Ga naar inhoud

windscreen wiper motor switch westfield HELP


Benoit Lemage

Aanbevolen berichten

Ik zou graag mijn ruitenwissers willen aansturen met een relais. Ook wil ik maar snelheid overhouden.

Hier mijn probleem en vraag om hulp.

In de manual staat het volgende:

1st speed = Red/Light Green => zou ik op de 87 aansluiten van relais

Ignition feed = Green => zou ik op de 30 aansluiten van de relais

2nd speed = Bleu/Light Green => zou ik verwijderen

Park Supply = Brown/Light Green... geen idee wat het is en zou ik dus ook niet weten waar aan te sluiten.

Earth = Black ... volgens mij moet deze aan het lampje van de switch???

Ik zou het fantastisch vinden mocht mij iemand dit in een normale nederlandse taal mee kunnen helpen :oops:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk hier eens op de site van westfield-world.com

Hier staan een paar mooie schema's op.

Het is lastig zo aan te geven wat de juiste klemmen op het relais zijn. Wat is het voor een relais? De ingition feed is de toevoer van je spanning en zal moeten worden geschakeld naar je 1 st speed. Je park supply klinkt als de voeding die gebruikt wordt om je ruitenwisser terug te sturen naar de ruststand. Earth, aarde lijkt mij aan de massa te moeten.

Nogmaals, met een goed schema kom je heel eind. Wellicht kun je een schemaatje posten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even een schema gemaakt. Ga dit zelfde binnenkort ook in mijn Striker doen namelijk :-)

Op het moment dat je de rw schakelaar aanzet wordt het relais bekrachtigd. Via contact 87 krijgt de motor stroom en gaat draaien. Tegelijkertijd krijgt de motor ook stroom via de ignition feed en park supply. Op het moment dat je de rw schakelaar uitzet valt het relais terug, maar krijgt de motor nog steeds stroom via de ignition feed en park supply. Tot het moment dat de wissers in ruststand komen, dan wordt de verbinding tussen ignition feed en park supply verbroken en stopt de motor.

post-10110-0-00569300-1390402316_thumb.j

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, vergeet het schema ! Zeer waarschijnlijk wordt de park supply in ruststand naar massa geschakeld. Op het moment dat de motor draait via het relais en de wissers komen de ruststand voorbij krijg je gespetter omdat de park supply dan de massa aan de 1 st speed koppelt ! :-( Lijkt toch een dubbelpolig relais te moetn worden c.q. 2 relais.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Variant 2. Toevoegen van een tweede relais met een verbreekcontact, vandaar 87a.

Helaas ook niet foolproof. Als relais 2 trager inschakelt dan 1 en de wissers staan in ruststand gaat het alsnog spetteren....

Verdorie, moet er nou toch zo'n lompe ruitenwisserschakelaar model 1880 op het dashboard ?

post-10110-0-28614900-1390405103_thumb.j

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga dat schemaatje straks even bekijken. Anders sluit ik de parksupply gewoon uit :-P . Als het regent dat het spettert heb je het niet nodig... en als het niet regens haal je gewoon de wissers eraf :-P :-P.

Moet wel zeggen dat de schema van Dirk klaar is en bedankt hiervoor. Maar niet vergeten , ik ben Belg en het moet bij mij wel even doorsijpelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dit is dan de juiste variant ! Twee standaard relais. Via de rwschakelaar wordt relais 1 bekrachtigd en gaat de motor draaien. Tevens wordt relais 2 bekrachtigd via de park supply en levert dus ook een + aan de motor. Zodra de wissers de nulstand passeren valt relais 2 even terug, maar krijgt de motor nog steeds spanning via relais 1. Zet je de schakelaar uit dan valt relais 1 terug, maar de motor krijgt nog steeds spanning via relais 2. Totdat de wissers in de nulstand komen, relais 2 ook afvalt en de boel stopt.

Enige nadeel van dit ontwerp is dat tijdens het wissen relais 2 even zal klikken als de wissers de nulstand passeren. Nu zal dat bij regen in een Seven niet echt een issue zijn vermoed ik zo maar.... :-)

post-10110-0-28875000-1390467234_thumb.j

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dirk, ik mis nog steeds het kortsluitcontact om de motor snel te laten stoppen.

Het Park Supply Contact is te kort open om de motor te laten stoppen.

Met andere woorden, na het onderbreken van de stroom zal de motor "uitlopen",

dit uitlopen duurt langer dan de tijd dat het Park Supply Contact openstaat.

Zogauw het PS-contact weer sluit gaat de motor gewoon verder draaien.

Oplossing is ook de andere motoraansluiting (met een relaiscontact) aan aarde leggen

of de motor na het uitschakelen door laten draaien met relais "in houdschakeling".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rudie, mijn schema is daarin wellicht niet helemaal compleet. Het Park Supply contact schakelt intern naar massa in de ruststand. Daarmee wordt de plus van de motor ook aan massa gelegd in de ruststand.... Had ik niet in het schema erbij gezet omdat dat meestal geen aparte aansluiting op de motor is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...