Ga naar inhoud

Torretje en roerbak reviseren


Harry Bouma

Aanbevolen berichten

1,2,3,4,5...... ga niet over start ga direct terug naar de garage.

Auto op de dyno gehad. alles liep goed, totdat we bij de wat hoge toeren aankwamen. Auto had vanaf 4000 toeren wielspin op de dyno, dus nog maar iets strakker vastzetten op de vermogensbank.

Op de dyno wordt het toerental vastgehouden door de dyno om de timing en fuel goed te kunnen mappen.

Dat ging even goed totdat de koppeling begon te slippen, en dat is echt geen beroerde jongen. Koppeling van superclutch.

Motor is er inmiddels uit en ben nu samen met Tony van superclutch aan het kijken wat we moeten aanpassen aan de koppeling.

Ik kan wat dat betreft de Superclutch van harte aanbevelen. Die koppeling kan oneindig aangepast en veranderd worden met losse drukveren, drukringen etc.

Wordt vervolgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 236
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Harry Bouma

    123

  • Tim Valk.

    11

  • Menno Groenendaal

    11

  • J. Bakker

    10

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Wat bedoel je met mappen?

Afstellen of testbank of?

mappen is het vastleggen van de ontstekingstijdstippen, de injectieduur van de injectoren en de startijd van de injectie aangezien ik met een sequentiele injectie werk.

Als dat alles is gedaan wordt iedere cilinder nog individueel getrimd als dit nodig is om het beste resultaat te halen.

De map is een 3D grafiek met de vlakke assen toerental en belasting, de hoogte as de injectie timing en het ontstekingstijdstip.

Alles wordt tegen het detonatiepunt aangelegd met 2 graden reserve. Een hoop werk, maar is echt nodig als je de motor op vermogen bouwt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het verdict is gevallen.

240pekaas aan de wielen met een koppel kromme waar ik blij van wordt. Vanaf 4000-7800 toeren.

Persoonlijk had ik iets meer piek verwacht bij een iets hoger toerental. Het vermogen ligt wel in de verwachting.

Ben echt blij met deze koppelkromme.

We konden de ontsteking nog behoorlijk verlaten om maximaal koppel te krijgen. Dat betekend dat de vulling van de motor optimaal en zelfs boven 100% lag met de inductietiming. Je ziet ook erg duidelijk een korte en lange spike vlak achter elkaar liggen op de koppelkromme. Dit zijn de inductiefases van de inlaat en uitlaatfase en deze komt 3 keer zichtbaar terug in de kromme. Dit geeft aan dat de 2de, 3de en orde waves effectief zijn de 4de orde wave is op de print niet meer echt zichtbaar.

post-8678-0-62239500-1431064716_thumb.jp

https://drive.google.com/file/d/0B_6aeplzj9cWTF96Y1FwYm5rcjg/view?usp=sharing

Link naar reactie
Delen op andere sites

Harry kun je iets meer uitleggen wat je bedoelt met de inductiefase en orde waves? gaat dat over pulsatie in het in/uitlaat traject?

Bedoel je daarmee de dipjes die je in de grafiek ziet?

normaal worden deze denk ik vaak verdoezelt door de schaal verdeling, maar bij jouw zie je ze heel duidelijk.

In ieder geval een krachtige motor met 200-250 Nm rond een breed gebied.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi menno, is inderdaad inductie fase van respectievelijk de inlaat en de uitlaat.

Een impulswave gaat meerdere keren door het systeem, en dat is hier duidelijk zichtbaar.

Als je echt meer wilt weten dan kan ik je beter de manual van mijn simulatiesoftware toesturen waar eea veel beter in uit staat gelegd dan dat ik het hier kan beschrijven.

Het komt zeer goed overeen met de simulatie die ik tijdens het ontwerp van de motor gemaakt heb op de computer.

En zoals je opmerkt werd ik erg blij van de vlakke koppelkromme over een groot gebied. En dat met 300 graden nokkenassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Zo vanmiddag eventjes een paar proefritjes gemaakt in de seven. Moest de mapping hier en daar toch nog iets bijregelen.

Is overigens normaal, want er zijn een aantal zaken die je op de dyno niet kunt doen.

Vooral in de lagere loads was de fueling iets te arm en gaf het wat bunnyhopping. Uurtje met de laptop ernaast en klaar.

Morgen de ontsteking even checken want er was een beetje gepingel bij full load en lage toeren.

Nu nog een geschikte bak vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 4 weken later...

Klein testje gedaan nadat ik de mapping hier en daar nog wat geoptimaliseerd heb. Met name in de acceleratie mapping en low end fueling.

Was op dat weggetje best eng aan het worden nadat ik met ca 40 in de eerste begon. Op het moment dat er van 3 naar 4 wordt geschakeld zou er theoretisch veul op de teller staan.

Kan natuurlijk niet waar zijn, je mag er tenslotte maar 60 dus zal dat het wel zijn.

Psst. niet verder vertellen, was alleen maar een testje.

Moet nog wel iets doen aan het stuurhuis. De bumpsteer is best aanwezig.

Hier en daar nog een kleine rammel, dat lossen we binnenkort ook nog op. Wat dan?? In de verkoop denk ik maar. Tijd voor iets nieuws.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk bumpsteer aangezien de reacties bij hobbels en kuilen in de weg.

De sporing staat al op 1mm toe in officieel is het zelfs tot 3mm toe out bij 13" wielen, dus zo ongeveer een halve graad. Vanwege de sporing setting zou het dus al wat stabieler moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

officiele sporing bestaat niet, is ook heel afhankelijk van gewenste setup op circuit, weg , slalom etc... Richtlijn een graad toespoor voor geldt zowieso wel bij westfield, ook voor de cupracers.

Bumpsteer komt idd voor bij Caterhams en met name na upgrades naar quickracks of widetrack, ze leveren er zelfs shims voor om je stuurhuis hoger te plaatsen.

Hier een goed artikel vanuit de praktijk , ook handig voor iedereen met een kitcar want bij 80% van de kitcars deugt de afstelling niet. Praktijk gedrag echt goed testen doe je het best op circuit en het blijft een compromis van alle waardes van camber ,wagenhoogte, uit/toespoor , stabi aan/uit etc..

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCIQFjAAahUKEwiB-t6t8ofHAhUSWdsKHYT4Ck0&url=http%3A%2F%2Fwww.myothercarsa2cv.co.uk%2Fhowto%2Farchive%2Fbumpsteer.doc&ei=qLy8VYGGNZKy7QaE8avoBA&usg=AFQjCNEpmNJW4zjhwAHTcBYvjZOaBGqJRQ&sig2=HT5gM2XncG1yzJHLwkwR3Q&bvm=bv.99261572,d.ZGU

trouwens wat voor beter nieuws wil je dan een caterham?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Officiële sporing bestaat in de vorm van een advies van Caterham. Daar ben ik al iets van afgeweken omdat ik al vrij veel gewicht op de voorwielen heb staan en probeer iets minder onderstuur te krijgen bij het insturen. Dat ik daarmee iets minder rechtuit stabiliteit heb is niet eens zo merkbaar. Wat wel merkbaar was zijn de hobbels die bij wijze van spreken aan het stuur trekken.

Artikel van Paul heb ik. Mijn auto is inderdaad een widetrack met een kort stuurhuis. De auto is omgebouwd naar links stuur. Ik kan het zo ongeveer ook wel zien aan de stand van de spoorstangen. Moet een 3-8mm omhoog. Is met een Caterham sneller in de praktijk uit te proberen dan eerst een meetopstelling te bouwen. Ik laat na mijn vakantie op het werk wel een paar sims van verschillende dikte snijden.

Ik heb nog een XTR2 staan waar ik nog wat ideetjes voor uit wil werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Afgelopen week bezig geweest met het verrijken tijdens cranken en de afbouw hiervan na starten in combinatie met de motor temperatuur compensatie voor zowel de ontsteking als de injectie in te regelen.

Behoorlijk pokkewerk aangezien de motor iedere keer weer koud moet zijn.

Iedere avonds, laptop aan de ecu en starten. old school afstellen op gehoor omdat tijdens de koud start en lage motortemperatuur de Lambda aflezing nog niet werkt.

In het begin nog een fout gemaakt waarbij ik de vervroeging stond te bewerken waarbij ik dacht de brandstof toe te voegen. Dat gaf een paar keer een behoorlijke steekvlam uit de inlaat tijdens het starten.

Motor heeft nu ongeveer 800km gedraaid dus langzaam het toerenbereik maar iets opschroeven nu staat de limiter op 7850rpm die gaat straks naar 8250rpm. Hiervoor moet ik de injectie tijd met 1 msec verhogen aangezien mijn injectietijd bij 7500rpm nu al op 99.5% zit. Gelukkig kan de ECU de tijden verschalen, anders was dat ook een behoorlijk rekenwerk.

Momenteel heb ik 9msec. 10msec gaat nog nèt. Als ik nog meer brandstof nodig mocht hebben moet ik de brandstofdruk verhogen. Die staat nu op een vrij conservatieve 3 bar. Doe ik echter liever niet omdat ik dan het gehele gebied waarschijnlijk opnieuw moet mappen.

Eigenlijk toch nog genoeg te knutselen aan de se7en. :-D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Ben bang dat ik last heb van een vervelende ziekte: upgraderitus

Vandaag 2 cross braces aan het chassis en het differentiëel gemonteerd.

Aangezien het vermogen nogal behoorlijk is, adviseert men om deze brackets aan te brengen zodat het chassis niet gaat scheuren.

Ondanks de scheinbaar kleine stangetjes is het toch direct merkbaar als je een beetje enthousiast optrekt. Eerder voelde je een beetje een twist, met vertraging, maar die is nu geheel weg.

post-8678-0-79084500-1443032921_thumb.jp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in




×
×
  • Nieuwe aanmaken...