Ga naar inhoud

Wie wil zijn Kit Car verkopen?

M. Visser

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Cees,

Mijn oorspronkelijke vraag was wie er over zat te denken om zijn kitcar (weer) te gaan verkopen. Dat er dan mensen zijn die reageren met een bedrag in hun hoofd waar je een vrij recente Donkervoort voor aan kan schaffen had ik wel verwacht. Ik hoopte natuurlijk dat er iemand tussen zou zitten net als ikzelf die er nuchter in staat en begrijpt dat je al de tijd en het er in gestoken geld nooit meer terug zult zien. Bij aan en verkoop geldt helaas nog altijd de "vraag vs. aanbod" regel. En de vraag is duidelijk afgenomen en verschoven de laatste jaren.

Maar zoals ik ook al aangaf in mijn reactie hiervoor: misschien moet ik eens op zoek naar een andere hobby. Sterker nog, ik heb al wat op het oog. Typisch een gevalletje "midlife crisis" op zoek naar de volgende kick... :roll:

Maar wie weet koop ik toch wel weer een kitcar als ik de juiste tegen kom.

M. Visser

• Reacties 101
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
Geplaatst:

Wim,

Dan moet ik helaas wel mijn "speelgoedbudget" over twee dingen verdelen. :-(

Ik ben gewoon een twijfelachtige draaikont en vind teveel dingen leuk ben ik bang... :roll:

Wordt vervolgd... :wink:

Geplaatst:

Het spijt me om te zeggen, maar volgens mij wil je voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, dat mag, en dat wil iedereen! maar zo werkt het niet.De markt voor dit soort auto's is heel klein, en de meeste zijn met liefde gebouwd, met dure materialen,vandaar ook het prijskaartje! Wat is je budget? In de UK, zijn meerdere top auto's te koop voor +/- 12000 Pond.En als ik dan naar een Donkervoort kijk, met een oude sierra motor voor € 20.000,- wist ik het wel!Spreek uit ervaring, heb er zelf 3 gehaald en de laatste is niet te koop :-)

Mvg, Paul

Geplaatst:

ik denk dat het niets wordt en dat omdat Marco geen " echte" liefhebber is van een kitcar, hij wil alleen

maar rijden op een mooie zomerse dag.

koop je een kitcar dan ben je aan het sleutelen en aan het rijden, je moet gewoon een beetje gek zijn wil je met een

kitcar rijden,.

ieder zijn meug maar ik denk dat Marco beter een BMW Z3 of een Mazda MX3 of zoiets kan kopen

als je kitcar wilt dan maak je je kit zoals jij dat wilt en je wilt je afscheiden van het gewone blik wat op de weg rijdt,

als ik een rotdag op mijn werk heb gehad of wat dan ook stap ik in mijn kit ga een stukje rijden ,en dat hoeft echt geen racen

te zijn , en alles lijkt weer zonnig, ja gewoon een stukje ontspanning, voor mij beter dan roken, drugs of wat dan ook, misschien

is het wel mijn soort drugs, maar ook in de winter geniet ik van het veranderenvan mijn kit, ik sprak eens iemand die motor reed

in de winter pakte hij soms een stoel en een pilsje en ging voor zijn motor zitten en allleen kaar kijken naar zijn motor,

ik moet zeggen dat ik hem nu begrijp, dit bedoel ik met liefhebber, uit de tekst die Marco hier neerzet krijg ik niet het gevoel

dat hij dat ook zo zal doen, want zeg eens eerlijk als je terug komt van een ritje rijden klopt en dan niemand eens op de

motorkap en mompelt goed gedaan ? of ben ik de enigste

Geplaatst:

Bingo meneer Bakker,

Ik ben inderdaad niet liefhebber genoeg kom ik steeds meer achter.

Door een zwaar motorongeval kan, mag en wil ik niet meer op een tweewieler rijden maar mis dat nog steeds (ruim 10 jaar alweer...).

En hoewel een kitcar op een andere manier ook wel rijplezier geeft is het niet te vergelijken met motor rijden en racen. Nadat ik mijn eerste kitcar weer verkocht had heb ik daarom een Yamaha raptor 700 quad gekocht die ik nog steeds in bezit heb. Daar heb ik meer het motorrijgevoel bij qua zitpositie en schakelen dan in een Kitcar maar mis ik de serieuze snelheid ervan. En de laatste kitcar die ik had ging wel aardig van kiet (570kg / 260pk) maar had ik teveel het gevoel er "in" te zitten.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar iets wat de kick en dynamiek van het motor(racen) benadert maar heb dat nog niet gevonden. Waarschijnlijk is dat gewoon een utopie en heeft het ook met het verstrijken van de jaren te maken. Daar waar ik vroeger helemaal leip was van motorrijden en ook in weer en wind op dat ding zat, werd dat later toch een heel stuk minder. Nu in de "midlife crisis" lijkt het steeds moeilijker om dat enthousiasme ergens voor op te brengen. De 2 Kits die ik heb gehad waren erg gaaf maar nadat ze serieuze reparaties nodig hadden was ik ze eigenlijk alweer beu. Niet het kenmerk van een echte liefhebber dus.

Wel prachtig om jullie kijk op het kitcar gebeuren te lezen en ik ben jaloers op diegenen die het geduld en de passie op kunnen brengen om hun wagen helemaal te (ver)bouwen.

Zodra het in het voorjaar weer begint te kriebelen en er meer kitcars aangeboden gaan worden, zal ik misschien toch wel iets kopen.

Ik zie het wel.

M. Visser

Geplaatst:

dat dacht ik al, ieder z,n hobby en gelukkig is dat zo want ander is het ook weer zo saai, ik wens je veel susces bij het vinden

van je passie en misschien tot ziens

Geplaatst:

Ik heb de afgelopen jaren diverse kenners voorbij zien komen die (na jaren de markt gevolgd te hebben) mij heel precies konden vertellen wat mijn auto in geval van verkoop (aan betreffende kenner) realistisch op zou leveren. Zonder de auto te zien en zonder de precieze specificatie te kennen wisten ze mij exact te vertellen wat ik voor mijn auto kon krijgen. Ik ben de laatste om te beweren dat (met name) de wat jongere, kwalitatief hoogwaardige en daarom ook duurdere kitcars makkelijk te verkopen zijn. Het aanbod is heel erg klein, en de vraag ook. Ik ben blij dat ik nooit op een bod van een van deze kenners in ben gegaan......

Geplaatst:

Een goede en mooie auto, kost gewoon meer dan € 10000,- op NL kenteken, als je er niet iedere dag onder wil liggen. Ze worden alleen maar meer waard met de huidige regelgeving.En dan nog, het is een hobby en dat mag geld kosten, net als audio.

Geplaatst:

Ik heb de afgelopen jaren diverse kenners voorbij zien komen die (na jaren de markt gevolgd te hebben) mij heel precies konden vertellen wat mijn auto in geval van verkoop (aan betreffende kenner) realistisch op zou leveren. Zonder de auto te zien en zonder de precieze specificatie te kennen wisten ze mij exact te vertellen wat ik voor mijn auto kon krijgen. Ik ben de laatste om te beweren dat (met name) de wat jongere, kwalitatief hoogwaardige en daarom ook duurdere kitcars makkelijk te verkopen zijn. Het aanbod is heel erg klein, en de vraag ook. Ik ben blij dat ik nooit op een bod van een van deze kenners in ben gegaan......

Wellicht was ik wel een van die "kenners" (hoewel ik me niet zo zou noemen geloof ik). Ik heb je blog lange tijd gevolgd tijdens de bouw van je GTM. Je bent een van die mensen die ik (onbewust) bedoelde met mijn opmerking dat ik jaloers ben op diegenen die met zoveel doorzettingsvermogen en passie aan hun wagen werken. En wat een fantastisch resultaat!

Begrijp ik uit je post dat je na al die jaren je GTM inmiddels wel hebt kunnen verkopen voor het bedrag dat je in je hoofd had? In dat geval gefeliciteerd en ik ben benieuwd naar je volgende project. Hopelijk ga je daar dan net zo'n blog van bijhouden, zodat ik en vele anderen weer jaloers mee kunnen genieten.

M. Visser

Geplaatst:

Als je nog een kit wil? speurders Advertentienummer: 130363258 mooie spec's ff door de kleur heenkijken.

Geplaatst:

Daniel: Ik denk dat inmiddels die importstroom aan z'n eind begint te komen en dat er maar sporadisch nog een echt mooie auto uit de UK komt die nog makkelijk een NL kenteken krijgt. Wat overblijft zijn de auto's in NL waar €20.000 en meer aan uit is gegeven en die echt wel met zorg en kwaliteit zijn gebouwd en niet te vergelijken met het merendeel wat uit de UK komt. Daarvan kan je toch niet verwachten dat deze ook voor prijzen als €7000 verkocht worden.

Dit lezend, er is wel wat opmerkelijks aan de hand in de kitcarmarkt, er onstaat een enorm gat in aanbod en dat komt hierdoor:

De importstroom auto's tot 1996 zijn dus niet de nieuwsten maar de enige markt waar het verloop in zit. Dat zijn de goedkopere auto's die niet noodzakelijk slecht zijn maar wel de leukste fun voor your bugs en vaak oude techniek. Ideaal spul voor de hobbyist voor upgrades of mensen die gewoon niet al te veel eisen aan performance en kwaliteit stellen.

De auto's van na die periode kunnen veelal niet meer geimporteerd worden uit de UK ivm oa emissie eisen en de auto's die in de UK daar wel aan voldoen zijn veelal net zo duur zijn als in nederland of uiteindelijk veel duurder wegens de hoge importheffingen. Niemand waagt zich dus bijna meer aan import.

De auto van Visser heb ik ooit nog ingevoerd en zo'n auto kan nu niet meer op Nederlands kenteken.

Dat waren de gouden tijden zeg maar. Half Nederland was nog kitcars aan het bouwen, ik noem de stroom tientallen MK Indies met bikemotor, de zeker 18 RAW strikers 4age, de vele mooie Dax Rush en meerderen die veelal in Nederland in hogere kwaliteit gebouwd werden dan bij de westerburen, en alles kon op kenteken zonder probleem en nagenoeg geen bpm. Ook was het toen nog geen crisis.

Een probleem voor het huidige en toekomstige aanbod is dat bijna niemand meer een kitcar bouwt. Om dat netjes te doen met een lotus7 achtige auto ben je inclusief een kenteken toch snel 25000 euro verder voor een niet al te snelle auto van een niet te dure kit. Voor datzelfde bedrag koop je 3 gebruikte auto's van hetzelfde merk,Over Cobra's en aanverwanten slurptaxslurpers heb ik het dan niet eens, alhoewel volgens het Dax Benelux concept dat nog binnen de berken blijft in vergelijk met vroeger. Dus er komt gewoon nagenoeg niets nieuws meer bij, uitzonderingen daargelaten. Dit is al een paar jaar het geval en wordt steeds duidelijker zichtbaar.

Buitenstaanders vormen zich dus een onrealistisch beeld in het aanbod met de gedachte dat een nieuwe of hoge kwaliteits kitcar dus ook weinig hoeft te kosten. De crisis buiten beschouwing latend, denk ik dat hierdoor juist de oudere auto's steeds meer waardevast worden zo niet gaan stijgen in waarde gezien de enorme prijsverschillen met nieuwe kitcars die steeds minder voorhanden zijn.

Aan de andere kant merk ik dat de hoeveelheid mensen dat zich hobbymatig met kitcars bezig houdt, mede door de ingestorte oldtimermarkt, niet afneemt. Het is nog steeds een onbekend fenomeen bij velen dat de interesse trekt. Eenmaal een kitcar in bezit, dan zijn de vaste kosten laag in tegenstelling tot die oude dieselmercedes waar je straks de volle mep belasting voor mag schuiven.

Daarnaast neemt de export toe hier richting landen als Duitsland waar ik nu alles door de TUV krijg, en wellicht zal Belgie door de versoepelde toelatingseisen van nieuwe en gebruikte kitcars een grotere markt gaan worden voor gebruikte auto's. Belgie heeft de hoge toelatingsbelasting niet zoals Nederland dus werk aan de winkel in Belgie bij Dries en co, nieuwbouwen die handel!

Geplaatst:

@Paul, ik denk met een beetje specs minimaal het dubbele of drievoudige

Ik ben bang dat je behoorlijk zult schrikken.

Mijn laatste kitcar was een fabrieksgebouwde Westfield Sport 2000S uit 2006. Dat was destijds het absolute topmodel en tegenhanger van de nog duurdere Caterham R500. Dus met 260pk Dunnell drysump Duratec blok, Elite IL200 sequentiële versnellingsbak en alle top onderdelen die daar bij horen (AP remmen, Nitron shocks etc.). Het betrof een iets meer straat georiënteerde wagen met comfortabele vinyl stoelen, verwarmde voorruit en deurtjes. Met nog geen 9000 km op de teller was de staat echt "zo goed als nieuw".

In de documentatie van Westfield zaten ook nog alle rekeningen die totaal op bijna 35 duizend pond uitkwamen. Als hij in Nederland destijds nieuw op kenteken gezet zou zijn incl. de BPM was je makkelijk aan of over de 50 mille gekomen...

Die auto heeft in 2012 drie seizoenen (lente t/m herfst) te koop gestaan voordat ik hem over kon nemen. Ik was de eerste die bij de verkoper aankwam met een redelijk bod en zonder inruil (zeer belangrijk detail). Uiteindelijk mocht ik hem voor 17,5 duizend euro meenemen. Dat is dus de realistische marktwaarde van zo'n origineel fabrieksgebouwd topmodel met alle toeters en bellen...

Als ik dan de dromers zie die 10 mille of meer denken te kunnen vangen voor een opgeknapte Striker, Indy of zelfs Robin Hood, heb ik daar inderdaad mijn bedenkingen bij. :roll:

Als je mijn eerdere opmerkingen terugleest zie je dat ik begrijp dat de meeste (ver)bouwers heel veel tijd, geld en moeite in hun wagens hebben zitten en er dus gevoelsmatig een bepaalde (emotionele) waarde aan hechten. Misschien ook omdat ze daarmee voor zichzelf kunnen verantwoorden om er zoveel in te investeren.

Veel mensen zien inderdaad alleen even het aanbod als ze zelf op zoek zijn of als ze willen verkopen en hebben niet in de gaten hoe lang sommige kitcars al te koop staan. Uit interesse (zeg maar gerust prettige afwijking) houd ik al vanaf 2006 met grote regelmaat de meeste (verkoop)sites in de gaten op kitcar gebied. En dat zowel in Engeland als het vaste land in Europa. Nou zie je meestal alleen de vraagprijzen, al dan niet realistisch, staan en lees je zelden wat een auto nou daadwerkelijk opgebracht heeft als ie uiteindelijk verkocht is. Bij de auto's op bv. marktplaats.nl en ebay.co.uk zie wel een beetje hoe er op geboden wordt en dat is meestal een stuk lager dan veel mensen denken. En zelfs daar zitten dan biedingen bij van mensen die eerst hun eigen auto nog moeten verkopen of hopen er op in te ruilen.

Ik bekijk het misschien allemaal veel te zakelijk omdat ik zelf geen binding heb met een kitcar die een (ver)bouwer wel heeft. Maar om dan te denken dat er mensen zijn die dezelfde waarde aan zo'n auto hangen als zijzelf is een misrekening. Degenen die er hetzelfde over denken zijn namelijk de mensen die zelf ook hun kit uit Engeland (of een opknapper uit NL) halen om hem helemaal naar eigen inzicht op te gaan bouwen.

En de enkele overgebleven kopers met geld op zak en zonder inruil (weer dat belangrijke detail...) die een kant en klare kitcar zoeken bij de particuliere verkopers (ik zei de gek), hebben het voor het uitzoeken. Maar schijnbaar denken die, net als ik, aan de afschrijving. Voordat ik een kitcar koop wil ik wel het idee hebben dat ik er niet meteen de helft op afschrijf en dat die betreffende auto ook nog enigszins gewild en dus überhaupt weer verkoopbaar is na een bepaalde tijd. Allemaal veel te saaie en zakelijke gedachten bij zulke liefhebbersauto's natuurlijk :oops:

Nou mag een hobby best wat kosten maar het moet niet te gek worden. En ik vermoed dat daar bij veel mensen de pijn ook een beetje zit. Er zijn er maar weinigen die op zullen durven tellen (en eerlijk opbiechten) wat het e.e.a. gekost heeft. En als ze het wel doen krijg ik dus hun, zelf in de schuur gebouwde, kitcar aangeboden in mijn PM box met een vraagprijs waar je een zeer jong gebruikte Donkervoort voor kunt gaan halen bij Albers...

Excuses dat ik me na een aantal jaren, 2 eigen kitcars en vele bekeken en gevolgde auto's niet meer laat verblinden door "vraag"prijzen en mooie verhalen :cool::roll:

Bovenstaande tekst moest me even van het hart maar is geenszins bedoeld om iemand te kwetsen of persoonlijk aan te vallen. Ik vind het ook nog steeds een prachtige hobby maar mis mijn motorjaren teveel denk ik. En het is me nog niet gelukt dat gevoel terug te vinden, maar ik blijf zoeken. :-D

Vriendelijke groet,

M. Visser

Geplaatst:

Misschien is een kitcar idd wel de " verkeerde" hobby voor je als je er al n paar hebt gehad met toch nogal wat vermogen en je vooral t motorrijden gevoel mist.

Je geeft zelf al aan dat het verkrijgen van de zaak het einde van het vermaak was. Bij mij was. T net andersom, het verkrijgen van de zaak was t begin van t vermaak. En dit ondanks de mankementen die zo nu en dan met n kitcar optreden, en die ik helaas zelf nooit kan oplossen. (Kijk wel met n jaloerse blik na al die handige mensen hier op t forum die zel al hun onderhoud en verfaaingen kunnen realiseren) ondanks dat zie ik mezelf toch als n echte liefhebber (alleen dan zonder technische kennis)

Succes met t zoeken naar n geschikte hobby danwel n kitcar. Je moet natuurlijk nooit te veel willen betalen, ,maar als je n hobby te veel zakelijk bekijkt blijft er niet veel leuks over.

Is misschien n trike dan wat? Of zijn die wat te log en/ of te traag?

Geplaatst:

ik denk dat die relatief jonge westfield met 260pk voor 17,5K jouw beeld verpest heeft van de markt. Dat is echt spotgoedkoop geweest, zelfs in de huidige markt. Mooie jonge auto's met dat soort prestaties (en sequentiele bak toch? ) brengen echt ook nu nog veel meer geld op bij de juiste klant

Zo'n auto kost bij registratie of import nu meer dan 17,5K aan slurptax alleen

Punt is alleen dat de markt er wel heel erg klein voor is en er dus weinig mensen zoiets zullen kopen.

Als je dat soort bedragen overigens te besteden hebt kan je dus wel relatief veel voordeel behalen op de manier zoals jij dat gedaan hebt maar iemand die zoiets verkoopt laat er dan wel heel veel op vallen en of je dan over een marktprijs kan praten is wel erg vaag aangezien die marktprijs er eigenlijk niet is. wegens gebrek aan vergelijkbare auto's

Met de perceptie van de 260pk westfield snap ik nu dat je alles verwerpt dat je aangeboden krijgt nog even los van de bedragen.

Ja en de Trikes die ik hier heb zijn het enige op de markt dat nieuw is en nog sneller is voor minder geld!

Geplaatst:

Bertram je slaat de spijker op zijn kop.

het gaat ook helemaal niet om.de prijs. Het juiste gevoel en kopen wat je wil hebben is toch wat de meeste mensen beweegd binnen hun budget. mensen die verschrikkelijk bang zijn om geld aan hun hobby te verliezen kunnen er ook beter niet aan beginnen .als handelaar weet ik best wel hoe het met prijzen en de kwaliteit van het product zit. Toch wordt ik elke keer weer benaderd door mensen zoals marco die eerst alles willen weten en dan uiteindelijk nooit eens op komen dsgen om het aangebodene eens echt te zien. Waar baseer je dan nog iets op vraag ik me dan af. Ben je dan nog serieus en geloofwaardig. Als potentiele koper. Maak gewoon voor jezelf een plan wat je wil en ga daar achteraan en besteed er tijd aan.

Geplaatst:

Bertram je slaat de spijker op zijn kop.

het gaat ook helemaal niet om.de prijs. Het juiste gevoel en kopen wat je wil hebben is toch wat de meeste mensen beweegd binnen hun budget. mensen die verschrikkelijk bang zijn om geld aan hun hobby te verliezen kunnen er ook beter niet aan beginnen .als handelaar weet ik best wel hoe het met prijzen en de kwaliteit van het product zit. Toch wordt ik elke keer weer benaderd door mensen zoals marco die eerst alles willen weten en dan uiteindelijk nooit eens op komen dsgen om het aangebodene eens echt te zien. Waar baseer je dan nog iets op vraag ik me dan af. Ben je dan nog serieus en geloofwaardig. Als potentiele koper. Maak gewoon voor jezelf een plan wat je wil en ga daar achteraan en besteed er tijd aan.

In het geval van de wagen waar ik je vorig jaar voor belde baseerde ik me op jouw eigen verhaal waardoor de behoefte om langs te komen meteen weer weg was. Dat ging om de Kawa groene MNR VortX met ZX14 blok. Hij stond toen nog voor rond de 18 mille te koop. Je vertelde dat er wat aan de hand was met de aandrijflijn die niet helemaal lekker klonk. Het lag volgens jou aan de cardanlagering of het differentieel waar wat aan moest gebeuren. "Waarschijnlijk" lag het niet aan de motor...

Die motor is een ZX14 blok met een andere blokcode dan de ZX12 waarmee hij op kenteken staat. In feite zou hij daarom herkeurd moeten worden om legaal te zijn.

Aangezien ik, helaas vanwege mijn motorongeluk, met "de verzekering" te maken heb gehad ben ik huiverig om dan met zo'n wagen te gaan rijden. Als ze echt een serieus bedrag (letselschade) uit moeten keren, zullen ze zoiets aangrijpen om niet te betalen.

Ik begrijp dat je daarom nu een lagere prijs er bij hebt staan en de opmerking "zo meenemen". Ik hoop dat je begrijpt dat het voor mij daarom niet interessant meer was om langs te komen.

Ik heb tot nog toe geen namen en rugnummers (kitcars) genoemd, maar wilde nu n.a.v. Harm's post toch even mijn kant van de zaak belichten. Ik snap dat ik daar geen vrienden mee maak (sorry Harm) dus als dit te persoonlijk en schadelijk voor Harm is mogen onze post natuurlijk door de mods verwijderd worden.

M. Visser

Geplaatst:

ik denk dat die relatief jonge westfield met 260pk voor 17,5K jouw beeld verpest heeft van de markt. Dat is echt spotgoedkoop geweest, zelfs in de huidige markt. Mooie jonge auto's met dat soort prestaties (en sequentiele bak toch? ) brengen echt ook nu nog veel meer geld op bij de juiste klant

Waar zijn die klanten dan als die wagen driekwart jaar te koop heeft gestaan en ik na al die tijd de eerste serieuze koper met geld en zonder inruil was? Ik begrijp dat jullie als handelaren een ander publiek aantrekken die wat meer keus en zekerheid (garantie) zoeken. En die misschien ook nog wat in moeten ruilen.

In de particuliere verkoop ligt dat toch anders zegt mijn ervaring. Zo heb ik ook net voor ik mijn laatste kit kocht een professioneel gebouwde Westfield bekeken met een Duratec 3L V6 erin die voor 20 mille verkocht werd. En pas geleden ben ik langs geweest bij de zwarte Westfield met 2,5L V6 op Marktplaats met een vraagprijs van 12,5 mille die sinds juni te koop staat. De biedingen daarop zijn nu na al die tijd pas de 10 mille voorbij. En dat zijn misschien mensen die er i.t.t. mij niet eens zijn wezen kijken...

Nogmaals, het was absoluut niet mijn bedoeling om zo'n discussie op de roepen. Ik wilde met mijn originele vraag enkel peilen wat er in het volgende seizoen te koop zou komen.

Vriendelijke groet,

M. Visser

Gast Ferry Bouwmeester
Geplaatst:

hallo mensen , ik wil hier toch op reageren als 'leek ' .

ik ben een motorrijdende (en racende) liefhebber die al een tijd geleden mn oog liet vallen op kitcars .

ik heb mij in 2008 georienteerd en was toen vastberaden een kit aan te schaffen , maar werd door failliesement van werkgever en crisis financieel ietwat minder gezond , dus liet het idee toen varen . afgelopen zomer , na het aanschouwen van enkele manicale caterhams op de nordschleiffe begon het weer te leven bij mij . vervolgens ben ik bij enkele autos wezen kijken , alsook bij de automannen van hierboven .

het is zo in deze hobby naar mijns inziens dat er veel mensen die er door aangetrokken worden , totaal geen idee hebben wat voor soort hobby het daadwerkelijk is .

feit is , dat je ongeveer na 30.000 vragen wel een inzicht hebt in wat wat is . maar daar worden de mensen een beetje flauw van .

wat in deze hobby nogal een hoop frustraties opwekt van verkopers en klanten (zoals hierboven ) , is dat er nogal veel dingen belangrijk zijn waar niet veel over gesproken wordt . dingen als correct op kenteken , meer pk of cc dan op kenteken , autos waarmee je beter niet bij de rdw kunt aangaan als je niet zon raar onderzoek aan je broek wilt hebben . autos met aandrijflijnen waarvan de 1 zegd dat t top is , maar de ander zegd dat t kapot loopt . autos die uit andere bouwjaren komen dat geadverteerd enz enz

ik begrijp de frustratie van verkopers wel als ondernemer , maar als je een leek als klant krijgt kun je niets anders verwachten dan wat er hier gebeurt imo .

als je op mp westfields ziet vanaf 5k maar ook van 27,5k , en die hebben allebij een 'zetec 1.8 ' , dan wil je weten waar de enorme 'waardeverschillen ' in zitten en wat wat is in kitcarland . zonder vragen blijf je onwetend dus wat moet je ?

voor wat t waard is . . .

mvg ferry

Geplaatst:

Tja, beetje 'forensisch' onderzoek loont vaak ook. De eerder genoemde Westfield 2.5 v6 blijkt bij controle op de RDW website een cilinderinhoud te hebben van 1781 cc. Juist... met 6 cilinders ? Dacht het niet. Daar heeft zeer waarschijnlijk een Audi 1.8 turbo blok ingelegen, die is vervangen door de Duratec 2.5. Nauwelijks vermogen verschil, dus waarschijnlijk toendertijd briefje naar RDW met 'doet u mij een 6 cilinder op het kenteken'.

Als ze ooit in Nederland ook bij de APK dit soort vitale gegevens gaan controleren zoals dat nu in Belgie gebeurt, heb je een probleem, dus ik zou ervoor weglopen....

Geplaatst:

Een mooie kit vinden rond de € 10000 tot € 15000 kan! Oke, ik heb geen 300PK, maar m'n auto heeft met een zetec, incl invoer nog geen € 8000,- gekost en is in nieuwstaat.

Het kan wel, maar het is zoeken!

Geplaatst:

Tja, beetje 'forensisch' onderzoek loont vaak ook. De eerder genoemde Westfield 2.5 v6 blijkt bij controle op de RDW website een cilinderinhoud te hebben van 1781 cc. Juist... met 6 cilinders ? Dacht het niet. Daar heeft zeer waarschijnlijk een Audi 1.8 turbo blok ingelegen, die is vervangen door de Duratec 2.5. Nauwelijks vermogen verschil, dus waarschijnlijk toendertijd briefje naar RDW met 'doet u mij een 6 cilinder op het kenteken'.

Als ze ooit in Nederland ook bij de APK dit soort vitale gegevens gaan controleren zoals dat nu in Belgie gebeurt, heb je een probleem, dus ik zou ervoor weglopen....

Ik heb bij desbetreffende auto zelfs nog wat meer "forensisch onderzoek" gedaan en contact gezocht met de RDW. Ter verdediging van de verkoper: de auto is volgens hem in Duitsland als eerst op kenteken gezet en daar is een fout gemaakt met de cilinderinhoud. De Duitse RDW zou bij het invoeren van de gegevens een document/file gebruikt hebben van een eerder gekeurde Westfield en de gegevens aangepast hebben maar vergeten zijn ook de cilinderinhoud te wijzigen. Dit verhaal lijkt waar te kunnen zijn aangezien de motorcode (heb ik foto van in bezit) die de RDW hier in NL bij het invoeren genoteerd heeft klopt met wat er in ligt. Maar er kan natuurlijk ook op een of andere manier tussentijds wat gerommeld zijn. En dit is inderdaad de reden dat ik er van afgezien heb om er mee verder te gaan.

De RDW gaf aan dat de cilinderinhoud enkel vanuit Duitsland gewijzigd kan worden. Maar de verkoper heeft de wagen op basis van een taxatierapport met de juiste motorcode en vermogen verzekerd dus dat is wellicht geen probleem verder.

M. Visser

Geplaatst:

ik denk dat er meerdere waarheden zijn...

uit ervaring weet ik dat wanneer je goed adverteert je spul altijd voor een redelijke prijs verkocht krijgt.

mijn laatste 3 daily drivers( leeftijd +/- 4 a 5 jaar) heb ik altijd particulier verkocht en met nooit meer verschil dan 1000,- dan wat een soortgelijke wagen koste bij een gemiddeld garagebedrijf.

het duurt misschien iets langer, maar heeft altijd gewerkt.

met andere spullen heb ik ditzelfde gemerkt, tijd en geduld moet je wel hebben hiervoor !

ik ben ook van overtuigt dat wanneer je de tijd neemt je op termijn een goeie kit kan kopen voor misschien de helft minder geld.

al wordt het wat moeilijker als de eisen die je steld erg hoog zijn....want naar die krenten zijn er meer op zoek.

ikzelf heb ooit een megadeal gesloten bij een particulier, want sommige willen er op een gegeven moment gewoon vanaf.

als jij dan de zoveelste bent die daar staat, en die particulier denkt WTF, hij kan hem hebben voor het geboden bedrag dan is dat jouw winst.

dat neemt natuurlijk niet weg dat iedereen daar van gedient is om met lage bedragen aan te komen, vooraf mailen en info vergaren is wel zo netjes en niet zomaar klakkeloos laag bieden.

aan de andere kant zijn er ook zat mensen die niet eens bij een particulier willen kopen om allerlei redenen, egaal voor welk bedrag.

voor sommige is het een sport om iets voor zo min mogelijk te kopen.

en hoe langer iets te koop staat op het net, hoe meer kans je maakt dat je het voor minder kan krijgen.

uitzonderingen natuurlijk daargelaten !

de meeste stellen na verloop van tijd de bedragen altijd naar beneden bij.

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

• Nieuwe aanmaken...