Spring naar bijdragen

Torretje en roerbak reviseren


Harry Bouma

Recommended Posts

13 uur geleden zei Harry Bouma:

Gelukkig vind ik het bouwen eigenlijk leuker dan het rijden, dus ik vermaak mij nog wel even.

ja dat moet ook wel want eigenlijk kom je niet aan rijden toe, de motor ligt vaker uit elkaar dan dat hij in elkaar zit. maar je mag wel eens mee rijden in een echte auto die in elkaar zit hoor Harry :) 

bewerkt door J. Bakker
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
  • Reacties 236
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Harry Bouma

    123

  • Tim Valk.

    11

  • Menno Groenendaal

    11

  • J. Bakker

    10

Af en toe moet je geluk hebben. De firma Spiess heeft op verzoek van een groep mensen weer nieuwe hoofdlager laten maken voor de STW motor.

Dat scheelt weer een hoop hoofdbrekens en tijd. Heb er gelijk maar 2 sets besteld zodat ik in ieder geval een op reserve heb voor de toekomst.

Ondertussen ook bezig geweest met het ontwerp van een nieuwe brandstoftank die voor de achteras geplaatst wordt. Daarmee wordt de gewichtsverdeling nog iets gunstiger en komt het zwaartepunt nog iets lager.

Ik werk momenteel op een  designklus in Zweden en heb daardoor toch iets minder tijd voor de Caterham, maar zal toch proberen af en toe iets te posten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 months later...

Tijdje niets gepost, maar ben druk geweest met de restauratie van een oude group B auto en wat andere bezigheden in Zweden.
Ondertussen had ik ook een clamshell throttlebdody kunnen kopen die niet op een standaard kop past, vandaar dat ik mijn andere Cilkop te koop heb gezet.

Wellicht interessant om eens te laten zien hoe zo'n clamshell eigenlijk werkt, vrij vernuftig stukje techniek.

https://onedrive.live.com/embed?cid=331551AC0B45A32E&resid=331551AC0B45A32E!57584&authkey=ALrHQAiRuIWPEpE

 

bewerkt door Harry Bouma
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 months later...

Aangezien er toch nog ergens een Brexit komt ,is mijn chassis naar Engeland geweest  , voor wat aanpassingen aan de vloer, pedalbox en rollkooi bevestigingen.

Nieuwe panels en fris gespoten chassis.

IMG_20190524_145509758_800x600.jpg.942562367c55444cebd1b6acd6bd9858.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Soms ga je een stapje vooruit en dan ineens ga je 5 stappen achteruit. Had een origineel STW blok besteld en kreeg afgelopen weekend een appje dat deze toch niet te leveren is. Gelukkig het geld terug gestort gekregen. 

Ga nu maar weer eens naar mijn origineel plan kijken of ik een Millington blok kan gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Menno Groenendaal:

Ook heel leuk

Vandaag binnen gekomen Menno.

Colli gewicht was al 8 kg lichter dan origineel gietijzeren blok.

millington.jpg.2e73c4298a10d5cf65088c108bd3bf65.jpg

bewerkt door Harry Bouma
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 8 months later...
Harry Bouma

Zo ik heb door alle toestanden weer wat tijd om eens een korte samenvating te maken van de werkzaamheden van de afgelopen tijd.
Als eerste heb ik een rolkooi aangepast zodat deze op mijn nieuw chassis past met de bevestigingspunten direct aanm het chassis en niet middels een slap hoeklijntje zoals destijds gebruikelijk was. Dit was ook een van de belangrijkste reden voor aanschaf van een nieuw chassis.

IMG_20190530_162346183.jpg.a24c19b39eb7d0b3cd82a9327eed40d2.jpg

Na het nodige meet slijp, en laswerk is onderstaand resultaat  berieikt.

IMG_20191102_103400665.jpg.decb29bc2c3515366e321887002a0bca.jpg

 

Interieur panelen plaatsen en op z'n plaats houden met grippers die origineel uit de luchtvaart industrie stammen. Erg handig en maakt het mogelijk eerst alle gaten te boren voordat het "definitief" vastgezet wordt met popnagels.

Een tip voor het boren eerst een centerpunt plaatsen op de onderliggende buizen, dit voorkomt het wegglijden van de boor en bijbehorend lelijk gat in de beplating.
mini_IMG_20200321_152319222.jpg.fdc69441ab9c5e3399155cf4124be47c.jpg

Firewall uit eigen productie carbon infusion plaat, verderop meer over dit proces.

IMG_20191214_162336727.jpg.970385f7ddbe558f00bedb3be6f07d47.jpg

Hier maak ik een honeycomb bodemplaat met versterkingen waar de stoel vastgezet wordt. Uiteindelijk moet dit een plaat worden van 3mm dik en een gewicht van zo'n 2 kg.

Om deze vlakke platen te kunnen maken heb ik een frame gebouwd met daarop een 6mm gehard glazen plaat. daarop wordt de carbon en inlays gelegd en vervolgens middels het vacuum infusion techniek volgezogen met epoxy. deze methode garandeerd een optimale verhouding tussen de vezels en de epoxy. Een nog iets lichtere variant zou alleen mogelijk zijn middels prepreg en het gebruik van een autoclaaf. Dat ging mij net even te ver voor dit soort grote delen.
Op de foto is het infusion proces nog in volle gang te zien aan de witte vlek welke nog niet verzadigd is. Al met al een klus die veel voldoening geeft als het resultaat klaar is.

IMG_20200409_144719363.jpg.2586e1e196641af331069d11ddfadf79.jpg

Voor de kenners van het C20XE blok, onderstaand kwijlplaatjes van het blok dat inmiddels ook goede vorderingen maakt.
Zoals reeds eerder gemeld is de uiteindelijke keuze op een Millington blok gevallen wat in de basis een kopie van het Opel blok is, alleen dan van aluminium en zo'n 20kg lichter.
Het blok is hierbij gedeeld over de hoofdlagers wat een stijver geheel biedt. Om de STW krukas op juiste wijze te monteren en de lagerspeling/ rondheid te controleren en eventueel bij te werken moesten we het blok op 90 graden verwarmen en dan de lagers in het blok plaatsen.
De lagerschalen worden met engineerings blue ingesmeerd en vervolgens op moment aangehaald. De rondheid en en maat worden gechecked en vervolgens weer losgehaald. De schaal wordt aan de buitenzijde gelapt totdat het aanraakvlak met het blok gelijkmatig verdeeld is. Dit wordt voor alle schalen herhaald. Het blok is vooraf op temperatuur gecontroleer op lager lijn en concentriciteit. 
Als laatste wordt de krukas geplaatst de krukas en de khoofdlagerbouten vernieuwd.
Voor het gehele proces zijn er 3 set bouten doorheen gegaan.
Volgende stap is het monteren van de drijfstangen en de zuigers. Hiervoor moet ik echter allereerst het kopvolume bepalen om tot een juiste wristpin afstand tot het bovendek te komen.
Jullie begrijpen het al, dit type motor is niet een simpel een tweetje. Dit komt voornamelijk doordat tijdens de periode van de STW met compressieverhoudingen van 1:14 werd gereden met meer tolueen in de tank dan benzine. Ik moet de compressie terugbrengen naar ca 1:12, vandaar dat ik de wristpen iets hoger moet leggen en waarschijnlijk nog iets van de crown af moet halen. Wordt vervolgd.

1280313026_WhatsAppImage2020-03-20at20_16_16.jpeg.779862a3ed9cf7cf8d63ad4956d67752.jpeg371992917_WhatsAppImage2020-03-20at20_16.21(1).thumb.jpeg.26d60d37e0f63d9e650cbe303801a00c.jpeg

507857287_WhatsAppImage2020-03-20at20_16.22(1).jpeg.d3f2b9660e8b4844c156f77ec171165c.jpeg

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rudie Heikens

Wat een mooi blok!

En dan die krukas...

Wat voor vermogen/koppel verwacht je hiermee? 

En als dit wagentje straks rijklaar is, wat dan, waar gaan we die tegenkomen?

Ik ben benieuwd of ik 'm ooit ga horen en zien...

Hoge School!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Harry Bouma

Blokje ben ik ook wel blij mee, ondanks dat ik oorspronkelijk een STW blok wilde hebben, maar achteraf is dit blok wel mooier voor de seven omdat die gewoon een heel stuk lichter is.

De krukas is een STW versie die eigenlijk illegaal was. De boefjes hebben de regels destijds omzijlt. De lagertappen zijn 10mm kleiner en hebben de lagerschalen gewoon dikker gemaakt.

Daardoor werd nog steeds het regelementair vastgelegd motorblok gebruikt.

Bij dit blok en vooral met het gewicht van de seven is vermogen en kopple niet van doorslaggevend belang. wat wel enorm helpt is het verlagen van de innertia van de gehele aandrijflijn.

Dit maakt dat de auto gewoon veel sneller toeren oppakt, en dus accelereert.

Bodemplaat is ook klaar en past prima. Is een 3mm honeycomb plaat ipv 3mm aluminium. Paat weegt nu 1600 gram, een alupbodemplaat weegt 4.8 kg. Dat is toch weer keer 2 voor de auto bespaard.
Voor de geinteresseerden de opbouw bestaat uit 6 lagen 200gr keper, een paar stroken 100gram unidirectional en 2mm lantor soric. Dat alles middels infusion geinjecteerd.
De onderkant is nog met een heel dun laagje UV bestendig epoxy afgelakt. Aan de bovenzijde komt nog een laar matte clearcoat.

IMG_20200411_185517728.jpg.74d443d51d17a1d6223de2a73e7e5b8c.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...
Harry Bouma

Resultaat na het matteren van de carbon platen. Bodemplaat met 4mm RVS popnagels vastgezet. Hoop niet dat ik de bodem ooit moet demonteren.

mini_IMG_20200802_192250660.jpg.dbcf07187dd969572982149e98f6484a.jpg

 

Daarnaast bezig met het modificeren van de achterremmen.

Heb mij altijd mateloos geïrriteerd aan de standaard Ford setup met een klauw en ingebouwde handrem.

De kabel loopt via een grote  S lus vanuit de tunnel naar de remklauw loopt.

Een Engelsman heeft eens  een trommelrem en losse klauw in zijn achternaven gebouwd.

Ziet er een stuk netter uit en er kan dan een veel directer aangesloten handremkabel ingebouwd worden.

De naven krijgen een flens waarop de remschijf zwevend bevestigd wordt met als optie om een F3 stalen schijf ofwel een Carbon remschijf te kunnen monteren.

Trommels zijn van Aluminium en worden naderhand geanodiseerd. 


mini_IMG_20200717_201442738.jpg.be7fdd947ebdc3fd1adf08f05011b363.jpgmini_IMG_20200718_192127626.jpg.98aa683d4a5e7195e95e591725c3f704.jpg

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...