Thomas Walder Geplaatst: 31 december 2013 Rapporteer Delen Geplaatst: 31 december 2013 Ik ben bezig met het vervangen van mijn dashboard en daarbij loop ik tegen het volgende aan:Ik heb nu een losse claxon-knop (wipschakelaartje) en ik wil mijn claxon-knop eigenlijk integreren in mijn stuur. Ik heb een stuurdop op mijn Mountny-stuurtje waar een claxon-aansluiting in zit. Maar hoe sluit ik dit handig aan? Want er moet dan een kabeltje lopen van mijn stuurclaxon via de accu naar de claxon voorin de auto. Maar mijn stuur is aan de binnenkant gewoon dicht. Ik kan natuurlijk een gat boren in waar het stuur overgaat in de stuurstang (achterkant stuur) en dan een kabel het dashboard in laten lopen. Maar volgens mij loop je er dan tegenaan dat als je een bocht maakt, het ronddraaiende stuur er voor zorgt dat de kabel weer uit het dashboard naar buiten getrokken wordt. Daarnaast komt er druk op het aansluitpunt van de draad aan de claxon'knop' aan de binnenkant van het stuurwil waardoor die op een bepaald moment uit z'n contactje getrokken wordt. Is mijn verhaal enigszins te volgen en wat moet ik doen om dit netjes aan te sluiten? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Daisy Stijn Geplaatst: 31 december 2013 Rapporteer Delen Geplaatst: 31 december 2013 moeilijk geval idd,Bij multifunctionele sturen steken ze er een cassette in, waar een hele lengte van platte kabel in cirkels in zit met een veer, als je dan aan je stuur draait naar bijvoorbeeld rechts, dan wordt deze kabel "aangespannen". Dus aangezien er een aantal omwentelingen kabel in zit, worden de diamater van deze cirkels kleiner, als je dan naar links draait worden deze weer groter.Bij een standaard stuur met enkel claxon wordt er met sleepcontacten gewerkt. Onderstaand onderdeel draait dan eigenlijk niet mee. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rudie Heikens Geplaatst: 31 december 2013 Rapporteer Delen Geplaatst: 31 december 2013 Ik heb ook zelf een claxonknop in m'n Mountny stuur gemaakt.Stuk printplaat in een cirkel gezaagd en op de stuurkolom een kloolborstel geplaatst.Ik gebruik 2 claxons (dubbeltonig) maar die zijn wel met een voorschakelrelais geschakeld om inbranden enoverbelasting te voorkomen.Werk nu al 5 jaar... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gerard Mulder Geplaatst: 2 januari 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 2 januari 2014 Hoi Thomas,Ik heb het nog anders gedaan, zie fotoHad ook een klik/wip schakelaar, maar die heb ik vervangen door een druk schakelaar.Deze zit vlak bij de pook nu en is perfect te bedienen en makkelijk te monteren.Heb gelijk een tweetonige aangeschaft... :-PSucces met je keuze.....Gr.....Gerard Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Thomas Walder Geplaatst: 5 januari 2014 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 5 januari 2014 Ik ga met al jullie tips aan de slag, dank!Ik ga wel proberen mijn claxon-knop in het stuur te houden: als je de claxon moet gebruiken is dat toch vaak in een situatie waarin je graag beide handen bij je stuur hebt.Vandaag heb ik met een vriend een nieuw dashboard uitgeknipt in karton, "ingericht" met een stift en dat ga ik dan zagen uit 8 mm MDF-plaat. Dat ga ik dan behandelen zodat het waterdicht is, knoppen erin en dan de hele boel bekleden met carbonfiberstickerfolie. Ik ben erg benieuwd of dat allemaal gaat lukken. Mezelf kennende gaat er vast vanalles fout maar ik weet nog niet precies wat. En dat is toch het spannende van de hobby! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rudie Heikens Geplaatst: 6 januari 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 6 januari 2014 Ik heb me laten vertellen dat carbonfolie niet mooi blijft. Gaat plooien in hoeken en langs gaten...Neem dan een dun stukje carbonplaat, dat kun je bv op het MDF plakken. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gerard Mulder Geplaatst: 6 januari 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 6 januari 2014 Met carbonfolie wrappen, blijft jaren mooi....kan je zelf doen met een haarfohn.gr en succes,Gerard Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Patrick vd Langenbergh Geplaatst: 8 januari 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 8 januari 2014 MDF behandelen zodat het waterdicht is??? Hoe ga je dat doen?? MDF en spaanderplaat zijn volgens mij de twee "vochtgevoeligste" houten materialen die ik kan bedenken... Volgens mij na korte tijd al zo rot als "snot".Ik zou eerder een aluminiumplaat gebruiken. De scherpe randen netjes rondvijlen en dan de plaat wrappen.Of zoals ik het gedaan heb. De aluminiumplaat beplakken met een laag dun schuimrubber (onderlaag voor laminaatparket) en daarover dan kunstleer plakken. Geeft een "gepolsterd" uitzicht wanneer je de schakelaars en meters erin monteert. Kijk maar op mijn website www.mnr-racing.be voor foto's. Doorklikken naar "Bouwen" en "Januari 2011" helemaal onderaan voor het maken. In het bouwpagina van "September 2011" staat een foto die het resultaat goed laat zien...Succes ermee.Greetz,Patrick Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
A Van De Walle Geplaatst: 8 januari 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 8 januari 2014 je kan ook vochtwerende groene mdf nemen,natuurlijk bij mij is het zoals bij patrick,een aluminium plaatBekijk het maar..........grt alain Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.