim! De deur staat open we zijn waarschijnlijk alleen vandaag en morgen eraan bezig, heel misschien donderdag nog. Anders wordt het volgende week? Er ligt nog een pakketje voor je klaar hier;) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tim Valk. Geplaatst: 10 juni 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 10 juni 2014 Maak er maar pakket van Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Niels Schreuders Geplaatst: 20 mei 2016 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 20 mei 2016 (aangepast) Zo, dat is een tijd geleden dat ik een update heb geplaatst over de werkzaamheden aan de MK. Helaas het afgelopen jaar/anderhalf jaar helemaal geen tijd gehad (voor gemaak?) om er aan te werken. Gelukkig nu wel weer wat tijd er in kunnen steken en hopelijk blijft dat ook even aanhouden! Hoe staan we ervoor, nou de afgelopen maand hebben we vooral gewerkt aan de motorophanging, het draaien van de ophangbusjes en het lassen van een frame om de motor op zijn plek te krijgen. De motor heeft inmiddels een vaste plek gekregen en ook de aandrijfas zit er al op maat gemaakt en gebalanceerd tussen! Volgende klus op de lijst was de rolkooi. We hebben altijd gezegd graag een volledige rolkooi te hebben, een stukje veiligheid maar voegt ook gelijk extra stijfheid toe aan het frame! Helaas ook een beetje gewichts toename maar er is overheen te komen denk ik en het ziet er natuurlijk gewoon stoer uit! allereerst het moeilijkste deel maar gedaan, de voorste beugel. We hadden nog nooit met een buigpomp gewerkt maar gelukkig bleek dat wel aardig te werken en ook het nodige telwerk om de hoeken en afstanden goed te krijgen bleek redelijk te kloppen! Hier is het voorste frame klaar Na de voorste beugel de achterbeugel gedaan. Het begint al ergens op te lijken! Even de tussenstukken uitmeten Al zijn we toch een hele dag zoet geweest met die paar bochtjes!. Maar het resultaat tot nu toe is niet onaardig! De twee achterpoten moeten nog gemaakt worden en we willen graag een kruis tussen de achterbeugel! En de boel moet natuurlijk nog vast gezet worden. Ik blijf updaten over de vooruitgang en nu hopelijk iets sneller dan de vorige keer. 20 mei 2016 aangepast door Niels Schreuders Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tim Valk. Geplaatst: 21 mei 2016 Rapporteer Delen Geplaatst: 21 mei 2016 Goed dat je weer tijd gevonden hebt, blijven gaan Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.