J. Bakker Geplaatst: 24 maart 2018 Rapporteer Delen Geplaatst: 24 maart 2018 (aangepast) 13 uur geleden zei Harry Bouma: Gelukkig vind ik het bouwen eigenlijk leuker dan het rijden, dus ik vermaak mij nog wel even. ja dat moet ook wel want eigenlijk kom je niet aan rijden toe, de motor ligt vaker uit elkaar dan dat hij in elkaar zit. maar je mag wel eens mee rijden in een echte auto die in elkaar zit hoor Harry 24 maart 2018 aangepast door J. Bakker Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harry Bouma Geplaatst: 19 juni 2018 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 19 juni 2018 Af en toe moet je geluk hebben. De firma Spiess heeft op verzoek van een groep mensen weer nieuwe hoofdlager laten maken voor de STW motor. Dat scheelt weer een hoop hoofdbrekens en tijd. Heb er gelijk maar 2 sets besteld zodat ik in ieder geval een op reserve heb voor de toekomst. Ondertussen ook bezig geweest met het ontwerp van een nieuwe brandstoftank die voor de achteras geplaatst wordt. Daarmee wordt de gewichtsverdeling nog iets gunstiger en komt het zwaartepunt nog iets lager. Ik werk momenteel op een designklus in Zweden en heb daardoor toch iets minder tijd voor de Caterham, maar zal toch proberen af en toe iets te posten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harry Bouma Geplaatst: 14 december 2018 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 14 december 2018 (aangepast) Tijdje niets gepost, maar ben druk geweest met de restauratie van een oude group B auto en wat andere bezigheden in Zweden. Ondertussen had ik ook een clamshell throttlebdody kunnen kopen die niet op een standaard kop past, vandaar dat ik mijn andere Cilkop te koop heb gezet. Wellicht interessant om eens te laten zien hoe zo'n clamshell eigenlijk werkt, vrij vernuftig stukje techniek. https://onedrive.live.com/embed?cid=331551AC0B45A32E&resid=331551AC0B45A32E!57584&authkey=ALrHQAiRuIWPEpE 14 december 2018 aangepast door Harry Bouma Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Menno Groenendaal Geplaatst: 14 december 2018 Rapporteer Delen Geplaatst: 14 december 2018 Mooi spul Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harry Bouma Geplaatst: 30 mei 2019 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 30 mei 2019 Aangezien er toch nog ergens een Brexit komt ,is mijn chassis naar Engeland geweest , voor wat aanpassingen aan de vloer, pedalbox en rollkooi bevestigingen. Nieuwe panels en fris gespoten chassis. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harry Bouma Geplaatst: 8 juli 2019 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 8 juli 2019 Soms ga je een stapje vooruit en dan ineens ga je 5 stappen achteruit. Had een origineel STW blok besteld en kreeg afgelopen weekend een appje dat deze toch niet te leveren is. Gelukkig het geld terug gestort gekregen. Ga nu maar weer eens naar mijn origineel plan kijken of ik een Millington blok kan gebruiken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Menno Groenendaal Geplaatst: 9 juli 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 9 juli 2019 Ook heel leuk Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harry Bouma Geplaatst: 10 juli 2019 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 10 juli 2019 (aangepast) 22 uur geleden zei Menno Groenendaal: Ook heel leuk Vandaag binnen gekomen Menno. Colli gewicht was al 8 kg lichter dan origineel gietijzeren blok. 10 juli 2019 aangepast door Harry Bouma Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harry Bouma Geplaatst: 9 april 2020 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 9 april 2020 Zo ik heb door alle toestanden weer wat tijd om eens een korte samenvating te maken van de werkzaamheden van de afgelopen tijd. Als eerste heb ik een rolkooi aangepast zodat deze op mijn nieuw chassis past met de bevestigingspunten direct aanm het chassis en niet middels een slap hoeklijntje zoals destijds gebruikelijk was. Dit was ook een van de belangrijkste reden voor aanschaf van een nieuw chassis. Na het nodige meet slijp, en laswerk is onderstaand resultaat berieikt. Interieur panelen plaatsen en op z'n plaats houden met grippers die origineel uit de luchtvaart industrie stammen. Erg handig en maakt het mogelijk eerst alle gaten te boren voordat het "definitief" vastgezet wordt met popnagels. Een tip voor het boren eerst een centerpunt plaatsen op de onderliggende buizen, dit voorkomt het wegglijden van de boor en bijbehorend lelijk gat in de beplating. Firewall uit eigen productie carbon infusion plaat, verderop meer over dit proces. Hier maak ik een honeycomb bodemplaat met versterkingen waar de stoel vastgezet wordt. Uiteindelijk moet dit een plaat worden van 3mm dik en een gewicht van zo'n 2 kg. Om deze vlakke platen te kunnen maken heb ik een frame gebouwd met daarop een 6mm gehard glazen plaat. daarop wordt de carbon en inlays gelegd en vervolgens middels het vacuum infusion techniek volgezogen met epoxy. deze methode garandeerd een optimale verhouding tussen de vezels en de epoxy. Een nog iets lichtere variant zou alleen mogelijk zijn middels prepreg en het gebruik van een autoclaaf. Dat ging mij net even te ver voor dit soort grote delen. Op de foto is het infusion proces nog in volle gang te zien aan de witte vlek welke nog niet verzadigd is. Al met al een klus die veel voldoening geeft als het resultaat klaar is. Voor de kenners van het C20XE blok, onderstaand kwijlplaatjes van het blok dat inmiddels ook goede vorderingen maakt. Zoals reeds eerder gemeld is de uiteindelijke keuze op een Millington blok gevallen wat in de basis een kopie van het Opel blok is, alleen dan van aluminium en zo'n 20kg lichter. Het blok is hierbij gedeeld over de hoofdlagers wat een stijver geheel biedt. Om de STW krukas op juiste wijze te monteren en de lagerspeling/ rondheid te controleren en eventueel bij te werken moesten we het blok op 90 graden verwarmen en dan de lagers in het blok plaatsen. De lagerschalen worden met engineerings blue ingesmeerd en vervolgens op moment aangehaald. De rondheid en en maat worden gechecked en vervolgens weer losgehaald. De schaal wordt aan de buitenzijde gelapt totdat het aanraakvlak met het blok gelijkmatig verdeeld is. Dit wordt voor alle schalen herhaald. Het blok is vooraf op temperatuur gecontroleer op lager lijn en concentriciteit. Als laatste wordt de krukas geplaatst de krukas en de khoofdlagerbouten vernieuwd. Voor het gehele proces zijn er 3 set bouten doorheen gegaan. Volgende stap is het monteren van de drijfstangen en de zuigers. Hiervoor moet ik echter allereerst het kopvolume bepalen om tot een juiste wristpin afstand tot het bovendek te komen. Jullie begrijpen het al, dit type motor is niet een simpel een tweetje. Dit komt voornamelijk doordat tijdens de periode van de STW met compressieverhoudingen van 1:14 werd gereden met meer tolueen in de tank dan benzine. Ik moet de compressie terugbrengen naar ca 1:12, vandaar dat ik de wristpen iets hoger moet leggen en waarschijnlijk nog iets van de crown af moet halen. Wordt vervolgd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rudie Heikens Geplaatst: 10 april 2020 Rapporteer Delen Geplaatst: 10 april 2020 Wat een mooi blok! En dan die krukas... Wat voor vermogen/koppel verwacht je hiermee? En als dit wagentje straks rijklaar is, wat dan, waar gaan we die tegenkomen? Ik ben benieuwd of ik 'm ooit ga horen en zien... Hoge School! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harry Bouma Geplaatst: 11 april 2020 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 11 april 2020 Blokje ben ik ook wel blij mee, ondanks dat ik oorspronkelijk een STW blok wilde hebben, maar achteraf is dit blok wel mooier voor de seven omdat die gewoon een heel stuk lichter is. De krukas is een STW versie die eigenlijk illegaal was. De boefjes hebben de regels destijds omzijlt. De lagertappen zijn 10mm kleiner en hebben de lagerschalen gewoon dikker gemaakt. Daardoor werd nog steeds het regelementair vastgelegd motorblok gebruikt. Bij dit blok en vooral met het gewicht van de seven is vermogen en kopple niet van doorslaggevend belang. wat wel enorm helpt is het verlagen van de innertia van de gehele aandrijflijn. Dit maakt dat de auto gewoon veel sneller toeren oppakt, en dus accelereert. Bodemplaat is ook klaar en past prima. Is een 3mm honeycomb plaat ipv 3mm aluminium. Paat weegt nu 1600 gram, een alupbodemplaat weegt 4.8 kg. Dat is toch weer keer 2 voor de auto bespaard. Voor de geinteresseerden de opbouw bestaat uit 6 lagen 200gr keper, een paar stroken 100gram unidirectional en 2mm lantor soric. Dat alles middels infusion geinjecteerd. De onderkant is nog met een heel dun laagje UV bestendig epoxy afgelakt. Aan de bovenzijde komt nog een laar matte clearcoat. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harry Bouma Geplaatst: 3 augustus 2020 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 3 augustus 2020 Resultaat na het matteren van de carbon platen. Bodemplaat met 4mm RVS popnagels vastgezet. Hoop niet dat ik de bodem ooit moet demonteren. Daarnaast bezig met het modificeren van de achterremmen. Heb mij altijd mateloos geïrriteerd aan de standaard Ford setup met een klauw en ingebouwde handrem. De kabel loopt via een grote S lus vanuit de tunnel naar de remklauw loopt. Een Engelsman heeft eens een trommelrem en losse klauw in zijn achternaven gebouwd. Ziet er een stuk netter uit en er kan dan een veel directer aangesloten handremkabel ingebouwd worden. De naven krijgen een flens waarop de remschijf zwevend bevestigd wordt met als optie om een F3 stalen schijf ofwel een Carbon remschijf te kunnen monteren. Trommels zijn van Aluminium en worden naderhand geanodiseerd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.