Benoit Lemage Geplaatst: 20 januari 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 20 januari 2014 Ik zou graag mijn ruitenwissers willen aansturen met een relais. Ook wil ik maar snelheid overhouden.Hier mijn probleem en vraag om hulp.In de manual staat het volgende:1st speed = Red/Light Green => zou ik op de 87 aansluiten van relaisIgnition feed = Green => zou ik op de 30 aansluiten van de relais2nd speed = Bleu/Light Green => zou ik verwijderenPark Supply = Brown/Light Green... geen idee wat het is en zou ik dus ook niet weten waar aan te sluiten.Earth = Black ... volgens mij moet deze aan het lampje van de switch???Ik zou het fantastisch vinden mocht mij iemand dit in een normale nederlandse taal mee kunnen helpen Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gerrit Bruntink Geplaatst: 20 januari 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 20 januari 2014 Kijk hier eens op de site van westfield-world.comHier staan een paar mooie schema's op.Het is lastig zo aan te geven wat de juiste klemmen op het relais zijn. Wat is het voor een relais? De ingition feed is de toevoer van je spanning en zal moeten worden geschakeld naar je 1 st speed. Je park supply klinkt als de voeding die gebruikt wordt om je ruitenwisser terug te sturen naar de ruststand. Earth, aarde lijkt mij aan de massa te moeten.Nogmaals, met een goed schema kom je heel eind. Wellicht kun je een schemaatje posten. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Benoit Lemage Geplaatst: 20 januari 2014 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 20 januari 2014 Ziehier het relais die ik zou gebruiken.Mijn grootste vraagteken is de "Park Suply", deze moet ergens aan het relais... maar waar ? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gerrit Bruntink Geplaatst: 21 januari 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 21 januari 2014 Hi Benoit, Welk relais? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Benoit Lemage Geplaatst: 21 januari 2014 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 21 januari 2014 Ziehier.http://www.adamscc.nl/catalog/product_info.php?products_id=24477&osCsid=a6e07db75645c13df21c51ec2ac80ab2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gerrit Bruntink Geplaatst: 21 januari 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 21 januari 2014 Ok, dit is een gewoon aan uit relais zonder ruststand schakeling.Kijk eens op http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/elektriek.html Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dirk Strikwerda Geplaatst: 22 januari 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 22 januari 2014 Hier staat hoe de parksupply functioneert. Jij wilt de rol van de dubbelpolige schakelaar overnemen dmv een relais.http://www.land-rover-lightweight.co.uk/Images/Electrical/Wiper%20Wiring.jpg Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dirk Strikwerda Geplaatst: 22 januari 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 22 januari 2014 Ik heb even een schema gemaakt. Ga dit zelfde binnenkort ook in mijn Striker doen namelijk Op het moment dat je de rw schakelaar aanzet wordt het relais bekrachtigd. Via contact 87 krijgt de motor stroom en gaat draaien. Tegelijkertijd krijgt de motor ook stroom via de ignition feed en park supply. Op het moment dat je de rw schakelaar uitzet valt het relais terug, maar krijgt de motor nog steeds stroom via de ignition feed en park supply. Tot het moment dat de wissers in ruststand komen, dan wordt de verbinding tussen ignition feed en park supply verbroken en stopt de motor. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dirk Strikwerda Geplaatst: 22 januari 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 22 januari 2014 Ok, vergeet het schema ! Zeer waarschijnlijk wordt de park supply in ruststand naar massa geschakeld. Op het moment dat de motor draait via het relais en de wissers komen de ruststand voorbij krijg je gespetter omdat de park supply dan de massa aan de 1 st speed koppelt ! Lijkt toch een dubbelpolig relais te moetn worden c.q. 2 relais. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dirk Strikwerda Geplaatst: 22 januari 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 22 januari 2014 Variant 2. Toevoegen van een tweede relais met een verbreekcontact, vandaar 87a.Helaas ook niet foolproof. Als relais 2 trager inschakelt dan 1 en de wissers staan in ruststand gaat het alsnog spetteren....Verdorie, moet er nou toch zo'n lompe ruitenwisserschakelaar model 1880 op het dashboard ? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Benoit Lemage Geplaatst: 22 januari 2014 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 22 januari 2014 Ik ga dat schemaatje straks even bekijken. Anders sluit ik de parksupply gewoon uit . Als het regent dat het spettert heb je het niet nodig... en als het niet regens haal je gewoon de wissers eraf :-P.Moet wel zeggen dat de schema van Dirk klaar is en bedankt hiervoor. Maar niet vergeten , ik ben Belg en het moet bij mij wel even doorsijpelen... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dirk Strikwerda Geplaatst: 23 januari 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 23 januari 2014 En dit is dan de juiste variant ! Twee standaard relais. Via de rwschakelaar wordt relais 1 bekrachtigd en gaat de motor draaien. Tevens wordt relais 2 bekrachtigd via de park supply en levert dus ook een + aan de motor. Zodra de wissers de nulstand passeren valt relais 2 even terug, maar krijgt de motor nog steeds spanning via relais 1. Zet je de schakelaar uit dan valt relais 1 terug, maar de motor krijgt nog steeds spanning via relais 2. Totdat de wissers in de nulstand komen, relais 2 ook afvalt en de boel stopt.Enige nadeel van dit ontwerp is dat tijdens het wissen relais 2 even zal klikken als de wissers de nulstand passeren. Nu zal dat bij regen in een Seven niet echt een issue zijn vermoed ik zo maar.... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dirk Strikwerda Geplaatst: 23 januari 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 23 januari 2014 En deze is nog simpeler met een 5 polig relais. Ik ga 'm niet verklaren, dat moet na de voorgaande beschrijvingen zelf wel lukken... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rudie Heikens Geplaatst: 23 januari 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 23 januari 2014 Dirk, ik mis nog steeds het kortsluitcontact om de motor snel te laten stoppen.Het Park Supply Contact is te kort open om de motor te laten stoppen.Met andere woorden, na het onderbreken van de stroom zal de motor "uitlopen",dit uitlopen duurt langer dan de tijd dat het Park Supply Contact openstaat.Zogauw het PS-contact weer sluit gaat de motor gewoon verder draaien.Oplossing is ook de andere motoraansluiting (met een relaiscontact) aan aarde leggenof de motor na het uitschakelen door laten draaien met relais "in houdschakeling". Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dirk Strikwerda Geplaatst: 23 januari 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 23 januari 2014 Rudie, mijn schema is daarin wellicht niet helemaal compleet. Het Park Supply contact schakelt intern naar massa in de ruststand. Daarmee wordt de plus van de motor ook aan massa gelegd in de ruststand.... Had ik niet in het schema erbij gezet omdat dat meestal geen aparte aansluiting op de motor is. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rudie Heikens Geplaatst: 23 januari 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 23 januari 2014 OK, vandaar.Ik heb een VM met Lucas wissermotor, daar zit die aardschakeling standaard niet in... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Benoit Lemage Geplaatst: 23 januari 2014 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 23 januari 2014 Dag Dirk, laatste schema ziet er juist uit. Ik heb aarding aan de motor, dus moet lukken. Ik ga deze weekend aan de slag en laat iets weten. Bedankt voor jullie hulp. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Benoit Lemage Geplaatst: 20 februari 2014 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 20 februari 2014 Tof video om de ruitenwissermotor aan te sluiten. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.