Ga naar inhoud

Torretje en roerbak reviseren


Harry Bouma

Aanbevolen berichten

Ik liet bij mn racewagen de achterse (sierra) dif bevestiging onbenut en dat gaf met racen geen enkel verschil. Ik kan me niet voorstellen dat die lange stabis de achterwaardse flex op gaan vangen van het dif. Dat hopelijk al op 4 bevestigingspunten star in je chassis zit. Als dat geflexed heeft is je chassis lam al geeft het altijd extra stijfheid en ziet er mooi uit

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 236
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Harry Bouma

    123

  • Tim Valk.

    11

  • Menno Groenendaal

    11

  • J. Bakker

    10

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik liet bij mn racewagen de achterse (sierra) dif bevestiging onbenut en dat gaf met racen geen enkel verschil. Ik kan me niet voorstellen dat die lange stabis de achterwaardse flex op gaan vangen van het dif. Dat hopelijk al op 4 bevestigingspunten star in je chassis zit. Als dat geflexed heeft is je chassis lam al geeft het altijd extra stijfheid en ziet er mooi uit

Ze vangen geen achterwaartse flex op. Is ook niet nodig.

Het is echter een bekend fenomeen dat bij Caterhams met een hoog vermogen en koppel de voorste bevestigingspunten van het chassis waar het diff bevestigd zit, door vermoeiing afbreken. Dit komt vooral voor bij de oudere chassis.

http://www.mycaterham.com/117516/117447.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

de verstevigingen repareren de vermoeiing niet maar voorkomen het.

Dus als je al voelbare flex had op de openbare weg , dan adviseer ik je toch echt die chassis bevestiging van je dif eens goed te controleren.

Ook de castings van de difs zelf scheuren wel eens of de dif bouten lopen los. Je wilt er niet door verongelukken met dat vermogen er vol op bij hogere snelheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de verstevigingen repareren de vermoeiing niet maar voorkomen het.

Dus als je al voelbare flex had op de openbare weg , dan adviseer ik je toch echt die chassis bevestiging van je dif eens goed te controleren.

Ook de castings van de difs zelf scheuren wel eens of de dif bouten lopen los. Je wilt er niet door verongelukken met dat vermogen er vol op bij hogere snelheid.

Natuurlijk repareer je geen vermoeiing met verstevigingen, ik heb iets meer met deze materie gewerkt.

Maak je geen zorgen, het chassis en alle onderdelen zijn allang gecontroleerd tijdens de heropbouw, met name in die regionen omdat je er normaal gesproken niet makkelijk bijkomt en ik op de hoogte ben van die zwakke punten in het chassis.

Je trekt een beetje voorbarige conclusies op de te korte uitleg.

Het is niet het chassis wat flext, maar het diff in zijn ophangrubbers, beide aan de voorzijde van het diff geplaatst.

Dat voel je dan als een beetje shudder/twisten van het diff tijdens accelaratie. Met de bracing haal je dat eruit, en dus ook een potentieel zwak punt aan het chassis.

Een diff ophanging moet roll en dive momenten opvangen, "achterwaardse flex" ik neem aan dat je longitudale belasting bedoeld is nauwlijks aanwezig.

De rubbers kunnen standaard heel goed de rollmomenten opvangen, maar door hun orientatie veroorzaken de divemomenten erg hoge reactiekrachten op het chassis. De braces zorgen ervoor dat de ontbonden krachten van de divemomenten veel gunstiger verdeeld worden. Tevens krijg je er als extra nog een triangulation van het chassis bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dif had geen ophangrubbers zat star vast in de bevestigingspunten vandaar dat ik dacht dat dus je chassis of casing gescheurd of lam zou kunnen zijn. Star in de ophanging of powerflexbussen geeft uiteraard wat meer resonantie. Ik kan je hier een voorbeeld laten zien van wat achterwaardse flex op een dif casing van een mx5 kan doen in een roadrunner sr2 overigens. Dif zelf Totaal gescheurd doordat de chassis bevestiging om de achterwaardse kracht op te vangen te zwak was. Een sierra dif zit doorgaans compact gemonteerd al is er een voorbeeld hier op het forum van een rcb waar ook dat uit het chassis brak.

Ik ben ook eens bijna verongelukt met een starre as waar de reactiearmen te zwak waren en braken gelukkig bij optrekken en niet op snelheid. Er zijn kitcars die constructief niet deugen op die punten en de mogelijke gevolgen wil je niet weten

Link naar reactie
Delen op andere sites

klinkt allemaal heel logisch Harry

vind het mooi dat je de tijd neemt om jouw know how hier in genoeg woorden uiteen te zetten

daar kunnen we allemaal wat van leren

Yep, geen probleem, is ten slotte mijn vakgebied.

Maar Harm, jij weet ook nogal wat, weet jij wat in hemelsnaam achterwaartse flex is?? Ik heb er de hele dag over nagedacht, maar ik kan het niet beredeneren of in het krachtenspel van een aandrijflijn ontleden wat het zou moeten zijn.

Trouwens, vandaag een lekkere toertocht door noord groningen gemaakt. Wat een heerlijke en stille bochtige weggetjes liggen daar zeg. Drie uur wezen draaien en keren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

longitudale belasting bedoeld is nauwlijks aanwezig.

De rubbers kunnen standaard heel goed de rollmomenten opvangen, maar door hun orientatie veroorzaken de divemomenten erg hoge reactiekrachten op het chassis. De braces zorgen ervoor dat de ontbonden krachten van de divemomenten veel gunstiger verdeeld worden. Tevens krijg je er als extra nog een triangulation van het chassis bij.

In de categorie 'krachttermen' hebben we er hier weer één .... Vroeger had de stichting SIRE een spotje met als onderwerp "durf duidelijke taal te vragen". Het uitlageren van synchronisatiediepvriesje gaat aardig centie kosten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Drie uur wezen draaien en keren.

Toch niet door mijn domme terminologie na een nacht piekeren ook nog de weg kwijt hoop ik? :-D Tijd voor wimedo misschien, daar vliegen de krachtenvectoren in alle richtingen en is een goede constructieve beproeving voor onze auto's. Lijkt me leuk eens onze c20xe's te vergelijken trouwens

Link naar reactie
Delen op andere sites

in de trent van de beauty and the beast Bas ??

moet ik misschien ook nog even met de smurf komen

kan wel even op de OBO dag bij Wimedo , als de achterbanden bijna opgerookt zijn zal er vast wel ergens een achterwaartse flex ontstaan :cool::-D:roll::wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

post-8678-0-69735000-1449348496_thumb.jp

 

Wintertijd. Upgraderitus en een kleine check van de motor na ca 20 uur draaitijd.

 

Klepspeling gemeten, compressie gechecked en een lektest van de cilinders gedaan.

Alles perfecte staat, kan dus rustig naar de volgende mappingfase dit voorjaar waarbij alle toeren die in het blokje zitten worden losgelaten.

Hiervoor ga ik wel naar Engeland om dit samen met een vriend in te regelen. We verwachten een max rpm van zo'n 8500-9000  toeren.

 

Maar voordat we zover zijn, heb ik eerst de poppers voor de halve deurtjes aangebracht. Om deze exact te kunnen positioneren heb ik een minuuscuul gaatje van 1mm in de drukkers van de deurtjes geboord, en deze vervolgens aangeprikt op de body. Werkt perfect, en je merkt die kleine speldeprikken in de drukkers niet eens op.

 

Tevens de complete voorwielophanging verwijderd voor een upgrade naar een freestyle superwide systeem. Hiermee wordt de spoorbreedte aan de voorzijde 110mm breder en ben ik het c20xe typische onderstuur kwijt. Ik had nog een onverwachtte meevaller, want tijdens de inspectie van de dempers blijken dit de M1 versies van Bilstein te zijn, de race versies. Die hoef ik dus niet te vervangen. Ik ben er nog niet geheel over uit hoe ik de freestyle ga gebruiken. Dit kan zowel met inboard alsook met outboard dempers. Ik ga de geometrie van beide maar even in CAD zetten om de motionratios te kunnen bepalen en of ik met outboard niet een te grote falling rate ga krijgen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

post-8678-0-69067400-1450463095_thumb.jp

Zo, vandaag mijn airbox binnen gekregen, het hoe en wat ga ik niet eens meer proberen uit te leggen aangezien dit schijnbaar te hoog gegrepen is voor enkele praktisch ingestelde lieden. 

 

Deze airbox wordt normaalgesproken gebruikt op de C400 en R500 waarbij de luchtinlaat op de andere zijde zit als bij mijn auto.

post-8678-0-25932400-1450463333_thumb.jp

 

Hierbij loopt de airbox mooi mee met de carrosserie.

Als ik deze aan mijn inlaatzijde zou toepassen ziet dat er een beetje raar uit. Tevens is de airbox een beetje te kort voor mijn langere inlaatkelken.

post-8678-0-67919600-1450463347_thumb.jp

 

Om de airbox goed uit te lijnen met de carrosserie zou deze zo geplaatst moeten worden.

post-8678-0-79262400-1450463411_thumb.jp

post-8678-0-14975600-1450463476_thumb.jp

 

Hoe los ik dit op?? Yikes ik teken een trimlijn af op de carbon airbox van €550 en snij hem vervolgens midden door.

post-8678-0-23149700-1450463572_thumb.jp

post-8678-0-48754900-1450463622_thumb.jp

 

Morgen gaan we verder met de volgende stap waarbij we een tussenstuk gaan modeleren.

Wordt vervolgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit onderdeel is hard op weg om er eentje van het dubbele te worden. One of a kind. Als je niets fatsoenlijks kunt krijgen moet je er zelf een maken. De basis vind ik mooi passen bij mijn auto. Ben vandaag alweer iets verder gekomen. Eerst moeten we bepalen hoe de airbox aan de buitenzijde moeten plaatsen. Eea moet natuurlijk harmoniëren met de rest. Dus eerst maar een subframe gemaakt  die op een constante afstande van de zijkant zit. Zodoende is het "deksel" in die richting reeds gepositioneerd. Vervolgens op het oog het deksel horizontaal uitlijnen met de verschillende bodylijnen. Dit is altijd een compromis omdat het ook nog uit moet lijnen met de inlaat. Het deksel zet je eenvoudig met dubbelzijdege tape vast zodat je op een afstandje de uitlijning vanuit diverse standpunten kunt beoordelen. Omdat ik een houten subframe gebruik kan ik eenvoudig wisselen tussen motorkap en inlaat. Een stuk tape met potloodstrepen maakt het terugplaatsen van het subframe eenvoudiger.

post-8678-0-20975800-1450549684_thumb.jp

post-8678-0-77074200-1450549716_thumb.jp

post-8678-0-80666400-1450549732_thumb.jp

post-8678-0-67944300-1450550070_thumb.jp

 

Eenmaal tevreden met de positie de boel fixeren met tape en met een contourmal de dwarsdoorsnede op twee punten bepalen.

Deze contouren uitzetten op een paar stroken multiplex en met een lintzaag uitgezaagd. Dan deze contouren onderling verbinden tot een frame. Daarna kun je het geheel op de werkbank plaatsen waarbij de onderlinge positie vastligt.

post-8678-0-16865100-1450550102_thumb.jp

post-8678-0-04823500-1450550118_thumb.jp

post-8678-0-95990500-1450550130_thumb.jp

 

Morgen verder met het bouwen van een box waar we een pu schuim in laten lopen om de buitenkant te modeleren.

We gaan namelijk eerst aan de binnenkant een laag carbon weefsel aanbrengen om het model weer tot een geheel te maken.

Dan halen we het geheel uit de mal en werken we de buitenkant strak en leggen hier dan een gewoven carbonlaag overheen met een UV bestendige epoxy laag. Deze moeten we daarna glad schuren en polijsten. Hopelijk ziet het er dan zodanig uit dat het niet opvalt als een custom item.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch maar besloten om het anders aan te pakken. Nadat ik eea in een box had geplaatst was ik toch niet geheel tevreden met de plaatsing van de twee losse delen. Het deel wat aan de inlaat vast komt te zitten had toch te veel flexibiliteit na fixatie.

Dus vandaag een nieuwe poging. Mal rechtstreeks aan de auto gemaakt. Moeilijkheid hierbij is dat je deze met PU schuim vult, en het goedje niet op de verkeerde plaatsen wilt hebben. Dus wat afvalzakken geknipt en geplakt.

Daarna het geheel op de werkbank gefixeerd met wat latten en multiplex.

post-8678-0-57837400-1450726065_thumb.jp

 

post-8678-0-15239900-1450726085_thumb.jp

 

Morgen met schuurpapier het overtollige PU schuim verwijderen en een laagje plamuur aanbrengen. Vervolgens weer schuren en strak maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Zo, vandaag mijn airbox binnen gekregen, het hoe en wat ga ik niet eens meer proberen uit te leggen aangezien dit schijnbaar te hoog gegrepen is voor enkele praktisch ingestelde lieden. 

 

 

Toch maar besloten om het anders aan te pakken. 

gelukkig ben jij uiteindelijk ook praktisch ingesteld zo te zien,

Het werk ziet er zeker veelbelovend uit al snap ik de aanschaf van zo'n mooie kostbare airbox niet met deze ingrijpende veranderingen :)    Als je hem af hebt, trek maar een mal, dan is het zeker een leuk aftermarket item. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verbouwen van de airbox is nodig omdat er voor de HPC eenvoudig geen fatsoenlijke airbox bestaat, of je moet zo'n enorme toeter van Riverie of ander merk er op willen zetten. Ziet er naar mijn mening niet uit, maar smaken verschillen. Ik vindt de airbox van de R500 en C400 er goed uitzien, alleen zitten die aan de andere kant.

Daarbij komt dat de duratec zijn inlaat veel vlakker staat. Ik heb er toch maar een gekocht  met de ijdele hoop dat die wellicht toch enigszins past, maar niet dus. Heeft te maken met alle zaken hiervoor genoemd en de taper van de auto. Dus maar doormidden zagen en vandaar verder. 

 

post-8678-0-57878500-1450807084_thumb.jp

 

Inmiddels komt er wat meer vorm in het model. Veel plamuur toevoegen en vervolgens weer schuren totdat ik tevreden ben met de lijnen. Blijft altijd een beetje compromis aangezien het nogal een gekromd model wordt.

morgen maar verder met plamuren, schuren, nogmaals plamuren, weer schuren............totdat ik vindt dat het wel goed is zo. Het meeste zie je toch niet vanaf de buitenkant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag was het punt bereikt dat ik tevreden ben met de vorm. Op de foto kun je nu goed zien hoe complex de twee onderdelen van elkaar verdraaid staan, waarbij het origineel bijna recht was.

 

post-8678-0-46302100-1450980488_thumb.jp

 

Omdat het geen zomer meer is en mijn garage iets te groot om 24 uur lang te verwarmen op ca 25-30 graden, heb ik een warmtekast gebouwd tbv het curen van de epoxyhars.

Tevens heb ik de mal aan de zijkant van de kast draaibaar opgehangen hetgeen erg makkelijk is tijdens het lamineren. Ik gebruik gewoon een handlamineertechniek voor de airbox.

 

post-8678-0-01155800-1450981019_thumb.jp

 

post-8678-0-03169500-1450981039_thumb.jp

 

post-8678-0-20522600-1450981057_thumb.jp

 

Ik maak gebruik van twee soorten epoxy hars en twee types carbon weefsel.

Voor de buitenkant maak ik gebruik van een UV bestendige epoxy die een lage viscositeit heeft en een lange pottijd. Dan heb ik meer tijd om eea goed te verwerken. Hier gebruik ik een keper geweven mat voor omdat deze er in de afwerking fraai uitziet. Aan de binnenzijde maak ik gebruik van een ongeweven carbonlegsel in combinatie met een snellere epoxyhars die constructief sterker is. 

Ik koop de hars altijd op de hoeveelheid die ik op dat moment nodig heb omdat je het na openen toch niet al te lang kunt bewaren.

 

post-8678-0-10366200-1450981189_thumb.jp

 

Vanaf nu moet ik de komende twee dagen mij passen in de schema's van mijn vrouwtje, dus iets minder tijd in de werkplaats. Helaas. Wellicht heb ik toch nog een verloren momentje om het patroon voor de matten te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren nog een uurtje gevonden om de patronen te tekenen. Ik voorzie al wel een probleem met de lay up techniek bij dit onderdeel.

Het weefsel gaat behoorlijk rafelen en losse draden trekken tijdens het knippen. Dat wordt nog wat als ik dat onder die kap moet schuiven.  Geen weg terug meer. 

 

post-8678-0-24664600-1451225666_thumb.jp

 

Vandaag alles in de epoxy kunnen zetten. Ben redelijk tevreden, alhoewel er waarschijnlijk wel wat van de rafeling langs de kanten te zien zal zijn. Alles staat nu in de professionele en vakkundig geïsoleerde droogkast.

 

post-8678-0-33086600-1451225676_thumb.jp

 

Morgen kunnen we de buitenkant beoordelen na uitharding. Dan de binnenkant schoonmaken om deze ook nog van een tweetal lagen te voorzien.

Ik zie de bui echter al wel een beetje hangen dat de airbox meer een funktioneel model wordt om te testen en dat de  volgende stap onvermijdelijk wordt, namelijk van deze airbox toch maar een tweedelige mal te maken en de airbox volgens prepreg en een vacuumbagging systeem te maken. Alleen dan raak ik van het rafelen af. Morgen volgen de foto's. Dan weten we meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Harry zulke zaken nemen veel tijd in beslag

maar achteraf blijkt het allemaal de moeite waard als je het resultaat ziet. Ben benieuwd ik blijf dit volgen omdat ik zelf een hele kuip al heb gedaan en dat was ook een hele karwei!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in




×
×
  • Nieuwe aanmaken...