Ga naar inhoud

Probleem lasapparaat - stroom sterkte / trafo ?


Theo v/d Munckhof

Aanbevolen berichten

M'n lasapparaat heeft kuren..

Denk dat de trafo het niet meer goed doet ofzo.. krijg geen smeltbad meer enkel geknetter. Had 'm open gehad om de stroomtoevoer kabel weer in te klemmen omdat die los lag vanwege aan de kabel trekken. Daarna begon de ellende.

Stroom toevoer kabel heb ik ingekort om kabelbreuk uit te sluiten 380 V

Alle stroomkabels zitten goed vast

Printplaat stinkt niet

Pistool en kabel is goed > al uitgewisseld - contacten zijn goed

Gas is OK en geen lek.. komt voldoende uit pistool

Massa kabel is goed, nog eens netjes gemaakt maar geen verschil

Stroom regeling doet het opzich.. merkbaar verschil maar nivo is bedroevend.. geen smeltbad

Kabel toevoer snelheid goed regelbaar

Heb nog niet alle fase gemeten bedenk ik nu.. maar las meestal op de 230 V stand... gaat goed tot 20 mm dik ofzo daarna 380 V pas nodig.. nu is het enkel geknetter.. wel is de las die er komt zuiver door het gas.. zet ik de gasfles uit komen de kraters in de las.. en geknetter blijft. Denk dat de stroom / amperages erg gering is.. trafo stuk.. OF een fase uitgevallen ... maar verwacht ik niet, hmm.

Wat zou het kunnen zijn.. hoe kan je de trafo controleren ofzo?

Lastig zo.

Groeten, Theo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is gevonden.. een diode is stuk geslagen van de diodebrug. Morgen eens nagaan of dat te vervangen is maar lijkt me lastig. Anders zoeken of er reserve delen te krijgen zijn. Is een Praktiker Mig - Mag 210. Heb 'm al sinds 1998 en laatst weer intensief in gebruik.

Groeten, Theo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met wat geluk kan ik een nieuwe gelijkrichter bestellen.. ben benieuwd wat dat kost. Als dat te duur is ga ik wellicht even zoiets proberen maar zal het uiteindelijk wel een ander lasappraat worden. Ben benieuwd. Losse diode van dezelfde krijg ik niet gevonden en ook het netjes monteren is lastig. Een ander type met eigen heatsink is dan een betere oplossing. Ben benieuwd.

Groeten, Theo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...